Titus
Titus
1999
A Titus
c. amerikai film Shakespeare egyik legkoraibb dr�m�j�nak, a Titus
Andronicusnak a leg�jabb filmfeldolgoz�sa.
A Titus nemcsak Shakespeare egyik legkor�bbi m�ve, de egyben az
egyik legv�resebb is, b�r az � kor�ban nagy tetsz�st aratott a darabbeli
folytonos v�rengz�ssel, az ut�kornak n�ha k�ts�gei t�madtak a Titus
bemutat�s�t illet�en.
Most egy n� ny�lt a h�rhedt "r�mdr�m�hoz",
Julie Taymor sz�nh�zi (opera-, musical-, dr�ma) �s filmes rendez�nek
k�sz�nhet� az aktu�lis Titus-feldolgoz�s. Taymor m�r 1995-ben sz�npadra
vitte a Titus Andronicust, de nem sz�vesen hagyta volna ki a film
adta lehet�s�geket kedvenc darabj�t illet�en, �gyhogy '99-ben el�rukkolt
a film-Titus�val is.
Akik l�tt�k az 1995-�s III.Richard c. filmet,
azok kicsit ismer�snek fogj�k tal�lni a Titust, nemcsak az�rt, mert
ebben a filmben is horrorisztikus jelenetek �s Shakespeare-korabeli
angol besz�d tal�lhat�, hanem mert ez a film is a jelenbe (vagy
legal�bbis e sz�zadba) pr�b�lja k�ldeni a darab gondolatait. A Titusban
egyszerre l�thatunk r�mai hadvez�rt �s Pepsi-s dobozokat, tankokat
�s r�mai nyilakat, ezredv�gi fiatalokat �s t�g�s el�lj�r�kat. A
rendez� valamif�le id�tlens�gbe pr�b�lta helyezni a Titus-t�rt�netet,
de ett�l f�ggetlen�l az az �rz�s�nk, hogy er�ltettek a modernkori
�lt�zetek �s kell�kek, ha k�zben a t�rt�net szerint az �kori R�m�ban
j�runk.
A film 163 perce egy t�bbsz�r�s bossz�-l�ncolatot mutat be, olyan
jelenetekkel f�szerezve, mint csonk�t�s, nemi er�szak, gyilkoss�gok,
�s eff�l�k. Titus Andronicus (Anthony Hopkins) egy gy�ztes r�mai
hadvez�r, aki �pp most t�r vissza a g�tok elleni h�bor�b�l, ahol
t�bb fi�t is elvesz�tette. Szimpatikus, k�ztiszteletnek �rvend�
hadvez�r, akit a n�p sz�vesen l�tna uralkod�jak�nt is. De nem, Titus
ann�l szer�nyebb, � ink�bb az els� l�t�sra is zsarnoknak t�n� Saturninust
javasolja maga, illetve leend� veje ellen�ben cs�sz�rnak, meg is
lep�dik, amikor kider�l, hogy Saturninus t�nyleg olyan gyenge �s
gonosz, mint amilyennek l�tszott. De m�g ezel�tt az aff�r el�tt
(biztos, ami biztos), vall�si hagyom�nyb�l kiv�gzi az elfogott g�t
kir�lyn�, Tamora legid�sebb fi�t, szerencs�re a filmben nem mutatj�k,
csak elmondj�k, hogyan �lik meg a fi�t. Itt kezd�dnek a horror-esem�nyek,
�s m�g csak a film legelej�n tartunk. Bossz� hadj�rat kezd�dik:
Tamora f�rjhez megy Saturninushoz, elkezdi manipul�lni a cs�sz�rt,
�s a fekete b�r� szeret�j�vel egy�tt eltervezi Titus csal�dj�nak
kiirt�s�t.
K�rm�nfont csapd�kat �ll�t a kir�lyn�,
az eredm�ny: Titus meg�li az egyik fi�t, a m�sik kett�t �rtatlanul
hal�lra �t�lik, a legid�sebbet, Luciust sz�m�zik, vej�t meg�lik,
a l�ny�t, Lavini�t meger�szakolj�k �s megcsonk�tj�k, azt�n az �
egyik kez�t is lev�gj�k. Shakespeare a legnagyobb mestere volt a
mesterked�sek, bossz�k le�r�s�nak, de a Titusban ezek a borzaszt�
dolgok olyan iramban k�vetik egym�st, hogy nem csoda, ha �ltal�ban
nem ez a kedvenc Shakespeare-dr�m�ja valakinek. Julie Taymor nem
sz�nd�kozik enyh�teni a dr�ma horror-von�sain, �gy t�nik, a filmes
adapt�ci�t felmenti minden lelki teher al�l az, hogy mindenf�le
korb�l l�thatunk d�szletelemeket, �s ezzel egy id�tlen, korokon
t�li, de legink�bb mai t�rt�nett� teszi Titus dr�m�j�t. Ha a 2000-es
�v mindennapjai elegend�en sok trag�di�t hordoznak am�gy is, mi�rt
ne lehetne mindezt egy r�maikori t�rt�netbe csavarva bemutatni?
Csak az�rt, mert hi�ba van tele a film pontosan l�tv�nyszerkesztett
jelenetekkel, m�gis �gy riaszt� ez a Titus, ahogy van. Mikor van
kedve az ember fi�nak (l�ny�nak) majdnem h�rom �r�n kereszt�l egy
"m�v�szies" k�pekkel leplezett horrort n�znie, 15.sz�zadi
angols�ggal f�szerezve? Ritk�n, gondoln�nk, de ha m�gis �gy ad�dna,
aj�nlhatjuk a Titust.
Anthony Hopkins rendesen teszi a
dolg�t, eleinte �rz�ketlen �s b�szke, azt�n kicsit �r�lt
�s megt�rt ember, az angol sz�n�sz-�riember minden arc�t el� tudja
hozni Titus�nak, de � sem tudja kit�lteni a m�lt�nytalanul elny�jtott
filmid�t. A legt�bb k�p olyan, mintha egy komor st�di�ban vett�k
volna fel (persze ez illeszkedik a t�rt�net balj�slat�s�g�hoz),
azt�n az orgi�kn�l teljes sz�n-�s formapomp�t mutat a film, legyen
legal�bb mire eml�kezni a filmb�l, ha m�r az �sszeg�sz nem tetszet�s.
Nem az a f� baj, hogy horrorfilmmel �llunk szemben (b�r nem k�sz�lt�nk
fel r� rendesen), hanem hogy a jelenetek alatt azt �rezz�k, hogy
egy direkt m�v�szies form�ban mutatj�k be nek�nk az esem�nyeket;
mintha egy lassan s�t�l� kisfi� feledhetn� vel�nk, hogy egy perccel
azel�tt Titus -bossz�j�nak tet�pontj�n- kiv�reztetett k�t g�t testv�rt
(Chiron �s Demetrius gyal�zt�k meg a l�ny�t), megs�t�tte, �s v�g�l
megetette �ket saj�t anyjukkal, Timor�val. Mindezek k�zben nem �rezz�k,
hogy valami feledhetetlen k�pi vil�g r�gz�lne az eml�keinkben, a
kisfi�r�l sem tudjuk m�r pontosan, hogy a jelen gyermeke-e, vagy
Titus unok�ja, �s egy�ltal�n, musz�j-e lek�dolnunk magunknak az
ilyesf�le jelenetek �zeneteit. Az �ltal�nos, korokon t�li emberi
gal�ds�g gondolata sem j�n �t tiszt�n a filmen, csak azt �rezz�k,
hogy valami f�lresiklott ezzel a Titus-szal: egy �l-m�v�szfilmbe
�gyazott horrorr�l van sz�, aminek az �les esem�nyei nem teszik
lehet�v�, hogy saj�t �let�nkre, jelen�nkre tudjuk vonatkoztatni
a t�rt�n�sek v�gkifejlet�t.
Mostan�ban
gyakran k�sz�lnek 2 �s f�l �r�sn�l hosszabb
filmek, de csak kev�s filmnek j�n �ssze, hogy ezen a kritikus id�n
(150 perc) t�l is fenn tudja tartani a n�z�i �rdekl�d�st, p�ld�ul
a Magn�lia c. filmnek ez siker�lt. Elvileg egy shakespeare-i dr�ma
filmadapt�ci�ja is lehetne ilyen, ha nem �rezn�nk �nc�l�nak a hossz�
filmidej�t, mint a Titus eset�ben, hiszen semmi �jszer�t nem l�ttunk
a majdnem h�rom �ra alatt, viszont h�s�gesen v�gigk�vett�k a legv�resebb
dr�ma t�rt�n�seit, �s ett�l nem lett�nk sokkal boldogabbak.
-leeloo-
|