Ha
már láttad a filmet, gondold meg, hogy megnézed-e az "Így készült" kisfilm
összeállítást, mert utána erős késztetést fogsz érezni, hogy újra megnézd
a filmet.
Az
"Így készült" szinte ugyanolyan megdöbbentő élmény, mint maga a film.
Látod George Lucas-t, ahogy kikíséri a gyerkőcét az autóhoz, majd eljátssza,
hogy ma van az a nap, amikor hozzáfog a film megírásához, így kezdődik.
Bemutatja
a ceruzáit, és
a noteszét, látod
az áthúzgált sorait, amiket akkoriban papírra vetett, és azt is megtudod,
hogy elsőre egy olyan 15 oldalas anyagot hozott létre. Lélegzetelállító
felvételek, hiszen érzékelteti, hogy a Star Wars színtiszta szellemi termék.
Papír-ceruza.
Aztán,
3-4 hónap múlva, amikor egy bizonyos szintig kidolgozta a forgatókönyvet,
(összes jelenet), akkor felvette az első munkaerőit, köztük a grafikai
tervezőjét. Innentől kezdve közösen tervezték a filmet, ami például a grafikust
illeti, naponta egy tucat tervét selejtezte ki, és naponta közelebb és
közelebb kerültek a végső formához. De ezzel együtt a Phantom Menace sem
egy év alatt készült el, 96 -ban kezdődött ez a kreatív
folyamat, ami idén májusban
kezdte el behozni az árát.
A
legtöbb film esetén kábé ugyanaz a gyártási procedúra, kell a forgatókönyv,
a szereplők, a helyszínek, és jöhet a forgatási terv. A Star Wars esete
kicsit más, mivel semmi, de tényleg semmi nem létezett alapjáraton, helyszínek,
szereplők, tárgyak, eszközök, kellékek, ezeket mind létre kellett hozni,
sőt, előtte meg kellett őket tervezni. Szereplők arcait megrajzolni, a
maszkokat legyártani, stb., és akkor még mindig sehol sem áll a dolog,
mert látni kell a helyszínt, a tárgyakat, R2-D2-nak is ott kell mozognia
a jelenetben, és csak ekkor, szinte tényleg csak a majdani forgatás idején
látod egyben a dolgokat. És még a felvett anyag sem az, ami majd a vásznon
látható lesz, mert ekkor jönnek az ILM
(Industrial Light and Magic) bonyolult komputer-trükkjei, amelyek nyomán
a külön-külön felvett "kép-rétegek" egymásra kerülnek, és végre megpillantható
az, amiről a kezdetektől fogva szó van.
Egyszerűen
drámai az a felvétel, amikor látható az első olvasópróba. Hatalmas ovális
asztal, körülötte vagy harminc ember, köztük Ewan
McGregor, Liam
Neeson, Natalie
Portman, Jake
Lloyd, és sokan mások. A kisfiú
kiválasztása, maga mintegy három évet vett igénybe, a "Casting" (szereposztó)osztály
feje, saját bevallása szerint vagy 3000 kissrácot nézett végig. Végigvizsgálták
szinte az összes angol nyelvterületet, felvették a kapcsolatot az ottani
színész-ügynökségekkel, videó- felvételeket készítettek, amin a srácok
mondanak pár mondatot, ahogy szokás. A 3000 végül leszűkült 3-ra, és az
első olvasó-próbán már Jake Lloyd jelen.
Közben
fel kellett építeni számtalan díszletet, belsőket, de ez a folyamat az
olvasópróba idején még simán futhatott. Ugyanakkor a díszlet, belsők sem
csak úgy jöttek létre, hogy na jó, akkor építsetek valami bunkerfélét,
aztán az lesz Anakin szobája, hanem szintén hossza tervezés, tervrajzok,
színezett tervrajzok, story-boarddal összehangolt tervrajzok tömkelege
került Luca szeme elé, sőt, a már épülő Anakin-szobába is ellátogatott,
pedig akkor már jó sok szálon futott a gyártási folyamat, és több száz
ember dolgozott már neki. És akkor belép ebbe a térbe, és elmondja, hogy
ide még kell két polc, oda egy szekrény, plusz mindig megbeszélték, hogy
milyen legyen a stílus a Tatooine bolygón.
A kellékmesterek
fegyvereket,
és mindenféle eszközöket gyártottak, szintén tervrajzok, stb., és egész
raktárhelységek voltak tele ezekkel a sehol máshol meg nem található dolgokkal.
Egy
hónappal a forgatás megkezdése előtt, (ami a filmgyártásban a legbecsesebb
dátum, és angolul a First Day of Principal
Photography névvel jelölik),
már mindenki úgy érezte, mintha "holnap lenne az a nap", annyira keményen
dolgoztak, és annyira fel voltak pörgetve az események.
R2-D2
pedig még magába a forgatásba is bekavart. Lucas azt úgy mondta, hogy "rossz
android karmája van". R2-D2
felvételek tucatjait rontotta el, hasraesett, nem állt le időben, neki
ment az ajtófélfának, leesett a feje, stb., és egy forgatást elrontani
már nem semmi, hiszen akkor nagyon sok ember van oda-diszponálva, nagyon
sok technika, stb. R2-D2-nak "ebben
a részben" sokkal komolyabb
kihívásoknak kellett eleget tennie, kellett neki homokban, lejtőn, sárban,
küszöbön keresztül, szóval extrém viszonyok között is közlekednie, a korábbi
részek sima műtermi talajához képest. A robot-részleg mindent megtett,
hogy R2-D2-t felturbózzák, de végül Lucas elrendelt egy teljes újrakreációt.
Angliában és az USA-ban párhuzamosan dolgoztak a profi roboton, ami "mindent
járó", és idő-csúszás és sok pénz ellenében végül el is készült a vadiúj
R2-D2. Ezzel a pici kis epizóddal kapcsolatban figyelemreméltó, hogy eszükbe
sem jutott változtatni a forgatókönyvön, vagy eltüntetni a homokot, szóval
"csalni egy kicsit", és hogy simán bevállalták a pluszköltségeket. Persze
a Phantom Menace-t nem kellett félteni, Lucas pontosan kalkulálhatott vele,
mekkora bevétele lesz.
Az
"Így készült" filmecskék legjobb
része talán (R2-D2-n kívül), amikor a
"First A.D." beszél.
"First
Assistant Director" ("Éj-dí"). Ez a cím egyáltalán nem rendező-asszisztenst
fed, hanem asszisztens-rendezőt. Komoly különbség. A rendező-asszisztens
egyébként hazai fogalom, az USA-ban úgy nevezik, hogy pl. "Mr. Lucas asszisztense",
akinek az a dolga, hogy az illető földi ügyeivel tartsa a kapcsolatot a
forgatás alatt, (felvenni a telcsit, befizetni a számlákat, elvinni a gyereket
szülinapi zsúrra, bármi). A 1st A.D.
a
forgatás bonyolítását végzi, és teljes mélységében ő a felelős, ő intézi,
ő tervezi, minden az ő kezébe fut össze. Az A.D is természetesen egy osztály,
az első A.D keze alatt több 2., 3., 4. A.D dolgozik. Egy forgatási nap
után, amikor a színésze például már hazamentek, az A.D.-k még jó pár órát
dolgoznak, mert szervezik a következő napot, így éjfél előtt nemigen kerülnek
ágyba, és hajnal 4-5 között már megint talpon kell lenniük, szóval nagyon
tiszteletreméltó szakma. A Star Wars 1.st A.D-je tette a legmeglepőbb kijelentést
a filmről, elmondta ugyanis, hogy állandóan a minimális
erőbefektetésre törekedett, arra, hogy egy-egy jelenetet a lehető leggyorsabban,
legegyszerűbben vegyenek fel, mert ha sokat szőröznének, akkor egy-egy
nap csak 3-4 snittet tudnának felvenni. Ez meglepő egy olyan film esetén,
ahol mindent ilyen hihetetlenül alaposan dolgoztak ki, de persze nem kell
megijedni, az A.D akkor rendelheti el az átállást a következő jelenetre,
amikor a rendezőnek már tetszett, amit látott, és azt mondja, hogy "ez
megvolt", másrészt őt éppen ezért fizetik, hogy az a sok száz ember gyorsan
és egyszerűen dolgozzon együtt, és egyedül a rendező merülhessen el a részletekben.
A
fogatversenyt, csak úgy, mint
a Tatooine bolygó külsőit Tunéziában vették föl. A sivatag közepén valóságos
várost építettek föl, és például az összes fogatot is mind ide kellett
szállítaniuk, amik önmagukban hatalmas területet foglaltak el. És akkor
bekövetkezett a természeti csapás. Egyik éjjel egy villámlás volt látható
a horizont alján, amit egy nagy erejű homokvihar követett. Annyira nagy
ereje volt, hogy például a terület őrzői bemenekültek a toalettekbe, hogy
ne fulladjanak meg. Következő nap gyászos kép fogadta a stábot. Hiába szállítottak
át Anakin fogatából is két példányt a tengeren túlról, most ott hevertek
kettétörve, romos állapotban, a város díszletei szintén, a kellékek sok
kilométerre szétszórva s sivatagban, szóval drámai volt a helyzet. George
Lucas, akit R2-D2 szinte kikészített,
most csak azt mondta, "a vihar jó előjel, a Jeti Visszatér idején is volt
vihar, és most megismétlődött, ez jó előjel". Nem hagyta, hogy végzetes
pánik alakuljon ki, megváltozatták a felvételek sorrendjét, teljes erővel
megindultak a helyreállítási munkálatok, hegesztők, festékszórók, és minden
elképzelhető erő bevetésével, és késő délután Anakin fogatja már kamerák
elé került, és a nap végén, amikor daruról vették a helyszín totálképét,
a több emelet magasságból látható volt a dombokon túl egy másik Star Wars
stáb is, akik szintén végezték a dolgukat, és a lemenő nap vényében el
lehetett mondani, hogy ameddig a szem ellát, mindenütt a Star Wars Produkció
forgatási munkálatai folynak, és nemcsak hogy kiheverték a katasztrófát,
de teljes mértékben uralják a helyzetet, és a várva várt film ismét teljes
sebességgel halad a megvalósulás felé. Ez a tíz perces rész felér egy önálló
moziélménnyel, mégpedig
a legjobb fajtából.
Láthatunk
még nagyon izgalmas képsorokat arról, hogy a kaszkadőrök hogyan találják
ki a Jedi-k párbaját, lépésről lépésre, hogyan játsszák le teljes sebességgel,
és láthatjuk azt is, ahogyan elkezdik betanítani a bonyolult mozdulatsorokat
a színészeknek, akik majd a vásznon előadják. És elmagyarázzák, hogy a
Jedi-k harcművészete
mennyire különleges, mert minden egyes mozdulat egy sakk-helyzetet teremt
az ellenfél számára, amiből csak egyetlen válaszmozdulat a kiút, és ez
a mozdulat pedig a másik fél számára teremt sakk-helyzetet.
Természetesen
ez az "Így készült"
is, mint bármelyik másik filmé a film reklámozására szolgál, és nagyon
jól betölti ezt a szerepet, mert utána egyből "még meg akarod nézni" a
filmet. De ezen túlmenően tényleg bepillantást ad "egy" film születésébe,
(vagyis nem abból áll, mint a legtöbb így- készült, hogy a szereplők egy
plakát előtt beszélnek a karakterükről), ami nemcsak hogy filmes iskolák
kötelező olvasmánya lehet, de bárkivel a világon egy életre megszeretteti
azt a csodálatos dolgot, a filmet.
-ZÉ-
|