A
Bájkeverő
Bedazzled
2000
Jellemző,
hogy amikor egy férfi szakít egy nővel, utána egy szép napon meglátja,
és rájön, hogy ki veszített el : a világ legbombázóbb nőjét.
Körülbelül ilyen érzés lehet most Hugh Grant-nek, Liz Hurley-t látva.
Elizabeth
az Austin Powers-ben lényegében már egy életre lefoglalta magának
a tuti bombázó címet, ez a mostani szerepe viszont nem éri be pozíció
megerősítéssel, sőt egyenesen az év egyik legszexibb női alakítását
mondhatja magáénak.
A Bájkeverő egy Faust-történet akar lenni. Mint ismeretes, egyik
este a rendszeres életet élő Goethe szokásaival szöges ellentétben
kiugrott az ágyából, pedig már aludni akart. Mindezt azért tette,
hogy lejegyezze a Faust első vázlatát, amit hamarosan meg is írt.
A "folytatást", a második részt viszont már gyakorlatilag
(hosszú) élete végéig írta, vagyis jókora kis project lett az egyéjszakás
kalandból.
2000 egészen jó év, legalább is ez a karácsonyi
szezon tényleg eléggé pozitívan alakul, a Bájkeverő már a második
film, ami sokkal jobban sül el, mint amire számítottunk, (az első
a remek Temetetlen Múlt volt). A Bájkeverő furcsa film, és leginkább
azért furcsa, mert nem furcsa.
Azonos címen (Bedazzled)1967-ben volt egy film, a kicsit sem rokonszenves
Dudley Moore-ral, ami elvileg nem egy jó előjel, mégis, ez a film
semmi nyomát nem mutatja akármiféle örökségnek a 70-es évekből,
amit nem is bánunk. Furcsa,
és gyakorlatilag indokolatlan párhuzam, hogy eközben a Keresztapus
pont úgy tűnik, mintha egy 70-es évekbeli film remake-je lenne.
A Keresztapus igen, de a Bájkeverő nem.
A második szembeötlő furcsaság az, hogy a történet, amire elviekben
azt kellene mondanunk, hogy "a célnak megfelelő buta és vicces
történet", az gyakorlatilag egészen jól ki van találva. Olyannyira
jól, hogy szinte az a gyanúnk, hogy ez a film eredetileg egy nagyon
átgondolt, profi művészfilm akart lenni, csak a befektetők és a
filmben lévő humor gyalulták le a közönségsikerhez szükséges versenysúlyra.
Az van ugyanis, hogy barátunk, Elliot (Brendan
Fraser)
be akar csajozni egy lánnyal, aki annál a vállalatnál dolgozik,
ahol ő. Ez nagyon nem jön neki össze, és ekkor jön be a képbe az
ördög, aki nőnemű, és felajánl neki
7 darab kívánságot, cserébe a lelkéért.
Elliot nagyon megörül ennek, és elkezdi a kívánság-sorozatát, és
nem is gondolná, hogy többre is szüksége lesz, mint az első, elemi
kívánságra, hogy "legyek nagyon gazdag, és Alison legyen az
én csajom". Tiszta sor, gondolná a néző, mint ahogy ezt gondolta
Elliot is, de a gyakorlat egészen más eredményt hoz.
Elliot columbiai drogbáróként ébred, oldalán
Alison-nal, ami, ha azt vesszük az Ördög részéről a szerződésben
foglaltak hiánytalan teljesítését jelenti, de Elliot mégsem örülhet
annyira, mert perceken belül fellázadnak az emberei, és Alison-ról
is kiderül, hogy megcsalja. Hoppá! Üdv a 20. században. A néző kezd
jókedvre derülni. A történetről már az elején
kiderül, hogy jobb, mint amilyen "kellene,
hogy legyen",
mert az első kívánság, amikor Elliot még hitetlenkedik az, hogy
kapjon egy hamburgert és egy kólát. Az ördög maga pedig egyetlen
csettintéssel mi is csinál? Vágás, ott állnak a pultnál egy gyorsétteremben,
és a gyönyörű ördög kiböki a rendelést, "egy
burgert és egy kólát kérünk".
Majd odaszól Elliotnak, hogy reméli, van nála pénz.
Remek, sőt, zseniális megoldás. Remek, mert azt kapja, amiért fizet,
és zseniális, mert a vége felé, amikor már kezdenek a szerződött
felek kicsit összevitatkozni a szerződés teljesítéséről, Liz Hurley
közli, hogy igenis, már a hatodik kívánságnál tartanak, és mondanunk
sem kell, ezt az első, burgeres kívánságot is egyként beleszámolta,
és ez tényleg zseniális. Ehhez akkora humor és életismeret kell,
amilyet egy Jó Barátok, vagy egy South Park megírása igényel, vagyis
nagyon sok.
Ennél a kívánságnál egyszerűen figyelembe vette az energia megmaradás
törvényét, vagyis mindenért fizet valaki, másrészt a szolgáltatók
általában olyat adnak el, amit a fogyasztó korábban maga csinált.
Ez az energia megmaradásos vonal persze nem merül ki ennyiben. Ugyanígy
megnyilvánul Elliot élet-választásaiban is. Vagyis, ha gazdag és
hatalmas akar lenni, akkor nem egy Warren Beatty-t csinálnak belőle,
mert az már rendes csoda lenne, ehelyett drogbáró lesz belőle, mert
így valósítható meg a legegyszerűbben
ez a kívánság, mert így a gazdagságot nem ajándékba kapta, hanem
megdolgozott érte. És másképp is érvényesül a racionális valamit-valamiért,
mert körülbelül ezt érdemli az, akinek az életéről ennyi jut eszébe,
hogy gazdag és hatalmas akar lenni, és hogy birtokolni akar egy
nőt.
Lényeg a lényeg, ez a forgatókönyv, noha
teljesen kommersz, mégis jobban van megírva a kelletténél.
Vajon miért van ez, mert ez egy művészfilmből lecsiszolt kommerszfilm?
Nem érdemes tovább találgatni, a megoldás ott rejlik a film info-fájljában,
a film rendezője és egyik írója is egyben ugyanis nem más, mint
Harold Ramis.
Harold Ramis-nak már két darab jót köszönhetünk, az Idétlen Időkig-et,
és a Csak
Egy Kis Pánik-ot,
amelyre fura módon a Liz Hurley által producelt Keresztapus akar
hasonlítani. Vagyis egyszerűen arról van
szó, hogy nagyon jó író(k) kezébe került egy történet. A nagyon
jó írók tudják ugyanis megcsinálni, hogy minden benne legyen, ami
egy művészfilmes verzióba kell, és mégis majdnem teljesen kommersz
legyen. Egyébként tényleg nem teljesen kommersz, mert a ráfordított
48 millió dollárt nem nagyon fogja mind behozni, de ez minket már
nem igazán érdekel, mert amit akartunk, azt már megkaptuk.
Nagyon jó a
filmben Liz Hurley,
akit most jeleneteken belül is akár több egészen más cuccban lehet
látni, vagyis majdnem olyan gyakran cserél, mintha a kifutón lenne,
és mi persze nem bánjuk, mert tényleg nagyon-nagyon jól néz ki.
A film legigazibb fordulata egyébként pont az lehetett volna, ha
Elliot az Ördögre hajtott volna rá, és ejti a fenébe azt a szürke
kis csitrit. Vagyis a nézők gyakorlatilag whiskast vennének. Liz
Hurley tényleg minden szinten elbűvölő megjelenése mellett méltó
partner volt Brendan
Fraser,
aki szerintünk olyanokat körözött most hirtelen le, mint például
Adam Sandler, és Jim Carrey-t megközelítő magasságokba hatolt fel
tényleg színvonalas teljesítménye folytán, és most már egészen megkedveltük
pedig a múmiát totál nem bírtuk. Elliotnak viszont mindössze hét
kívánsága van, épen ezért nem fogunk belemenni a további, illetve
fennmaradó öt kívánság részleteibe. Nem a legjobb film, és tényleg
totál kommersz, de ha csak fele ennyire lenne kellemes, még akkor
is megérné megnézni.
-inn-
|