|
|
Csók, Macsók
Splendor
1999
Gregg Araki neve
sajátos, de nem üde színfolt a filmek világában. Egy független filmesről
van szó, aki sorra írja, rendezi, produceli és még vágja is a filmjeit.
Korábban
az L.A. Weekly számára írt zenei kritikákat, a filmezést 87-ben kezdte,
egyből egy trilógiával, amely mindhárom darabja súlyos életet élő fiatalokról
szólt. Alacsony költségvetéssel dolgozik, de még ennél is sokkal alacsonyabb
bevételekkel. 92-ben, a Living End c. filmjével még 700 ezer dolláros
bevételt csinált az USA-ban, ebben a filmben két HIV pozitív srácról szólt,
később előfordult majdnem 300 ezer dolláros bevétele, de a 27, vagy 90
ezer dollárokhoz is hozzá kellett szoknia.
A független
filmek
egy más világot képeznek, és egyáltalán nem biztos, hogy jó ötlet helyből
bénának és tehetségtelennek kikiáltani valakit, azért mert látunk egy
rossz filmet tőle. Andrew Davis, a Szökevény rendezője például rendezett
korában Walker Texasi Kopó epizódokat, vagy a Szökevény után elkövette
a borzasztó Láncreakciót, mégsem mondjuk rá, hogy tehetségtelen. Éppen
ezért ne firtassuk, hogy Gregg Araki mennyire jó filmrendező, inkább csak
foglalkozzunk ezzel az egy filmjével - úgysem láttuk a többit.
Az
alap szituáció egy szerelmi-hármas.
Sajnos nem két lány-egy fiú, hanem fordítva, mondaná Joey a Jó Barátokból,
de hát nincs mit tenni. A lány hamar rájön, hogy nem tud választani a
két srác közül, és eléri, hogy akkor így hárman legyenek együtt, nemcsak
éjjel, hanem nappal is. Később ez a felállás megszokottá válik a kis csapatban,
és akkor az lendíti előre a dolgokat, hogy a lány terhes lesz, illetve
hogy a terhesség tényének feldolgozása céljából kivesz egy szabad hétvégét.
Ez a hétvége éppen elég ahhoz, hogy egy harmadik sráccal ismerkedjen meg,
aki ráadásul gazdag is, és gyerekestől
feleségül kívánja
őt venni. Gyakorlatilag ennyi volna a történet, és el lehet mondani, hogy
nincs igazán jól megírva, sőt, még annál is gyengébb. Azért gyenge a történet,
mert egyfajta gondolatkísérlet, "milyen lenne, ha", és ezért hiányoznak
az átélhető mozzanatok. Kezdve az elején,
amikor egy szórakozóhely mosdójának a padlóján egymásnak esik a lány és
az egyik fiú, épp, hogy patkányok nincsenek a képben, ezzel azért nehéz
azonosulni, még csak egy kicsit is. A másik dolog, ami kellemetlen a történetben,
az az, hogy amolyan szoft-szexfilm szerű
a cselekmény felépítése, vagy éppen előtte vannak, vagy éppen utána, de
állandóan az lebeg az előtérben, hogy ők hárman együtt vannak, vagyis
nem igazán történik semmi. Mindeközben nem értünk pár dolgot, pár miértet.
Miért kell ez a csajnak, mármint az összeköltözés rész? Miért
kell ez a csávóknak? Miért akarja az a gazdag csávó
feleségül venni a lányt röpke kis ismeretségük alapján? A lány pedig miért
hezitál? Egyszóval csomó "apró" mozzanat sántikál.
|
|
A
szereposztás viszont szinte mindennél rosszabb, mindenki valakire emlékeztet,
a lány Nicole Kidman-ra, a szőke srác Ryan Phillippe-re, a barna pedig
egyszerre több színész vonásait elegyíti az arcán. Ugyanakkor sikerült
beszereposztani a Trainspotting kisiskolás lányát, Kelly
MacDonald-ot,
aminek örültünk, annak ellenére, hogy az
ő karaktere volt a legrosszabb, egy leszbikus, minikutya-tartó, kék hajú,
anyáskodó, affektáló komika.
Hogy jöhetett
létre egy ilyen film? Gregg Araki nyilvánvalóan mániákus,
szereti a tinédzser sztorikat, és méginkább a zenéket, és el lehet képzelni,
hogy amikor nekilát egy-egy új filmjének, szinte csak azon töri a fejét,
hogy most milyen, szerinte érdekes tini-szitut tűzzön a lencséje végére.
Utána, ahogy tanulta, felvázolja a sztori vázát, majd mint egy kifestőkönyvet
elkezdi megtölteni jelenetekkel, satöbbi. Ennek a folyamatnak valószínűleg
a leggyengébb pontja az eleje, de mindegy. További problémát jelent, hogy
mintegy kívülről szemléli az eseményeket, és a szereplőket, mintha azt
gondolná, hogy "hát és akkor ez a csaj most erre ezt fogja lépni", ezért
nem érteni semmit. Az meg már csak hab a tortán, hogy a végén azon kell
izgulnunk, hogy vajon a két béna csávónak sikerül-e elrontania a béna
csaj esküvőjét, hogy megint hármasban folytathassák a nagy semmit, vagyis
egy dráma van happy-endnek álcázva.
Gregg Araki
valószínűleg az a filmes, akinek a televíziózás lenne a megfelelő terep,
ami lehetővé tenné számára, hogy ne alulról szagolja a filmeket és a közönséget,
hanem egyszerűen, könnyen és hatékonyan eljuthasson egy-egy alkotása nagyon
sok emberhez. Ettől ő is vidámabb lenne, és a filmjei is. Tényleg azt
a filmest juttatja eszünkbe, aki Robert Altman Játékos c. filmjében szerepel.
Végig arról beszél, hogy "mert ez a valóság", és közben a Mutasd a Hullát
c. projekten dolgozik, amiben nincsenek sztárok, és eléggé gyászos a vége.
Aztán a próbavetítés közönsége meggyőzi arról, hogy mégiscsak jobb lenne
ha Bruce Willis és Julia Roberts játszanák a főszerepet, és ha a vége
is jól sülne el. Ezek után a "valóság" új értelmet nyert a számára, azt,
hogy a közönségnek ez teszik. Ilyesmi lehet a helyzet Gregg Araki-val
is, de ne bántsuk, hiszen egyike azoknak, akik szeretnének
jó filmeket csinálni, elégedjünk meg annyival, hogy ez a filmje eléggé
bénára sikerült, szinte alig lehet végignézni.
Végül
pedig, és utolsó sorban, furcsállható az a körülmény, hogy egy underground-nak
számító filmes fazonnak nem jut eszébe nagyobb végkifejlet, mint hogy
egy esküvőn az úszómedencébe
beleugrik a két srác, noha szó, ami szó, ez eléggé vicces, mivel az erkélyt
és a medencét vagy húsz méter választja el egymástól, így, amikor elrugaszkodnak,
először arra számítanánk, hogy a betonon
loccsan
szét a fejük. Talán, ha így végződött volna, vagy egy páros lábtöréssel,
láthattunk volna valami emlékezeteset is.
-Zé-
|