Pop,
Csajok, Satöbbi
High
Fidelity
2000
Melyik az öt legjobb
popszám, ami a szakításokhoz kapcsolódik? Ki az az öt lány, akikhez
a legfájdalmasabb szerelmi bánatod kötődik? Rob,
filmünk főhőse a zenék világában otthonosan lubickol, viszont eddigi
legnagyobb szerelmei mind faképnél hagyták őt, most éppen az aktuális
barátnője, úgyhogy a film során megpróbálja rendbe hozni a szerelmi
életét, és mindent, ami ezzel jár.
John
Cusack nemcsak főszereplője,
hanem társírója és társproducere is a filmnek, a legutóbbi film,
amiben ilyen sokoldalúan dolgozott, az a Grosse Point Blank (Otthon,
Véres Otthon) volt, amit az utóbbi évek egyik legjobb vígjátékaként
tartunk számon. Ha Cusack ennyire beleveti magát egy filmbe, mint
ahogy a Grosse Point, illetve a High Fidelity esetében történt,
az azt jelenti, hogy már az alaptörténet is a szívéhez nőtt, és
mindenképp részt akar venni a film megformálásában. Ezeknek a filmeknek
a személyes Cusack-kötődését az is mutatja, hogy mindig nagy
számban
szerepelnek benne a Cusack-család tagjai, akik mind színészek, bár
kevésbé ismertek, mint John, vagy Joan Cusack. A Grosse Point Blank-ben
a főszereplő John volt, a hűséges és nagyszájú titkárnője Joan,
egy részeg volt iskolatársat játszott Ann, és pincérként feltűnt
Bill Cusack is egy pillanatra. A Pop, Csajok-ban a főszereplő John,
a barátnője legjobb barátja
Joan,
s a pici szerepekben feltűnik még két Cusack-név: Dick
Cusack
( az édesapjuk, a filmben miniszter), illetve Susie
(a legkisebb testvér, a filmben egy party-lány).
A film
forgatókönyvét
Nick Hornby
azonos című bestsellerének alapján írta a Grosse Point-ban bevált
forgatókönyvíró-triász: John Cusack, D.V. DeVincentis és Steve Pink
(plusz Scott Rosenberg), a könyv annak idején (1995) nagyon nagy
sikert aratott szülőföldjén, Nagy-Britanniában és Amerikában is,
kultikus, laza stílusú regény napjaink fiataljainak szerelmi-életmódbeli
esetlenkedéseiről. A film hűen követi a könyv hangulatát és gondolati
tartalmát, a
regénytől annyiban tértek el az alkotók, hogy a helyszínt áthelyezték
Londonból Chicago-ba, itt él a zenemániás Rob Gordon, aki egy Championship
Vinyl nevű lemezbolt tulajdonosa.
Robnak
(John Cusack) egy jól berendezett kis világa van, amit leginkább
a zenék töltenek ki, viszont a nőkkel nincs annyira nagy szerencséje:
éppen most hagyja el a barátnője,
Laura egy ezoterikus különc, Ian (Tim Robbins) kedvéért. Ez a film
fő vonala: Rob szeretné kideríteni, vajon mi lehet a baj vele, hogy
az összes eddigi barátnője elhagyta egy idő után, miközben ő nem
sokat változott az elmúlt években, ráadásul az is furcsa, hogy ő
még ennyi idő után is
gyötri magát
a régi kapcsolatai sikertelenségén, míg a lányok vígan élik világukat.
Rob paranormális szerelmi élete úgy vetődik fel a filmben, hogy
Laura is épp készül őt elhagyni, akivel pedig valóban tökéletes
párt alkottak, Rob-ot figyelve a nézők sem
értik,
vajon miért kellett ezt a jófej srácot elhagynia a lánynak egy tökéletes
idióta kedvéért.
Miközben folyik a
Laura körüli érzelmi herce-hurca,
betekintést kapunk Rob mindennapjaiba, ami szintén nem egy igazi
fáklyásmenet, ellenben a legkevésbé sem unalmas. A Championship
nevű lemezbolt a popzene megszállottainak gyülekezőhelye, kezdve
a két alkalmazottal: Dick és Barry, a két teljesen különböző karakterű
zeneőrült, akik folyamatosan harcban állnak egymással, illetve -
ami Barry-t illeti - a potenciális vásárlókkal. Mivel a popzene
leginkább beavatottaknak szól, ezért a kevésbé szimpatikus, vagy
rossz hozzáállású vásárlók nem kaphatnak a lemezekből, éljenek a
periférikus zenék és az exkluzivitás: gondolhatjuk, mennyire lehet
nyereséges Rob boltja. Mindezek mellett érezhető, hogy a Championship
afféle boldog kis szigete a fiataloknak, ahol az igazi súlyos választások
Barry White hatodik kislemezének utolsó száma, illetve a Beatles
korai korszakának egyes termékei közt zajlanak, nem pedig olyan
dolgokkal kapcsolatban, minthogy milyen típusú mosógépet vásároljunk,
ahogy ezt az kétféle életstílust pompásan leírta a Trainspotting
c. film első pár perce. Szóval burokban
élnek hőseink, pontosabban a fiúk-férfiak, merthogy a lányokat -
Laura képviseletében - már inkább a karrier hozza lázba. A High
Fidelity könyv formában valószínűleg azért is lett annyira sikeres
a fiatalok körében, mert olyan apróságokat tárgyal viccesen egy
átlagsrác agyműködésén keresztül, amik külön-külön is meghatározóak
tudnak lenni, viszont együtt már egy konkrét életstílust
mutatnak, aminek minden új generációnál megvan a létjogosultsága
és kedvessége. Rob azzal foglakozik, amit szeret - a zenékkel -,
a fantasztikus zenei tudását próbálja hasznosítani a megélhetéséhez,
és ahelyett, hogy elmenne a Virgin Megastore-ba eladónak, inkább
elevickél egy undeground saját lemezbolttal. Az eladói bolondos
srácok, millió zeneszámmal a fejükben, akik nagyon profik ebben
a világban, viszont annyira nem tudnának megalkudni egy más környezettel,
hogy nagyon úgy tűnik, Rob nélkül felkopna az álluk. Laura
is piros
hajjal kezdte a külön életét, viszont most már kosztümben jár, sokat
keres egy jó munkahelyen, sokat is dolgozik, és szeretne egy felelősséggel
teli kapcsolatot magának. A
legfinomabb karakter a filmben Lauráé: nagyon kemény lánynak van
beállítva, viszont ahogy megtudjuk, hogy Rob milyen szélhámosságokat
követett el ellene, elkezdjük még jobban megkedvelni, látjuk, mennyire
úgy szereti Rob-ot, ahogy van, még akkor is, ha már éppen nem akar
többé vele lenni. Laurát egy gyönyörű, ismeretlen dán színésznő
játssza, Iben Hjejle, akiről csak annyit tudunk, hogy 29 éves, a
koppenhágai színház tagja, és Max
Von Sydow
a példaképe. Iben üdítő jelenség a filmvásznon, nagyon könnyed és
természetes, emellett a játéka mögött egy olyan -skandináv típusú
- lányt érzünk, akivel nagyon jó lehet hétköznapokat eltölteni.
A rendező, Stephen Frears is azért választotta őt Laura szerepére,
mivel szerinte látni a színésznőn, hogy miért szerethet belé egy
férfi, ezzel mi is tökéletesen egyetértünk.
A Pop, Csajok...
egy vígjáték, és tényleg jókat szórakozhatunk Rob szerelmi ügyein.
Mivel utólag meg akarja fejteni a Top 5-be tartozó volt barátnőinek
a viselkedését, sorra felhívja őket, hogy ismét találkozzanak, és
ez a módszer be is válik. A volt szerelmeken keresztül láthatjuk
Rob különböző korszakait, és az ezekhez tartozó lányokat, s mulathatunk
Rob tipikus
férfi-működésein,
ami mind a női, mind a férfi nézőközönségnek ismerősek lesznek.
John Cusack
egy nagyon érdekes hajviselettel
játssza végig a filmet, amiben van valami 70-es évek beütés, de
erről a film közepe felé már hajlamosak vagyunk megfeledkezni, mivel
Cusack megint jól teljesít, ha színészi munkáról van szó, néha az
az érzésünk, hogy civilben is hasonlóan viselkedik bizonyos helyzetekben.
Nagyon jó a filmben a nővére is,
Joan Cusack,
az elmaradhatatlan "segítő-barát"-szerepkörben, nagyszájú és pontos
megnyilatkozásai feldobják a történetet. A film olyan jó ritmusban
halad előre, ahogy
a kezdő képekben a lemezjátszó halad a bakelit-lemezeken, olyan
érzésünk van, hogy ismerős városban, ismerőseinkkel történtek dolgok,
amiket láthatunk, és kellemes érzést kelt bennünk, hogy a nagyon
kusza érzelmek is ki tudnak tisztulni egyszer, meg az, hogy a Ian
(Tim Robbins)-féle
megnyerő modorú, de antipatikus férfiaknak sem lehet mindig szerencséjük
egy Rob-féle komolytalan és kedves sráccal szemben.
A film
stábja 10 hétig
forgatta a filmet Chicago-ban, a 35 helyszín nagy része létező klubok
és bárok voltak, ahol a környékbeliek segítőkészsége és szimpátiája
mellett vették fel a jeleneteket. Az alkotók kötötték magukat a
hitelesség igényéhez, a klubokat csak minimális mértékben rendezték
át a forgatáshoz, egyes lemezekért pedig hosszas kutatómunkát
folytattak, csak hogy eredetiben mutatkozhassanak a lemezbolt polcain.
Stephen
Frears rendezőt
John Cusack találta meg a filmre, korábban együtt dolgoztak a Svindlerek-ben,
ezzel együtt Cusack meglepődött, amikor Frears rögtön igent mondott
az ajánlatra, mivel arra számított, hogy egy ilyen elfoglalt és
felkapott rendező (aki például a Veszedelmes Viszonyok, a Mondvacsinált
Hős, vagy az Én Szép Kis Mosodám c. filmeket készítette) élből nemet
fog mondani egy ilyen kis költségvetésű, fiatalos
filmre. Az alacsony költségvetés pontosan 20
millió
dollárt jelent, amit a film jegybevételei már 20 vetítési nap alatt
túlszárnyaltak, csak az USA-beli mozikat véve számításba.
Ahhoz képest,
hogy zenékről szóló filmről van szó, sajnálatos módon nem tudunk
visszaemlékezni remek popszámok sorozatára, igazából semmi jelentős
zenei aláfestés nem történt a film cselekményéhez, bár a zenei rendező,
Kathy Nelson a legnevesebb
zenei rendező a szakmában, úgyhogy lehet, hogy tudatosan nem akarta
elvonni a
nézők figyelmét holmi ismerős dallamok bejátszásával.
A Pop,
Csajok, Satöbbi még ezzel a borzasztó magyar címmel is többnyire
pozitív kritikákat fog kiváltani a hazai nézőközönség tagjaiból,
mivel a cím alapján már eleve csak fiatalok fogják megnézni, nekik
viszont érdekes és tetszetős lesz a történet, nem számítva
azokat, akik esetleg már olvasták is a "High Fidelity"-t, mert ők
biztosan nem fogják kihagyni a filmet sem.
Azok a
nézők, akik esetleg látták az itthon videoforgalmazásban megjelenő
"A Zenebirodalom Visszavág"
( Empire Records) c. 1995-ös filmet, esetleg fellelhetnek majd párhuzamokat
a két film között (például a lemeztolvajok, vagy a lemezbolti eladók
karaktere kapcsán), de javasoljuk, fogják ezt a műfaji egyezésre
(fiatalokról szóló, lemezboltban játszódó film), és élvezzék a Pop,
Csajok-at úgy, ahogy ez adódik: popcorn, kóla, barát/barátnő társaságában,
felhőtlen szórakozásként.
-monica-
|