Meseautó
2000
Tavaly, a (legalább
is néző szemmel) meglehetősen rosszul sikerült Hippolyt
bemutatása idején már bejelentették, hogy idén elkészül a Meseautó
remake-je is. Azóta már egészen meg is feledkeztünk erről a produkcióról,
és őszintén szólva, kicsit reménykedtünk is, hogy hátha nem készül
el.
Ehhez képest az eredmény egészen meglepő, mert ennek a filmnek nincs
semmi baja, illetve, hogyan is fogalmazzunk .., (nehéz ilyet kimondani),
ez a film egyáltalán nem rossz film, vagyis, tulajdonképpen jó,
szóval egy jól sikerült magyar film (huh, tényleg nem volt könnyű).
A
létező legnagyobb ellenérzéssel
ül be az ember a moziba, aki már tavaly végigszenvedte a remake-özön
első darabját. Tavaly óta úgy tűnt, az ilyesmiből nem sülhet ki
(a néző számára) semmi jó. De aztán elkezdődött a film, hogy maga
helyett beszéljen.
Ónodi Eszter-t láttuk nagyon sokat görkorizni, és láttuk még a Stohl
és Kern párost autókázni valami gusztustalan BMW-vel. Megfigyeltük,
hogy a film eleje a reklám helye, röpködtek a logók, mintha a Familia
kft-t néztük volna, ami azért szerencsére már kihalt.
Látszott, hogy egyfajta osztálykülönbség
van kibontakozóban, a görkoris futárcsaj, aki ahelyett, hogy az
eszét használná, és Internet-kávézókban ücsörögne, és egyetemre
járna, és közben DJ lenne, egy gyorsbüfé szendvicsfutáraként dolgozik
egy megintcsak gáz helyen, egy bevásárlóközpontban, vagyis proletárlány.
Stohl András viszont az egész bevásárlóközpont elnökeként tengeti
életét, ami a filmen belül azt jelenti, hogy az épületben lévő alvállalkozások
s az ő tulajdonai, és egy hirtelen mozdulattal kirúgja Kovács Verát,
mivel nem tudja, hogy ő az a bájos csaj, akit aznap reggel elütött,
és a fejét a kezében tartotta, amíg a lány végre beismerte, hogy
nincs semmi baja.
De aztán kiderül, hogy ez
a lány az a lány,
és Stohl elkezdi behálózni. Nyereményként ad neki egy autót és egy
sofőrt, meg visszaveszi a munkahelyére, és ad neki fizetésemelést.
A kellemes meglepetések úgy a tizedik percben
kezdődtek, amikor Stohl és Ónodi elkezdtek együtt autózni. A jeget
Ónodi Eszter
törte meg, először is azzal, hogy borzasztóan természetesen beszélt,
egyszerűen jó volt hallgatni, és persze ugyanilyen természetesen
adta elő az egész Kovács Vera karaktert, és az ember úgy volt vele,
hogy "hm, ez tetszik". Ez az Ónodi féle játékosság tényleg
nagyon intenzíven jelen volt, egyik ízben például Stohl
András,
mint egyenruhás sofőr későn ugrik oda az ajtóhoz, hogy kinyissa,
mielőtt Ónodi beszáll, és erre mondja, hogy "ezt nekem kellett
volna", és erre Ónodi is mondja, hogy "tényleg ..",
és közben rájön, hogy a jelenet szerint kellett volna Stohlnak kinyitni
az ajtót, és nem a filmen belül illem szerint. Erre Ónodi Eszter
elkezdte elnevetni a jelenetet, de Stohl nem hagyta abba, és ettől
csak még jobb lett. Persze, lehet, hogy ezt az egészet csak beleképzeltük,
és Ónodi nem is akarta elnevetni a jelenetet, de úgysem ez a lényeg,
hanem a magával ragadó természetesség és jókedv.
Stohl András pedig, akinek a film elején érezhetően nem feküdt rendesen
a BMW-s maffiózó stílus, mivel a film eleji csávó és a későbbi egyszerűen
nem tud ugyanaz az ember lenni, és erre egy jó színész érzékeny,
szóval, amikor Stohl végre sofőrré változhatott, és Ónodival duettezhetett,
egyszerűen beindította a filmet. Igen, mintegy 10-12 percnyi zavart
és reklámokkal terhelt kezdet után a film végre megkapaszkodott,
elkapta a fordulatot. Biztos, hogy nem illik ilyet mondani de határozottan
jó tett a filmnek, hogy Eperjes Károly és Koltai Róbert nem szerepeltek
benne. Természetesen nem az van, hogy a tavalyi Hippolyt
miattuk volt rossz, sőt, ellenkezőleg, a
tavalyi rossz Hippolyt miatt nem lett volna kedvünk ebben a filmben
újralátni őket.
És ha már a színészeknél tartunk gyakorlatilag mindenki tényleg
maradandó alkotott, Kern András, Pogány Judit, Bezerédi Zoltán,
Molnár Piroska, és bizony Bajor Imre is, akivel kapcsolatban erősen
lehetett félni, hogy a konkrét Kabos Gyula utánzás esetleg rosszul
veszi majd ki magát, de szerencsére nem így történt.
A film
azonban nemcsak a színészek
remek munkája miatt sikerült jól. A film helyszínei, azon belül
is a nagyon sok utcai felvétel iszonyatosan sokat dob a filmen.
Mindez egyáltalán nem véletlennek tűnik, hanem egy tudatos koncepció
eredményének. Ez a koncepció pedig körülbelül úgy hangozhat, hogy
sok-sok színes és mozgó felvétel. És ami például a statisztákat
illeti, egy régi-régi kívánságunk teljesült végre, a profi statiszta-alkalmazás.
Bajor Imre
felszáll egy buszra. Lehetne a hagyományos magyar stílusban amolyan
"műtermi busz", tehát, ami csak a színében és
alakjában hasonlít egy igazira, de itt a dolog él. És miközben Bajor
keze hadonászik a már bezáródott ajtók mögül, a környéken járókelőket
látunk! Mégpedig nem "gyalogként" odaállított szervezetlen
statisztákat, hanem rendesen megrendezett, profi járókelőket, mint
egy amerikai filmben, ezt tényleg jó volt látni.
A "gyalogról"
jut eszünkbe, a film ott kezd el jó lenni, amikor Ónodi-t elütik,
és megszólalt, hogy "enyém volt az előny". Annyira örült
az ember füle, hogy nem az "elsőbbség" szót hallotta meg,
és máris érezte, hogy ezt a forgatókönyvet szövegileg is ügyesen
átfésülték, és csak természetben is előforduló mondatokkal dolgoznak.
További
előnye a filmnek, hogy vannak benne autózásos akciók is,
és a kevesebb néha több, mert amíg a Mission Impossible nagy motorozásai
ásításra ingereltek, addig itt az aranyos cikkázások az
autók közt, farolások, pörgések, egészen izgalmasak voltak, mert
ez egy hazai film, és a miénk.
És amíg tavaly a Hippolyt
végén a cselekmény gyakorlatilag megszűnt létezni, és átment valami
buta videóklipbe, és minden varázsütésre oldódott meg, addig itt
tényleg láttunk konfliktust, és az tényleg hihető volt, mert elhittük,
hogy Stohl szereti Ónodit, és elhittük, hogy viszont.
Világos, hogy ez a film egy másolat, de ezzel semmi bajunk nem lehet,
maximum annyi, hogy az első ilyen kellemesen nézhető, jó minőségű,
nagydarab magyar
mainstream igazán alapulhatna új történeten, de ha belegondolunk,
ez nem ennek a filmnek a hibája, hanem a többié. Ez a film olyan,
mint amikor egy képbe, ami a fejeknél ki van vágva, beállnak az
emberek és lefényképezik magukat. Adva van a régi váz, amibe a mai
magyar film beledugta a fejét, és akárhogy is fáj, hogy még mindig
nincs egy új és mai váz, de ami ezzel a régivel készült az egészen
emberi minőséget képvisel. Minden országnak megvannak a maga mainstream
filmjei, és az állampolgárok ezektől érzik magukat otthon. Végre
nekünk is van egy ilyen, mármint egy olyan, ami nemcsak nagy és
nemcsak sokan nézik meg, de rendesen is van megcsinálva, szakmailag
és kreatívan mindent elkövetve a nézők és a film közös érdekében.
Az eredmény
meg is lett,
mert amikor a film végén egy jól irányzott keveréssel az eredeti
meseautó zenéje becsúszik a képbe, fura borzongást érzünk, mert
rájövünk: ez nem "egy Meseautó remake", ahogy a film elején
gondoltuk, hanem "a Meseautó 2000", és ez egy nagyon jó
dolog.
-bob-
|