|
|
A Hazafi
The Patriot
2000
A film elején békés hétköznapokat
látunk, ház, kukorica földek, gyerekek, és úgy vagyunk vele, hogy jó volna
ebből a nyugalomból a film végére legalább valamicskét visszakapni.
Tudjuk, hogy mivel jár a háború, és tudjuk, hogy mivel jár egy Mel Gibson-os
történelmi film, de nem tudjuk, hogy ez mennyire lesz jó nekünk. De mindegy,
ha harc, legyen harc, kivagyunk már képezve, jegyvásárlás, coca-cola,
és előttünk a vérözön.
Mind az a szépség
és kényelem, ami ma osztályrészünk, (illetve az amerikaiaké), az bizony
súlyos és áldozatos történelmi
küzdelmek árán jöhetett csak létre, lásd a második világháború hőseinek
révén, amit a Ryan Közlegényben megcsodálhattunk, de nemcsak a Ryan Közlegény
Megmentése c. film, hanem még maga az amerikaiak partraszállása sem jöhetett
volna létre, ha egykor a György Király elleni polgárháború nem úgy alakul,
ahogyan. Robert Rodat forgatókönyvíró,
aki a Ryan közlegényt is írta, most a gyökerek gyökereihez kalauzol vissza
minket. Persze, a gyökerek gyökerének is vannak gyökerei, ennek a filmnek
a Rettenthetetlen, ami a tény egyszerű szintjén talán kevésbé meglepő,
mint az, hogy mekkora mértékben.
A film elején
Mel Gibson, többgyermekes családapa nem akar harcolni, mert úgy érzi,
túl nagy áldozatba fog ez nekik
kerülni, ez nem is meglepő. A Halálos Fegyver-ben is mindig az volt a
charm, hogy Mel Gibson bepöccen, nem is említve magát a Rettenthetetlent.
Viszont azt is megfigyelhettük, hogy Mel Gibson elszenvedett veszteségei
gyakran túl lőnek minden célon, lásd a Halálos Fegyver 2., amiben szegény
Patsy Kensit a baseball dzsekijében a
víz alatt végzi, filmrajongók, sőt, Halálos Fegyver Rajongók ezrei
azóta sem tudják ezt megbocsátani a producereknek. A Producerek viszont
akkoriban úgy voltak vele, hogy a Mel Gibson figurának, (Riggs őrmester)
pont az a lényege, hogy mindig elveszíti a nőt, és ettől pöccen be annyira,
hogy egy darab halálos fegyverré vedlik át.
A Patrióta ehhez
képest
kegyes módon indít, hiszen Mel Gibson már eleve elveszítette a feleségét,
és most mint szerető és aggódó családapa tárul a szemeink elé a hatalmas
vásznon. Szinte fölösleges is találgatnunk, hogy akkor vajon mitől fog
bepöccenni, de ennek megfelelően tényleg jó sok gyereke van.
A film sajnos
viszonylag hűen követi a történelmi viszonyokat, azon belül is a polgárháborúra
jellemző angol, királyi harcmodorra
fektet komoly hangsúlyt. Ez rá is nyomja a bélyegét gyakorlatilag az egész
filmre, ugyanis ez a harcmodor úgy néz ki, mint az ólomkatonásdi, sorokban
állnak a katonák, nyílt terepen menetelnek, és lövik a szemközt ugyanígy
felsorakozott ellenséget. Ez egyszerű tömegmészárlás, vagyis kevés ahhoz,
(bár patakokban folyik a vér, röpködnek a végtagok, és csak úgy süvítenek
a golyóbisok, bele bárkinek a gyomrába, arcába, na jó, az ágyús felvételekkel
ehhez képest csínján bántak) hogy érzelmileg is felkavarjon minket, világot
jelentő nézőket. Ennek isszuk meg tehát a levét civil áldozatok formájában.
|
|
Mel Gibson az első percektől egyfajta Robin Hood-os, illetve partizán
harcmodort folytat embereivel, váratlanul csapnak le az ellenség egységeire,
és nem is szemben, sorokba rendeződve támad, hanem össze-vissza,
leginkább oldalról. Emberei önkéntesekből állnak, tehát ő gyakorlatilag
a nép fiait viszi a csatába, mint valami sheriff, vagy seriff helyettes
a westernekben. Amíg a Gladiátorban legalább történik arra nézve utalás,
hogy az emberek valamiféle kiképzést kapnak, illetve, hogy milyen szükséges
pluszt nyújt ez a kiképzés, addig itt a kocsmából toborzott emberek szinte
automatikusan kiképződnek, és kijózanodnak attól, hogy a Bad Boys remek
negatív hőse, Tchéky Kairo szerepel
a filmben, és tudatják róla, hogy ő a kiképzőtiszt.
Az
ellenség személyében két embert ismerünk, a parókás tábornokot, aki a
harcmezőkre szinte kis sem dugja az orrát, és
Tavington ezredest, (Jason Isaacs, aki kicsit emlékeztet Jeremy
Northam-re), és aki szerepelt a Shop Stop-ban is, bár nem emlékszünk rá.
Tavington ezredes teljesen véreskezű, mintha csak arra szerződtették volna,
hogy Mel Gibson-t folyamatosan bepöccenve tartsa. Lelöveti a sebesülteket,
plusz egy gyereket a saját kezével lő le, felgyújtja a civilek házait,
sőt, az Első Lovag c. filmből megirigyelt emberekkel teli templom-gyújtogatást
is bevet a célja érdekében. Ezzel együtt, amikor megtudja, hogy hol tanyáznak
Mel Gibson és az emberei, valahogy elfeledkezik rajtaütni kedvenc ellenségén.
A másik főszereplő, aki gyakorlatilag Mel Gibson neve mellett tűnik fel
a stáblistában, az Heath Ledger, aki Mel Gibson legnagyobb fiát alakítja.
Kurt Vonnegut megfigyelte, hogy az amerikaiak mindig az apa-fiú kapcsolatban
vannak elröppenve, pedig valószínűleg egy anyára volna szükségük. Apa
és fia mindenesetre remekül együtt működnek, szemtanúi lehetünk, ahogy
a fiatal fiú valóságos férfivá cseperedik
a harcokban, apja oldalán, és végig élvezhetjük, ahogy apa és fia almát
esznek a táborban, férfiasan, a tőrükkel szeletelve. Sajnos, a minden
filmhez elengedhetetlen szerelmi vonal nem az apa és az eleve elhunyt
feleség nővére közt bontakozik ki, hanem a nagyfiú és egy lány között,
aki ráadásul elég szép is. Pedig szívesen megnéztük volna a nővért, mint
új szerelmet, különösen mivel a Felhők Közül a Nap Joely
Richardson-ja alakította, akit kedvelünk, meg minden, tehát semmi
személyes, de amiért Melanie Griffith unokatestvérét megölte szívesebben
láttuk volna őt a szerelmi tűzvonalban, mint Lisa Brenner-t, aki a nagyfiú
szerelmét alakította, és aki szegény ez előtt még alig szerepelt filmben.
Lisa Brenner
és Heath Ledger ugyanis nem látták a Sikoly 3-at, és a film vége előtt
összeházasodtak, ráadásul Mel Gibson a lány nyakába helyezte egykori felesége
nyakékét, és mi hiába sikítottunk, hogy "Mel, don't
do this!".
A Hazafi egy
hatalmas filmbehemót, a Godzilla, a Függetlenség Napja a Csillagkapu és
a Tökéletes Katona rendezőjétől és Producerétől, Roland Emmerich-től,
de akár tetszett akár nem, ne őt dicsérjük
vagy szidjuk az élményért, hanem saját harci-mozikedvünket, mert ez a
film csak pontosan olyan, mint amilyennek mi nézők elképzelnénk, nem kevesebb,
de nem is több.
-floyd-
|