Pop,
Csajok, Sat�bbi
High
Fidelity
2000
Melyik az �t legjobb
popsz�m, ami a szak�t�sokhoz kapcsol�dik? Ki az az �t l�ny, akikhez
a legf�jdalmasabb szerelmi b�natod k�t�dik? Rob,
film�nk f�h�se a zen�k vil�g�ban otthonosan lubickol, viszont eddigi
legnagyobb szerelmei mind fak�pn�l hagyt�k �t, most �ppen az aktu�lis
bar�tn�je, �gyhogy a film sor�n megpr�b�lja rendbe hozni a szerelmi
�let�t, �s mindent, ami ezzel j�r.
John
Cusack nemcsak f�szerepl�je,
hanem t�rs�r�ja �s t�rsproducere is a filmnek, a legut�bbi film,
amiben ilyen sokoldal�an dolgozott, az a Grosse Point Blank (Otthon,
V�res Otthon) volt, amit az ut�bbi �vek egyik legjobb v�gj�t�kak�nt
tartunk sz�mon. Ha Cusack ennyire beleveti mag�t egy filmbe, mint
ahogy a Grosse Point, illetve a High Fidelity eset�ben t�rt�nt,
az azt jelenti, hogy m�r az alapt�rt�net is a sz�v�hez n�tt, �s
mindenk�pp r�szt akar venni a film megform�l�s�ban. Ezeknek a filmeknek
a szem�lyes Cusack-k�t�d�s�t az is mutatja, hogy mindig nagy
sz�mban
szerepelnek benne a Cusack-csal�d tagjai, akik mind sz�n�szek, b�r
kev�sb� ismertek, mint John, vagy Joan Cusack. A Grosse Point Blank-ben
a f�szerepl� John volt, a h�s�ges �s nagysz�j� titk�rn�je Joan,
egy r�szeg volt iskolat�rsat j�tszott Ann, �s pinc�rk�nt felt�nt
Bill Cusack is egy pillanatra. A Pop, Csajok-ban a f�szerepl� John,
a bar�tn�je legjobb bar�tja
Joan,
s a pici szerepekben felt�nik m�g k�t Cusack-n�v: Dick
Cusack
( az �desapjuk, a filmben miniszter), illetve Susie
(a legkisebb testv�r, a filmben egy party-l�ny).
A film
forgat�k�nyv�t
Nick Hornby
azonos c�m� bestseller�nek alapj�n �rta a Grosse Point-ban bev�lt
forgat�k�nyv�r�-tri�sz: John Cusack, D.V. DeVincentis �s Steve Pink
(plusz Scott Rosenberg), a k�nyv annak idej�n (1995) nagyon nagy
sikert aratott sz�l�f�ldj�n, Nagy-Britanni�ban �s Amerik�ban is,
kultikus, laza st�lus� reg�ny napjaink fiataljainak szerelmi-�letm�dbeli
esetlenked�seir�l. A film h�en k�veti a k�nyv hangulat�t �s gondolati
tartalm�t, a
reg�nyt�l annyiban t�rtek el az alkot�k, hogy a helysz�nt �thelyezt�k
Londonb�l Chicago-ba, itt �l a zenem�ni�s Rob Gordon, aki egy Championship
Vinyl nev� lemezbolt tulajdonosa.
Robnak
(John Cusack) egy j�l berendezett kis vil�ga van, amit legink�bb
a zen�k t�ltenek ki, viszont a n�kkel nincs annyira nagy szerencs�je:
�ppen most hagyja el a bar�tn�je,
Laura egy ezoterikus k�l�nc, Ian (Tim Robbins) kedv��rt. Ez a film
f� vonala: Rob szeretn� kider�teni, vajon mi lehet a baj vele, hogy
az �sszes eddigi bar�tn�je elhagyta egy id� ut�n, mik�zben � nem
sokat v�ltozott az elm�lt �vekben, r�ad�sul az is furcsa, hogy �
m�g ennyi id� ut�n is
gy�tri mag�t
a r�gi kapcsolatai sikertelens�g�n, m�g a l�nyok v�gan �lik vil�gukat.
Rob paranorm�lis szerelmi �lete �gy vet�dik fel a filmben, hogy
Laura is �pp k�sz�l �t elhagyni, akivel pedig val�ban t�k�letes
p�rt alkottak, Rob-ot figyelve a n�z�k sem
�rtik,
vajon mi�rt kellett ezt a j�fej sr�cot elhagynia a l�nynak egy t�k�letes
idi�ta kedv��rt.
Mik�zben folyik a
Laura k�r�li �rzelmi herce-hurca,
betekint�st kapunk Rob mindennapjaiba, ami szint�n nem egy igazi
f�kly�smenet, ellenben a legkev�sb� sem unalmas. A Championship
nev� lemezbolt a popzene megsz�llottainak gy�lekez�helye, kezdve
a k�t alkalmazottal: Dick �s Barry, a k�t teljesen k�l�nb�z� karakter�
zene�r�lt, akik folyamatosan harcban �llnak egym�ssal, illetve -
ami Barry-t illeti - a potenci�lis v�s�rl�kkal. Mivel a popzene
legink�bb beavatottaknak sz�l, ez�rt a kev�sb� szimpatikus, vagy
rossz hozz��ll�s� v�s�rl�k nem kaphatnak a lemezekb�l, �ljenek a
perif�rikus zen�k �s az exkluzivit�s: gondolhatjuk, mennyire lehet
nyeres�ges Rob boltja. Mindezek mellett �rezhet�, hogy a Championship
aff�le boldog kis szigete a fiataloknak, ahol az igazi s�lyos v�laszt�sok
Barry White hatodik kislemez�nek utols� sz�ma, illetve a Beatles
korai korszak�nak egyes term�kei k�zt zajlanak, nem pedig olyan
dolgokkal kapcsolatban, minthogy milyen t�pus� mos�g�pet v�s�roljunk,
ahogy ezt az k�tf�le �letst�lust pomp�san le�rta a Trainspotting
c. film els� p�r perce. Sz�val burokban
�lnek h�seink, pontosabban a fi�k-f�rfiak, merthogy a l�nyokat -
Laura k�pviselet�ben - m�r ink�bb a karrier hozza l�zba. A High
Fidelity k�nyv form�ban val�sz�n�leg az�rt is lett annyira sikeres
a fiatalok k�r�ben, mert olyan apr�s�gokat t�rgyal viccesen egy
�tlagsr�c agym�k�d�s�n kereszt�l, amik k�l�n-k�l�n is meghat�roz�ak
tudnak lenni, viszont egy�tt m�r egy konkr�t �letst�lust
mutatnak, aminek minden �j gener�ci�n�l megvan a l�tjogosults�ga
�s kedvess�ge. Rob azzal foglakozik, amit szeret - a zen�kkel -,
a fantasztikus zenei tud�s�t pr�b�lja hasznos�tani a meg�lhet�s�hez,
�s ahelyett, hogy elmenne a Virgin Megastore-ba elad�nak, ink�bb
elevick�l egy undeground saj�t lemezbolttal. Az elad�i bolondos
sr�cok, milli� zenesz�mmal a fej�kben, akik nagyon profik ebben
a vil�gban, viszont annyira nem tudn�nak megalkudni egy m�s k�rnyezettel,
hogy nagyon �gy t�nik, Rob n�lk�l felkopna az �lluk. Laura
is piros
hajjal kezdte a k�l�n �let�t, viszont most m�r koszt�mben j�r, sokat
keres egy j� munkahelyen, sokat is dolgozik, �s szeretne egy felel�ss�ggel
teli kapcsolatot mag�nak. A
legfinomabb karakter a filmben Laur��: nagyon kem�ny l�nynak van
be�ll�tva, viszont ahogy megtudjuk, hogy Rob milyen sz�lh�moss�gokat
k�vetett el ellene, elkezdj�k m�g jobban megkedvelni, l�tjuk, mennyire
�gy szereti Rob-ot, ahogy van, m�g akkor is, ha m�r �ppen nem akar
t�bb� vele lenni. Laur�t egy gy�ny�r�, ismeretlen d�n sz�n�szn�
j�tssza, Iben Hjejle, akir�l csak annyit tudunk, hogy 29 �ves, a
koppenh�gai sz�nh�z tagja, �s Max
Von Sydow
a p�ldak�pe. Iben �d�t� jelens�g a filmv�sznon, nagyon k�nnyed �s
term�szetes, emellett a j�t�ka m�g�tt egy olyan -skandin�v t�pus�
- l�nyt �rz�nk, akivel nagyon j� lehet h�tk�znapokat elt�lteni.
A rendez�, Stephen Frears is az�rt v�lasztotta �t Laura szerep�re,
mivel szerinte l�tni a sz�n�szn�n, hogy mi�rt szerethet bel� egy
f�rfi, ezzel mi is t�k�letesen egyet�rt�nk.
A Pop, Csajok...
egy v�gj�t�k, �s t�nyleg j�kat sz�rakozhatunk Rob szerelmi �gyein.
Mivel ut�lag meg akarja fejteni a Top 5-be tartoz� volt bar�tn�inek
a viselked�s�t, sorra felh�vja �ket, hogy ism�t tal�lkozzanak, �s
ez a m�dszer be is v�lik. A volt szerelmeken kereszt�l l�thatjuk
Rob k�l�nb�z� korszakait, �s az ezekhez tartoz� l�nyokat, s mulathatunk
Rob tipikus
f�rfi-m�k�d�sein,
ami mind a n�i, mind a f�rfi n�z�k�z�ns�gnek ismer�sek lesznek.
John Cusack
egy nagyon �rdekes hajviselettel
j�tssza v�gig a filmet, amiben van valami 70-es �vek be�t�s, de
err�l a film k�zepe fel� m�r hajlamosak vagyunk megfeledkezni, mivel
Cusack megint j�l teljes�t, ha sz�n�szi munk�r�l van sz�, n�ha az
az �rz�s�nk, hogy civilben is hasonl�an viselkedik bizonyos helyzetekben.
Nagyon j� a filmben a n�v�re is,
Joan Cusack,
az elmaradhatatlan "seg�t�-bar�t"-szerepk�rben, nagysz�j� �s pontos
megnyilatkoz�sai feldobj�k a t�rt�netet. A film olyan j� ritmusban
halad el�re, ahogy
a kezd� k�pekben a lemezj�tsz� halad a bakelit-lemezeken, olyan
�rz�s�nk van, hogy ismer�s v�rosban, ismer�seinkkel t�rt�ntek dolgok,
amiket l�thatunk, �s kellemes �rz�st kelt benn�nk, hogy a nagyon
kusza �rzelmek is ki tudnak tisztulni egyszer, meg az, hogy a Ian
(Tim Robbins)-f�le
megnyer� modor�, de antipatikus f�rfiaknak sem lehet mindig szerencs�j�k
egy Rob-f�le komolytalan �s kedves sr�ccal szemben.
A film
st�bja 10 h�tig
forgatta a filmet Chicago-ban, a 35 helysz�n nagy r�sze l�tez� klubok
�s b�rok voltak, ahol a k�rny�kbeliek seg�t�k�szs�ge �s szimp�ti�ja
mellett vett�k fel a jeleneteket. Az alkot�k k�t�tt�k magukat a
hiteless�g ig�ny�hez, a klubokat csak minim�lis m�rt�kben rendezt�k
�t a forgat�shoz, egyes lemezek�rt pedig hosszas kutat�munk�t
folytattak, csak hogy eredetiben mutatkozhassanak a lemezbolt polcain.
Stephen
Frears rendez�t
John Cusack tal�lta meg a filmre, kor�bban egy�tt dolgoztak a Svindlerek-ben,
ezzel egy�tt Cusack meglep�d�tt, amikor Frears r�gt�n igent mondott
az aj�nlatra, mivel arra sz�m�tott, hogy egy ilyen elfoglalt �s
felkapott rendez� (aki p�ld�ul a Veszedelmes Viszonyok, a Mondvacsin�lt
H�s, vagy az �n Sz�p Kis Mosod�m c. filmeket k�sz�tette) �lb�l nemet
fog mondani egy ilyen kis k�lts�gvet�s�, fiatalos
filmre. Az alacsony k�lts�gvet�s pontosan 20
milli�
doll�rt jelent, amit a film jegybev�telei m�r 20 vet�t�si nap alatt
t�lsz�rnyaltak, csak az USA-beli mozikat v�ve sz�m�t�sba.
Ahhoz k�pest,
hogy zen�kr�l sz�l� filmr�l van sz�, sajn�latos m�don nem tudunk
visszaeml�kezni remek popsz�mok sorozat�ra, igaz�b�l semmi jelent�s
zenei al�fest�s nem t�rt�nt a film cselekm�ny�hez, b�r a zenei rendez�,
Kathy Nelson a legnevesebb
zenei rendez� a szakm�ban, �gyhogy lehet, hogy tudatosan nem akarta
elvonni a
n�z�k figyelm�t holmi ismer�s dallamok bej�tsz�s�val.
A Pop,
Csajok, Sat�bbi m�g ezzel a borzaszt� magyar c�mmel is t�bbnyire
pozit�v kritik�kat fog kiv�ltani a hazai n�z�k�z�ns�g tagjaib�l,
mivel a c�m alapj�n m�r eleve csak fiatalok fogj�k megn�zni, nekik
viszont �rdekes �s tetszet�s lesz a t�rt�net, nem sz�m�tva
azokat, akik esetleg m�r olvast�k is a "High Fidelity"-t, mert �k
biztosan nem fogj�k kihagyni a filmet sem.
Azok a
n�z�k, akik esetleg l�tt�k az itthon videoforgalmaz�sban megjelen�
"A Zenebirodalom Visszav�g"
( Empire Records) c. 1995-�s filmet, esetleg fellelhetnek majd p�rhuzamokat
a k�t film k�z�tt (p�ld�ul a lemeztolvajok, vagy a lemezbolti elad�k
karaktere kapcs�n), de javasoljuk, fogj�k ezt a m�faji egyez�sre
(fiatalokr�l sz�l�, lemezboltban j�tsz�d� film), �s �lvezz�k a Pop,
Csajok-at �gy, ahogy ez ad�dik: popcorn, k�la, bar�t/bar�tn� t�rsas�g�ban,
felh�tlen sz�rakoz�sk�nt.
-monica-
|