Film ...
2000
Mintha az ember
fogát húznák, olyan ez a film. Persze a foghúzás sem egészen ilyen
dolog, mert azzal jár valami jó is. Ha már itt vagyunk, érdemes
lenne belegondolni, hogy mit nyerhetünk, ha végigszenvedünk egy
filmet.
Vannak
például történelmi filmek, vagy ismeretterjesztő adások, ha végignézzük
őket, olyan dolgokat tudunk meg, amikre szükségünk van, tehát megéri
végigszenvedni őket, ami persze egyáltalán nem jelenti, hogy szükségszerűen
szenvedés egy ilyet nézni.
Aztán vannak
olyan filmek, amik nem kellemesek, mert például a történelem nagyon
súlyos periódusairól szólnak, például a Holocaustról. Forgách Péter
például "remek" ilyen filmet készített, egykori privát, szuper-8-as
felvételek összevágásából. Nagyon nehéz volt nézni, de megérte,
mert olyan dolgot tettünk magunkévá, amit másképpen nem lehet, ja,
és szükségünk is van rá.
Vannak olyan
filmek is, mint például a Stalker. Iszonyat hosszú, még csak nem
is mozgalmas, sőt, pontosan az ellenkezője. Percekig figyeljük,
ahogy valaki fekszik a fűben, és örülünk, ha fekete-fehérből átmegy
néha színesbe, vagy bejön valami zene. Konkrétan meg kell dolgozni
azért a filmért. Mégis megéri, mert egy trip. Egy olyanutazás, amit
másképp nem lehet megkapni, és a végén valami nagyon jó kis tisztaságérzés
tölti el az embereket.
Érdemes
megnézni,
fáradság árán is például régi filmeket. Tök nehéz végigszenvedni
olyan filmeket, amik egykor nagyon is híresek és szórakoztatóak
voltak, például egy James Dean filmet, de hülyeség is példát mondani,
mert szinte minden 10 évnél öregebb film ebbe a kategóriába tartozik.
Abszolúte érdemes őket megnézni, mert időutazás, és emiatt olyat
kapunk, ami nem a mi szemeinknek volt szánva, és ez extra profitként
jelentkezik.
A fenti példákon
kívül
van még egy eset, amikor megéri végigszenvedni egy filmet. Amikor
tudni szeretnénk, hogy mi a vége. Amikor nem szeretnénk elveszíteni
azt a pozíciónkat, hogy véleményt alkothassunk az adott filmről.
Ebbe a kategóriába esnek bele a csapnivaló írói, akiket utólag kikérdeznek,
hogy kiderüljön, tényleg végignézték-e az adott filmet. Ugyanígy
érdeke lehet valakinek végigszenvedni egy filmet, ha tudja, hogy
a haverjai a következő pár héten keresztül erről fognak csevegni,
minden lépten-nyomon. Például a passzívabb csajok szoktak ilyen
előrelátóak lenni pasijuk és a baráti kör kultuszfilmjeivel szemben.
A "Film .." című filmre azonban egyszerűen
nincs ok, semmilyen érvet nem tudnánk felhozni, ami miatt érdemes
lenne végigszenvedni. De, hogy ne áruljunk zsákbamacskát, érdekes
lehet megvizsgálni, hogy mi okozza a szenvedést. Első látásra azt
gondolnánk, a film lassúsága. Pedig ez abszolút nem igaz. A Twin
Peaks is egy lassú film volt például, vagy a Straight Story, szóval,
elég annyi, hogy itt nem erről van szó. A problémát, a szenvedést
az idős emberek életének ábrázolása jelenti.
A film
elején még ki van írva, hogy "nagyszüleink
emlékének",
de aztán elszabadul a pokol. Kerek 20 másodperc múlva már nagyban
folyik az emberi méltóság élveboncolása.
Temessy
Hédinek azt kell eljátszania, hogy nyugdíjas. Ez a nyugdíjas dolog
eléggé érzékeny pontja fejlődő-országunknak.
Annak idején, még az idióta Família kft-vel kezdődött, ott sikerült
a nyugdíjasokat egy remek kis szerepbe belepakolni. A nyugdíjas
az az az embertípus, akinek nincs pénze, és nincs jövője, de próbálja
magát hasznossá tenni. Mint valami bevándorló, vagy menekült. Ezzel
párhuzamosan láthattunk olyan reklámot is a tévében, amiben egy
kötögető nagymama volt látható egy hintaszékben, és teljesen úgy
működött, mint egy bútordarab. Fel volt gyorsítva ugyanis az idő,
és tavasszal, a festéskor újsággal borították be, majd festés után
levették róla, tényleg, mint egy bútorról. Egyszóval húzós kis nyugdíjas
kép, illetve szerep alakult ki hazánkban. Ezt növelte mg az egykori
Szomszédok című borzadály, ami időközben szerencsésen kihalt.
Ezekhez
képest, ebben a filmben mit látunk: Temessy
Hédi
teát visz be Darvas
Ivánnak
a szobába. Ehhez teasütit rak a tányérra, és persze kiszámolja darabra,
hogy mennyit lehet, mennyit nem, és ha nem lenne világos, mindezt
nem a kalóriák miatt, hanem a szegénység okából kifolyólag teszi.
Felháborító. Aztán lemennek sétálni, és szó, ami szó, alig állnak
a lábukon, legalább is Darvas Iván már nagyon kivan. De könyörgünk,
az, hogy valaki nyugdíjas, még nem jelenti, hogy nem tud járni.
Szóval, itt úgy néznek ki a nyugdíjasok, hogy nem tudnak járni,
percenként kell wc-re menniük, a teasütivel spórolnak, és ... valamit
még esetleg? Ja, nincs gyerekük! Ez
az!
Vagyis
a filmben szereplő nyugdíjas házaspár nemhogy nem átlagos, hanem
kifejezetten szomorú sorsú.
Rajtuk alapul ez a bús magyar "Rövidre Vágva",
mert bizony több mellékszereplő is van a filmben. Van például egy
csávó, aki valami 18 év után (na, jó, 17) felhívja a tudakozót,
és egy nő telefonszáma iránt érdeklődik. Ez a nő egyébként pont
maga a tudakozóban dolgozó nő, a véletlen folytán. Amindenit! Aztán
látjuk ezt a nőt (Básti Juli), amint a fiával társalog otthon, a
fiú arra akarja rávenni, hogy maradjon otthon vele, egész délután,
és ne rohanjon egyből a pasijához, vagyis a családi széthullásnak
próbálta egy erőtlen próbálkozással az elejét venni. Ugyanez a srác
valamit még csajozott is, és nem is az övé az egyetlen szexuális
jelenet a filmben, mert van egy nő, akinek van egy gyereke, de persze
nem dolgozik, és felszed egy kiscsávót az utcán, majd miután a gyerek
sírni kezd, anyui abbahagyja a szexet, és tök ciki. Szóval nagyon
remek kis "Rövidre Vágva" ez. Olyan pozitív!
Darvas
Iván persze meghal a végén, és itt az író (Mészöly Miklós) odáig
ragadtatja magát, hogy beleírt a filmbe egy mózeskosárban otthagyott
bébi-csecsemőt, akit három arab csávó behoz Temessy Hédi-hez, amíg
mentőkért telcsiznek. Vagyis itt van egy erőltetett
"három királyok"
szerepeltetése a filmben, de hogy mire fel, vagy hogy mit lendít,
vagy ront ez a sorsán egy néninek, akinek a lakásából telefonálnak,
szóval kész gáz az egész. Úgy értjük, már az eredeti írásmű is eléggé
gyérnek tűnik az alapján, amit most látunk. Egy felületes és erőltetett
írásnak tűnik, amit áthat, hogy egy író eljátszadozik a gondolattal,
hogy milyen lehet (súlyos) nyugdíjasnak lenni, meg eljátszadozik
azzal, hogy arról beszél, hogy film, hogy képkockák, közelik, emberek,
szóval a hetvenes évek amatőr-filmes szlengje, meg minden. De ez
a csecsemő dolog a három királyokkal végképp lerántja a leplet:
az egész abszolút nincs átgondolva, tinédzserek szoktak ilyen novellákat
írni.
Az írónál
is sokkal komolyabb hibát követett el a film rendezője, és létrehozója,
Surányi András,
aki egy (bizonyára) régi íráshoz visszament az időben, és felélesztette
azt, mint valami Jurassic Parkban. Igen, a szocializmusban eléggé
befőtt jellegű életet éltek az emberek, és depresszióért nem kellet
a szomszédba menni, vagy sorban állni, és bérmelyik író remekül
megélhetett ezen a terepen, mert téma volt bőven: vegyünk például
egy nyugdíjas házaspárt, és írjuk le, mekkora horror lehet az életük!
Na, ez az, amit bárki meg tud csinálni. Ahogy Steven Seagal mondja,
ölni meg csontokat törni könnyű, gyógyítani nehéz!
Mit mondunk
ezzel?
Hogy nem ér így ábrázolni nyugdíjasokat. Ez olyan, mintha egy amcsi
filmben magyarokat ábrázolnának, és mindenki 140 centis lenne. Azt
mondanánk, kikérjük magunknak. Ha ebben a filmben lettek volna más
nyugdíjasok is, akiknek jobban megy a soruk, akkor azt mondjuk,
oké, látszik, hogy Darvas Ivánék különösen szerencsétlenek. Így
azonban csak az látszik hogy valakik valami olcsó horrort akartak
összedobni, és összejött nekik, mert tényleg olcsó. Az olcsóságát
legkonkrétabban az a rövid jelenet leplezi le, amelyben Madaras
József
támaszkodó-kerettel közlekedik, és a fimben bennehagyták a rendező
hangját, hogy "tessék,
Józsikám".
Mint ismeretes, Madaras József nagyon hosszú ideig (kb. 10 év) teljesen
le volt épülve, és ahogy meghalljuk, hogy "tessék, Józsikám",
megérezzük, hogy a rendező, illetve a Film azzal akar kérkedni,
hogy leépült állapotában mutat be egy színészt. Külön szerencsés
iróniája a sorsnak, hogy Madaras József, dacolva a Filmmel, immmár
felépült, és él és virul és filmet rendez. Ajánlanánk, mind a rendezőnek,
mind az írónak, hogy vegye ki a tékából Robert Altman Rövidre Vágva
c. filmjét, abból például kiderül, hogy a horrorral átitatott, közhelyes
zsánerképeken kívül mi kell még egy filmbe, egy történetbe, hogy
"film" legyen belőle. Mindezeken kívül a film persze még
kínzóan lassú is volt.
-floyd-
|