nyomtatóbarát verzió






















 
Zűrzavar Hurlyburly 1998


Jó ötletnek tűnik egy színdarabból filmet csinálni? Általában nem, mivel az ilyen filmek nehezen tudják levetkőzni, hogy végülis egy-két helyszínre tervezték a cselekményüket, és míg a színpadon nagyon jól működik, ha néhány szereplőnek egy másfél órára összekötik az életét, addig a filmvásznon ez már nem annyira érdekfeszítő. Persze ez is tud működni néhány esetben, például örök elenpélda Robert de Niro filmje, a Bronxi Mese, amely minden bizonyal az egyik legjobban sikerült színdarab-feldolgozás, a főszereplő Chazz Palminteri színdarabja alapján. A Zűrzavar ilyen jó eredményel nem nagyon dicsekedhet, egy 80-as években nagyon sikeres off-Broadway-színdarabból készült a film, ami azt jelenti, hogy négy férfi beszélgetéseit nézhetjük majdnem két órán keresztül.
Pedig kezdetben minden jól indul: Sean Penn (Eddie) és Kevin Spacey (Mickey) Hollywood-i producerek, akik folyamatosan kokainnal tömik magukat, és megosztják egymással az életről szóló gondolataikat. Érdekes munkájuk van, de nem köti le őket eléggé a kezdő színésznők képeinek válogatása, valami komolyabbat, vagy valami mást akarnak az életüktől, de nem nagyon derül ki, hogy pontosan mit. Mickey-nek van egy felesége és egy gyereke is, de ki akar kapcsolódni a családi életből, ezért lakik Eddie-vel, akit épp Mickey miatt hagy el a barátnője, Darlene. A fiúcsapat időnként még két taggal bővül, Artie-val (Garry Shandling), aki már befutott színész Hollywoodban, és Phil-lel
(Chazz Palminteri), aki viszont egy örök vesztes, és hiába próbálkozik színészként fennmaradni, még Eddie-ék sem bíznak a tehetségében.
Phil figurája
hordozza a filmben a feszültséget, kiszámíthatatlan és buta erőszakossága miatt folyamatosan aggódnunk kell a női szereplők testi épsége miatt, mert bár ő nem tudja követni Eddie-ék filozofikus fejtegetéseit az életről,viszont bármikor kidob egy prostituáltat az autójából, ha úgy tartja kedve. A prostituáltat Meg Ryan játssza (Bonnie), meglehetősen jól (az is igaz, Ryant nem nagyon kaphattuk még rajta szerepformálási lazaságon), de azért az ő szerepe sincs teljesen árnyaltan kidolgozva a filmben. Annyit tudunk meg róla, hogy egy
"bevállalós" nő, aki egyedül neveli a gyerekét, és tisztában van vele, hogy mi miért történik az életében. Lehangoló Bonnie-lány, szegény Meg Ryan.
A film első 45 percéig még hajlamosak azt hinni a nézők, hogy ez a szakadatlan álfilozofikus csevely csak egy epizódja a Zűrzavarnak, és majd lesznek olyan pillanatok is, amikor kicsit kitekinthetünk Eddie luxuslakásán túlra is, megnézni, mi történik eközben az utcákon, a hétköznapi emberekkel - úgy általában a nem-drogfüggő producerekkel. Hiú ábránd, nézőtársaim, ez nem jön össze ezen a filmen belül. Eddie mereng a sorsáról, Mickey csípős megjegyzésekkel válaszol neki, Artie szexuális élményeiről számol be, Phil pedig minden pillanatban kitörni készül éppen.

Eddie összeszed egy tizenéves szökött kislányt,
Donnát (Anna Paquin), aki aztán a film végéig két szerepkörben tűnik fel: egyrészt a negyvenes férfiak játékszere, másrészt egy értelmes kislány, aki korához képest meglepően tisztán látja az élet fontosabb momentumait, amikről Eddie folyton kesereg.
Nem mondhatjuk, hogy nem fárasztó majdnem két órán keresztül egy színdarab párbeszédeit hallgatnunk a filmvásznon, főként úgy, hogy ezeket a beszélgetéseket és monológokat nem tagolják számításba vehető cselekmények. A külső helyszínek leginkább az autózáshoz kötődnek (Eddie-ék dialógusa az autóban folytatódik, mobiltelefonon keresztül), autóból löki ki Phil Bonnie-t, majd autós baleset veti ki egyik szereplőnket a filmből, akinek a sorsán Eddie ismét eltöprenghet egy kicsit.
A Zűrzavart David Rabe off-Broadway-os színdarabjából Rabe és Anthony Drazan rendező adaptálta filmre. A 60 éves David Rabe-nek a Zűrzavar az ötödik forgatókönyv-munkája, ő írta -többek között- a Cég c. Tom Cruise-film forgatókönyvét is. Drazan egy 1992-es rövidfilmmel tűnt fel a filmszakmában, Zebrahead c. művét az akkori Sundance Fesztiválon a "Filmkészítők Díjával" tüntették ki, majd '94-ben a Képzelt Bűnök (Imaginary Crimes) c. filmmel rukkolt elő, Harvey Keitel-lel a főszerepben. A Zűrzavar a harmadik filmje.
Drazanéknak egy rendkívül erőteljes színész-gárdát sikerült megnyerniük a filmükhöz, az összes főszereplő szívesen vállalta a munkát, és mindegyik színész a szokott színvonalán teljesített, éppen ezért meglepő, hogy ennyire sznob-hangulatúra és erőtlenre sikeredett végül a film. Lehet, hogy az off-Broadway darabok mindenkori közönsége film formában is vevő a Zűrzavarra, az is lehet, hogy ez egyszerűen egy "amerikai művészfilm" az exkluzív fajtából, az viszont biztos, hogy első látásra nehezen követhető és élvezhető filmről van szó, ami mellett szinte csak Kevin Spacey és Meg Ryan filmbeli jelenléte teszi le a voksot.

-lyl-

Budapest Film

oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20