Hi-Lo Country 1998.

A Hi-Lo Country c. 1998-as cowboy-film az eredeti címével kerül a hazai mozinézők elé, nem is lett volna túl könnyű egy mondatban átfordítani magyarra a film alaphangulatát, a "magas-alacsony vidék" cím pedig nem hangzana túl jól.

Kicsit különös ez a film: kezdve azzal, hogy műfajilag ez egy western-típusú film eredeti cowboy hősökkel, időben a II. Világháború utáni évekre helyezve, amit egy 1961-ben készült regény alapján filmesítettek meg 1998-ban, folytatódik azzal, hogy egy angol rendező, Stephen Frears munkája ennek a nagyon amerikai gyökerű történetnek a megfilmesítése, és furcsa az is, hogy Woody Harrelson mint élete egyik legjobb munkájáról emlékezik meg a Hi-Lo Country-beni főszerepéről.

Ritkán láthatunk a magyar mozikban olyan igazi préri-filmet, mint amilyen a Hi-Lo Country, tehénpásztorok a szereplők, akik pár hónapig ugyan elmennek a háborúba harcolni, de utána ott folytatják, ahol abbahagyták: hatalmas prériken legeltetik a marhákat, lasszóznak, whiskyt isznak, verekednek, kurjongatnak és élvezik a szabadságot, amit a nagy szabad területek reprezentálnak - Welcome to the Marlboro Country!


Két főszereplőnk van: Big Boy (Woody Harrelson) és Pete
(Billy Crudup), két ellentétes személyiség, Big Boy a harsány és vagány verekedős típus (Woody Harrelson otthonosan mozog ebben a karakterben), Pete pedig a visszahúzódó, aki kerüli a konfrontációkat, viszont annál több rejtett feszültség van benne. Pete visszatér a háborúból, találkozik Mona-val (Patricia Arquette), akibe rögtön beleszeret, bár a lány már férjnél van. Ettől fogva Pete elhidegül a rendes barátnőjétől, Josepha-tól (Penélope Cruz), csak Mona-ra tud gondolni, aki viszont csak csábít ész nélkül, Pete pedig komolyszemű kissrác módjára szenved, láttuk már ehhez hasonló helyzeteket filmekben. A film összesen két szálon fut: az egyik a Mona-féle vonal, akibe Big Boy is beleszeret, így végül teljes lesz a kép, egy szerelmi négyes felállásban, a másik pedig az öntudatos machók vonala, akik nem hajlandóak napszámosként dolgozni a helyi gazdag embernél, hanem inkább a saját marháikat szeretnék legeltetni a földjeiken, ez Pete, Big Boy és még három ember.


A filmbeli karakterek nagyon hasonlítanak a klasszikus westernek szereplőire, tisztán elkülönül egy gazdag és gonosz csapat, illetve a nem
megalkuvó, törekvő fiatalok köre. A helyszínek sem túl változatosak, vagy a prérin, vagy a kocsmában, vagy a kisvárosban zajlanak az események. Valószínű, hogy szándékosan egy lassú folyású filmet akartak készíteni az alkotók, amiben életszerű környezetben jelenik meg egy eltűnt amerikai embertípus, a független marhapásztor, aki az amerikaiak szemében valamiféle nosztalgikus kezdetet jelképezhet, úgyhogy a 70 év feletti amerikaiak biztosan nagyon fogják szeretni ezt a filmet.

 
BUDAPEST FILM 

Woody Harrelson lubickol
Big Boy szerepében, láthatóan élvezi a kemény tehénpásztor-szerepkört, s mivel ez a film a barátságról és a férfias kiállásról szól, Pete mély hallgatásai mellett remekül érvényesülnek Big Boy kirohanásai. Harrelson játszott már korábban westernhőst, a Cowboy Way c. filmben, de a Hi-Lo Country-ban nemcsak macho-t kellett alakítania, hanem egy megkomolyodni készülő macho-t is, bár az értelmetlen és suta filmbefejezés nem hagy elég időt ennek kifuttatására. Pete szerepében Billy Crudup látható, akit a Sleepers- Pokoli Lecke c. filmben láthattunk már, amúgy a hazai közönségnek nem lesz túl ismerős az arca. Crudup állítólag az életben is annyira visszahúzódó, mint Pete a filmben, leginkább útszéli vendéglőkben szeret üldögélni, kerüli a filmeken kívüli nyilvánosságot, és például nem vállalta el annak idején a Titanic főszerepét, Jack Dawson szerepét, mivel úgy érezte, ez túl nagy és túl gyors népszerűséget akasztott volna a nyakába. A Hi-Lo Country-ban egyébként nincs hiba az alakításában, ami ellene szólna (mint unalmas, egyszínű, fakó karakter, kusza működésmóddal), az nem Crudup, hanem a forgatókönyv, illetve a film hibája. Ő tényleg megtesz minden tőle telhetőt, de Pete-ből sajnos csak ennyit lehetett maximálisan kihozni. Harrelsonnak könnyebb dolga volt, nála beszélhetünk némi személyiség-fejlődésről is a film során, meg amúgy is, a filmbeli feszültségek általában Big Boy-hoz kapcsolódnak, úgyhogy látványosabb alakítást tudott nyújtani, mint Crudup.

Patricia Arquette viszont félálomban játszotta végig Mona szerepét, lágyan búgó hangot kevert ki a csábító női főszereplőnek, kicsit leeresztette a szemhéját, amikor valamelyik férfivel beszélt, mindössze ennyivel vett részt a közös munkában, élete legrosszabb alakítását nyújtva.

Josepha szerepében Penelope Cruz 24 éves spanyol színésznő látható, aki a legkellemesebb emlékeket hagyja a nézőkben a film után. Pontosan azt játssza, amit mi is gondolunk egy Josepha-típusú lányról, a szemeiben igazi érzelmek tükröződnek, amikor Pete-Crudup-ra ránéz, és minden mozdulata egy rendesen átgondolt szerep-megformálási képbe illeszkedik.

Penelope Spanyolországban az egyik legnépszerűbb színésznő, a Hi-Lo Country az első amerikai szerepe, ami valószínűleg nem jelent majd egy hirtelen kiugrást számára Hollywood mezejére. Egyébként az amerikai tempóval nincs teljesen kibékülve, furának tarja az ottani munkamániát, azt gondolja, hogy jobb lenne, ha az amerikaiak is koncentrálnának kicsit az élet felhőtlenebb oldalaira, mint szórakozás, barátok, miegymás, mert így csak munkagépekkel találkozhat az ember az Usa-ban, illetve az amerikai filmgyártásban. Ettől függetlenül élvezte a Hi-Lo forgatását, mivel rászabadult a sajtburgerekre, amit egy életre megszeretett, emellett pedig jól összehaverkodott a három másik főszereplővel, úgyhogy az ő szavaival élve: "jókat lógtak együtt" a forgatáson.

A Hi-Lo Country-t nagyon speciálisnak fogják érezni a western-rajongók, imádni fogják a direkt lassú filmek kedvelői, és a Woody Harrelson-rajongók sem fognak csalódni benne.

-lee-loo-

 

oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18