Idióták
2. Idioterne
1998 (a film)
Tehát van
egy kis csapat, akik elég furán élnek...
Úgy kapcsolódunk be a filmbe, hogy egy étteremben figyeljük, hogy
hogyan ebédelnek az emberek, köztük egy értelmi fogyatékos, kit
a film szelemében
tulajdonképpen "idiótának" kellene nevezni. Eléggé kínos, amit művel
ez a szőke hajú idióta srác. A gondozója alig bírja csillapítani,
mindenkihez odamegy az étteremben, és kötekszik. Születésnapja van,
az ápolója, gondozója, egy nő, mindenkire igyekszik derűsen nézni,
de az éterem összes vendége kezd már nagyon
pipa lenni (mint Cartmen a South Parkban, amikor deportálták
Jetiópiába).
Zavarbaejtően
megindító jelenet, az van ugyanis, hogy teljesen zavar minket a
fogyatékos ember, de tudjuk, hogy ezt abszolúte illik tolerálni.
Mi több, kötelező. Mi több, Dániában ez külön kényes kérdés, mert
ott nagyon jók a szociális körülmények a fogyatékosok számára, gyakorlatilag
mindenben támogatja őket a rendszer, és ha valamilyen fesztivál
van, kábé ugyanannyi gyalogos lesz látható, mint tolószékes ember.
Szóval, zavar minket ez a fogyatékos, de tudjuk, hogy tolerálnunk
kell, és emiatt zavarban vagyunk.
Ugyanitt,
eben az étteremben ül egy nő is, igyekszik
rendelni, de látszik, hogy nagyon nincs neki pénze. A pincér tök
bunkó vele, iszonyatosakat beszól neki azzal kapcsolatban, hogy
mit tud magának megengedni és mit nem. Valójában teljesen földig
alázza a nőt. Ezalatt azonban az idiótával már teljesen pattanásig
feszül a helyzet, és távozniuk kell az étteremből. A megalázott
nő kihasználja a kavarodást, és velük együtt lekopik ,és mi örülünk,
hogy nem fizette ki a méregdrága ásványvizet, különösen, mert látszott
rajta, hogy nem szomjas, nem éhes, csak szeretne valami civilizált
helyen valamit fogyasztani, emberek közt.
Ezután a lekopás után azonban megolvad az emberek ereiben a vér,
és mindenki előkapja a legfelszabadultabb formáját, és elkezd nevetni.
Az van ugyanis, hogy a mikrobuszban kiderül, hogy tökre teljesen
normális ember volt az "idióta", és hogy ez az egész egy megrendezett
akció volt, bementek egyet szórakozni, és ingyen kajálni. Egyszerűen
hihetetlen, megdöbbentő fordulat.
Különösen
ahhoz képest megdöbbentő, hogy mindez hogyan van felvéve, és a színészek
részéről eljátszva. Ez ugyanis az első (és legjobb) dogma film.
Ez azt jelenti, hogy videó kamerával vették fel, és teljesen olyan,
mintha egy dokumentum felvételt szemlélnénk. És ez még mind semmi,
mert a színészek ezen is túltesznek, ők ugyanis az abszolút Sztanyiszlavszkíj
módszer követői és játékos alkalmazói. Annyira megtévesztőek, hogy
az már tényleg sok. Amikor a szőke férfiról kiderül, hogy nem is
idióta, (illetve, hogy nem is fogyatékos, hanem mondjuk így: "idióta"),
hosszú másodpercekbe kerül elhinnünk, hogy ennek a személynek az
arcán valóban értelem tükröződik, mivel az előbb már 100%-ig meg
voltunk győzve az ellenkezőjéről. És más, ha Harison Ford, vagy
Robert De Niro játszik fogyatékosat, és más, ha egy fiatal, és számunkra
ismeretlen Dán srác. És más, ha Hollywood-i, bevilágított stílusban
, és más, ha dogma-stílusban van mindez felvéve.
Innentől
kezdve az idiótákat kísérjük nyomon.
Egy akciócsoport, akik minden napra kitalálnak maguknak egy mesét,
amit valóra is váltanak. Ez a szerepjáték még a nézőtéren is iszonyatosan
felszabadító. Elmennek egy gyárlátogatásra (mindenki kdvenc jelenete),
máskor pedig uszodába, és ott játsszák az idiótát.. Az egyik nő
például majdnem habzó szájjal (ez persze túlzás, és elnézést a durva
fogalmazásért, valójában arról van szó, hogy szeretik folyatni a
nyálukat) kibontja a fürdőruháját is, és ezzel ijeszti el a vele
szóba elegyedő pasikat. Nagyon fura az egész, mert van benne rendszer.
Valami miatt iszonyatosan leleplez valamit, lerántja a leplet az
egész társadalomról, és a társadalmin viselkedési szabályokról,
és legfőbbképpen arról, hogy mindenki irtózik a fogyatékos emberektől,
illetve, hogy mindenki nagyon toleráns, ahhoz, hogy egyszerűen túlélje
a hétköznapokat.
Mindehhez még két dolog jön hozzá:
-nemcsak a fogyatékosoktól irtóznak az emberek,
hanem bárki mástól is, mindenkivel toleranciát gyakorolnak, akit
bírnak,
-plusz,
kiderül, hogy az idióták és a normálisak között tényleg nincs akkora
baromi nagy szakadék, és az is világossá válik, hogy ez a szakadék
is leginkább a társadalmi viselkedései normák, és nem elsősorban
a teljesítőképesség különbözőségében nyilvánul meg.
Vagyis, hiába eszméletlenül
durva és kegyetlen a film a fogyatékosokkal szemben, mindez csak
ránézésre igaz, mert ez a film leleplezi, hogy hogyan működik az
a kiközösítés, amit toleranciával leplezünk, és ez egy nagyon rendes
dolog egy ilyen remek filmtől. Valójában ez az a film, amely méltósággal
kezeli a fogyatékosokat, és ilyenformán nem is meglepő, hogy Dán
film.
Képzeljük
el, hogy az egyik csávó
hobbiból idióta,
de közben egy reklámügynökségnél dogozik. És akkor, amikor kampányelfogadásra
megjelenik az ügyfél, az ügyfél képviselője személyében kit lát?
Egy idióta társát, egy nőt, akivel épen szakítani akart, és akivel
addig idiótaként jókat szerelmeskedett. Ez a nő persze porig alázza,
és közben folyik a nyál a szájából, de életünk legviccesebb jelenetei
közepette. Szem nem marad szárazon. Hónapokkal később is bárki elnevezi
magát, ha ere a kampányelfogadó jelenetre gondol. Máskor egy srác,
mint idióta ott reked egy kocsmában három kemény fickó között. Mindig
az van ugyanis, hogy van egy gondozó, és van egy, vagy több idióta.
Itt most egy gondozó volt, aki egy idiótát otthagyott pár órára
ezek közt a nagyon kedves kemény fickók között. Kapott tőlük söröket,
beszélgetést, mindent. Azt viszont elképzelni is szörnyű, hogy mit
tettek volna vele, ha kiderül, hogy egészséges. Ez egyébként a film
egyik fő mondanivalója, vagy átélhető motívuma, hogy ha idióta vagy,
könnyebben boldogulsz, kevesebb pénzből kijössz, stb. Plusz, pszichodramatikus
formában terapeutikus hatást is kifejt rád. Lényeg, hogy az otthagyott
srác nem menekülhet el, mert akkor a rendes emberek visszahoznák,
mivel megígérték, hogy vigyáznak rá. Ott
ül köztük, és azzal próbálkozik, hogy kimegy pisilni. Azt hitte,
megmenekülhet, de nem. A rendes emberek kikísérik, sőt, segítenek
is neki, mivel látják, hogy nem sikerül elsőre. Egyszerűen hátborzongató
jelenet. És ez persze nem minden, de nem ez a lényeg.
A lényeg
ott van,
hogy hogyan jut el konfliktusokon keresztül akár a felbomláshoz
is a vidám kis idióta csoport. Meg az, hogy "ne
hülyéskedj, mert úgy maradsz!". Annyira beleélik magukat,
hogy elmosódnak a határok. A film mégsem durva, sokkal inkább felszabadító,
és kegyetlen, mint valami fekete humor.
Ez a film
valahol ott van a Ryan Közlegény szomszédságában, egy igazi unikum,
amit a többi dogma filmek sosem sikerült utánoznia. Egy kivételesen
szép pillanat a filmtörténelemben. Művészfilmek, elitfilmek, speckó
filmek, sznob filmek, híres filmek, jó filmek rajongóinak egyaránt
táplálék.
|