Oltári
Vőlegény |
The
Bachelor |
1999 |
Az Oltári Vőlegény
igazi “legény” film. Főleg azt tudjuk meg belőle, hogy mi jó a legénynek,
aki nem akar vőlegény, vagyis oltári legény lenni, mert retteg szabadsága
- a filmben képpel, hanggal alátámasztott szimbólumként nyargaló
musztángok szerepelnek - elvesztésétől. Hogy mi jó a lánynak, azt
csakis az előbbiek fényében tudhatjuk meg a filmből : természetesen
az, amitől a vőlegényjelölt retteg. Hát igen, az esküvő...
Ami
egyet jelent a “lasszó a musztáng nyakán”-nal. Vagyis: nem vágtatunk
tovább a többi szabaddal, ezentúl egy lovas irányít, vagy egy istállóhoz
tartozunk, aminek megvannak a saját szabályai...stb. Ez jelenti a
mindennapok lelki gyötrelmét Jimmie
Shannon,
a film főszereplője számára, akit Chris
O’Donnell
(Men Don’t Leave, Sült Zöld Paradicsom, Egy Asszony Illata, Három
Muskétás, Circle of Friends, Mindörökké Batman, Chamber, Szerelemben
Háborúban, Batman és Robin...) alakít. Már majdnem érett férfi, némi
kamaszos vonással, akinek egyre több barátja nősül meg, végül csak
ő és gyönyörű barátnője- akivel több éve járnak - maradnak házasulatlanul.
Anne-t,
a barátnőt Renee
Zellweger
alakítja( Jerry Maguire, Egy igaz ügy), egyébként remekül. Szerintem
a film végéig tudnak drukkolni neki a női
nézők és a házasságpárti férfiak.
Szóval
Jimmie már tényleg majdnem érett férfi,
csak.... Csak van valami, amit nem tud elengedni... Jó-jó, a szabadságát,
tudjuk, de van itt valami konkrétum is: a szekrényében őrizgeti
egy dobozban régi barátnői fotóit. Amikor mindenfelől körülkerít
mások elvárása, hogy megházasodj, és már-már teljesen lebénulsz,
mi tehetne jobb szolgálatot egy doboznál,
aminek tartalmába ha csak belelapozol, megint érzed az erőt magadban,
már majdnem elkaptak, de mégsem, most megint nekiiramodsz,
hajrá, vágtatsz,
menekülsz! És tényleg, “szegény” Chris végigrohanja a filmet. Először
a lánykérés, a házasság
ötletének realizálása elől menekül, majd a házasság mielőbbi nyélbeütéséért
fut versenyt az idővel.
A hirtelen irányváltásnak persze oka van, nyomós oka. A történet
ismeretében valószínűleg kevesen
döntenének másként, mint Jimmie. Mármint, hogy mégiscsak
házasság.
És most már mindenáron. Meghal Jimmie nagyapja, akit a nagyszerű
Peter Ustinov játszik, s vagyonát, ami nem kevesebb, 100 millió
dollár, egyetlen unokájára, Jimmie-re hagyja azzal a feltétellel,
hogy ....
A történet
igazából itt kezdődik el, mert itt jelenik meg a tét. Eddig csak
a “házasodjak? ne házasodjak?” kisfiús dilemmája nyomta a sztorit,
meg a férfi
főszereplő lelkét, de így, egy ekkora örökség reményében már hajlamos
az ember felelősen elgondolkodni önmaga és az emberiség jövőjéről.
A
romantikus vígjátékban Ustinov,
a nagypapa képviseli a szigorú realitás vonalát, mindössze két jelenetbe
sűrítve. Ami elég, mert nehezen feledhető két jelenetről beszélünk.
Nagyjából minden fontos dolog kiderül erről a figuráról, aki szerintem
a legerőteljesebb karakter a filmben. Valószínűleg nem véletlenül.
Így akarhatta ezt Steve Cohen, a forgatókönyvíró, és Gary
Sinyor,
a rendező (Stiff, Upper Lips, Leon The Pig Farmer, Solitaire For
Two) is, különben egy soha véget nem érő történettel kellett volna
küzdeniük, ami sosem került volna a mozikba. Ha van valaki, aki
nem tud dönteni- egyébként róla szól a történet- akkor kell valaki,
aki dönt helyette, vagy valami, ami döntésre kényszerít. Ustinovnak
minden mozdulata, megszólalása helyén van. Nem maradnak utána kérdések.
Még az olyan közhelyek is, hogy “a
szerelem nem létezik”,
meg a sajátos cinizmusa, ami helyenként némi trágársággal vegyül,
jól esnek tőle. Legalábbis nézőként. A film egyébként Buster Keaton
1925-ös Seven Chances-ének modern változata. Kellett is a jó sztori,
meg a megfelelő méretű örökség, mert különben elég nehéz dolog manapság
a házasság mellett a többség számára elfogadható érveket felsorakoztatni,
netán erről filmet készíteni.
Nem szabad megfeledkeznünk a
mellékszereplők
hosszú soráról sem, akiknek nagy része Jimmie ex-barátnőit alakítja
: Rebecca Cross ( a bróker), Sarah Silverman (az egyetemista), Stacy
Edwards (a kirakatrendező), Jennifer Esposito
(a zsaru), Katharine Towne (a szakács), Mariah
Carey ( az operaénekesnő), Brook
Shields
( a....) Na ő az, akit majdnem elvesz feleségül főhősünk - igazi szerelme
helyett- és aki annyira jól
csapong a hidegvérű, ámde laza nő szerepében a szorongás és az érinthetetlenség
között, hogy csak nagynehezen jövünk rá, hogy mindezt Brook Shields
csinálja.
A házasság szentesítése
James Cromwell-nek, mint az erre kiszemelt papnak a tiszte, akit
Chris O’Donnell, és a barátját alakító Artie Lange (Dirty Work,
Lost and Found, The Fourth Floor, Mystery Men) végigcipel a nem
kevés kalanddal járó menyasszony vadászaton. Cromwell (Larry Flint
a Provokátor, Star Trek, First Contact, Szigorúan Bizalmas, Hó Hull
a Cédrusra, ...) remek pap és antipap egyszemélyben, aki a film és
a kalandok
vége felé egy a fekete papi öltönybe zárt szigorú szerep mögül emberi
arccal mosolyog elő, megnyitva nem szokványos történetekkel teli
papi szívét a már-már aggasztóan reménytelen Jimmie felé. A film
csúcsjelenete kétségtelenül a menyasszonyok
csatája.
Bizony ilyen is van. Ebben a filmben mindenesetre. A jelmeztervező
Terry Dresbach és a rendező Gary Sinyor leültek megbeszélni, hogyan
fognak megjeleníteni 1000 ! menyasszonynak öltözött statisztát az
Oltári Vőlegény zárójelenetében. Sinyor csendesen berakott egy kazettát
a videómagnóba. A filmen a Rettenthetetlen egyik csatajelenete volt
látható. “ Ezt akarom, “ mondta a rendező Dresbachnek. “Káoszt akarok,
menyasszonyokkal.” Meg lehet nézni, sikerült-e.
Chris O'Donnell
erre a karakterre - az éretlen, kamaszos, diákos, szelíd, de nagyon
is férfias sármot sejtető amerikai ifjú szerepére - tökéletes választás,
hiszen ebben a szerepkörben már bizonyított, lásd Egy Asszony Illata-ban
Al Pacino oldalán. Ezért az alakításáért 1993-ban Golden Globe-ra
jelölték, és elnyerte a Chicago Film Critics díját. Az Oltári Vőlegény-ben
nyújtott alakítása is hasonló, ami annyit jelent, hogy Jimmie Shannon
karaktere hasonlít Marty Brest (Egy Asszony Illata) karakterére,
de az ott nyújtott színészi teljesítménye túlmutatott egy névtelen
karakteren, volt egyénisége. Az Oltári Vőlegényben ez hiányzott,
Jimmie Shannon nem volt igazán jelen, súlytalanra sikerült. Sajnos
ugyanez elmondható Anne figurájáról (Renee Zellweger) is. Zellweger
időnként megpróbált valami életszerűt vinni Anne karakterébe, kár
hogy ez nem sikerült. Egy-két jelenetet túljátszott. Anne kiborul
az általa oly nagyon várt és őszintén áhított lánykéréstől, ami
tényleg nem szokványos: Jimmie rengeteg mellébeszélés után
"Győztél"
felkiáltással kívánja elintézni a dolgot. Anne-t ezután otthon látjuk,
amint húga (Marley Shelton) társaságában épp ki van borulva. Előkerül
valami müzliféle, egy salátástál, tojás, só-, vagy cukorszóró, stb.,
és mindezekből Renee
hatalmas teátrális mozdulatokkal, és megállíthatatlanul üt össze
valami ehetetlent, amiről már az alakítás elkezdése előtt is tudni
lehet, hogy az lesz. Ha már a súlytalanságnál tartunk, ez a film,
a csak a főszereplők nyújtotta teljesítménytől lufiként repült volna.
Még szerencse, hogy voltak mellékszereplők. Itt van mindjárt Anne
húga, Natalie, akit Marley Shelton alakít (őt korábban a Pleasantville-ben
és a Bambanő-ben láthattuk). Feltételezésünk szerint Natalie alakja
sem lehetett - mellékszereplő lévén- részletesebben kidolgozva a
forgatókönyvíró által, mint főszereplő nővéréé, mégis a húg megjelenítése
sokkal elevenebbre
sikeredett. Marley 26 éves, eddig 17 filmben játszott, és az elkövetkezendő
két évben még négy filmben láthatják a nézők.
Artie Lange, a
filmben Marko, Jimmie barátja szimpatikus, mackós, igazi jóbarátos
figurát alakít, akire mindig számíthat az ember, többek között akkor
is, amikor 24 órán belül menyasszonyt kell találnia. Ő aztán tényleg
mindent megtesz az ügy sikere érdekében, például felad egy hirdetést
a következő szöveggel: "Lennél
a feleségem 100 millióért?"
Erre azért be lehet indulni, ha nem töprengi túl az ember ( a nő!).
Artie humoros szereplőt alakít humorosan. Őt a Mad-TV tette ismertté,
ezen kívül számos New York-i klubban lépett fel humoristaként, például
a Duplexben és a West End Gate-ben. A filmjeit fentebb már említettük.
Az Oltári Vőlegény egy kellemes vasárnap délutáni szórakozást ígér,
de házasságfóbiások óvakodjanak, mert
sok a menyasszony a filmben, és happy end-del zárul.
-Orca
Sea-
|