|
|
Drogosztag
(1999)
Egyáltalán nem egyértelmű,
hogy egy ilyen című film komoly dobás legyen. Látod mondjuk a plakátot,
és arra gondolsz, hogy tinik, akik nem tudnak magukkal mit kezdeni. Ehhez
képest azonban szájról szájra terjed a hír, hogy eddig még senki nem bánta
meg, ha megnézte. Legtöbben aranyos, kedves, vidám filmként emlegetik,
de talán még ennél is több.
Egy
Nikita kettőről van szó, adva van három elröppent fiatal, a megmagyarázhatatlanul
nagyon szép Claire Danes, Giovanni Ribisi, és Omar Epps, akik elég durván
benne vannak az életben. Rögtön
az elején begyűjti őket a rendőrség, viszont kapnak egy esélyt, Greer rendőrtiszttől,
akit Dennis Farina játszik, a Szóljatok a Köpcösnek vicces olasz maffiózója.
Az a módi, hogy akkor mostantól rendőrök lesznek, álcázott,
beépített "zsaruk", mivel otthonosan mozognak a saját közegükben. Fegyvert
és jelvényt nem kapnak, viszont barátokat sem kell beköpniük.
A
film először is az időtlenségével rántja ki a lábad alól a talajt, egész
egyszerűen nem tudod, mit nézel, még a műfaját sem, nem tudod, mi ez, valami
dráma? Percek múlva már vidáman követed az eseményeket, noha egyik szereplő
sorsa sem érdekel különösebben. De a hinta továbblendül, és már úgy nézed,
mint a Trainspotting-ot,
és egyre több és több humorral találkozol. De még ez sem minden, mert egyszercsak
bejön Lauryn Hill "Everything
is Everything" c. száma,
és onnantól kezdve meg vagy véve, és rájössz, hogy eddig mindig valamelyik
előző filmhez hasonlítottad az élményed, de valami vadiúj dologgal van
szerencséd (és tényleg igazi szerencséről van szó) találkozni. A film kulcsa
talán nem is a történet, hanem az összes színészi játék, teljesen olyan,
mintha valóságos srácok kerültek volna bele egy filmbe.
Könnyen
fel tud kerülni a többször is megnézendő filmjeid közé, még akkor is, ha
a másik ilyen film a Phantom Menace
, vagy a Kegyetlen Játékok,
vagy a Mátrix,
és ez tényleg a részletgazdagságának tudható be.
Pedig
a vásznon elviekben csak annyi történik, hogy három fiatalt ráállítanak
egy éjszakai helyre, és ebből különféle bonyodalmak támadnak. De ahogy
Claire Danes találkozik korábbi pasijával, akibe még mindig fülig szerelmes,
vagy ahogy megkedvelik, (Claire hatására) Greer felügyelőt, vagy ahogy
lebonyolítják az első bevetést, az szó szerint magával ragad, már az elején.
Az
is már az elején szembeötlik, hogy határozottan friss és látványos stílusban
van fényképezve, amiért az aranyszemű, sok díjat nyert nő, Ellen
Kuras DOP a felelős.
Finom
látvány, remek zenék, hibátlan színészek, kellőképp megpörgetett cselekmény,
ezek jellemzik a filmet, de ennél is sokkal jobban dominál, hogy eredeti.
Mégpedig nagyon eredeti, Tarantinora
emlékeztető szellemességgel, és a Trainspotting bénázásaival van tele,
noha Tarantino-tól eltérően nem dumálják szét az agyukat, és szinte minden
jelenetből tízszer
annyi jön ki, mint az elején gondolná az ember, amit egyben és tömören
úgy lehetne leírni, hogy saját és nagyon új stílusa van.
|
|
Pedig
a Hetvenes évek egyik, azonos című tévésorozatát szabadították most ki
a palackból, Aaron Spelling
vezetésével (a Melrose Place végén is megjelenő Spelling
Entertainment Group, Inc alapítója,
aki a Guiness rekordok könyvében mint a legmenőbb producer van bejegyezve,
plusz 12 hálószobás háza van, babamúzeummal, tekepályával, úszómedencével,
borpincével, vetítőteremmel, és a többivel).
Alap-gegek
átjöttek a hetvenes évekből, de teljesen Trainspottingos formában, például
a "de ha egy karcolás éri az autóm .." című Kojak szerű szlogen itt egyáltalán
nem egy Porsche-re vonatkozik. Az egész hetvenes évekhez fűződő viszonyt
nagyon alaposan átgondolták, Scott Silver, rendező vezetésével, aki az
egészen sajátos fényképezési
stílust is kitalálta, és aki forgatókönyvíró társával, (aki pluszba még
a kopasz csávót alakítja), olyan ügyesen írta meg a dialógokat, hogy a
szokásos tini-bla-bla, ami az adott évjárat stílusát
produkálja, direkt hiányzik belőle, és az nagyon cool dolog. Abban is eltér
a szokásos tini-filmektől, hogy már befutott színészeket alkalmaz, mint
ahogy Claire Danes-t a Rómeó és Júlia, az Esőcsináló, és a korábbi
Kisasszonyok
óta egyáltalán nem kell külön bemutatni, sem Giovanni
Ribisi-t a Ryan Közlegény,
vagy a Carla Új Élete óta. Szinte maga, Scott
Silver a
legfiatalabb az ezzel együtt összesen két filmjével, de igazán jó dolgot
hozott létre, egy izgalommal, humorral, bénázással, szerelemmel, konfliktusokkal,
fiatalsággal és meghökkentő de átélhető kalandokkal tarkított filmet, ami
teljesen jóízű szórakozást nyújt.
-bob-
|