Idióták
1
Idioterne 1998 (kultúr szemmel)
A Titanic Fesztivál
óta várjuk, hogy mikor jelenik meg végre az Idióták. Mint ismeretes,
ez egy Dogma-film, és hozzátenném, nem vagyunk direkt a barátai
ennek a mozgalomnak, legalábbis kicsit erőltetettnek tűnik, és az
első dogma-film, a Születésnap sem volt egy kellemes élmény. Ehhez
képest az Idióták jött, láttuk és győzött.
Ott
kuporogtunk a Kossuth moziban, a Titanic Fesztiválon, és körülbelül
arra lehetett számítani, hogy megint jól kiakaszt valami nehezen
nézhető film. Ehelyett, mintha valami nevetőgázt pumpáltak volna
a terembe, egyszercsak (körülbelül a 3. percnél) feloldódtak a nézők,
és az, hogy nevetni lehetett, csak egy volt a film számos, igencsak
kiemelkedő tulajdonsága közül.
És most
itt vágás, és ugorjunk időben (vissza) oda, amikor még nem láttuk
ezt a filmet, és a Titanic szervezőitől kérdezgettük, hogy "és az
Idióták milyen?". Azért kellett ilyeneket kérdezni, mert az Idióták
egy nagyon is híres film, és még a Dogma-filmek között is külön
híres. Szóval azt a választ kaptuk, hogy "durva". E azért volt aggasztó
előjel, mert például a "Születésnap"-ra tökéletesen illik, hogy
"durva", és véletlenül sem nevezhető jó filmnek.
A dánok
furcsa fejek,
valójában tök kellemes lehet ott élni, de mégis, van valami, ami
miatt például nagyon furcsa filmeket gyártanak. Modern polgárpukkasztók,
modern fegyverekkel. Képesek elérni, hogy a sznobságunk ezerrel
odabetonozzon minket a székhez, és közben minden részünk az kívánja,
hogy bárcsak kint lehetnénk már a friss levegőn.
Másrészt
azért is furcsák a dánok, mert mintha egy furcsa harmadik Európát
jelentenének, amely nem kelet és nem igazán nyugat, hanem észak,
illetve Skandinávia. Nemcsak az éghajlati viszonyok ütnek el például
a miénktől, hanem a kultúra is kicsit más, kezdve rögtön az amerikai
kultúrához való hozzáállással, amely egészen egyedülálló.
Dánia mintha
egy nevető harmadik
lenne a keleti és a nyugati kultúra között, de nem is ez a lényeg,
hanem hogy -talán a hideg hatására- itt konzerválódott legjobban
az "ősi" európai kultúra, illetve viselkedés, és gondolkodás. Tíz
évvel ezelőtt például, mint kelet-európai filmessel, e sorok írójával
interjút készített egy dán újság. Érdeklődtek, hogy és Magyarországon
is vannak-e már reklámok a tévében (most, hogy a vasfüggöny leomlott).
És akkor erre azt lehetett válaszolni, hogy "persze, miért?", mindig
is voltak reklámok a magyar tévében. Erre kiderült,
hogy náluk akkor a két csatorna közül csak az egyiken voltak reklámok,
és a másikon pedig arról beszéltek, hogy a reklámok károsak. Ekkor
persze a kelet-európai csávó elcsodálkozott, hogy "károsak? , vajon
miért?", amire azt a választ kapta, hogy mert olyan dolgok megvásárlására
buzdítanak, amikre nincs is szükségük az embereknek. A megragadóan
naiv álláspontot úgy próbáltam korrigálni, (mert támadni nem illik
ilyesmit), hogy mi van akkor, ha az embereknek arra van szükségük,
hogy szükségük lehessen valamire. Mi van, ha a vásárlás, meg a birtoklás,
meg az egész ezzel kapcsolatos viselkedéskomplexum nem egy felesleges
rossz, hanem egy elemi ösztön, mint a szex? Vagyis mi van, a az
embereket boldoggá teszi, ha vásárolhatnak?
Szóval
fura hely lehet Dánia.
Ott még olyan dolgokról beszélnek az emberek, amikről itt már vagy
10 éve (amióta a "californication" beindult nálunk, illetve bárcsak
az indult volna be, és nem az osztrák, meg a német, meg a svájci
minta átörökítése) elhalt a csevely. Valóság, boldogság, igazság,
társadalom, emberek, bla-bla-bla, tehát a jó öreg posztmodern előtti
gondolatmenetek, ahol még utáljuk az akkor még kezdetleges amerikai
filmeket, azokon belül is leginkább a happy endeket, szeretjük a
filozófiát, és nem gondoljuk, hogy a pénz boldogít. Tényleg, mintha
egyfajta Liliput bontakozna ki előttünk, ahol megőrizték azt, amit
mi direkt elfelejtettünk. És persze nem feltétlenül butaság, amit
csinálnak, sőt, ha megnézünk egy Jean Luc Godard-filmet, például
a Hímnem Nőnem-et, vagy egy Bódy Gábor-filmet, egy másfél órára
beugrik nekünk is, hogy azért volt valami,
ami nagyon-nagyon tökéletes volt, és ami most már egyáltalán nem
is létezik. A szorgalmas és melegszívű dánok azonban továbbra is
igyekeznek a régi (modern, pre-post modern) stílusban filmeket készíteni,
és hatást gyakorolni a közönségre.
Ez a törekvés
eléggé naivnak tűnik, sőt,
esetleg viccesnek, vagy nevetségesnek is tűnhet, különösen, ha egy
olyan Dogma filmet nézünk meg, mint amilyen a Születésnap. De a
poén most következik: az Idióták tényleg megcsinálta!! Az Idiótáknak
sikerült egy olyan filmként megjelenni a nemzetközi piacon, amely
az USA-ban is 100% -ig ismert a komoly mozibajárók körében. Lars
Von Trier-nek sikerült egy olyan filmet csinálnia, amely 100% cotton!
100%-ig eredeti "modern" film, olyan, amely Jean Luc Godard és Tarkovszkij
és Bódy Gábor és Bunuel filmjeinek a tőszomszédja, és mégis teljesen
a 90-es évek szülöttje. Vagyis, ahogy az Időzsaru c. filmben mondanák,
létrejött egy idő-paradoxon, vissza a jövőbe. Azzal együtt, hogy
mintha ezt az egész "nyugat-europanizálódást" kihagyta ez a film,
mintha még mindig a 80-as éveket írnánk, amikor művész-mozikba tódulnak
a tudásra vágyó fejek, közben egy jókora nagyot is ugrott: teljesen
abból a világból kapunk üzenetet, amely valószínűleg valamikor a
2000-es évek közepén (2005-2006) környékén lesz egyáltalán aktuális.
Amikor az emberek egyszerűen megokosodnak, és sokkal természetesebben
fognak élni, és sokkal tudatosabban is, ahogyan például most Björk,
vagy Moby élhetnek. Ez meg aztán már tényleg maga a totális időparadoxon.
Az idióták tehát
egy hatalmas csúcspontja a legújabb filmtörténelemnek, amely csúcspontot
esetleg csak valamikor később fogjuk tudni rendesen elhelyezni a
kultúra szövetében.
De ne
értsük félre, az Idióták nemcsak "önmagában" csúcspont, tehát művészettörténelmileg,
(ha még valaki egyáltalán jegyzi, hogy mi történik ..), hanem a
legközvetlenebb formában is az: egyszerűen egy remek film, amit
öröm megnézni popcornnal, cappy-vel, barátnővel, vagy anélkül, egy
remek mozifilm. Nem is említve, hogy az Idióták az egész Dogma mozgalom
első és egyben alapító filmje volt, és például a Születésnap már
csak olyan ehhez képest, mint egy Truffaut Godard-hoz képest.
Az Idióták
arról szól, hogy van egy kis csapat, akik elég furán élnek ... folyt ..
|