|
|
Henry Fool
(1997)
Hal
Hartley nagy kihívás. Az ember gyakran azt hiszi, hogy egy mátrixnak
a foglya, és
Hollywood-i
filmek egyhangú labirintusában kell leélnie az életét. Ekkor jön Hal Hartley
a képbe, előjön egy-egy új filmmel, és úgy érezhetjük, most végre felbukkanhatunk
a felszínre és vehetünk egy friss-levegőt, és megkapunk végre valamit abból,
ami a "Hollywood-i" filmekből szisztematikusan kimarad.
A NY
Times egy alkalommal az Egyesült Államok legtehetségesebb fiatal művészeként
titulálta, hazánkban pedig a Trust (Semmi ágán ..) óta a legfelkapottabb
művészfilmes rendező. Filmiparban dolgozók
számára kihagyhatatlan, és még egy hatalmas réteg számára, és szinte minden
ismerőséről kiderül az embernek, hogy látta a filmjeit, egy Hal Hartley
bemutató pedig valóságos VIP room-má változtatja a budapesti Művész Mozi
bármelyik termét.
Amikor
egy Hal Hartley
filmet néz az ember, kis túlzással olyan, mint egy Woody Allen film esetében,
hogy nem egy új filmre ülsz be, hanem a jól ismert rendező új filmjét fogod
megnézni, mint ugyanannak a tévéműsornak a következő számát. Filmjeit ennek
megfelelően nem is más filmekhez, hanem elsősorban a többi Hal Hartley-hoz
szokás hasonlítgatni esti beszélgetések során.
Hal
Hartley varázsa nyilvánvalóan abban rejlik, hogy olyan, mint egy doboz,
amire rá az van írva, hogy "meglepi". Hal Hartley filmjei mindig meglepetést
okoz a nézőknek, legalább is abban az értelemben, hogy a néző valami mást,
valami olyat fog látni, amire nem számított.
Ezzel együtt elég unalmasak a filmjei.
A
Henry Fool olyan, mint egy akciófilm, abban az értelemben, hogy az akciófilmek
elég kevés dramaturgiai fordulattal rendelkeznek. Például "terroristák
elfoglalják a WYZ tévécsatornát" ez egy jelenet, mégis akár tíz-tizenöt
percig tud futni, és közte színtiszta akció, őrök semlegesítése, bombák
élesítése, telefonhívás, stb.
A
Henry Fool is így működik, kábé 6 sorban leírható, mi történik benne, közte
pedig "érdekes jelenetek".
Simon Grim (magyarul kb. Savanyú Simon) szemetesként dolgozik, és mindenki
ért-fogyként ismeri. Aztán jön egy idegen a környékre, és kiveszi Simon-ék
pinceszobáját. Az idegen, Henry Fool felfigyel arra, hogy Simon nem könnyen
fejezi ki magát, ezért ad neki egy füzetet, hogy írja le. Simon leírja,
és az idegen azt mondja, "de hisz ez költészet". A "verset"
kirakják a helyi kávézóban, és mindenki vagy elsírja magát, vagy énekelni
kezd tőle, vagy ledöbben, hogy hogy lehet ilyen ronda és ostoba pornográf
írásokat kitalálni és közölni. Simon kiadót keres, aki rendesen el is utasítja,
míg végül
Henry
javasolja Simon húgának, hogy rakjon fel belőle 10 verset az internetre.
Ez a tíz vers akkora port kavar, hogy Simon az összes média fókuszába kerül.
A kiadó ekkor már kiadja, és Simon kap vagy 200 ezer dollárt. Végén Nobel
Díj-t adományoznak neki, és éppen esedékes, hogy leutazzon Stockholmba
átvenni. Közben viszont Henry, akitől az írást tanulta, és aki korábban
portás volt Simon kiadójánál, jelenleg pedig szemetes, és aki élete főművét
sosem tudta kiadni, mert annyira rossz volt, súlyos gondban van, mert megölt
egy embert.
|
|
És
mivel Henry-t 13-éves gyerekkel való erőszakos nem közösülésért 7 évre
ítélték korábban, és mert az illető megölt személy mostohalánya bevallotta
a rendőröknek, hogy felajánlotta Henry-nek, hogy szexuálisan kielégíti,
ha megöli a mostoha apját, Henry most komoly gondban van. Ekkor megjelenik,
közvetlenül a Nobel Díj átvétele előtt Simon, aki az elmúlt X évben annyira
visszavonultan élt, hogy az arcára már senki sem emlékszik.
A film
csúcsjelenete, az összes
kettő közül az egyik jelenet, amin nevetni szokott a közönség, az az, amikor
Henry megtudja, hogy Simon húga terhes, mégpedig tőle, és ettől egy hasmenés-rohamot
kap. Felrohan a fürdőszobába, véletlenül épp nála van valami rézkarika,
amit a szeméttelepen talált, és amiről azt gondolta, el lehet adni pár
dollárért, szóval egy durva wc jelenet, mellette pedig ott zuhanyzik a
lány, aki meglátja a gyűrűt, és térdreborul Henry előtt, és csókolgatni
kezdi a kezeit. Nos, kétségtelen, hogy ilyet nem látni Hollywood-i filmekben,
sem olyat, hogy Henry whisky-vel és cigarettával kínálja a kisfiát, és
hogy ennek ellenére a film még mindig rokonszenves figuraként kezeli.
A
filmnek a legnagyobb baja talán az, hogy akik beülnek, azok konkrétan valami
komoly és tartalmas dolgot szeretnének látni, a Henry Fool azonban leginkább
azt az egyszerű pop jelenséget járja körül, hogy akármilyen minőségű is
egy adott "anyag",
legyen az vers, vagy film, vagy bármi, ha nagyon sokan megnézik, elolvassák,
akkor maga a tény, hogy egyenként senkinek sem tetszett eltörpül ahhoz
képest, hogy mennyire "híressé" vált az, aki létrehozta, tömören: ugyanúgy,
mint a televíziózásban, első a nézettség. Csak azt nem könnyű megérteni,
miért kel ilyen régi tanulságot ilyen hatalmas kerülőúton eljuttatni olyan
emberekhez, akik egészen pontosan tisztában vannak a tömegkommunikáció
természetével?
A
film egyetlen tényleg érdekes és izgalmas része az, amikor Simon, aki már
befutott, nekilát, hogy végigolvassa Henry életművét. Henry, mintha egy
szülőszoba
előtt várakozna, annyira feszült. Simon vagy két napig olvassa a több ezer
oldalt. Aztán a végén kijön, és kinyilatkoztatja, hogy fabatkát sem ér
az egész, és hogy sajnálja, de ez az igazság. Mi, nézők pedig akár
mérget is vehetünk rá, hogy Henry
és Simon írásai pont
ugyanazon a színvonalon mozognak, de Simon már szaktekintély.
Szerintünk
nagyon rossz film, de nincs mit tenni, a magyar közönség, úgy látszik,
lebeszélhetetlenül beleszeretett Hal Hartley művészetébe, egyedül annyit
tudunk kívánni, hogy bárcsak
legalább utólag mindenki olyan kritikus lenne, mint bármelyik másik filmmel
kapcsolatban. Ahogy a Kalózokban mondják, "ne hagyd, hogy minden vattacukrot
lenyomjanak a torkodon".
-MP-
|