Videók
Kicsit
még mindig a Red
Hot Chili és az Aaliyah
videók uralják a terepet a fejünkben, azon a részen, ahol az emlékezetes
alkotásokat tartjuk számon, úgy látszik, vannak videók, amik egy
egész nyáron át kitartanak. De lássuk, mik jellemzik még 2000 nyarát.
Nők
és gyerekek előre.
No Doubt: Simple Kind of Life (The
Return of Saturn)
Gwen
Stefani barátnőnk
a Don't Speak
című számmal nagyon gyorsan megkedveltette magát velünk anno, aztán
rögtön utána jött a
Just a Girl
című szám, amiben Gwen ott toporzékol a női mosdóban, karate rúgásokat
végez, satöbbi, meg volt a Sunday
Morning
is, a spagetti evős klip. Azóta, (a Tragic Kingdom albumuk óta)
gyakorlatilag nem is láttunk ezekhez foghatót az együttestől. Mintha
Egyfajta szerepzavarról lett volna szó. A nyűgös szex-szimbólum
és a punk beütésű lány nem mindig jön össze egy alakban, Gwen-nek
viszont erre van szüksége, hogy megtalálja az utat hozzánk, ill.
a közönségéhez. Remek apropó tehát a Simple Kind of Life, hogy egy
esküvős klipet hozzanak létre Gwen-nel. Maga a szám kicsit elgondolkozós,
olyan, mint egy film álom-jelenete, "Gwen eltöpreng azon, hogy jó
lenne neki egy egyszerű élet". Értsd: az élete nem egyszerű, ott
ül a csapattársaival, lila hajjal, és ezeken elmélkedik. Aztán leperegnek
a fejében az egyszerű élete képei, esküvő, szigorúan egy elbénázott
göndör (szintén lila) parókában, torta-szétverés base-ball ütővel,
majd Gwen belekóstol az egyikbe, és az édességtől egy álomkép támadja
meg, ismét egyenes a haja, de jó hosszú, és ott mozog a fényben.
Aztán az esküvői
menet
valahogy egy temetőbe érkezik, ahol végül találnak egy gyereket,
akit Gwen felemel, és az apja is nyújtja a karját, hogy ő is az
ölébe akarja venni a kicsit, aki természetszerűen egy fekete csöppség.
De álljon meg a menet, egyre többen, az együttes összes tagja jelentkezik
a gyerekért, és nehéz dönteni. Gwen inkább visszaadja a
gyerkőcöt
az igazi anyukájának, maga pedig kisétál a díszletből, és átvonul
az öltözőbe, és levedli magáról az egészet. Nagyon egyszerű klip,
és a szónak nem is a legjobb értelmében, az egészet a zene menti
meg, és az a pár sztereotip beállítás az énekesnőről, ami olyan,
mint Madonna a Vogue-ban.
Moby:
Porcelain (Play)
Igazi
csemegét jelent viszont Moby újabb klipje is, a Porcelain c. klipje
a Play című albumáról. A fő szöveg szekvencia: "in my dreams". És
ennek megfelelően az egész szám ezt hangulatot tükrözi, ha egyszer
végignézed, utána még 15 klipet kibír az agyad, és még mindig erre
fog emlékezni, mind képekben, mind zenében. Vizuálisan egy tök bevett,
(régi) pszichedelikus motívumra épül, a szemre.
Egy egész masszívan kisminkelt női szemet látunk, ami pislog. A
pupilláján belül pedig sima áttűnéssel fel-felbukkannak képek. Ilyen
egyszerű klip is létezik? Igen, csak ne feledjük, kell hozzá zene
is, mégpedig megfelelő zene. A zene mint olyan eredetileg pont arról
híres, hogy hallgatása közben az emberben képek képződnek, (lásd
Friedrich Nietzsche: A Tragédia Születése), csak persze a videóklipek
pont ezt a kenyeret veszik el a zenéktől, illetve adják meg a képzet
létrehozásának a képességét olyan zenéknek is, amik maguktól nem
volnának képesek
erre a műveletre. Moby
zenéje viszont éppen ez a kategória, ami persze az ütemének is köszönhető,
mindenesetre a klipnek sikerült remekül kiaknázni a szám adottságait,
ami abszolút benne van a pakliban. Moby nagyon egyszerű srác, a
2000-res évtized új életstílusának legélenjáróbb képviselője, mert
nagyon tudatosan él. Soha nem drogozik, pedig színpadon játszik,
ezreknek, alkoholt sem fogyaszt, és nem is cigizik. Nemcsak
húst
nem eszik, de még állati eredetű cuccokat sem, és erre is olyan
egyszerű érve van, mint hogy "ha választhatok két út közül, és az
egyik semmilyen szenvedést nem zúdít pl. állatok nyakába, amíg a
másik igen, akkor az egyiket fogom választani." (Tehát nem a saját
egészsége érdekében.) Moby igazi együtt-élőlény, zenében pedig leginkább
William Orbit-hoz
fogható.
Mellesleg őt is megkereste Madonna, hogy csináljanak együtt egy
kis zenét, de ő azt mondta, hogy ő nem producer, csak zenész, és
mint olyannak turnéznia kell, és nincs is másra ideje. Ha van még
valami, amitől Moby különleges, az az, hogy zenéinek felhasználtsága
világrekord szintjén mozog, vagyis rádió, tévéműsor szignálok, műsor-aláfestés zenék, (mondjuk, ezekért hazánkban még nem
igen fizetnek), filmzenék, melyek között a Moby számok kimagaslóan
sokat szerepelnek. Mellesleg, reméljük, hogy pl. a Natural Blues
c. száma nyer valamit az MTV Video Awards-on, szeptember 7.-én.
Moby:
Natural Blues (Play)
A
Natural Blues című szám, illetve klip szintén a Play című albumáról
származik. Egy nyilván több órai sminkelés után Moby feje olyan
80 évesre
van kimaszkírozva, és egy szanatóriumban jelenik meg, betolják tolószéken.
Az élet utolsó állomása, végigtolják a hosszú folyosón, amiket szintén
tévék öveznek, be a tévészobába, a társalgóba, mármint ha valakinek
még van kedve és ereje társalogni, itt a természetes alvilágban.
És akkor a tévében egy filmet vetítenek, az ő életének látjuk a
különböző momentumait, amit most a jelenlévő magányos és öreg emberekkel
együtt végignéz. Közben még egy album is előkerül, és szinte hitetlenkedve
tekint mindarra, ami
ő volt. A tévében
ugrál, örül, élvezi a napsütést, zenél, egy lánnyal barátkozik,
szüleivel együtt áll a kerítés előtt, stb. Az emlékek visszapergetése
közben kicsit felélénkül, de utoljára, és a tévékészülék tetején
ácsorgó műanyag angyal megelevenedik, (Chistina
Ricci,
az Álmosvölgy alacsonynövésű sztárja), és ölében végighurcolja Moby-t,
a fény felé. Simán van olyan jó, sőt, sokkal jobb is, mint a Johnnie
Walker egykori "Életed
Filmje"
c. reklámfilmje. Maga a zene pedig olyan, hogy először idegenkedsz,
hogy vajon nem valami civilizáció ellenes csávó csinálta-e, világfájdalomból
kifolyólag, de aztán meggyőz, és már meg is vagy győzve.
Darude:
Sandstorm (Ignition)
Darude
klipje tipikus DJ klip, leginkább Sash tavalyelőtti párizsi rohangálós
klipjére emlékeztet. Egyetlen érdekessége, hogy itt (mintha a Run
Lola, Run
hatására tenné mindezt) egy csaj futja végig azt a pár percet. Egy
táskával menekül, ketten üldözik, egy fiú és egy lány, amolyan biztonsági
emberek. Durva módon még egy kézifegyvert is mutatnak, amit pl.
az MTV-n gyakran ki szoktak maszkolni, és amit egyáltalán nem szabad
reklámokban mutogatni, noha a Pestiest hetente alkalmaz pisztolyos
csajt a moziposztereken). Lényeg, hogy izgulunk
a csajért, aki nagyon jól van fényképezve, szinte arra gondolunk,
hogy korunk fiatal lánya, leginkább futás közben mutatja igazi formáját.
A klip vége persze egy happy end, amit nem is bánunk, nem kívánnánk,
hogy ott a sínek közt érjen véget az üldözés. Aztán a két csajról
kiderül, hogy barátnők, és az is, hogy mindketten Darude barátai,
és végül hármasban elhajóznak. Tök jó, ahogy Phoebe mondaná a Jó
Barátokban.
DJ
Jurgen: Higher & Higher
DJ
klipekről beszélve, itt van DJ. Jurgen videója, amelyben jó sok
liftet láthatunk, miközben a "gyere egy kicsit közelebb, rakd a
kezed a testemre" mondatot halljuk leginkább. A liftek, szám szerint
három darab, egy egészen jó kis páternoszter-i
hangulatot varázsolnak, plusz, mivel le van szedve a hátlapjuk,
és így, a műtermi akna felől látunk a belsejükbe, olyan, mintha
jól átvilágítanánk
az emberi kapcsolatok működését. Adva van ugyanis egy izgi kis csaj,
aki leginkább Gryllus Dorkára hasonlít, és ott ácsorog a liftben,
miközben az emberek ki és be szállnak. Ő megpróbál mindenféle kontaktokat
teremteni, amiben az az érdekes, hogy akik zártabbak, azokat provokálja,
akik jobban megvannak magukban, azokra csak barátságosan néz. El-elképzeli,
milyen lenne, ha valaki a nyakába ugrana, vagy fordítva, de mindezt
leginkább játékból, és talán ez a jó a klipben, a játékosság. És
a zene sem rossz.
Limp
Bizkit: Take a Look Around MI-2. Original
Soundtrack
A Mission Impossible 2. Végén, a feliratok alatt feltűnik nekünk egy
beindult kis zene, az eredeti Mission téma egy dinamikusabb, keményebb
feldolgozása, de már a film trailere is ezt a zenét használta. A klip
mint MI-2 promóció természetesen tele van pakolva Tom Cruise akcióival,
és hogy mondjunk valamit, nem is árt a filmnek, hiszen sokkal keményebb,
illetve korszerűbb hatást keltenek ezek az akcióbevillanások, mint
amit maga a film produkál, szinte azt is hihetnénk, hogy egy új Bad
Boys jelenik meg a mozikban. Mindezt a hatást a zene és a klip érte
el, mint ahogy pont ebből a célból alkalmazták őket.
Maga
a klip
egy osztott képmezővel dolgozó kémtörténet. Egyrészt látjuk ahogy
a Bizkit koncertezik, másrészt látjuk, amint ügynökösködnek, mint
az Impossible Mission Force Bizkit team-je. Ellenséges ügynökök semlegesítése,
valamint a célszemélynél lévő táska elkobzása a cél. A Bizkit fiúk
egy diner-ben mint személyzet szorgoskodnak, ahol az ellenséges ügynökök
várják, hogy kiszolgálják őket. A célszemély kajáját jól meg is küldik
mindenféle csípős cuccokkal, majd a női ruhába öltözött Bizkit felszolgáló
bon apetit-et kíván neki, és várják, hogy elkezdjen fuldokolni. Amikor
ez bekövetkezik, a célszemély kirohan a mosdóba, ami a ravasz Bizkit
srácok tervének a része volt, mert vitte magával
a táskát is. Már csak be kell várni, amikor megkönnyebbülten kijön
a mosdóból, és le kell ütni.
Világos, hogy a Beastie Boys klasszikussá vált Sabotage
c. klipjére igyekszik hasonlítani ez a vidám kis promó anyag. Szinte
csak egyetlen hibáját tudjuk felemlíteni: lehet, hogy ha valaha elkészül
az MI 3.-
akkor a közönség már valami ilyesmi hangulatú dolgot fog várni, illetve
elvárni. Valami olyat, ami a 70-es évek techno-romantikus ügynökösdijét
már ugyanúgy nem veszi komolyan, mint Will Smith az M.I.B. elején.
|