Segítség,
Apa Lettem! The
Family Man
2000
Az tehát már világos,
hogy az USA-ban mit jelent a karácsony, és azt is megtudtuk, hogy
vannak ezek a direkt karácsonyi filmek, melyeket szinte az összes
televíziós csatorna lead egyszer az ünnep idején, és az is világos,
hogy minden ilyen országos (kontinentális) televíziós filmsiker
kezdetben mozifilmként bukkan fel.
Nos, a Family Man, a Segítség, Apa Lettem!
egészen esélyes arra, hogy egy, vagy akár két év múlva felkerüljön
az USA ünnepi filmlistájára, és így az örök karácsonyi klasszikusok
sorába felvételt nyerjen. Nyilvánvaló, hogy sokan próbálkoznak karácsonyi
filmek létrehozásával, a tévéfilmjeiről híres Kanada például valószínűleg
több tucat műsorórát ki tud tölteni gond nélkül, direkt ilyen "aranyos
és megható" karácsonyi filmekkel. Azt, hogy mitől lesz egy
"ilyen" karácsonyi film befutó, nehéz előre megmondani,
de ha meglátjuk, annál könnyebb lesz felismerni.
A Family Man bizony egy jól
sikerült karácsonyi film. Sikerének a titka pedig olyasmi, amit
mi, a magunk részéről minden egyes filmtől elvárunk, mégpedig, hogy átgondolt
és kifinomult történet legyen. Bizony, ha valaki klasszikus
akar lenni, nem elég, ha csak odáig jut el, hogy kifizetteti a nézőkkel
az egyszeri belépődíjat. Mert, ugye attól, hogy valaki befizetett,
attól még nem garantált, hogy tetszeni fog neki a film, és mégkevésbé
garantált, hogy utólag, az emlékei közt úgy csapódik le, mint "egy
remek alkotás, amit jó lesz megnézni jövő karácsonykor is".
Ehhez azért rendesen teljesítenie kell egy filmnek. Két oldalról
is. Egyrészt megfelelően egyszerűnek, illetve közérthetőnek kell
lennie, másrészt megfelelően tartalmasnak is, és ez a két dolog
együtt már nem is olyan könnyen teljesíthető feltétel.
Nicolas
Cage egy bróker, Ferrarija van, és egy méregdrága belvárosi lakásban
lakik a legfelső szinten.
A hatalma szinte végtelen, de van, ahova nem érhet el a keze, és
ez a karácsony, mert például a rendesen kinéző alkalmi szexpartnere
is hazautazik az ünnep estéjére. Marad tehát a magány. Egyedül dobja
le magát a hatalmas,
és hatalmas vagyont érő ágyára aludni.
Viszont amikor felébred, eléggé fura dolgot tapasztal: ott fekszik
mellette bombázó felesége, és van a házban még két kiskölyök is,
akik az ő gyerekeik. Hoppá. Hogy kerültünk ide?
A film legelején egy fiatal párt látunk valamelyik reptéren, a srác
Londonba indul, egy éves ösztöndíj, üzleti tanulmányok, meg minden.
A lány egy fura dolgot vet fel neki, így búcsúképpen. Az mondja,
ne menjen el. Mármint ne csak most, ezzel a géppel, de egyáltalán
ne menjen el, ne haladjon tovább a pályája mentén, hanem szálljon
ki a sűrű és gyors időből vele, akivel most szerelmesek egymásba,
és éljenek egyszerűen és boldogan. Nicolas persze nem veszi komolyan a lányt,
illetve nem teszi meg,amit kért, nem engedi meg magának ezt az értelmetlen
luxust. És ha már itt tartunk, figyeljünk fel arra a körülményre,
hogy egyetlen amerikai sem tette volna másképp. A kultúra révén
beléjük van programozva, hogy ha választanod kell magad és a boldogulásod
között, akkor a boldogulásod válaszd, lényeg, hogy előre menj azon
a sárga köves úton; ez fontosabb, mint az, hogy folyamatosan ugyanaz
a te magad légy az, aki halad ezen az úton.
Aztán azt írják ki, hogy 13 év múlva,
és Nicolas Cage bent van az cégnél, mindenkit hajt,
közben kap egy telefont, ettől a régi szerelmétől, Kate-től, aki
kéri, hogy hívja vissza. Jack (Nicolas Cage) pár percet filózik,
hogy mi legyen, és úgy dönt, hogy biztos depressziós ez a csaj,
így az ünnepek környékén, ha felhívná, csak a bonyodalmak származnának
az egészből. Ez a döntési mechanizmus is része az amerikai taónak,
a nagy sárga köves útnak. És ha aznap este nem akar megmenteni több
embert (köztük magát a fegyvert szorongató támadót, aki a Cash névre
hallgat, és Don
Cheadle
játssza, aki a Boogie Nights-ban is részt vett egy bolti rablásban),
soha nem is tudja meg, hogy ez a Kate nevű csaj egyszerűen mindennél
fontosabb neki. Cash egy olyan lehetőséget ad neki, Jacknek, amit
úgy hívnak, hogy egy "glimps", egy pillanatkép, egy túra,
abba, ami lehetett volna. Egy alternatív valóság. Az a világ, amiben
Jack egy nap múltán visszajött Londonból, és azóta boldogan élnek.
Ez a pillanatkép eléggé vicces,
Jack hirtelen családos ember, és csak a kislánya ismeri fel, hogy
az apukáját az ufók elrabolták, és ez a bácsi itt valaki más, aki
mondjuk, eléggé jó hamisítvány. A kislány segít neki beilleszkedni,
de az élet ettől még nem
lesz könnyebb. Ez a pillanatkép egy túra egy körutazás egy alternatív
valóságba, Jack,
mint egy turista, felderíti, kiismeri a terepet, majd letelepedik
benne. A alapgondolat egészen egyszerű, minél inkább a hatalomra
és a sikerre hajtasz, annál kevesebb jut a boldogságra. Eléggé fura
és közhelyes gondolat, de valahogy jól van megcsinálva, mert amikor
Jack megmutatja Kate-nek az új NY-i lakásukat, Kate
azt mondja, olyan, mint egy múzeum, és hogy esze ágában sincs odaköltözni,
mert nem akarja, hogy a gyerekek NY-ban nőjenek fel. Szerinte New
Jersey a pálya, ahol egész házuk van, ami barátságos és családias.
Ez a gondolat egészen jól kidomborodik a filmben, olyannyira, hogy
szinte meggyőz minket is, hogy ha majd nagyok leszünk, Jersey-t válasszuk.
Kate-et a szépséges Téa
Leoni
alakítja, David Duchovny felesége, akit mi a Bad
Boys c. remek filmből ismerünk. Most körülbelül olyan jól és
olyan jót alakít, mint a Hatodik Érzékben Olivia Williams, mint
Bruce Willis piros pozsgás arcú, hűvös leheletű felesége.
A film feltehetően tényleg megkapaszkodik mint klasszikus karácsonyi
film. Már a Sorsjegyesek is nagyon ilyen akart lenni (és nem is
volt rossz), de ez most tényleg biztosra ment, erről árulkodik a
film teljesen pozitív, a Mint a Kámfort idéző, totál hóeséses befejezése
is.
-skót-
|