Zűrzavar
Hurlyburly
1998
Jó
ötletnek tűnik egy színdarabból filmet csinálni? Általában
nem, mivel az ilyen filmek nehezen tudják levetkőzni, hogy végülis
egy-két helyszínre tervezték a cselekményüket, és míg a színpadon
nagyon jól működik, ha néhány szereplőnek egy másfél órára összekötik
az életét, addig a filmvásznon ez már nem annyira érdekfeszítő.
Persze ez is tud működni néhány esetben, például örök elenpélda
Robert de Niro filmje, a Bronxi Mese, amely minden bizonyal az egyik
legjobban sikerült színdarab-feldolgozás, a főszereplő Chazz Palminteri
színdarabja alapján. A Zűrzavar ilyen jó eredményel nem nagyon dicsekedhet,
egy 80-as években nagyon sikeres off-Broadway-színdarabból készült
a film, ami azt jelenti, hogy négy férfi beszélgetéseit nézhetjük
majdnem két órán keresztül.
Pedig kezdetben minden jól indul:
Sean Penn (Eddie) és Kevin Spacey (Mickey) Hollywood-i producerek,
akik folyamatosan kokainnal tömik magukat, és megosztják egymással
az életről szóló gondolataikat. Érdekes munkájuk van, de nem köti
le őket eléggé a kezdő színésznők képeinek válogatása, valami komolyabbat,
vagy valami mást akarnak az életüktől, de nem nagyon derül ki, hogy
pontosan mit. Mickey-nek van egy felesége és egy gyereke is, de
ki akar kapcsolódni a családi életből, ezért lakik Eddie-vel, akit
épp Mickey miatt hagy el a barátnője, Darlene. A fiúcsapat időnként
még két taggal bővül, Artie-val (Garry Shandling), aki már befutott
színész Hollywoodban, és Phil-lel (Chazz
Palminteri),
aki viszont egy örök vesztes, és hiába próbálkozik színészként fennmaradni,
még Eddie-ék sem bíznak a tehetségében.
Phil figurája hordozza a filmben a feszültséget, kiszámíthatatlan
és buta erőszakossága
miatt folyamatosan aggódnunk kell a női szereplők testi épsége miatt,
mert bár ő nem tudja követni Eddie-ék filozofikus fejtegetéseit
az életről,viszont bármikor kidob egy prostituáltat az autójából,
ha úgy tartja kedve. A prostituáltat Meg Ryan játssza (Bonnie),
meglehetősen jól (az is igaz, Ryant nem nagyon kaphattuk még rajta
szerepformálási lazaságon), de azért az ő szerepe sincs teljesen
árnyaltan kidolgozva a filmben. Annyit tudunk meg róla, hogy egy
"bevállalós"
nő, aki egyedül neveli a gyerekét, és tisztában van vele, hogy mi
miért történik az életében. Lehangoló Bonnie-lány, szegény Meg Ryan.
A film első 45 percéig még hajlamosak azt hinni a nézők, hogy ez
a szakadatlan álfilozofikus csevely csak egy epizódja a Zűrzavarnak,
és majd lesznek olyan pillanatok is, amikor kicsit kitekinthetünk
Eddie luxuslakásán túlra is, megnézni, mi történik eközben az utcákon,
a hétköznapi emberekkel - úgy általában a nem-drogfüggő producerekkel.
Hiú ábránd, nézőtársaim, ez nem jön össze ezen a filmen belül. Eddie
mereng a sorsáról, Mickey csípős megjegyzésekkel válaszol neki,
Artie szexuális élményeiről számol be, Phil pedig minden pillanatban
kitörni készül éppen.
Eddie összeszed egy tizenéves szökött kislányt,
Donnát (Anna Paquin), aki aztán a film végéig két szerepkörben tűnik
fel: egyrészt a negyvenes férfiak játékszere, másrészt egy értelmes
kislány, aki korához képest meglepően tisztán látja az élet fontosabb
momentumait, amikről Eddie folyton kesereg.
Nem mondhatjuk,
hogy nem fárasztó majdnem két órán keresztül egy színdarab párbeszédeit
hallgatnunk a filmvásznon, főként úgy, hogy ezeket a beszélgetéseket
és monológokat nem tagolják számításba vehető cselekmények. A külső
helyszínek leginkább az autózáshoz kötődnek (Eddie-ék dialógusa
az autóban folytatódik, mobiltelefonon keresztül), autóból löki
ki Phil Bonnie-t, majd autós baleset veti ki egyik szereplőnket
a filmből, akinek a sorsán Eddie ismét eltöprenghet egy kicsit.
A Zűrzavart
David Rabe off-Broadway-os színdarabjából Rabe és Anthony Drazan
rendező adaptálta filmre.
A 60 éves David Rabe-nek a Zűrzavar az ötödik forgatókönyv-munkája,
ő írta -többek között- a Cég c. Tom Cruise-film forgatókönyvét is.
Drazan egy 1992-es rövidfilmmel tűnt fel a filmszakmában, Zebrahead
c. művét az akkori Sundance Fesztiválon a "Filmkészítők Díjával"
tüntették ki, majd '94-ben a Képzelt Bűnök (Imaginary Crimes) c.
filmmel rukkolt elő, Harvey Keitel-lel a főszerepben. A Zűrzavar
a harmadik filmje.
Drazanéknak egy rendkívül erőteljes színész-gárdát sikerült megnyerniük
a filmükhöz, az összes főszereplő szívesen vállalta a munkát, és
mindegyik színész a szokott színvonalán teljesített, éppen ezért
meglepő, hogy ennyire sznob-hangulatúra és erőtlenre sikeredett
végül a film. Lehet, hogy az off-Broadway darabok mindenkori közönsége
film formában is vevő a Zűrzavarra, az is lehet, hogy ez egyszerűen
egy "amerikai művészfilm" az exkluzív fajtából, az viszont
biztos, hogy első látásra nehezen követhető és élvezhető filmről
van szó, ami mellett szinte csak Kevin Spacey és Meg Ryan filmbeli
jelenléte teszi le a voksot.
-lyl-
|