Reklámok
A
Vodafon Vitamax
kampánya mindenképp megérdemli az elismerést, ezen belül is a kedvencünk
maga a reklámfilm. Tavaly novemberben, a Vodafon indulásakor kicsit
furán vette ki magát a reklámszakmában, ahogy a Republic of Art
az utolsó utáni percekben, (egy csomó előkészítési munka után) elcsaklizta
a McCann Ericsson-tól az egész kampánymegbízást. Ennek megfelelően
ez a kampány a sajtó által legrészletesebben taglalt kampány címét
tudhatta magáénak, és ugyancsak ennek megfelelően szinte minden
elemző talált benne valami hibát, vagy konkrétan
a reklám anyagokban, vagy magában a kampányban, melyet nem pontosan
célzott, hanem szőnyegbombázás-szerű médiavásárlással gyanúsítottak,
vagy a magát filmet dejavu-nek titulálták. Így, az idő távolából
már látszik, hogy a MacCann Ericsson elegáns nyilatkozata, miszerint
ezt a kampányt nem ő tervezte, hozta létre, illetve bonyolította,
egyetlen mozdulattal nemcsak
a rázós kinézetű ügyet simította el, hanem az új ügynökséget, a
Republic of Art-ot is a nagy klub tagjává fogadta.
A bizalmat
a Republik of Art most a Vitamax kampánnyal utólag derekasan meg
is szolgálta, mert sikerült valami teljesen eredetit létrehoznia
a filmecske személyében, ahelyett, hogy nagyipari, jól bevált kliséket
alkalmazott volna.
A Petőfi
Sándor utcai posta-épület furcsa, 70-es éveket visszatükröző fala
előtt készült film teljesen lenyúl a minimál eszközökhöz. Ezt a
falat először az Ex Kódex c. filmben, majd nyilván sok-sok amatőr
vagy félprofi videóban láthattuk. Mintha csak néhány képzős, vagy
iparos fiatal valami gyerekes reklámfilmet készítene egy helyszínen,
pár kellékkel a belvárosban,
az egyik iskolai házi feladat ürügyén, külön ügyelve arra, hogy
úgy nézzen ki, mintha videóval lett volna forgatva. Egyszerűen nagyszerű.
Remek szereplő választás, különösen, ami a srác szemüvegét illeti,
amely segítségével a stílust jobban be lehetett lőni, és ami a kép
megjegyezhetőségét helyből a többszörösére növeli. Erre jön rá a
szintén remek stílust képviselő utómunka, amely a képet a zöld és
a kék árnyalataiba tonizálja, és amitől tényleg olyan lett az egész
filmecske, hogy a megcélzott közönségre nemcsak vásárlói döntést
kiváltó hatással bír, hanem az esztétikai elégedettség érzésével
is megajándékozza őket. Ugyanakkor a helyzet sosem ilyen egyszerű,
a megrendelő és az ügynökség, illetve a kreatív csoport folyamatos
szellemi kötélhúzást végez annak mentén, hogy egyszerű és magától
értetődő legyen a reklám, de ugyanakkor látsszon a végeredményen,
hogy sokat dolgoztak rajta, és hogy nem "csak
úgy"
jutott valakinek eszébe az ötlet, kvázi, hogy a kreatívok megdolgoztak
a pénzükért. Ezért különösen ritka egy ilyen egyszerű film, mert
ezt már szinte "vállalni kell". Mégis megérte, mert úttörő produkció
született az egyszerű és cool kategóriájában.
"Get
upppp-on!"
A 17. Számunkban
már beharangoztuk a Renault Clio remekbeszabott reklámfilmjét,
amely csodás módon immár hazánkat is elérte, és itt hódít, illetve
szedi áldozatait a magyar csatornákon is. Örülünk neki, hiszen valószínűleg
az év egyik legkreatívabb reklámfilm alkotása.
Újabb keletű kedvencünk
a Kodak filmje,
amelyben a fiatal házaspár a nyári fotóit nézegeti - melyeken egytől
egyig esik az eső. Az emlékeik sora meg is elevenednek, ahogy például
egy Beach-szerű helyen, vízeséssel ácsorognak a szakadó esőben,
majd egyet gondolnak, és úgy döntenek, mégis inkább jól érzik magukat,
és belevetik magukat a vízbe. A film (Kodak hagyomány) nagyon szépen
van fényképezve, és
tényleg nemcsak a házaspár élményeiről derül ki, hogy nem is voltak
rosszak, csak az idő volt rossz, hanem a felvételekről is, hogy
ugye Kodakkal jó időben , rossz időben egyaránt
profi képek születnek. Azon felül, hogy jól néz ki a film, abszolút
humoros is, plusz kreatívan él a jelentéstulajdonítás eszközével,
hiszen a nyarat mint esős valamit ábrázolja, így a jó fotókat nem
a jó élményekhez kapcsolja, melyeket egyszerűen megörökít, hanem
magához a termékhez. Ráadásul, a terméknek köszönhető remek felvételek,
(amiknek még a rossz idő sem kavart be), utólag meggyőzik az utazókat,
hogy tök jó volt nekik. Vagyis egy nyári utazásnál nem az számít,
hogy milyen az idő, hanem, hogy milyen filmet töltesz a gépedbe,
és ez egy jó kis gondolat.
Ezzel ellentétes
módon operál a Danon
kefíres filmje, Jakupcsek Gabriellával, ugyanis a fogalmat helyezi
a vizuális benyomások felé. A fogalmat a népszerű televíziós személyiség
jelenti, aki be is jelenti a nézőknek, hogy nincs ideje, és nem
táplálkozik egészségesen. Csak egy dologra ügyel, hogy a termékből
mindig fogyasszon, mintegy ezzel kompenzálva az egészségtelen életmódját.
Ránézésre gondolhatnánk, hogy ez hasonló módszer, mint a Kodak film
esetében, hogy a különleges képességű termék jóváteszi a hiányosságokat.
Csakhogy itt nem támasztja alá semmi, hogy a filmben szereplő tévésztár
tényleg jól jár, hiszen egyáltalán nem tűnik egészségtől kicsattanónak.
A mérlegnek
a pozitív serpenyőjében itt csak az van, hogy leutánozhatjuk a híres
nőszemély életmódját, ami csak egy fogalom, és semmi nem kecsegtet
minket azzal, hogy tényleg jól is járunk, ha ezt tesszük, hacsak
az nem, hogy a film végén megcsörren a telcsije, (biztosan az orvosa
hívta, hogy jó a koleszterin szintje).
Ücsik....
Ha már
nyár, akkor legyen nagy ... üdítőital fogyasztás! Lássuk, mivel lepnek
meg minket az üdítőital reklámok, a kulcsszó, mint mindig, a "cool".
A 7UP filmje, a
"Cool Watch"
egészen egyszerű, egészen fantáziadús, és egészen jól kivitelezett
kis darab. A Baywatch piros, a Cool Watch zöld színű bikinibe öltözteti
az életmentő srácokat és csajokat, akik arra ügyelnek, hogy valaki
nehogy túlságosan felmelegedjen. Ha pedig ez bekövetkezik, odarohannak,
és 7UP-pal
kezelik a "hot" csajokat.
A Sprite a
Bom Funk MC's
videóra reagálva rukkolt elő rasztás kisrác-filmjével, aki felbukik
a mozgólépcsőn, mert egy számmal nagyobb nadrágot visel. Nagyon
cool ötlet, ráadásul egy jó kis videót juttat az eszükbe, így a
Sprite megmutatja, hogy igen, ő is be van indulva erre a számra,
vagyis közös kedvencünk van kedvencünkkel - a termékkel. A
Fantás
filmsorozat új fordulójához érkezett el, immár feladva nemzetközi
stílusát a szereplő fiataloknak, direkt magyar alkatú, stílusú és
öltözetű fiatalokat kezdett el alkalmazni. A
"bemagyarítás"-t
megtámogatta még egy "szókimondó" magyar reklámdalszöveggel, ami
kicsit mintha elvenné az erejét a hazai reklámozás történelmének
egyik legjobb szlogenjétől, hogy "haverok, buli, fanta", amelynek
az ízét a felbukkanó sműanyagpalackok szokták volt megadni a filmek
végén. Az új, vakációs Fanta film
előzménye egy buszon senyvedő fiatalokat ábrázoló outdoor kampány
volt, ami a maga nemében kitűnő volt. Arról szólt, hogy ott nyomorog
egy pl. 7-es buszon a sok ember, és a fiatalok sanyarú sorsa, hogy
rendes évközi életüket éljék - még egy pár napig, amikor beköszönt
a vakáció. A filmben, ennek megfelelően már saját kisbusszal közlekednek,
(a Kalózok mintájára), és benne vannak a tutiban, csak az a magyar
dalszöveg ne társulna hozzá. Meg kell jegyezni persze, hogy a Fanta
eleve teljesen hazai stílusban kezdte pár éve, amikor
"ott buliztak a Jenőéknél". Aztán jött csak a nemzetközi
"hip-hop" stílus, de most sem szomorkodnánk, ha a vakációt kevésbé
túlidillizált formában láthatnánk, és a coolsághoz, (ami pl. a foteles
Fanta film esetében olyan kedvezően vette ki magát) most is lenne
valami köze.
Coca-Cola
- Nyugodtan ess kísértésbe! A legújabb Coca-Cola tv-reklám arra
a vágyra épít, amit a legnagyobb nyári melegben érez az ember, ha
meglát egy gyöngyözően hideg Coca-Colát. A filmben egy tengerparti
football-meccset látunk, ahol egy olaszos kinézetű srác áll a kapuban,
és nagyon szenved a forróságtól. Megpróbál koncentrálni a meccsre,
de mivel egy kapusnak nem minden percben adódik feladata, ezért
kitekinget balra, ahol egy mozgóárus jéghideg Coca-Colákat ad el
bikinis lányoknak. Dupla csábítás: a
kapusunk kétszer is elindul a kólás felé, de mindkétszer vissza
kell ugrania a kapuba,
hogy kivédje az ellenfél lövését, sikerül is, de utána még mindig
vágyakozik az ital (és a nők) után. Egyre kétségbeesettebb arcot
vág, aztán harmadszor már azt látjuk, hogy sorban áll a kólaárusnál,
elégedett az arca, a kapura pedig épp most lőnek, a labda berepül,
mivel egy ügyetlen kólaárust állított be maga helyett, akinek a
válláról szabadon pattanhat be a labda...Vicces és könnyed hangulatú
a reklám, nagyon átélhető a kapus folyamatos vágyakozása,
és azt is előre lehet tudni, hogy végül nem áll ellen a Coca-Cola
csábításának. Ha a nézők valóban nyári melegben látnak egy üdítőital-reklámot,
akkor már maga a jég, illetve a jeges ital látványa is fogyasztásra
csábít, ehhez viszont még a Coca-Cola üvege is hozzátesz egy adag
vonzást, és az a két véglet, amik közül a kapusunk választhat, is
nagyszerűen van bemutatva, a focista-csapatszellem áll szemben az
ellenállhatatlan szomjúsággal, nem kérdés, hogy mi, nézők is valahogy
hasonlóan oldanánk meg a problémát, tehát győz a Coca-Cola.
Sörök
Természetesen
sörreklámokban sem szenvedünk hiányt, és a nagy versengésnek az
utóbbi években az lett az eredménye, hogy a magyarok elég rendesen
leszoktak a borról. Persze a sörök mellett ott van a nagy pozitív
érv, hogy bármikor megkapod a márka által garantált sztenderd
minőséget, csak a hőmérsékletet kell ellenőrizned, amíg a borok,
akár üveges, akár folyó, a legkülönfélébb meglepetéseket tudják
produkálni neked, mind árban, mind minőségben, a különböző szórakozóhelyeken.
A borok tehát az éttermek menüibe szorultak vissza, amíg a sörök,
mint egy dzsin, kiszabadultak a 90-es évek elején még szűkre zárt
palackjukból, és vad terjeszkedésbe kezdtek.
A Heineken
a tavalyi év végi globális kampányával lépett igaziból színre a
magyar terepen, és idén nyáron már mindenki számára ismerős. A termékhez
kapcsolódó szlogen és tartalom lényege, hogy "a minőségi sör", mivel
egyszerű tartalomról van szó, egészen egyszerűen és változatosan
kommunikálható a Heineken reklámfilmekben. A legújabb Heineken film
például egy darab beállításból áll, egy srác tölti a terméket a
poharába, és egyszerűen nem mozdul, amíg az utolsó csepp is a poharába
nem kerül az üvegből. Remek ötlet, frappáns film, és ügyes társítás
a megjelenő szövegel, hogy "ez csak Heineken lehet".
Új misztikus
filmmel jelentkezett a Stella Artois, aminek érdekessége, hogy
most már egyszerűbben fogja fel a keresést (a szent kehely keresését)
a főhős, nyíltan a célra tör, (mert már ismeri, hogy mi a jel, hogy
mit kell keresni), és amikor megkapja a terméket, még egy fura mosoly
is megjelenik az arcán, mintha azt mondaná: "minek ez a nagy felhajtás,
én csak a terméket akartam ..".
A Sorproni
Ászok immár szerves részét képezi reklámkultúránknak, és időközben
az is kiderült, hogy nem látja kárát a befogadás annak, hogy ugyanazok
az arcok, ugyanolyan poénokat nyomnak el, szinte élvezzük is, hogy
pont azt kapjuk, amihez hozzászoktunk, mintha egy tévésorozatot
néznénk. A mostani, a sorozaton kívüleső film, amikor a srác leönti
magát, talán emiatt tűnik szinten alulinak.
A Kaiser
is sorozatban gondolkodott, amikor tavaly elkezdte az "A Ser" c.
kampányát, amely idénre elérte a középkori K-betűs hordót alkalmazó
filmjeit. A hangsúly a hagyományra van helyezve, na és a film elején
látható indító-képre, (a középkori lány nagy melleire). Talán melléfogásnak
tűnhet a filmek végén a hümmögő
spirituális kórus hang, amely egyből az Uncle Ben's filmeket juttatja
eszünkbe.
Direkt
tetszik azonban a Tuborg "Önmagad Választása c. filmje",
amely szintén sorozatot
képez, és immár új epizóddal gyarapodott. A tetszés már akkor kezdődött,
amikor a Tuborg film lány verzióját idén nyáron ismét gyakran láthattuk
képernyőinken. A korábbi elég ,úgymond, egyszerűre sikeredett HB
sörreklámfilm kivételével, (amelyben Anna lepasszolja a telcsiszámát
egy feltehetően nős férfinak egy szórakozóhelyen), a "flashdance-es"
Tuborg film az egyetlen, amely sört reklámoz lányok számára. Pedig
a lányok is komoly piacot jelentenek, és nem lehet mindegy, hogy
azt isszák, amit a társaság fiú tagjai, vagy esetleg "önmagukat
választják". És most egy újabb jól sikerült Tuborg filmet láthatunk,
szintén az "Önmagad Választása" keretein belül. Ennek a filmnek
az a különlegessége, hogy tartalmaz egy zenei váltást. A film elején
a különböző stílusok jelennek meg, persze csak alapszinten, mint
pl. "diszkó". De mindezekhez gazdag és jól fényképezett vizuális
illusztráció
társul. És akkor nézed, nézed
a filmet, és egy lány hirtelen bekapcsol egy walkman-t, és az éppen
futó zene helyett bejön a Tuborg-fanfár. Nagyon jó megoldás. Zenei
váltást általában csak akkor látunk, ha "előtte, utána" párosításokat
látunk, és akkor is, az ilyen zenék leginkább háttérzeneként szerepelnek,
nem úgy, mint ennél az újabb Tuborg produkciónál.
A Dréher
sok-sok reklámfilmmel szórakoztatott már bennünket, a legújabb szaxofonos
filmjében, az "egy nyelvet beszélünk"-ben arra kerül a hangsúly,
hogy amikor új emberekkel ismerkedik meg valaki, még ha a szimpátia
kölcsönös is, ott lebeg a fejek felett a para, hogy mi van, ha a
másik, illetve a többiek egy másik márkához hűek? Így aztán nagy
a happy-end, ha kiderül, hogy "egy nyelvet beszélnek". Semmilyen
tekintetben nem nevezhető cool filmnek, de hát a Dréher tudja mit
csinál, és ha azt vesszük, a filmjeik eléggé sikeresek szoktak lenni.
Az Amstel-es
srácok
Nagyon
elégedettek vagyunk az Amstel reklámsorozatával, aminek a negyedik
darabja megy most a televízió csatornákon.
Úgy kezdődött, hogy három nagyon eltérő alkatú fiút látunk egy sorozáson,
mindhárman megpróbálják elbliccelni a katonaságot. A következő pillanatokban
már laktanyai életképek formájában láthatjuk őket, ahogy ugratják
egymást és bolondoznak,
az Amstel a klip végén jön be a képbe. Második rész: Már leszereltek
a fiúk, a civil ruhájuk még jobban erősíti a különböző karaktereiket
( van egy értelmiségi és pajkos fiú, van egy pufókás és jólelkű,
és van egy átlagos-kedves srác), de hiába léptek vissza az előző,
katonaság előtti életükbe, azért hárman együtt buliznak egy sörözőben,
mindhárman három sört rendelnek, és a végén a kép közepén összefutnak,
összesen kilenc pohár sörrel, az értelmiségi-bohókás felkiált: "Nem
kér valaki egy Amstelt?", ez a reklám már az előzőek fényében az
igazi barátságról szól, és ezért nagyon hat. A reklám bizton építhet
az előző film ismeretére, és ezért
remekül kiaknázza a folytonosság erejét. Harmadik rész: Mivel éppen
az Európa Bajnokság tartotta lázban a focirajongó férfiakat (tehát
a férfinépesség kb.70°%-át), ezért a régi barátok most éppen ez
ügyben hívják egymást:
"Este foci?" A
harmadik, eddig kicsit háttérben maradt srác komolyan is veszi a
felhívást, és este megjelenik futballdresszben, focilabdával, készülve
a játékra. A másik kettő srác már beette magát a fotelekbe, felszerelkeztek
rágcsálnivalóval és Amstelekkel, úgyhogy jól kinevetik a belépő
harmadikat, megdobják egy sörrel, a pajkos srác viccesen ütlegelni
kezdi a pufókást, és ez annyira természetes mozdulatként van bemutatva,
hogy megint úgy érezzük, ez tényleg így van egy
férfitársaságban,
és az Amstel mint szükséges kísérőital rögzül a tudatunkban. A film
zenéje ugyanaz, mint az előzőekben, nagyon jó, dallamos és könnyen
megjegyezhető zene. A negyedik rész megint csak a férfihumorra épít,
illetve továbbra is a barátságra, ami az egész reklámsorozat gondolati
alapja és ütőkártyája. Most a bohókás
srácnak el van törve a lába, és a legnagyobb hőségben otthon kell
ülnie a foteljában, amit már nagyon un. A klip finom eszközökkel
érzékelteti a hőséget, ami az életben is gyötri a tv-nézőket, növényekkel,
pálmafás inggel, ventillátorral, és nagyon át tudjuk érezni
kedvenc hosszú hajú Amsteles srácunk gyötrelmét az otthoni semmittevés
miatt. De ekkor megjelennek a haverok, a remek zene alatt megpróbálják
kikoordinálni valahova a
begipszelt
lábú fiút, ez egy vicces jelenet, és akkor rájövünk, hogy hova is
igyekeztek a fiúk: fel, a tetőteraszra, ahol egy berendezett tengerparti
pihenőt látunk, persze víz nélkül. Napernyők, nyugágyak és Amstelek
behűtve: a barátok segítségével az eltört lábú srác is részesül
a nyár élvezeteiből, persze most sem marad el a fiús heccelés, mivel
addig nem kaphat Amstelt, amíg fel nem pattan a napágyából, és el
nem kezd bicegve ugrálni a sör után. Az Amstel és a fiúbarátság
hosszú ideig összekapcsolódva fog megjelenni az emberek fejében,
és ez valószínűleg jót fog tenni e sör eladási mutatóinak. Jó zene,
jó arcú szereplők, humor, és jó történetek - minden megvan az Amstel
reklámokban, ami sikerre vihet egy sörmárkát, alig várjuk az ötödik
részt.
|