|
|
Ha
komoly reklám-kampányokra kíváncsi az ember, nem kell messzire mennie,
legalább is nem most, a Star Wars bemutatása idején.
A
Star Wars
az a nagy tűz, ami köré összegyűlnek az emberek, és azért olyan nagy tűz,
mert sok embert vonz maga köré. Ha el akarsz jutni valakihez, olyan elemeket
kell felmutatnod, olyan jeleket, amik ismerősek neki, és ha valami, akkor
az biztos, hogy a Star Wars
karakterek most mindenkinek naponta megfordulnak a fejében. Így máris nyitott
a lehetőség a kereskedelemre. George Lucas Géniuszát szinte mindenki abban
látja, hogy művészete nem merül ki a művészetben, vagyis a sok sok Star
Wars karakter eladására gondolunk.
Hozzá képest a Tamagotchi története borzasztóan amatőr, a bűvös kockáé
pedig szomorú. A Lucas birodalom minden figurája aktív, és aktívan termeli
a pénzt, egyszerűen nem hagyja ki a lehetőséget. A Star
Wars kampányát már szinte észre
sem vesszük, annyira itt van, és annyira komplex. Ha például az előző részek
valamelyike után vásároltál magadnak -a legolcsóbb relikviát említem- egy
egér alátétet, akkor a kis Lucas munkás azon felül, hogy behozta az árát,
naponta egy szöget minimum beüt a fejedbe, hogy ha legközelebb megjelenek
a társai, a többi Star Wars
karakter a kereskedelemben, vagy a forgalomban, akkor megfogalmazódjon
benned a vásárlási döntés, hogy mész és veszel két jegyet, biztos, ami
biztos.
A
filmet az összes médiában rendesen és folyamatosan nyomták, de arra még
jobban ügyeltek, hogy (az USA-t tekintve) a május előtti hónapok minden
hetében legyen egy Star Wars
szalagcím, amit a média felkaphat, mint a szél. Ez a módszer ráadásul nem
is súlyos percdíjakba kerül, na nem mintha fukarkodnának.
Gyakran
előfordul, hogy egy reklám nagyon megtalál, és úgy érzed, "őt látod mindenütt",
de egy ismerősöddel találkozol, és ő nem is halott róla. Ez azt jelenti,
hogy nem pontosan ugyanabba a kategóriába, fogyasztói csoportba tartoztok.
A
Star Wars egészen más, az ő
reklámja mindenütt ott van, és mérget vehetsz rá, hogy nemcsak bármelyik
ismerősöd, hanem bármelyik ismeretlen ember is ugyanúgy tisztában van vele,
hogy "itt az új epizód, amire vártam, jó lesz majd megnézni". Ez a helyzet
azért jöhet létre, mert szinte nem is a Star
Wars-nak kell megtalálnia
az embereket, hanem az emberek keresik őt. A végeredmény pedig az, hogy
alig tudnál említeni egy reklámot, ami a Star Wars-t hirdeti, leszámítva
a szokásos trailert. Sokkal inkább a Pizza
Hut, a Lay's
Chips vagy a Pepsi
Cola Star Wars-os reklámjai
jutnak eszedbe.
Nyerjél
Star Wars figurákat, a Pepsi Cola elég durván összerakott üldözéses filmje,
amiben a kölyök elkapja a kamionnyi rakomány egy részét, a figurák miatt,
egy remek példa a szörfözésre. A Star Wars körüli hatalmas mozgás hullámait
lovagolja, ugyanúgy, mint a Pizza Hut. A dolog szépsége mégis abban rejlik,
hogy feltételezhetően nem a Star Wars keresi meg az ilyen árukapcsoló partnereit,
hanem fordítva, vagyis a munka zömét nem ők végzik, utazás mozgás nélkül,
mint a dűnében. Mellesleg a Pizza Hut reklámja egészen jó. Először beveszed,
hogy bárgyú reklám lesz, már szinte lepereg a szemed előtt az összes klisé,
amikor kiderül, hogy a nagyapa
vette el a kisfiútól a figurát, egészen jó, a nézőtéren nagyon komoly reakciót
szokott kiváltani, tévé előtt is biztosan ezt teszi.
Ha
már itt tartunk, a reklám filmek közül a legjobb és legemlékezetesebb most
a Tuborg "A barátnőm ilyennek szeretne látni" női verziója ("A
barátom ilyennek szeretne látni").
Ez a film mint a Star Wars-os reklámok, szintén épít az előzményekre. Ugyanaz
a felirat, ugyanaz a zene, mégis más, és szinte 2 másodperc alatt felkapod
a fejed, ha másért nem, hát a különbség miatt. Az új verzióban kicsit Jazz+Az,
illetve méginkább Rapülők stílusban egy női hang rap-pel nagyon lazán,
ami eleve egy pozitívum. És külön pozitívum, hogy maga a lány nem szokványosan
szép. Kicsit a Szemtől Szemben Annie-jére hasonlít, és a tökéletes szereplőváltáson
kívül az is nagyon jó, hogy a végén bedobják a Falshdance hegesztős kliséjét,
amit mint bájos humort lehet értékelni.
Ha
már sörreklámról beszélünk, jegyezzük meg, hogy a HB reklám, amiben a csaj
egy üveget küld egy pufók, feltehetően családos férfinak, amire ráírta
a nevét és a telcsiszámát, nemcsak gyengécske, de idegesítő is. Az
emberek vásárláskor úgy gondolnak a reklámokra, illetve úgy vesz rész a
fejükbe becsempészett gondolat a döntésben, hogy megvizsgálják, milyenek
szeretnének lenni, milyennek szeretnék látni magukat. Mármost, ez az Anna
karakter nem túlzottan vonzó életperspektíva, a reklám szempontjából pedig
hátrányos, hogy megjegyezzük a lány nevét, az ügyesebbek a telcsiszámát
is, utólag pedig csak tapogatózik az ember, hogy akkor ez most HB vagy
valami más? A Holsten "Német
márka" filmje
szintén nagyon "egyszerű", de az a fajta egyszerűség, ami nagyon jól hat.
Tipped ad neked, hogy milyen titkos-kézfogás szerű rítust alkalmazz
a barátaiddal, ha munka közben el akartok ugrani egy Coca Colára, illetve
sörre, akkor azt kell mondani, hogy német márka, és mindenki bukni fog
az ötletre. Egy új környezet befogadja a főszereplőt, és a befogadásra
nagyon jól reagálnak az emberek, szóval örül, és a nagy örömben teljesen
természetesnek veszi, hogy az társaság, akiknek tagja szeretne lenni, éppen
ezt a márkát preferálja, vagyis, ha ez az új meló élete legjobb melója,
akkor élete legjobb napja, amikor belekortyol abba a Holsten-be, szóval,
rendesen, pontosan megtervezett hatású filmről van szó, és a zene sokat
segít rajta, a képi világa infó-szegény, de pontosan így látják az emberek
a többieket az "új melóhelyen",
csak az első Coca Colázás után kezdik megkülönböztetni a kollégák arcait.
A
Stella Artois filmje, amely a
Halász Király legendája
c. film vizuális készletét alkalmazza, és a régi Velvet Underground zenéjét
utánozza, kezd feljönni. Korábban szinte zavaró volt, és azon törte az
ember a fejét, hogy a meztelenséget, bujaságot, és erőszakot sugalmazó
képek vajon nem az ötlettelenséget akarják-e elfedni. De változnak
a dolgok, ma már örülünk, ha látjuk, talán azért, mert amióta a TLC megjelent
az Unpretty c. számmal, és azt a nagyon szép, meleg, arany-érzetet keltő beállítást
megismertette belünk, megnőtt az igényünk az olyan harmónia iránt, amit
a végén a bájos Stella Artois pincérlány képvisel, szintén arany-hatású
beállításban. Plusz, amikor ott áll az ajtóban, mindig ugrik egyet a kép,
vagyis nem adáshiba, és ez az ugrás annyira vicces, hogy odacsalja a szemed,
és pont amikor odanézel akkor halod a mélyhangot, hogy "Ááá, Stella Artois".
A
Swarzkopf Live Color-ját
reklámozó film más utat választott, ő Madonna Ray of Light c. számának
a lekopírozásával csalogat, de a képek jobbak, mint a zene. Zenét nem érdemes
koppintani, kivéve talán a Verve Bitter
Sweet Simphony-ját, amit
eredetiben a Dreher (nem bírunk elszakadni a söröktől) alkalmazott először,
aztán kénytelen volt lecserélni egy kopír-verzióra. Ez a nemes jellemvonás,
hogy hűségesek voltak a Verve-höz, annyira fellelkesítette a magyar reklámozókat,
hogy sorra mind ők is akartak olyat, olyan "bittersweet simphony-sat".
És minimum 7 különböző reklámfilm zenéje alapult dettó ugyanazon a sémán,
legutóbb az Új Ráma, eggyel előtte pedig talán az Organics. (hosszú hónapokig
gyűjtöttük a példákat, terveztünk egy Verve tárlatot, de aztán feladtuk
az egyre gyarapodó mennyiség miatt). Mindenesetre nem a Verve-ös reklámok,
hanem egy egészen másik film volt az elmúlt hónapok legmerészebb zenei
megoldásának a gazdája. Egyszerű, videóra forgatott anyag, ami egy hentesboltot
mutat be, alatta Fatboy Slim "Right
here right now"-jával. A képeknek sem témában, sem minőségben , sem dinamikában
nem volt közük a remek zenéhez, de végülis emlékezetes volt, ha nem is
pozitív formában, tekintve, hogy ugyanez a szám a roppant szépen fényképezett
Adidas filmek alatt szokott korábban futni, és amikor meglátod a hentes-üzletet
tényleg kicsit meglepő.
Végül,
elszakadva a Star Wars-tól, a söröktől, és a zenéktől, vegyük azt a filmet,
amit moziban vagy tévében lehetett látni, és kiemelkedett, hogy végül összehasonlítsuk
eddigi kedvencünkkel, a Tuborg "A
Barátom ilyennek szeretne látni".
Nos, ez a kiemelkedés nem más, mint az abszolúte felkapott Mangó
márka részéről jött létre. A fekete-fehér látványvilágot választották alapul,
és gyakorlatilag egy darab modellt látsz benne, különféle pózokban, őszies
tengerparton, stb. Ara is gondosan ügyeltek, hogy a képek úgy legyenek
megkomponálva, hogy a modell lehetőleg ne mindig pont középen legyen. A
szebbnél szebb pulcsis képek, a homok és a feketefehérség annyira felcsigázza
a néző érdeklődését, hogy alig várja, hogy kimondják, vagy kiírják a márka
nevét, hogy utána rohanjon, és vegyen egy akármit, amit ott adnak, ahonnan
ez a film jön. Kellemes meglepetés, hogy nem kell messzire rohanni, a Mangót
már nem kell bevezetni az emberek fejébe, ez itt már tényleg a reklám helye,
a jó kis image építő klipeké. Ez a film olyan, mint a régebbi Nivea film,
(szintén egy darab modellel, és szintén komoly esztétikai
szenzációt produkálva), a Body Milk terméket hirdetve. A tuborgos film,
ha belegondolunk, jobb, mert sokkal élénkebb kapcsolatot hoz létre a nézővel,
szinte tegeződik, és belülről, a (gyönyörű) Mangó film eközben leginkább
csak hagyja, hogy nézzék, mint egy modell.
A helyzet komikuma csak az, hogy valószínűleg mind a két film ugyanazt
a lányt fogja megtalálni, de ilyenek a lányok, ennyire összetettek.
-pl-
|
|