|
|
Az Én Házam,
az Én Váram
The Castle
1997
Számos
olyan film készült már, ami arról szól, hogy ne törődj másokkal, egyszerűen
vállald, azt, ami te vagy, és érezd magad jól, beleértve egy olyan filmet
is, amiben Ben Stiller kisportolt testű, fanatikus edzőként tábort
szervez pufi kisgyerekeknek, azzal a céllal, hogy lefogyassza őket,
és persze a végén a tábor fellázad, és Ben Stiller-t hazavágják.
Számos olyan film is készült már, amiben a film elején megjelenik egy
arc, és belekezd a narrációba,
lásd elsősorban a Trainspotting és a Part, mint a narrációs műfaj alaptermékei.
És ugyancsak
számos film készült már, amiben az volt a koncepció,
hogy "fenébe a magas költségvetésekkel, csináljunk valami egyszerűt, ami
jól megnevetteti az embereket, és magas bevételt produkál", de az Én Házam,
az Én Váram mindhárom kategóriában elég alaposan beújított.
A film első percében
megjelenik a narrátor, a legkisebb fiú a családban, és odaszögez minket
a székünkhöz, mert annyira jellegtelen az arca, annyira rossz a sérója,
és annyira kellemetlen az akcentusa, hogy az a teljes meglepetés erejével
képes hatni. A narrátor személyének a megválogatása kulcsfontosságú dolog,
hiszen a következő másfél órában az ő történetét fogjuk látni, és ha a
narrátor személye
érdekes, akkor a sztori is érdekes, és fordítva. Ráadásul, amíg a normál
filmek esetében a főszereplőket a film eleji néhány jelenet akár fokozatosan
is érdekessé teheti a számunkra, a narrátornak erre nincs ideje, meglátjuk
és kész, vagy magával ragad minket, vagy az óránkra nézünk, és megfontoljuk,
hogy nem érnénk-e el még egy másik filmet ehelyett.
Megjelenik tehát
a narrátor, és a döbbenet után alig marad időnk, és máris elkezdünk szórakozni,
illetve egészen konkrétan: nevetni. Narrátorunk, az ifjú Kerrigan
ugyanis nem egy vadhajtás, hanem jön valahonnan, a Kerrigan család szerves
részét képezi, és a család többi tagja is ugyanolyan, mint ő, végtelenül
szimpla és együgyű.
A srác büszke
az apjára, aki
autómentéssel foglalkozik, és aki nagyon jó vásárt csinált amikor azt
a házat, ahol most laknak, megvette. Hihetetlenül olcsón jutottak hozzá,
azt sejtették, hogy idővel vagyonokat fog érni. Nem a városközpontban
van ugyan, de hasonlóan frekventált helyen, a repülőtér mellett, (kb.
50 méterre a kifutópályától), szóval forgalom így is van bőven, meg zaj
is. Kis jóakarattal akár zöldövezetnek is nevezhetnék. Meg van az az előnye
is, hogy amikor az apuka szemefénye férjhez megy egy sráchoz, (akinek
a kickbox a hobbija, amiért is
az esküvői torta tetején található menyasszony-vőlegény marcipánfigurák
közül a vőlegényt éppen egy fejmagasságú rúgás közben ábrázolta a cukrász),
és hazajönnek a nászútról, nem kell sokat várni hogy nekiláthassanak az
élménybeszámolókhoz, hiszen egy repülőtéri tolikocsi segítségével percek
alatt hazatolathatnak.
Boldogan élnek, az idősebb fiút péntekenként meglátogatják a börtönben,
7 évet kapott fegyveres rablásért, a helyi benzinkutat támadta meg. Nem
tudjuk, hogyan bukott le, de el tudjuk képzelni azok alapján, amiket az
apja produkál a film folyamán. A boldog és elégedett család összetűzésbe
kerül ugyanis egy nagyon nagy céggel, az Air
Link légitársasággal, akik terjeszkedni akarnak, és így ki akarják
sajátítani a Kerrigan-ek földjét. A komoly perekre jellemzően, a nagyhatalom
itt is beveti a szokásos megfélemlítgetéseket, melyekre Kerriganék fogat
fogért alapon vágnak vissza.
|
|
Éjjel odamennek
légitársaság tulajdonosának a házához, és kaputelefonon megfenyegetik,
majd autómentő-autójuk segítségével ellopják a kapuját, (egyszerűen magukkal
vonszolják). Következő nap reggel a helyi
rendőr kikérdezi a Kerrigan papát aról, hogy tud-e valamit az esetről,
aki váltig tagad, és a rendőr, mint helyiekkel szimpatizáló, még el is
fogadja ezt, de a végén egy személyes jótanácsot ad neki: "figyelj, ezt
a kaput nem kéne itt elöl hagyni a bejáratnál, hogy mindenki lássa ...".
Mindenesetre
a benzinkútért lebukott fiú és a narrátor srác a pénteki látogatások alkalmával
jókat beszélgetnek, "hogy van apa?
- Jól -kis szünet- Hogy van a nővérünk? Jól - kis szünet - stb ...". A srác
alig várja, hogy kiszabaduljon, és végre otthon lehessen a többiekkel,
de ez az otthon, az ő "váruk" most alaposan veszélybe kerül. Egyáltalán
nem úgy néz ki, hogy valamilyen módon meg lehetne akadályozni a kisajátítást.
Nagyon izgalmasak az Erin Brockovich, a Bennfentes meg a Zavaros Vizeken
tárgyalás jelenetei, de Az Én Házam, az Én Váram per-jelenetei még a fentiek
után is tudnak újat mutatni.
Az ügyvéd maga
is egy jelenség, állandóan a fénymásolóját javítgatja, se titkárnője,
se senkije. Amikor például diktál, egy diktafonba szépen belemondja a
szöveget, majd átvedlik gépírónőbe, és a felvételt hallgatva legépeli,
amit kell. A fellebbviteli bíróságon, amikor megkérdik tőle, hogy mire
alapozza, hogy tiltakozik a kisajátítás ellen, azt feleli, hogy azért
tiltakozik, mert igazságtalanságnak tartja. Amikor pedig paragrafusokra
terelődik a vita, közli, hogy ő nem konkrétan egy-egy paragrafusra, hanem
az egész alkotmányra, meg a spirituszra,
ami benne van, úgy általában hivatkozik, de nem kel megijednünk, hogy
esetleg nem fogjuk fel, amit mond mert kellően lassan beszél, Ross, a
Jó Barátokból hozzá képest egy villám.
Az anyuka,
aki gyakorlatilag még nem is néz ki rosszul, szintén oszlopos tagja a
csapatnak. Imádja, ahogy a férje kiáll az ügyük mellett, és ezzel kapcsolatban
azt is elmeséli a gyerekeknek, hogy miért szeretett belé. Ott ült egy
jólmenő fickóval egy étteremben, egy teraszon, a férfi elugrott, hogy
használja a mosdót, az apa pedig, aki a környéken ólálkodott, odasétált
hozzá, és megkérdezte, hogy nem akar-e
randizni vele? Erre ő azt felelte, hogy már jár valakivel, éppen
most is vele randizik, erre az apa azt felelte, hogy akkor elnézést, és
sarkon fordult. Erre az anya egyből beleszeretett, mert hogy ő egy olyan
férfi, akinek vannak elvei. Tényleg hihetetlen, mint maga az egész film,
ami nem attól (ilyen) jó, hogy a szereplői ennyire nagyon egyszerűek,
hanem attól, amiben pl. a Mézga Családtó, meg a borzasztó Rém Rendes Családtól
is különbözik. Ez a különbség pedig nem is csupán árnyalatnyi: amíg Mézgáék
fő motívációja az, hogy lekörözzék a szomszédjaikat, (tehát irigység),
vagy hogy azt csinálják, amit "minden rendes család", (tehát ostoba, jobb-oldali
mentalitás), vagy amíg a Rém Rendesék a fenti két motívációt még a bunkóság
és a gusztustalanság fűszerével is megküldik, addig a Kerriganék az egésztől,
an blokk mentesek, egyszerűek, de nem primitívek, nem irigyek, nem bukók,
ők egyszerűek és jók, és ez az alapvetően pozitív alaptöltés
amitől a film nem csak vicces, de bájos is. Kis túlzással azt is mondhatnánk,
hogy irigylésre méltó fejek, de ne essünk Mézgáék csapdájába, ne engedjünk
a csábításnak, és ne irigyeljük őket, (a saját érdekünkben ..).
-bob-
|