Ég
Velünk
Keeping
The Faith 1999
Ne ébreszd fel az alvó
oroszlánt! Vajon
milyen lehet, ha három tökéletes gyerekkori barátot,
akik közül az egyik egy nagyon profi és nagyon szép lány, x év "érzelmi
hibernáció" után összeengednek? Csodás kiskölykök voltak, egy visszaemlékezés
keretén belül látjuk, ahogy a szőke és a barna kisfiú az általános
isi hatalmas dagadékával harcolnak, nyakukkal, illetve a torkukkal
támadják a dagi jobb és bal kezét, majd odajön az élénk szőke szépség,
és egy pontosan célzott rúgással leteríti a fiúkat fojtogató ellenséget.
Látjuk, ahogy a metrón hárman
utaznak, ahogy az utcákon randalíroznak, és ahogy fotót készítenek
magukról, amely fotót, mondanunk sem kell, évtizedeken keresztül
a legnagyobb becsben tartottak - mindhárman. Anna
(mert így hívják a trió női tagját) aztán, egyik napról a másikra
L.A.-be költözik a szüleivel és vágás. Már ez a kis rész, önmagában
is egy teljesen jó film, pedig csak itt kezdődik.
16 évvel később,
a reptéren két cool arc várakozik, egy gyerekes "Anna Banana" feliratú
táblácskával, nem mások, mint Jake
és Brian, az egykori két fiú, és nem másra várnak, mint az
egykori Anna-ra, aki, amikor megjelenik a repülőtéren, nemcsak a
két srác lélegzetét állítja meg egy pillanatra, hanem a nézőkét,
tehát a miénket is. Egyszerűen vannak tökéletes dolgok, amiket nem
lehet sem fokozni, sem valami másra
lecserélni, nekik hármuknak ilyen tökéletes dolog volt ez a gyerekkor,
és a forgatókönyvben nagyon szerencsés, hogy ahelyett, hogy azóta
egyre másra csak másodosztályú és praktikus dolgok történtek volna
velük a barátság és a szerelem
terén, és most csak egy kör nosztalgiázás céljából találkoznának,
azóta gyakorlatilag semmi sem történt velük, érzelmi életük ott
maradt abba, ahol Anna távozása
megszakította.
Ez úgy jön létre, hogy
Jake és Brian papok, Jake (Ben Stiller)
rabbi, Brian, (Edward Norton)
pedig katolikus pap, Anna (Jenna Elfman) pedig nagyon nagy-menő
biznisz-vumen, akinek sem kedve sem ideje nincs másodosztályú kapcsolatokra,
így csak a munkájának él. Ez a papos, rabbis dolog nagyon jó vonal
a filmben, mert nagyon vicces jelenetek származnak belőle, plusz
tényleg ez az egyetlen módja annak, hogy a két srácot anélkül vágja
el a gátlástalan csajozástól, hogy rondának vagy bénának kellene
lenniük. Mégis, ez a paposdi
hamarabb volt, mint maga a film, a producer, Edward Norton barátja,
Stuart Blumberg, (aki szintén fiatal), vagy több évvel a film előtt
talált egy fura könyvet egy antikváriumban, amiben katolikus papokról,
és zsidó rabbikról szóló viccek voltak összegyűjtve, és már akkor
arra gondolt, hogy milyen jó lenne ezekből egy filmet összegyúrni.
Az első ember, akinek erről az ötletéről szólt, Edward Norton volt,
akinek tetszet az ötlet, hát még az, a forgatókönyv vázlat, amit
Blumberg 97 közepére elkészített. Ettől kezdve közösen dédelgették
a szkriptet, és azt is elhatározták, hogy együtt fogják producelni.
Blumberg mint autóügynök tűnt fel a Harcosok klubjában, amúgy együtt
járt Nortonnal a Yale-re, még szobatársak is voltak, és ez az első
forgatókönyve, és produceri munkája is egyben. Amikor aztán elkészült
a forgatókönyv, megkeresték Howk Koch producert, aki a Legbelső
félelem óta, (amit ő producelt) Edward Norton régi barátjának minősül.
Így már teljes volt a kép, már csak egy stúdió kellett, és el is
küldték a forgatókönyvet Roger Birnbaum-nak és Gary Barber-nek,
a Spyglass Entertainment
alapítóinak. Szerdán küldték el a könyvet, és csütörtök reggel már
kapták is a választ, hogy a Spyglass meg akarja csinálni ezt a filmet.
Valahogy menetközben alakult
ki, hogy Norton szívesen rendezné
is a filmet, a Spyglass stúdió producerei ennek első hallásra nem
örültek, mert hogy Norton ilyen tekintetben zöldfülű, de amikor
meghallgatták a rendezői koncepcióját, arra jutottak, hogy ez a
Norton "gyerek" mégiscsak felszedett egy s mást a rendezői szakmából
is, sőt, annyira meg voltak győzve, hogy még a szereposztásban is
100%-os szabad kezet adtak neki és Blumbergnek,
aki mint Anna közvetlen munkatársa színészként is feltűnik a filmben.
Körülbelül így jött létre
ez a 30 milliós film,
ami a paposdival indult. Ez a 30 millió viszonylag nagy költségvetésnek
számítana, de tele volt sztárokkal, még Milos Forman is szerepelt
benne, (mint Havel Atya), plusz nemcsak a külsőket forgatták tényleg
NY-ban, de még a belsőket sem vitték be műterembe, sőt, NY-on belül
sem össze-vissza forgattak, hanem szigorúan ott, ahol a történet
játszódik, az Upper West-Side-on, sőt, a szokásosnál legalább másfélszer
több helyszínt alkalmaztak, vagyis a 30 millió eben az esetben igencsak
profi (alacsony) költségvetésnek számít.
A végeredmény viszont olyan,
hogy szinte fel sem merül, hogy papos, rabbis viccek alapján jött
létre. Egyszerűen egy tökéletesen lecsupaszított szerelmi háromszögről
van szó, de amekkora csupaszítást a paposdi jelent, ugyanannyi különleges
humorral, és jelenettel, árnyalt érzelmi szituációval is gazdagodott
a film.
A "srácok"
nem kifejezetten hétköznapi papok, már a film elején kiderül, hogy
a két valláson belül gyakorlatilag
teljesen párhuzamos pályát futnak be, azonos stílusban dolgoznak,
jó barátokhoz méltóan. Az összes egyházi formaságot elhagyják, úgy
beszélnek, mintha egy tv-show-t vezetnének, minden tekintetben rendhagyóan
viselkednek, olyannyira, hogy ilyen a valóságban nem is létezik,
egyetlen céljuk, hogy jól megtöltsék a nézőteret, és ez sikerül
is nekik, mindkettőjük teltházakkal prédikál. Tök divatosan öltözködnek,
nagyon jó szlengeket használnak, és mégsem káromkodnak, napszemüveget
viselnek, de közben mégis tökéletesen azonosulnak azzal, amiről
a gyülekezet előtt beszélnek. Tényleg nagyon szórakoztató. A rabbikat
nem köti a cölibátus, Ben Stillernek tehát nem is olyan egyszerű
a viszonya a nőkkel, mint Edward Nortonnak. A hitközség, és az anyja
állandóan randikat organizál
neki, abban a reményben, hogy Jake (Ben Stiller) végre megtalálja
az igazit, és összeházasodik, ami az előmenetele, tehát a karrierje
szempontjából most már igencsak sürgető, és szükséges. Ebbe a helyzetbe
csöppen bombaként Anna, (Jenna Elfman),
akit az Alibitörzs-ben már láthattunk, sőt, az Otthon Véres Otthonban
is van egy kis jelenete, és aki egyszerűen a vásznon látott női
karakterek közül most szinte az egyik legizgalmasabbnak és legkorszerűbbnek
tűnik, és nemcsak azért, mert szerelmes a mobiljába, és ha máshogy
nem tudja magával vinni, akkor egy mini ruha alatt a combjára erősíti
és vibrációra állítja. Nemcsak a tavalyi Kegyetlen
Játékok Sarah Michelle Gellar karakterrel veszi fel a versenyt,
de az egykori Linda Fiorentino karakterrel is, amit Fiorentino az
Végső Csábításban, (Last Seduction) alakított.
A Végső Csábításban meglepő
volt a film eleje, vagy öt percen keresztül egy cool nagybőgős jazz
zene ment, és eközben azt láttuk, hogy hogyan dolgozik Linda Fiorentino.
Fel-alá mászkál az irodában, fején egy head-set, és az ott dolgozó
férfiaknak annyira véreskezű főnöke volt, hogy bárki örülhetett,
ha túlélt egy napot, ezzel együtt a teljesítmény sem volt átlagos.
Visszatérve, amikor Anna
megjelenik, bőven van mit ámulnunk, egyszerűen egy álomnő, viszont,
amikor megszólal, kicsit furcsa a hangja, egyszerű, kicsit nyers,
kicsit rideg, és ez a legaranyosabb benne. Amúgy szinte dettó úgy
néz ki, mint Gwyneth Paltrow, leszámítva, hogy kicsit magasabb,
de a hangja tényleg fura, mintha
ő lenne a Los Angeles-i Hegyi Barbara. Ezzel együtt, vagy talán
éppen ennek a hatására is, egyből elkezdjük megkedvelni, de a java
még csak ekkor jön. Ez a szigorú, kőkemény, bombázó csaj, ott ül
a NY-i irodájában, és távcsövével
a várost pásztázza, (amit tényleg megtehet, hiszen nem műteremben
jött létre ez az iroda). És akkor egy szemközti irodaház egyik irodájában
egy helyi főnök a titkárnőjével szexel, és ekkor ismerjük meg Anna
igazi énjét, mint egy kisgyereknek, felcsillan a szeme, azt mondja
"Yeah, baby!". Ekkor már
biztosan tudjuk, (hála a profi forgatókönyvnek és rendezésnek),
hogy Anna pici kora óta semmit sem változott.
A film nemcsak sok helyszínt,
de jó sok jelenetet is tartalmaz, és ezért szinte teljesen életközeli
élményt ad. Mindegyik jelenet fel van dobva valamivel, vagy humorral,
vagy / és tökéletesen megírt dialógusokkal, vagy nagyon pontosan
és szépen ábrázolt, nagyon jó kis érzelmekkel. Amikor például sétálnak
egyet a parkban, teljesen olyan, mintha mi is ott lennénk valamelyik
szereplő bőrében, érezzük a levegőt, a mondatok is mintha mibelőlünk
jönnének elő, és nem utolsó sorban érezzük azt is, hogy milyen lehet
ennek a nagyszerű lánynak a társaságában. És mivel a film dramaturgiailag
tökéletesen van belőve, minden jelenetben érezzük azt is, hogy ki
miért reagálta azt, amit, (az egész élete és jelleme tükrében),
és azt is érezzük, hogy mennyire
jó fej, hogy pontosan ezt reagálta. Mert bizony Ben Stiller és Edward
Norton akármilyen rendhagyó rabbit illetve papot alakít is, a nagy
rendhagyás mellett annyira jó barátok, és annyira jól viselkednek,
hogy felmerül bennünk, erre hétköznapi emberek nem feltétlenül lennének
képesek. A zöldszemű szörnyetegről, a féltékenységről beszélünk
itt elsősorban. Szinte lélegzetelállító, ahogy a barátság végig
felette áll az önzésnek, meg minden, és tényleg nehéz elképzelni,
hogy valaki más
(mint ez a két srác) akár csak közel ekkora önzetlenséggel kezeljen
ennyire kemény helyzeteket. Ami pedig a jelenetek életközeliségét
illeti, a legkomolyabb próbát például akkor állja ki a film, a mikor
a félelmetesen szexi lány
megkérdi gyerekkori barátját, a katolikus papot, hogy mi a helyzet
a szex-szel? Ezt a jelenetet nem akármelyik filmben lehetne ilyen
finoman, pontosan és meggyőzően látni, anélkül, hogy ez a fiatal
pap, aki telesen világi stílusban nyomja, (barátjával, a rabbival
időnként leugranak kosarazni egyet a helyi fekete srácokkal, ötöst
adnak egymásnak, stb), teljesen meggyőz minket, hogy amióta pap,
egyszerűen
nem csajozik. Ez bármelyik másik filmben egy papi ruhára épített,
erőltetett érvelést alkalmazó, klisé jelenet lett volna, de ez itt
egy különlegesen jó film, kifinomult, humoros és érett, mint egy
gyümölcs.
De a sok jó tulajdonsága
közül is külön kiemelkedik kettő.
Az egyik az, hogy akármennyire is elröppent módon vicces film, sok-sok
jelenet a Keresd a Nőt! (nevettetési színvonalával vetekedik), közben
a történet maga nem röppen el, nem válik abszurddá. Ezt úgy értjük,
hogy a legtöbb fiataloknak szóló vígjátékban előfordul, hogy miközben
valaki valami vicces dolgot mond, vagy csinál, úgy nevetünk rajta,
hogy villámgyorsan elképzeljük,
milyen lenne, ha valaki az életben is ilyet mondana,
vagy csinálna, és akkor nevetünk. Itt a srácok nem válnak absztrakttá,
nemcsak egy szőke és egy barna, egy katolikus és egy zsidó tesz-vesz
a vásznon és nevettet minket, hanem konkrétan Brian és Jake, akiket
úgy ismerünk, mint a tenyerünket, mert olyan jól olyan jól vannak
megírva, eljátszva, megrendezve. Tömören úgy is mondhatnánk, hogy
általában egy film minél
inkább nevettetős, annál kevésbé történet-dús, az Ég Velünk azonban
e kettőt egyszerre tudja.
A másik, és talán legeslegfigyelemreméltóbb
tulajdonsága pedig az, hogy nagyon profin ábrázolja a szerelmet,
beleértve a leghétköznapibb részleteket
is, a közös party-ra menéstől, a szenvedélyes délutáni szerelmeskedéseken
keresztül egészen a legapróbb pillantásokig. Amikor ott ülnek egy
négyes randin, a három barát, és az ABC sztárriporternője, Jake
és Anna pillantásai lenyűgözően beszédesek, miközben az elemi
vonzerőről beszélgetnek, tök szép jelenet, nem is hinné az ember,
hogy egy ilyen remek vígjátékban ilyen romantikus jelenet előfordulhat.
A filmben a forgatókönyvön
és a rendezésen túl a színészi alakítások a legemlékezetesebbek.
Gyakorlatilag mindenki, minden egyes szereplő, (és itt most tényleg
nem csak a három főszereplőre gondolunk) nagyot alakít. Ott van
például a joggingra rágyorsult
"kérője" Ben Stiller-nek, aki büszke arra, hogy milyen jó hasizma
van, és megkéri Ben Stillert, hogy vágja hasba, mire végül hasba
üti, és a nő a földre zuhan. Ugyanezzel a nővel Ben Stiller-nek
alkalma van előadni egy harcjelenetnek is beillő randi utáni búcsúzkodást,
aminek megintcsak az lesz a vége, hogy a nő a földön köt ki. Vagy
a kareoke hangcuccokat árusító fiú, aki keleti akcentusával
még egy
egyperces jelenetben is olyan jót tud alakítani, mint Roberto Benigni
a Törvénytől
Sújtva-ban, amikor az anyjáról és a nyulakról mesél.
Igazán kellemes és jó film,
2000 nyarának eddigi legjobb darabja, büszkék lehetünk Edward
Nortonra, (aki szinte az összes embert beforgatta ebbe a
filmbe, akivel valaha együtt dolgozott, beleértve Howk Koch producert
is, plusz az egyik istentiszteleten, amikor a hét főbűnről prédikál,
felhozza a
Harcosok Klubja rendezőjének, David Fincher-nek a korábbi filmjét,
a Hetedik-et). Edward Norton a lehető legprofibb példát produkálta
elsőfilmes színész-rendezői terepen, nem úgy, mint a másik remek
negatívhős, Tim Roth a Hadszíntér
c. filmjével. Edward Norton most lényegében ugyanolyan komoly dolgot
hozott létre, mint korábban Robert
De Niro a Bronx-i Mesével, és csak annyi kellemetlen utóízt
hagy maga után, (fiúkban), hogy miután megnézted a filmet, és hazarohansz,
hogy mindent megtudj a szépséges Jenna
Elfman-ről, rá kell döbbenned, hogy az L.A.-i születésű 29
éves bombázó már férjnél van, és hogy az Elfman nevet éppenséggel
már a férjétől kapta, akivel mindketten a scientologiai egyház gyakorló
tagjai. Szóval, erről ennyit ..
-joey
tribiani-
|