Titus
Titus
1999
A Titus
c. amerikai film Shakespeare egyik legkoraibb drámájának, a Titus
Andronicusnak a legújabb filmfeldolgozása.
A Titus nemcsak Shakespeare egyik legkorábbi műve, de egyben az
egyik legvéresebb is, bár az ő korában nagy tetszést aratott a darabbeli
folytonos vérengzéssel, az utókornak néha kétségei támadtak a Titus
bemutatását illetően.
Most egy nő nyúlt a hírhedt "rémdrámához",
Julie Taymor színházi (opera-, musical-, dráma) és filmes rendezőnek
köszönhető az aktuális Titus-feldolgozás. Taymor már 1995-ben színpadra
vitte a Titus Andronicust, de nem szívesen hagyta volna ki a film
adta lehetőségeket kedvenc darabját illetően, úgyhogy '99-ben előrukkolt
a film-Titusával is.
Akik látták az 1995-ös III.Richard c. filmet,
azok kicsit ismerősnek fogják találni a Titust, nemcsak azért, mert
ebben a filmben is horrorisztikus jelenetek és Shakespeare-korabeli
angol beszéd található, hanem mert ez a film is a jelenbe (vagy
legalábbis e századba) próbálja küldeni a darab gondolatait. A Titusban
egyszerre láthatunk római hadvezért és Pepsi-s dobozokat, tankokat
és római nyilakat, ezredvégi fiatalokat és tógás elöljárókat. A
rendező valamiféle időtlenségbe próbálta helyezni a Titus-történetet,
de ettől függetlenül az az érzésünk, hogy erőltettek a modernkori
öltözetek és kellékek, ha közben a történet szerint az ókori Rómában
járunk.
A film 163 perce egy többszörös bosszú-láncolatot mutat be, olyan
jelenetekkel fűszerezve, mint csonkítás, nemi erőszak, gyilkosságok,
és effélék. Titus Andronicus (Anthony Hopkins) egy győztes római
hadvezér, aki épp most tér vissza a gótok elleni háborúból, ahol
több fiát is elveszítette. Szimpatikus, köztiszteletnek örvendő
hadvezér, akit a nép szívesen látna uralkodójaként is. De nem, Titus
annál szerényebb, ő inkább az első látásra is zsarnoknak tűnő Saturninust
javasolja maga, illetve leendő veje ellenében császárnak, meg is
lepődik, amikor kiderül, hogy Saturninus tényleg olyan gyenge és
gonosz, mint amilyennek látszott. De még ezelőtt az affér előtt
(biztos, ami biztos), vallási hagyományból kivégzi az elfogott gót
királynő, Tamora legidősebb fiát, szerencsére a filmben nem mutatják,
csak elmondják, hogyan ölik meg a fiút. Itt kezdődnek a horror-események,
és még csak a film legelején tartunk. Bosszú hadjárat kezdődik:
Tamora férjhez megy Saturninushoz, elkezdi manipulálni a császárt,
és a fekete bőrű szeretőjével együtt eltervezi Titus családjának
kiirtását.
Körmönfont csapdákat állít a királynő,
az eredmény: Titus megöli az egyik fiát, a másik kettőt ártatlanul
halálra ítélik, a legidősebbet, Luciust száműzik, vejét megölik,
a lányát, Laviniát megerőszakolják és megcsonkítják, aztán az ő
egyik kezét is levágják. Shakespeare a legnagyobb mestere volt a
mesterkedések, bosszúk leírásának, de a Titusban ezek a borzasztó
dolgok olyan iramban követik egymást, hogy nem csoda, ha általában
nem ez a kedvenc Shakespeare-drámája valakinek. Julie Taymor nem
szándékozik enyhíteni a dráma horror-vonásain, úgy tűnik, a filmes
adaptációt felmenti minden lelki teher alól az, hogy mindenféle
korból láthatunk díszletelemeket, és ezzel egy időtlen, korokon
túli, de leginkább mai történetté teszi Titus drámáját. Ha a 2000-es
év mindennapjai elegendően sok tragédiát hordoznak amúgy is, miért
ne lehetne mindezt egy rómaikori történetbe csavarva bemutatni?
Csak azért, mert hiába van tele a film pontosan látványszerkesztett
jelenetekkel, mégis úgy riasztó ez a Titus, ahogy van. Mikor van
kedve az ember fiának (lányának) majdnem három órán keresztül egy
"művészies" képekkel leplezett horrort néznie, 15.századi
angolsággal fűszerezve? Ritkán, gondolnánk, de ha mégis így adódna,
ajánlhatjuk a Titust.
Anthony Hopkins rendesen teszi a
dolgát, eleinte érzéketlen és büszke, aztán kicsit őrült
és megtört ember, az angol színész-úriember minden arcát elő tudja
hozni Titusának, de ő sem tudja kitölteni a méltánytalanul elnyújtott
filmidőt. A legtöbb kép olyan, mintha egy komor stúdióban vették
volna fel (persze ez illeszkedik a történet baljóslatúságához),
aztán az orgiáknál teljes szín-és formapompát mutat a film, legyen
legalább mire emlékezni a filmből, ha már az összegész nem tetszetős.
Nem az a fő baj, hogy horrorfilmmel állunk szemben (bár nem készültünk
fel rá rendesen), hanem hogy a jelenetek alatt azt érezzük, hogy
egy direkt művészies formában mutatják be nekünk az eseményeket;
mintha egy lassan sétáló kisfiú feledhetné velünk, hogy egy perccel
azelőtt Titus -bosszújának tetőpontján- kivéreztetett két gót testvért
(Chiron és Demetrius gyalázták meg a lányát), megsütötte, és végül
megetette őket saját anyjukkal, Timorával. Mindezek közben nem érezzük,
hogy valami feledhetetlen képi világ rögzülne az emlékeinkben, a
kisfiúról sem tudjuk már pontosan, hogy a jelen gyermeke-e, vagy
Titus unokája, és egyáltalán, muszáj-e lekódolnunk magunknak az
ilyesféle jelenetek üzeneteit. Az általános, korokon túli emberi
galádság gondolata sem jön át tisztán a filmen, csak azt érezzük,
hogy valami félresiklott ezzel a Titus-szal: egy ál-művészfilmbe
ágyazott horrorról van szó, aminek az éles eseményei nem teszik
lehetővé, hogy saját életünkre, jelenünkre tudjuk vonatkoztatni
a történések végkifejletét.
Mostanában
gyakran készülnek 2 és fél órásnál hosszabb
filmek, de csak kevés filmnek jön össze, hogy ezen a kritikus időn
(150 perc) túl is fenn tudja tartani a nézői érdeklődést, például
a Magnólia c. filmnek ez sikerült. Elvileg egy shakespeare-i dráma
filmadaptációja is lehetne ilyen, ha nem éreznénk öncélúnak a hosszú
filmidejét, mint a Titus esetében, hiszen semmi újszerűt nem láttunk
a majdnem három óra alatt, viszont hűségesen végigkövettük a legvéresebb
dráma történéseit, és ettől nem lettünk sokkal boldogabbak.
-leeloo-
|