|
|
Amikor
a 80-as évek kerülnek szóba, vagy filmbe, mindig a diszkóval teszik egyenlővé.
Tetejébe pedig ezt a diszkó dolgot is elég bénának állítják be, mint valami
idétlen kamaszkori nyavalyát, béna frizurákkal, stb. Az 54
dicséretet érdemlő ellenpélda, sima, rendes időutazás, anélkül, hogy lejáratná,
vagy szétparodizálná a 80-as éveket, egyszerűen megteremti a lehetőséget,
hogy ott légy, és képet kapj.
Külön
értékelni lehet, hogy nem raktak bele tragédiát, mint aids, autóbaleset,
stb., de tényleg nem is volt rá szükség, mert a végtelenül egyszerű történet
önmagában is elviszi a filmet.
Szinte
minden filmnek megvan a maga éjszakai
szórakozóhely
jelenete, még az olyan kicsiknek is, mint a Kiruccanók, és az alkotók büszkék
is rá, mert az ÉSZH jelenetek sokat adnak a filmek arcához, például
a Kiruccanók
tetőterasz-bulijába Greg Mottola saját magát is direkt belecsempészte.
Az "ÉSZH" jelenetek feldobják a filmeket, cserébe azonban sok statisztára
van szükség, plusz még egy dologra: ki kell találni, hogy ez az "ÉSZH"
hogy nézzen ki, meg a stílus, meg minden egyéb. Minden idők legjobb ÉSZH
jelenete a Strange Days-ben van, ezredforduló, de ez még önmagában semmi,
remek zene megy, élőben, Juliette Lewis egy pompás P.J. Harvey számot,
ad elő (I can hardly
wait). De
a számon kívül az is kiemeli a Strange Days ÉSZH-jelenetét, hogy nemcsak
töltelék a filmben, hanem rendes, komoly dramaturgiai szerepe is van neki.
Amikor Ralph Fiennes ott áll, és nézi a szerelmét, aki énekel, érezhető,
milyen lehet valakinek egy évszázadot maga mögött hagyni, annak ellenére,
hogy semmi kedve hozzá, hogy maga mögött hagyja.
Az
54
tulajdonképpen rokon-vállalkozás, mert a Studio 54, ami egy "ÉSZH", elég
komoly dramaturgiai szerephez jut benne, ugyanis a film erről a helyről
szól. De van közelebbi rokona is, mégpedig a Boggie Nights (1997), amely
ugyanezt az időszakot kíséri nyomon, csak amíg a Boggie Nights a társadalom
alsó rétegét, a pornósztárok világát ábrázolja, addig az 54 a skála másik
végét veszi célba. |
A
film elején Ryan Phillippe pár haverjával megpróbál bejutni a híres klubba,
és összejön neki. A Studio 54-be válogatott közönség jár, a bejáratnál
szó szerint válogatják őket. A beengedő kinézet alapján dönti, illetve
döntötte el annak idején, hogy ki jöhet be, gyakran maga a főnök,
Steve
Rubell (Mike Myers) is
ott dekkolt a kiválasztásnál. Voltak esték, hogy bent össz-vissz vagy nyolcvan-száz
ember pangott, kint pedig százak, akik nem mehettek be. A Studio 54 a Nyugati
54.utca 254-es szám alatti ex tévéstúdió épületében működött, ma üresen
áll. A film végén, a feliratok alatt megszemlélhetünk pár eredeti fotót
az akkori időkből, amik a Studio
54-ben készültek, Stallone,
Swarzi, Warhol, és nagyon sokan mások, és ez nagyon komoly színvonalúvá
emeli a filmet. Ezek után a fotók után pedig Cindy Crowford, és klasszikus
top modell társai, sétálnak be az 54-be, a filmbeli beengedő és a filmbeli
bejutásra várakozó közönség sorfalán keresztül, és amint látod őket besétálni,
képet kapsz arról, hogy milyen lehetett, hiszen az akkori Crowfordok gyakran
megtalálhatóak voltak ott. |
A
film rendezője és forgatókönyvírója, Mark Christopher sem járt ott akkoriban,
csak a nyolcvanas években, amikor az 54 már csak árnyéka volt önmagának.
Igaziból úgy jött létre ez a film, hogy párszor bulizott ebben az árnyék
54-ben, és közben elég sokat hallott a régi szép időkről, és elhatározta,
hogy ha már tényleg lecsúszott az igaziról, legalább életre kelti. Szóval,
Ryan
Phillippe mint Shane
O’Shea bejut, a barátai nem. Egyetlenegy esti bulizásnak tűnik, mondja
is nekik, hogy majd később utánatok megyek, de erre nem igazán került sor.
Mindez 79 nyara.
Magyarországon
ugyanilyen kultikus szórakozóhely a Vén
Diák volt, és 89-ben élte fénykorát. Kivételesen ne fogjuk fel tragikusan
ezt a 10 év difit, mert Budapest
járt jobban, mint az a gyerek a menzán, aki legutoljára lát hozzá a sütihez,
amikor a többiek már túl vannak rajta. Az 54 a Casino (és egyben automatikusan
a Good Fellas, és a Nagymenők), és a Velvet Goldmine unokatestvére, de
nem olyan komor, mint a Casino, és nem olyan drog-belemagyarázós mint a
Velvet Goldmine. Az 54
egyáltalán
nem komor film, csak van benne egy csöpp komolyság, mert a valóságról szól,
illetve valami valóságosról, ami mellesleg elmúlt.
Az
ÉSZH-eken táncolni is szoktak,
az 54 forgatása során a koreográfus komoly erőfeszítéseket tett, hogy a
mozdulatok akkoriak legyenek, valahányszor kiszúrt például egy Jannet Jackson-os,
vagy bármilyen későbbi mozdulatot a táncolók mozgásában, egyből lecsapott,
hogy a film autentikus lehessen. A díszlettervező egykor maga is Studio
54 vendég volt, így egyáltalán
nem kellett sötétben tapogatóznia a hely újrateremtése során. A külsőket
Manhattan-ben, az eredeti helyen vették föl, a belsőket egy torontói Cineplex
épületen belül építették és rendezték be.
A
zenék is abszolút autentikusak, de nem idióta módon, nemcsak a leghíresebb
akkori számokat halljuk, sőt nem is rajtuk van a hangsúly, hanem az összes
zenén, ami akkoriban futott. Színészi játékban is komoly eredetiséget tudhat
magáénak a film, Mike Myers napi 2-3 órát töltött a szerepébe való beleköltözéssel,
közben eredeti videókazikat nézett Rubell-ről, de ha ez nem lett volna
elég, a maszkmester, Matthew Mungle rá tett egy lapáttal, orrnagyobbítással,
szem karikásítással, és hajritkítással. Ryan
Phillippe, a főszereplő kapta meg leghamarabb a szerepét, és mivel ez a
szerep a születése (74) körüli időkbe röpítette vissza őt, mindent
külön kellett megtanulnia. Meghallgatni az akkori zenéket, elsajátítani
a stílust, meg mindent, de ezt nagyon hamar megtette, és Mark
Christopher onnantól
kezdve a kor autentikus szakértőjeként kezelhette őt.
Shean
O’Shea, (Ryan Phillippe karaktere), az a bárpultos, aki köré a történet,
a hely és az idő bemutatása csoportosul. Nagyon jól játszik, a Kegyetlen
Játékok rajongói nem csalódnak benne. Mint fiatal pincér, új
munkaerő, összejön egy nagymenő zenei kiadónővel, akit nem más alakít,
mint Sela Ward, aki a Szökevény legelején
kinyiffan, de itt szerencsére semmi baja nem történik, és egyébként is
jó őt látni. A legtöbb filmben, ha egy (20-nál) idősebb nőt mutatnak, aki
felszed egy srácot, és kokainozik, biztos, hogy vagy "leleplezné", hogy
mennyire nem szól semmiről az élete, vagy valami pitiáner szituban megmutatná,
hogy álnok és csalfa. Az 54-ben nincs ilyen, Sela
Ward szerepe sem durvul
el, és ez nemcsak a rendező műve, hanem erről szólt a hely és az idő is,
szerelmeskedj, ne háborúzz. És a kis szappanopera színésznő, Julie Black
(Nave Campbell), (végre egy jó szerepben, ahol jól is néz ki), sem durvul
be, nem
okoz akkora frusztrációt Ryan Phillippe-nek, mint Cybill Shepherd Robert
De Niro-nak a Taxisofőrben, és mégis elmagyarázza Ryan-nek, mit jelent
a híresség, 2 baráti kör, 2 ruhatár, 2 arc.
A
történelmi filmek mindig esetlenek, idióta cuccokban mászkáltatnak statisztákat,
például hogy ókori görög hatást
keltsenek,
és közben minden ugyanolyan, mint bármelyik idei szappanoperában, mindig
lenézzük azt a kort, amit meghaladtunk, és amiről nincsenek konkrét fogalmaink.
Lenézzük, mert leegyszerűsítjük, mert csak díszletnek használjuk valami
egyszerű poén elpengetéséhez. Az 54
hálistennek közeli történelemhez nyúlt, és sikerrel járt, mert Studio
54-nek élményszerű emléket állít, illetve, azok számára, akik nem lehettek
ott, átadja az akkori és ottani élet érzetét. Tényleg nagyon jó film, Mike
Myers pedig zseniális. |
|