Közönséges
Bűnözők (The Usual Suspects)
A
2000-es év hazánkban mint a média éve került terítékre a jelenlegi
kormány asztalán. A rendezetlen országot sikerült olyan profin megregulázni,
hogy idén márciustól már a sajtószabadság sem jelenthet kavicsot
a kancellária szandáljában. A márciusban hatályba lépett törvényt
a Népszabadság egy március 29-i cikkének íróján már frissiben alkalmazták
is, és Varga
Attilát,
a cikk íróját "rendesen" bűnügyi nyilvántartásba vették, fotóval,
számmal, tenyér- és ujjlenyomattal együtt, "ahogy kell", mivel Balogh
Gyula, az FKGP országos szervezőtitkára, akiről az ominózus cikk
szólt, feljelentette Varga Attilát rágalmazásért.
Noha a bíróság megállapította, hogy a cikk "nem közölt valótlanságokat,
más kifogásolt megállapításai pedig véleménynyilvánításnak minõsülnek"
(Népszabadság), Varga Attila aktája már ott figyel a bűnügyi
nyilvántartóban,
és ez elvileg így marad az idők végezetéig, lepecsételték, illetve
megbélyegezték. Csak gratulálni tudunk, mind neki, mind a jelenlegi
kormánynak. A MUOSZ az alkotmánybírósághoz fordult, az SZDSZ és
az MSZP a törvény módosítását sürgeti. A bűnügyi nyilvántartás egyébként
hasznos dolog, minden második krimiben megcsodálhatjuk, ahogyan
a rendőrség hozzákezd a nyomozáshoz - előkapja a bűnügyi nyilvántartást,
és máris megvannak a szokásos gyanúsítottak. Varga Attila pedig
ha esetleg állást, vagy pályát szeretne változtatni, az önéletrajzában
ott szerepelne egy külön bekezdés, hogy 2000-ben bűnügyi nyilvántartásba
került, az
erkölcsi bizonyítványát nem is említve. A Varga Attila-ügy csak
akkor lehetett volna sikeresebb (a jelenlegi kormány részéről),
ha nemcsak az újságírót, hanem az egész szerkesztőséget sikerült
volna rágalmazásért nyilvántartásba venni.
Viszonyításképpen:
az Egyesült Államokban például megkülönböztetik a kriminális bűncselekményeket,
és az egyéb büntetni való kihágásokat, éppen így megkülönböztetik
a sajtót gyakorlatilag minden más intézménytől, hiszen az alkotmány
és a demokrácia döntő mértékben alapul a sajtó szabad és zavartalan
működésén, illetve azon, hogy az állampolgárok,
akiknek alkotmányos joguk a hírekről értesülniük, valóban megtudhassák,
amit az újságírók felfedtek a számukra, ezen felül ugyancsak megkülönböztetik
a közéleti személyiségeket, és az egyszerű magánembereket, a közéleti
személyiségekkel kapcsolatos hírekről ugyanis szintén joguk van
az állampolgároknak értesülniük.
Matt LeBlanc
Budapesten
A Jó
Barátok Joey Tribiani-ja, Matt LeBlanc Budapesten forgat, a
"Queen's Men"
című német produkció főszerepében. A film rendezője Stephan Ruzowitsky,
az osztrák filmes első angol nyelvű filmje lesz, 15 milliós költségvetéssel,
és a dráma, valamint a vígjáték műfaji besorolásait egyaránt magáénak
mondhatja, (nem is tudnánk "Joey"-t egy igazi drámában elképzelni).
A történet a II. Világháború idején játszódik, és központjában egy
különleges katonai egység szerepel, akiknek az a küldetése, hogy
álruhában beszivárogjanak egy Berlini gyárba, ahol csak nők dolgoznak,
és ahol dekódoló
készülékeket készítenek, meg kell szerezniük a kütyüt, és haza kell
vinniük Angliába, ami egyből a háború végét tudja majd jelenteni.
A film produkciós stúdiója a német Atlantic Sreamline, melynek elnöke
Marco Weber, de független producerek is részt vesznek a filmben,
Gabrielle Kelly és Zachary Feuer személyében.
Szeretjük
Matt LeBlanc-t vásznon látni, hiszen a Jó
Barátokban, mint Joey éppen színészt játszik, akinek folyton
sikerül a legbénább szerepeket kikapnia. Specialitásai közé tartozik
a haldoklók alakítása, az egyik legjobb epizódban például, amikor
a kis csapat meglátogatta Ross egykori majmát, Marcell-t, akiről
kiderült, hogy nem is halt meg, ahogyan ezt hazudták neki az állatkertben,
hanem él és virul, és a Vírus 2.-ben szerepel, Jean-Claude Van Damme
oldalán, a sminkes nő pedig Julia Roberts. Joey ebben a Vírus 2.-ben
is haldoklót alakít a film végén. Tulajdonképpen ő lehetne a reménysugarat
jelentő túlélő, de annyiszor elbaltázza az egysoros szerepét, hogy
végül Van Damme már nem is teszi fel a kérdést, hogy "túléli?",
hanem egyből ráborítja a lepedőt, és közli, hogy "ennek már annyi".
Joey további emlékezetes alakítása lehetett volna Al Pacino fenék-dublőrének
a szerepe, de sajnos nem úgy zuhanyzott, ahogy a rendező fütyült,
(túl komolyan vette a szerepet), és így kirúgták, ami miatt Joey
nagyon szomorú lett, mert már mindenkinek beharangozta, hogy ő lesz
Al Pacino feneke,
és ha sokan nem is ismernék fel, hogy mégsem őt látják a testrész
szerepében, Joey tudta, hogy az anyja úgy is kiszúrja, és szomorú
lesz.
Robot
A Filmplus
és a Duna Tv kooprodukciójában készül
Incze Ágnes
új filmje, a Robot. A film különlegessége, hogy az 50 milliós költségvetésének
csaknem fele az utómunkálatokra fog fordítódni.
A film DOP-ja, (Director of Photography)
Pohárnok Gergely
(pl. Cukorkékség),
és ő találta ki a koncepciót, miszerint a filmet szuper 16-os nyersanyagra
forgatják, majd az egészet bedigitalizálják, és különféle speciális
effekteket alkalmaznak a már digitális anyagon, amit a 20th
Century Fox egyik
stúdiójában fognak végrehajtani, és 2-3 hónapot fog igénybe venni.
Ezt követi a majd munkálatok utolsó fázisa, a rendes 35 milliméteres
formára történő felnagyítás. Az utómunkálatoknak ez a felfogása
merően újszerű, (eddig egyedül Bódy Gábor alkalmazta pl. a Nárcisz
és Psyché c. filmjénél, noha neki a technika 80-as évek beli fejlettsége
miatt nem volt módja bedigitalizálni a filmet), és hazánkban továbbra
is abszolút úttörőnek számít, filmbedigitalizálás terén pedig gyakorlatilag
a legelsőnek.
A film 22 forgatási
napot
igényel,
amiből 17-et már meg is csináltak, augusztus 1-5-ig pedig be is
fejezik. A forgatást 1 hónapnyi folyamatos próbálás előzte meg,
melyeken nemcsak a rendező, hanem Pohárnok Gergely is részt vett,
egy felkészült és lelkes csapattal állunk tehát szemben. Pohárnok
Gergely eltörte a kezét, így
"forgatóopcsi"-t
kell alkalmaznia, így tényleg elmondhatjuk, hogy ő nem operatőr,
hanem Direktor of Photography, amely státuszra a magyar nyelvben
gyakorlatilag nem létezik adekvát kifejezés, csak maximum az, hogy
"fényképezte".
A forgatókönyvet
Incze Ágnes írta, és "a szerelem esélyeiről, a boldogulás stratégiáiról"
szól. Anikót a legjobb barátnője, Móni Pestre hívja,
"Itt olyan lehetőségek vannak, csak figyeld majd meg .. , itt akkora
lóvék röpködnek, hogy abból nekünk is juthat ..., én ezt már észrevettem".
Egy albérleti szobában laknak, és egy gyárban dolgoznak. "Anikó
rögtön az első nap véletlenszerűen megismerkedik Mikivel, aki őr
a gyárban, első látásra ők a nagy vesztesek, de talán mégis belőlük
lehet leginkább egy álom-páros .." - ígéri nekünk Incze Ágnes.
Meg Ryan
és a Gladiátor Russell Crowe szerelmesek egymásba...
Hollywoodban
a színészek leginkább forgatások alatt szerethetnek bele egymásba,
mivel amúgy elég kevés lehetőségük nyílik ilyenfajta megismerkedésre,
a partikra, premierekre és díjkiosztásokra csakis párosan érkezhetnek,
amúgy pedig kicsi a valószínűsége, hogy a sarki kávézóban véletlenül
egymásba botlik két ismert színész, egy férfi és egy nő, hogy aztán
kedélyesen elkezdjenek beszélgetni az élet dolgairól. Meg Ryan,
aki Hollywood legvarázslatosabb szöszke színésznője, férjével, Dennis
Quaid-del
is egy filmforgatáson ismerkedett meg, 1987-ben az Innerspace c.
kalandvígjátékban játszottak együtt, majd egy évre rá a D.O.A. című
thrillerben, aminek befejezése után már komolyan elkezdtek randizni
egymással. 1991-ben,
Valentine-napon
esküdtek örök hűséget egymásnak, a következő éven megszületett fiúk,
Jack, és azóta is a filmvilág legstabilabb házaspárjaként emlegették
őket.
Boldogok
voltak együtt kilenc évig, Meg
Ryan
nagyon komolyan vette a családját, ő vezette a háztartást, igyekezett
minél több időt eltölteni Jack-kel és férjével, de most, úgy tűnik,
valami másra vágyik. Mostanság Russell Crowe 36 éves, Új-Zéland-i
születésű filmsztárral forgat együtt éppen, a Proof of Life c. túszdrámán
dolgoznak, amiben Crowe egy profi túszmentőt játszik, akit Meg Ryan
(Alicia) felbérel, hogy szabadítsa ki a férjét dél-afrikai kormányellenes
gorillák fogságából. A filmet Equadorban, Lengyelországban és Londonban
forgatják, és ezeken a helyszíneken szemtanúk állítják, hogy Ryan
és Crowe között már több van, mint munkabarátság. Ezzel egy időben
a Dennis Quaid-Meg Ryan házaspár hivatalosan bejelentette, hogy
szétköltöznek, és beadták a válókeresetet is. A Ryan-Crowe páros
meglepte a Londonba tartó junius 19-ei Concorde-járat
utasait, mivel a színészpár leplezetlen gyengédséggel viszonyult
egymáshoz, Russell simogatta Meg Ryan haját, bőrét, és a megfigyelő
üzletember arra gondolt, hogy ő bizony nem örülne, ha a feleségével
így viselkedne egy idegen férfi. Miután megérkeztek Londonba, befejezni
a filmforgatást, mindenhova együtt mentek, kószáltak
a városban, vacsoráztak a Mirabelle étteremben (ide Jack, Ryan fia
is velük tartott), majd elmentek egy David Bowie-koncertre, ahol
ismét egymáshoz simulva látták őket. Felbukkantak egy ausztrál stílusú
kocsmában is, ahol Crowe szívesen látott törzsvendég, itt Crowe
italokat készített Ryannek és a személyzetnek, aztán egy meghitt
tánccal ért végett az estéjük, amit ismét nagyon gyengédnek és meghittnek
könyveltek el a jelenlevők. A hírek alapján a 39 éves Meg Ryan nagyon
boldog a 36 éves Russell Crowe oldalán, míg a 46 éves "volt" férj,
Dennis Quaid, a barátai szerint lelkileg nagyon megviselt, nem tud
aludni, és rendkívül szomorú, s felettébb aggódik a fia miatt.
Léteznek
olyan nyilatkozatok, amelyek szerint Quaid a forgatások alatt hajlamos
volt flörtölni a fiatal lány-statisztákkal, bár nem valószínű, hogy
emiatt távolodott
volna el egymástól a Ryan és Quaid, mindenesetre a mostani helyzetben
mindketten a fiúk lelkivilága miatt aggódnak, és igyekeznek minél
zökkenőmentesebben elrendezni a dolgaikat.
Jennifer
Aniston és Brad Pitt közeli házasságkötése
Los Angelesben
az újságírók tömegesen próbálnak a végére járni annak a pletykának,
miszerint Jennifer és Brad ezen a hétvégén végre összeházasodnak,
(lapzárta után megerősítést nyert, hogy szombaton,
07. 29, a házasságkötés valóban meg is történt). Mióta együtt
járnak (1998 tavaszától), már többször elterjedt a házasságkötésük
híre, de ők mindannyiszor cáfolták az erre vonatkozó híreszteléseket.
Most viszont komolyabbnak tűnik a
dolog, a New York-i Daily News' értesülése szerint állítólag ezen
a hétvégén történik meg az esemény, a California állambeli Malibu
Beach egyik palotájában, 200 vendég már kézhez is kapta az esküvői
meghívót, és a tortát is megrendelték már. A
szőke színészpáros
hiába kéri az újságírókat, hogy tartsák tiszteletben a magánéletüket,
mivel a mostani esküvői-hír biztosabbnak tűnik az eddigieknél, már
újságírók és paparazzik szállták meg az esküvői helyszínt, ahol
egy hatalmas fehér sátrat találtak, ami pont őket hivatott távol
tartani az eseménytől. A 31 éves Aniston tavaly úgy nyilatkozott
a Rolling Stone magazinnak, hogy " a házasság csodálatos dolog",
a 36 éves Pitt pedig a szerelemről
beszélt hasonlóképpen, mindenesetre az összes ismerősük és barátjuk
úgy szokott nyilatkozni róluk, mint akik láthatóan nagyon megtalálták
egymásban a tökéletes társat, borzasztóan boldogok együtt, de ezzel
együtt nem kerül szóba a házasság közöttük. Eddig legalábbis, ha
hihetünk a Daily News'-nak, illetve a brit Sun nevű pletykamagazinnak...Ha
valóban ezen a hétvégén lesz az esküvő, akkor a
Anistonék
remekül kihasználták személyes bájukat és befolyásukat az esküvőben
közreműködők diszkrécióját illetően, mivel sem a Los Angeles-i anyakönyvvezető
hivatal, sem a helyi sztár-esküvőrendező társaság nem volt hajlandó
egy szót sem elárulni a leendő esküvőről, ellenállva az újságírók
minden cselt bevető kutatásainak.
A Napsternek
annyi ..
A Napster
Inc., a kis cég, amely a www.napster.com site-ot működtette, folyamatosan
jogi problémát jelentett a zenei kiadóknak és forgalmazóknak, de
ennek gyakorlatilag vége is 26.-ai a Szövetségi Bírósági meghallgatások
kezdete óta. A Napster egy olyan programot hozott forgalomba, amely
segítségével az eddigieknél is forradalmibb módon tudtak a fiatalok
zenéket cserélgetni egymás között az Interneten. Ez a békésnek ható
"cserélgetés" mp3
formátumban történik, és természetesen akkora méreteket öltött,
hogy a vezető lemezkiadók ugyancsak komoly veszteségeket könyvelhettek
el. A Napster ellenesség csúcspontja a Metallica zenekarban testesül
meg, érzékenyen érintette őket a tavalyi év mintegy 40%-os (?) eladási
visszaesése. Az
RIAA
szerint a Napster 20 milliós felhasználói köre évente mintegy 300
millió veszteséget okoz a könnyűzenei iparnak elmaradt eladások
formájában. Ugyanakkor egy a Jupiter Communications által nemrégiben
közzétett 2200 mintán végzett felmérés eredménye azt mutatja, hogy
a legtöbb fiatal, aki mp3 formában "zenéket töltöget le", illetve
aki aktív Napster felhasználó, sokkal hajlamosabb arra, hogy boltban
megvásároljon CD-ket, mint azok, akik nem vesznek részt a zenei
kalózkodásban, illetőleg csere-berében. Az RIAA elnöke, Hilary Rosen
azt is mondta, hogy "egyértelmű, a Napster
felhasználók imádják a zenét, és valószínűleg a legjobb vásárlóink".
Mindezeknek
utána, a 26.-án kezdődött meghallgatások már az első nap femutathattak
egy bírósági határozatot, amelyben a bíró kötelezi a Napster Inc.-et,
hogy függessze
fel a tevékenységét ebben a formában, ahogy most létezik. A meghallgatáson
mindkét fél elmondhatta a magáét, majd a bíró kiment, és 10 perc
múlva visszatért, hogy bejelentse, mit határozott. A legdöntőbb
mondandót vélhetően az jelentette, amikor az RIAA ügyvédje részleteket
olvasott fel a Napster korai, kezdeti üzleti terveiből, melyek közt
ilyen mondatok szerepeltek, mint "arra készülünk,
hogy halált hozzunk a CD-re, és hogy a lemezboltokat kiiktassuk".
A felperes a tárgyalásokon szerzői tulajdonjogok megsértése mentén
támad majd, a Napster pedig a zenék magán célú másolása, mint szövetségi
törvény által garantált állampolgári jog mentén próbálnak védekezni.
Ez a bírósági határozat feltétlenül mérföldkövet
jelent az Internet jövőjével, illetve azzal kapcsolatban, hogy mi
is lesz az Internet a jövőben.
Scary
Movie
A
manapság oly népszerű tini-horrorok paródiája úgy tűnik, még népszerűbb,
mint az eredeti filmek - a Scary Movie (mely először még
a “Scream If You What You Did Last Halloween”
címet viselte) bemutatójának első hétvégéjén 42,5 millió dollárt
hozott Amerikában, mely egyben a gyártó Miramax filmstúdió történetének
eddigi legjobb eredménye is! A
Sikoly-trilógia, a Tudom, mit tettél tavaly nyáron-filmek és a Halloween
tini-horrorfilmekre épülő paródiát Keenen Ivory Wayans rendezte
és október 5-én kerül a magyar mozikba.
Universal
- Hollywood-i stúdió francia kézben
Szerencsére
már kezd felszakadozni az általános nézet Hollywooddal kapcsolatban,
hogy a Hollywood-i filmek egy speciális válfaját képezik a moziipar
termékeinek. Ezt a nézetet elsősorban az európai filmipar hozta
létre, mintegy védekezésképpen, és elég jól is működött. Miközben
ma már gyakorlatilag egyedül az elérhető nézőszámról van szó, és
a filmek költségvetéseiről, minőségi- vagy, művészeti színvonalbeli
különbségekről azonban egyre kevésbé. Régen, a 70-es években Jean
Luc Godard például merőben másféle filmeket készített, mint amik
a Hollywood-i stúdiókból, (vagy bármelyik filmstúdióból) kikerültek,
de ha már csak egy ajtóval arrébb tekintünk, a szintén újhullámos
Truffaut filmjeit véve, azokról már nem egyértelműen lehet elmondani,
hogy (a szó akkor értelmében) anti-Hollywood-iak.
A nagy stúdiók
többé nem engedik meg maguknak, hogy a filmművészet fegyverét ne
vessék be a versengésben, (lásd legutóbb pl. a Gladiátor, amely
egyszerre szuper-produkció és művészfilm), másrészt a kisebb, esetleg
független filmes csoportosulások is ugyanúgy a jegyeladások, a box
office alapján értékelik a filmek sikerességét.
És akkor
még nem beszéltünk a Luc
Besson
jelenségről, a francia művészfilmesről, akinek a Nikita c. filmjét
"lefordították" amerikaira, (amiért persze ő és a Nikita jogainak
tulajdonosai konkrét pénzt kaptak), majd a következő filmjét, a
Leon a Profi-t már amerikaiul forgatta, és ugyancsak sikeres lett,
nemcsak hazájában, hanem a nyelvi és gazdasági határokat átszakítva
az USA-ban is, és akkor az Ötödik elemet még nem is említettük.
De nem is érdemes említeni, hiszen a gazdasági határokat nemrégiben
ismét átszakították a "franciák", és ma már ha a Universal
Studios-ról
beszélünk, figyelembe kell vennünk, hogy az konkrétan francia tulajdont
képez. Ez azt jelenti, hogy pl. a Gladiátor már a Universal Pictures
új főtulajdonosának, a Vivendi-nek a malmára hajtja a profitot.
A
Universal Studios a
Seagram
nevű kanadai italgyártó és forgalmazó tulajdonát képezte, és most,
hogy a Vivendi nevű francia eredetileg vízszolgáltató társaság a
Seagram-et fúzió formájában bekebelezte, francia kézre került. (HVG
2000 06. 01.) A továbbiakban pedig azt tervezik, hogy létrejhozzák
a Vivendi Universal-t,
amely a Vivendi, a Seagram és a Canal Plus (59%,29%,12%) tulajdonát
képezik majd, és az elnöki székben a Canal Plus jelenlegi elnöke
Pierre Lescure fog ülni.
Az egykori
Universal Studios ugyanazt az utat játra, és járja majd be, mire
megszületik a Vivendi Universal, mint egykor a Columbia és a Tri-Strar,
melyeket 89-ben a Sony vásárolt meg, és utána az anyavállalatot
Sony Pictures Entertainment-re keresztelték át. A Columbia a Sony
előtt, 82-től 89-ig a Coca-Cola Company tulajdona volt. A Hollywood-i
stúdiók megvásárlása a 90-es évek első felében vált népszerű manőverré,
94-ben, öt hónapnyi versenytárgyalás után a Paramount került a Viacom
Inc. kezébe, ezt követte az MCA Inc, melyet a Seagram vásárolt meg,
és közben az MGM pedig többször is gazdát cserélt.
|