Felícia
Utazása
Felícia's Journey
1999
Atom Egoyan a tavalyi
év egyik nagyon kellemes meglepetése volt, az egész karácsonyra
rányomta a bélyegét a nagyon letisztult Eljövendő
Szép Napok c. filmjével, amit azóta már az HBO-n is lehetett
látni.
Maximálisan
megdöbbentő volt, amikor az iskolabusz alatt beszakadt a jég, a
néző ereiben szó szerint megfagyott a vér. A lányt (Sarah Polley)
nevelőapja szexuálisan bántalmazta, de mindezt úgy néztük, mint
egy nagyon szép filmet. Tulajdonképpen így, utólag, egy egész év
távolából jó filmnek tűnik, mert tényleg nagyon jó és félelmetes
utazás, de ez a Felícia féle utazás valahogy mégis újra átgondolni
késztet minket bizonyos dolgokat, például, hogy ez az Atom nevű
rendező tényleg annyira a szívünk csücske-e?
Az a baj,
az a legnagyobb baj, hogy ez az Atom ugyanaz az Atom, amelynek a
nálunk tavaly bemutatott filmjét köszönhetjük. Amikor elkezdődik,
ráállunk egy jellemző, Atom Egoyan-os, szerpentin-szerű pályára,
amely mentén szép, finom siklással, a felszínhez közel haladunk
egyre beljebb és beljebb a történetbe, mint valami búvárkaland során.
Örülünk.
Adva van egy igazán rokonszenves,
sőt mi több, gyönyörű lány, Felícia,
akit ott látunk a nagyvárosban mászkálni, és akinek a történetét,
az Eljövendő Szép Napok-hoz hasonlóan, itt is fokozatosan és visszaemlékezésekből
ismerjük meg. És persze ez a történet, minél jobban megismerjük,
annál sűrűbb Atom Egoyan illatot fog árasztani, vagyis a derűs felszín
alól egyre jobban kibontakozik a súlyos és drámai helyzetkép, amely
gyakorlatilag egy Atom Egoyan-i zsákutca akar lenni, vagyis egy
matt-helyzet. Igen, minél többet tudunk meg szépséges ír lányról
Feliciáról, annál kevesebb esélyt adunk neki a túlélésre, hiszen
kiderül, hogy annyira naiv, illetve annyira rossz családból származik,
illetve annyira nagyon hagyta magát felültetni
egy béna angol csávó által, hogy az már életveszélyes.
Ez is mind-mind jellemzően és hátborzongatóan Atom Egoyan-i vonás,
de a probléma ez után kezdődik.
A film ugyanis egy
koránt sem elegáns luxust enged meg magának,
és gyakorlatilag úgy dönt, hogy nem is Feliciáról fog szólni, hanem
egy fura középkorú férfiról, Mr. Hilditch-ről, akit az angol Bob
Hoskins alakít. A film nem is próbálja meg álcázni, hogy a főszereplő
Mr. Hilditch, hiszen őt látjuk a film első másodperceiben (is),
és az ő történetébe sétál bele Felícia és nem fordítva.
Atom Egoyan, úgy tűnik, igencsak elvetette a sulykot ezzel a Hilditch
karakterrel, annyira túlzásba vitte a saját stílusát, hogy végül
egyszerűen tönkretette, kioltotta a saját jelentését, elherdálta,
amit az Eljövendő Szép Napokkal összehozott. A dolog, amit túlzásba
vitt, az volt, amitől Atom Egoyan egyenlő saját magával, vagyis
a trükk, hogy egy nagyon derűs képből, egy hosszú és teljesen folyamatos
változással egy nagyon dermesztő képet varázsoljon a szemünk láttára.
Hilditch ugyanis egy középkorú férfi, aki egy fura gyárban dolgozik,
mint főszakács, a menzán, és úgy kóstolgatja az ételeket, mintha
éppenséggel egy párizsi étteremben volna. Otthonában pedig folyamatosan
tévét néz, azon belül is egy konyha-show-t, egy főzőcske-műsort.
Tök jó, ez idáig rendben van. Aztán van neki egy automobilja, amely
ugyanúgy, mint a konyhája valahonnan a múltból származik, például
az 50-es évekből, és ezzel rávert egy kört Columbo járgányára is.
Ez is tök jó, kedveljük ezt a figurát, jó csávó.
Látjuk, ahogy Felícia bolyong a nagyvárosban, próbálja felkutatni
a hülye-gyereket, aki elhagyta, és ír létére beállt az angol hadseregbe,
csak hogy Felícia apjának legyen oka a megtiltania a lányának ezt
a kapcsolatot (más okot aligha lehetet volna gyártani arra, hogy
az apa kitagadja az egyszerű környezetben élő 19 éves lányát ).
Amikor Felícia és Hilditch először összefutnak, örülünk, és már
szinte látjuk lelki szemeinkkel, hogy hogyan fognak együtt bulizni,
a múltban rekedt férfi és az összezavart lány, és hogy olyan lesz,
mint egy (jó) Hal Hartley film. De Atom Egoyan véres keze lecsapott
ránk, és a szórakozásunkra.
Csak röviden: Mr. Hilditch egy tömeggyilkos.
Egy tucat lányt élve eltemetett már, és ezeknek az áldozatokat láttuk
is felvételről, tehát nemcsak puszta számok, vagy ilyesmi, hanem
konkrét bestialitás. Mr. Hilditch a főzőcske-show-t videóról nézi,
és a nőszemély, aki ott főzöget, nem más, mint az anyja, vagy 30-40
évvel ezelőtt. Az
anyja mindig megalázta őt, a pufók kiskölyköt, és ettől lett ilyen.
Így, amikor a végén Felícia, egy erőszakosan végrehajtott abortusz
után, az élve eltemetéshez elkábítva véres hálóingben lefele araszol
a lépcsőn, és a bejárati ajtót feszegeti, hogy hátha megmenekül,
.., szóval ekkor már totál úgy vagyunk vele, hogy tökre senkit nem
érdekel, mi lesz vele, mert ez már több a soknál, és az egész átmegy
egy nagy viccbe.
Ezt azért tényleg nem kellett volna, .., olyan, mintha Atom Egoyan-t
zavarta volna, hogy az előző filmje tetszett az embereknek, pedig
már ott is mindent megtett, egy egész iskolabuszt elsüllyesztett
a jeges vízbe. Mellesleg egy ilyen balesetet elvileg egészen jó
esélyekkel túl lehet élni, ha a mentők például 3-4 órán belül megérkeznek,
még szinte mindenkit meg lehet menteni, mivel az agy kellőképpen
hidegen van tartva, és nem károsodik, Skandináviában volt már példa
6-8 (!) órával a vízbezuhanás után való abszolút sikeres életmentésre
is, de ezt tavaly még nem tudtuk, és szerencsére Atom Egoyan sem
tudta, mert akkor biztos, hogy valami még durvább halálnemet eszel
ki az ártatlan kiskölyköknek. Szóval zavarta az Atomot, hogy bírtuk
a filmjét, és biztos úgy érezte, hogy még nagyobb atom-csapást kell
ránk mérnie, hogy leessen nekünk a tantusz, hogy ő nem jót akar
nekünk, nézőknek, hanem rosszat. Nos jól van, Atom, leesett.
Persze a film vége
felé Atom megpróbál szépíteni,
egyszeriben előkap néhány Jehova-tanúját, akik vígjáték elemekkel
próbálják fellazítani a fagyossá váló talajt. Késő. Ez a film, a
Cellával (A Sejt) együtt csatlakozott az élve eltemetős, perverz
és beteg filmek csapatához, melynek nagy elődje a Nyom Nélkül (The
Vanishing), 1993-ból, Sandra Bullock-kal, akit Jeff Bridges temetett
el. A Vanishing "nagy" elődje (illetve eredetije) pedig
a holland Spoorloos, 1988-ból, amely természetesen keményebb volt,
mint az amerikai verzió. Erről egy korabeli
lelkes és méltató kritikában is azt írják, hogy "olyan
félelmetes jelenetek vannak benne, amilyet filmben alig lehetett
még látni". Majd
tovább megy az író, és hozzá teszi, hogy "az elmúlt 24 órában
nem igen tudott másra gondolni", és végezetül még megemlíti,
hogy "simán számíthatunk rémálmokra". Nos, ezt tudja ez
a Vanishing vonal, amelyhez most Atom Egoyan is csatlakozott.
Csak látszólag furcsa, hogy az év eddigi legfélelmetesebb filmjével
kapcsolatban ( Temetetlen
Múlt)
fel sem merül, hogy perverz, vagy beteges, de ahelyett, hogy bonyolult
fejtegetésekkel adnánk okát ennek, elég, ha felidézzük, hogy hogy
éreztük magunkat (milyen fejet vágtunk) az egyik és a másik film
után, és persze a két "érzés" még csak nem is hasonított.
Mindazonáltal
összes rossz tulajdonsága mellett a Felícia Utazása magáénak mondhat
egy akkora hibát, amilyet művészfilmek ritkán ejtenek. Negatív
sztereotípia.
Általában a csúnya és rossz Hollywood-i filmek szoktak embertípusokat
gátlástalanul általánosítani,
amíg a kisebb költségvetésű, kevésbé tömegszerű közönségnek készült,
elmésebb filmek, és a művészfilmek pedig pont arról híresek, hogy
megmutatják nekünk, hogy mennyire sokféle ember létezik a földön,
és hogy a látszat gyakran csal, és hogy ne utálj senkit azért, mert
"más".
Itt azonban Atom Egoyan megmutatja
nekünk, hogy ha egy ember régi autót használ, és a konyhája is másképp
néz ki, mint az átlagos, plusz a munkájának (a menzán) is túlzott
jelentőséget tulajdonít, akkor ez az ember tömeggyilkos és fiatal
csajokat ás el a kertjében. Gratulálunk! Sovinizmus egy művészfilmben.
Ezzel párhuzamosan a Hollywood-i "giccs", a Grincs
például egy olyan üzenetet hordoz, hogy a legcsúnyább és legfurább
lény is megérdemli a szeretetet, és tulajdonképpen nagyon jó fej,
"meglátod, ha megismered".
Atom Egoyan üzenete ezzel szemben az, hogy ne tudd meg, ne lásd
meg, ne ismerd meg "az ilyeneket".
Pedig ha ezt a filmet Tarantino, vagy akár csak Hal Hartley rendezi,
Mr. Hilditch karakteréből nagyon sok jót ki lehetett volna hozni,
zéró gyilkosság, zéró hírnév a kemény filmért, de zéró csalódott
néző és egy darab kellemes film lehetett volna a mérleg, egy furcsa
és magányos középkorú úriember és egy tapasztalatlan ír lány barátságáról.
De majd talán legközelebb - Atom Egoyan következő életében.
-zé-
|