A
Kelet Az Kelet
East Is East 1999
Egy éve már lehetett
látni ezt a filmet az akkori Európa Filmhét alkalmából, és ez az
egy év most eléggé érdekes távlatot ad ennek az érdekes kis filmnek.
Akkor
és most. Akkor úgy tűnt, hogy egy érdekes ethno-filmet nézünk, amiben
ilyen formában nincsenek sztárok, de helyette ott az érdekes miliő.
A történettel pedig úgy volt az ember, hogy "bárcsak kitartana
a végéig". Vagyis, bárcsak végig tudná vinni, amit elkezdett,
egy egzotikusan izgalmas kis történetet. Nem titok, hogy mindez
sikerült a Kelet Az Kelet-nek, de ennél is figyelemreméltóbb, hogy
egy év távolából úgy gondol rá vissza az ember, mint egy nagyon
is barátságos filmre, aminek több jelenete azóta is ott köröz az
ember emlékezetében. Számos olyan film van, amit az ember egyszer
élvezett, és közben arra gondolt, hogy de jó, majd megnézem mégegyszer,
és akkor is milyen jó lesz. Ilyen volt a Drogosztag. Mégis, azóta
sem sikerült mégegyszer megnézni, és egészében ez a másodszori megnézés
megmaradt az álmodozás szintjén. Ja, és persze nem azért nem sikerült,
mert nem adták a mozikban, hanem mert hiányzott az egészen konkrét
elhatározás.
Aztán vannak olyan filmek is, amiket az ember elismer, hogy jók
voltak, de másodszor valahogy nem akarja átlépni a vetítőterem küszöbét,
vagy ha kéznél van egy videókazin, és konkrétan felmerül, hogy "most
akkor ezt nézzük meg?", akkor azt mondjuk, hogy "á, most
inkább ne ..". Ilyennek minősül például az Eljövendő Szép Napok,
a Magnólia, vagy Ravasz, az Agy és Két Füstölgő .., vagy a Csontember
.., na jó, ez utóbbi vicc volt. Ez az "újranézési feszültség",
ami megnehezíti a videókazi berakását, az az, ami miatt az HBO olyan
áldott jó dolog tud lenni, mert ők berakják helyetted, és akkor
már örülsz, akkor már olyan filmeknek is örülsz, amiket a mozikban
kicsit utáltál, vagy közepesként kezeltél.
A Kelet Az Kelet viszont meglehetősen jó eredményt produkál ilyen
"újranézési feszültség" terén, egyrészt szinte az összes
jelenetre emlékezik az ember egy év múlva
is, tehát ahhoz, hogy a kritikát, illetve ismertetőt megírja róla,
egyáltalán nem szükséges mégegyszer beülnie a filmre, de jellemző
módon ennek a gondolata ég csak fel sem merült, mert minél több
jut eszedbe a filmből, annál jobban akarod mégegyszer megnézni.
Biztos van több ilyen film is, sőt, valószínűleg a legtöbb film,
amit bírunk, ilyen, de ilyen "egy éves próbaidő" ritkán
adódik, másrészt ez a film mégsem a Die Hard II, és szinte direkt
meglepetés, hogy ennyire "emlékezetes".
Egy év
távolából az első jelenet, ami eszedbe jut az az, amikor a csaj
az udvaron takarítás és haltisztítás közben arab női táncot lejt.
Most, másodszorra szinte megdöbbentő, hogy ez az egész (pompás)
jelenet alig egy perces. De ha már itt tartunk, egy pakisztáni családról
van szó, az apa elvett egy angol nőt, és Angliában élnek, öt fiú,
egy lány. Nagy fiúk, egyikük már van vagy 20 éves, vagyis eladósorba
került. Ilyenkor az apák egymás közt levajazzák, hogy mi legyen,
és létre is jön a jó kis közel-keleti esküvő. A fiatalok csak az
esküvő helyszínén látják meg először egymást. Izgultunk is a fiúért,
de szerencséje volt, mert egy egészen jól kinéző csajt kapott ki
magának. Annál jobban meglepődtünk, amikor szedte a sátorfáját,
és elporzott a helyszínről, faképnél hagyva
a menyasszonyt. Arra gondoltunk, csak homoszexuális lehet, és később
ki is derült, hogy tényleg ez a helyzet, de egyrészt ne vágjunk
elébe a dolgoknak, másrészt ne feledjük, ez a film nem arról szól,
hogy jó csajt, vagy kevésbé jót bizniszel ki a fiatal pakisztániaknak
az apjuk, hanem hogy választhatnak-e párt saját maguk , saját maguknak.
A film a hetvenes években játszódik, egy angliai kisvárosban, annak
minden előnyével, amely előnyök egy filmet eléggé fel tudnak dobni
kolor lokállal.
Már itt,
a film elején látszik, az esküvői helyszínből, amely egy tornateremhez,
vagy menzához hasonlító helység, valamint a ruhákon, amelyek fura,
aranyozott műanyag elemeket tartalmaznak, szóval látszik, hogy "valami
már nagyon nem a régi". Igen, itt, Angliában valahogy nem sikerül
pont ugyanúgy élniük a pakisztániaknak, mint otthon, de ez nyilván
azért van, mert ők itt már angolok, ezek a srácok már Angliában
születtek, ez az anyanyelvük, stb.
A film
teljesen szisztematikusan járja (nem is körül, hanem) végig ezt
a problémát, a kulturális beilleszkedését, nagyon élén és vidám,
és humoros jelenetekkel, de közben 100% szociológiai pontossággal
is. Szóval bravó.
Kedvencünk a lány, Nina, aki nagyon-nagyon élénk, és érdekes csaj,
valamint a legkisebb fiú, aki szinte 100% Kenny a South Park-ból,
de komolyan.
|