|
|
A Repülés Elmélete
The
Theory of Flight 1998
Az emberek úgy pörögnek
a civilizációban, mint valami mókuskerékben, és noha ez megszokott körülmény,
időről időre vakációzni megyünk, vagy megnézünk egy-egy "kispados" filmet,
hiszen szórakoztató tud lenni olyan embereket látni, akik éppen most,
legalább egy pici időre "kiszálltak".
A legtöbb ember
életében előfordul bizonyos időközönként, hogy "kiszáll",
és ilyenkor persze nem annyira vidám, mint általában, de ez a kiszállás
gyakran azzal egyértelmű, hogy valaki nemcsak kiszáll, hanem ki is dugja
a fejét az áramlásból, a hétköznapok sodrából, és kicsit felülről, kívülről
látja a dolgokat, ami aztán majd ismét meghozza a kedvét, hogy újult erővel
visszatérjen a pályára a versenyzők közé. Az amerikaiak számára ennek
a kiszállásnak a leghétköznapibb formája a pszichiáter, de vannak olyan
szerencsés alkatok, illetve alkotók, akiknél a kiszállás például egy új
mű létrehozását jelenti. Semmilyen erre vonatkozó adatunk nincs, de talán
okunk van feltételezni, hogy Michael Stipe, (REM) nem lehetett éppen a
legjobb hangulatban, amikor egykor a "Shiny
happy people" c. számot írta. Bizonyára éppen egy totál melankolikus
hangulatban lehetett, amit joggal becézhetünk "depis"-nek, és esetleg
egyfajta céltalanság érzés is rátelepedhetett, hogy "egyáltalán minek
és miről szól ez az egész", és ott ült egy kanapén, és monoton pengetett,
és hozzá egy minimál-szöveget dúdolt, a sok-sok vidám és boldog emberről,
és abban a pillanatban nyilván volt benne egy nagy adag cinizmus is. (De
ezt csak gondoljuk). De aztán esetleg valamelyik haverja felhívta, vagy
beállított hozzá, vagy látott a tévéje képernyőjén egy jó reklámot, szóval
kapott egy impulzust, és ráharapott az új számra, és megírta hozzá a többi
szöveget is, mi pedig az MTV képernyőjén egy egész nyáron keresztül élvezhettük
azt, amit ő pont akkor nem élvezett, amikor írta: a sok vidám ember társaságát,
illetve az életlendületet.
Mindez csak
feltételezés, és csak azért került ide, mert a film főszereplője Richard
(Kenneth Branagh), is egy hosszabb-rövidebb időt kispadon kényszerül tölteni.
És mivel a film íróját is szintén Richard-nak hívják, gondolhatjuk, hogy
a történet önéletrajzi ihletésű, illetve, hogy az író egy rossz napjának
jól sikerült ötlete alapján jött lére, hiszen az a legritkább, hogy valaki
a saját nevét adja a főhősének, akár az írási folyamat elején, akár utólag
teszi ezt. Richard épp nincs a
toppon a film elején, de közben mégis magasan van, egy hatalmas épület
tetején, London belvárosában, pilóta-sapkában és szemüvegben, felkészülve
a nagy repülésre, illetve, ugrásra, illetve méginkább zuhanásra. A komplett
őrültség állapotában tehát. Aztán megússza a dolgot, és a város 120 nap
közmunkára ítéli
cserébe a rendbontásért.
|
|
Richard-nak nem nagyon van kedve semmiféle munkához, (amint ez ilyen akut
esetekben várható), de valamit végül el kell vállalnia, és végül egy tolószékes,
halálos beteg lány
ápolását kapja meg, és vállalja el feladatként, akit a Harcosok Klubja
Helena Bohnam Carter-e alakít.
Ez persze nem egy olyan fordulat, mint amilyen az lenne, hogy "ekkor összetalálkozik
egy régi évfolyamtársával, aki most pont egy saját légitársaságot üzemeltet,
és szüksége van valakire". Ez a fordulat érthető, hiszen Richard bármit
szeretne, csak nem valami hétköznapit, és Jane, a tolószékes lány egészen
excentrikus viselkedésű. Tulajdonképpen az eddigi összes ápolóját
és ápolónőjét elüldözte a jólirányított durva mondataival, amiket szegény
már alig bír kimondani, mivel az állapota már annak a küszöbét súrolja,
hogy csak géppel képes beszélni.
Jane viselkedése
is maximálisan érthető, hiszen nem mindig volt tolószékben, pár éve még
egy csinos és két lábon járó egészséges lány volt, egy a sok közül. És
csak azért, mert egy tragikus és visszafordíthatatlan
betegség megtámadta őt, még nem hajlandó lemondani arról, ami ő,
nem hajlandó elviselni, hogy valaki főállásban direkt szépen, sőt esetleg
jól tagoltan, vagy hangosabban beszéljen hozzá, minden kérdésére igent
mondjon, és a jóságos mosoly sose fagyjon le az arcáról, csak azért, mert
Jane többé már nem egy egészséges ember. Egyszóval a két excentrikus egyéniség
most jól egymásra talál, 120 napra,
vagy ameddig Jane élete még tart.
A film szerencsére
megtalálta a megfelelő hangot, és nem alkalmaz "nyálas" vagy "direkt jófej"
stílust, és tulajdonképpen még humoros is. Persze a humor forrása nem
az, hogy például Richard előző barátnője "milyen buta, és nem érzékeli
az élet fontosabb dolgait, amit Richard viszont kristálytisztán lát",
nem, szerencsére nem talál meg minket ilyennel ez a film. Ehelyett, mint
a régi szép időkben, olyanokon nevetünk, amikor valaki fenékre esik, illetve
azon, hogy Richard mennyire béna, illetve hogy mennyire rossz passzban
van, amikor például harisnyával
a fején beront egy bankba, és még egy puska is van nála, és persze pont
az ex barátnőjével találkozik össze, aki egyből felismeri a harisnya ellenére.
Jane kitalálja, hogy el akarja veszíteni a szüzességét, ami mondjuk már
kicsit húzósabb eleme a filmnek, de nincs mit tenni, ez is benne van,
és szerencsére ez sem végzetesen morbid, mivel Jane-nek joga van hozzá,
hogy ezt akarja, és ha mi morbidnak neveznénk, ezt a jogát próbálnánk
meg elvenni tőle. Két kelepcébe került embert láthatunk, rendes, és ahhoz
képest szórakoztató formában, és talán mondani sem kell, több száz métert
fognak együtt repülni az elröppent
Richard repülőjén. Richardnak normális esetben azt tanácsolnánk, hogy
inkább modellezzen, vagy gyűjtsön egy rendes repülőre, de most mégsem
tesszük, mivel jót tett a filmnek, hogy Richard ennyire béna volt.
-zé-
|