Hogyan
is lehetne elfelejteni azt a hétvégét, amikor 97 szeptemberében megjelent
az Ötödik elem?
Hogyan
lehetne nem emlékezni Eric
Serra közel-keleties
beütésű, hullámzó zenéjére, amit a Nikitában és a Leon a Profi-ban már
megízlelhettünk? Mr. Tökély újraélesztésére az elpusztult mondoshawan
űrhajó egyetlen túlélőjének kezéből , aki egy nő, Leeloo,
és nem tud angolul?
Ott
fekszik az újrakreáló masinában, a tábornok odamegy hozzá, mutat egy passzot
a törhetetlen üvegfalon keresztül, és azt mondja, ha ki akarsz jönni, tanulj
meg kommunikálni velünk. És Leeloo gyorsan tanul, két másodperccel később
már kint is van, és a későbbiekben kedvence lesz a csirke,
és a mindenhova érvényes multipassz.
Besson
(annak idején) úgy tervezte, hogy ez a film nem az a sci-fi lesz, amin
pár év múlva már mosolyogni lehet, hogy "régi", vagy "klasszikus", hanem
úgy, hogy állja majd az idő vasfogát. Ennek elérése céljából nem egyéb
fegyvert vetett be, mint a fantáziát és a humort. Az eredmény meg is lett,
az Ötödik Elem azóta is ott van. Kedvenceink között.
Bruce
Willis-nek épen rossz
napja van, betörnek hozzá, tök kevés egysége van a taxiján, sőt, perceken
belül el is bocsátják. Pedig egy ideje már valami jobb fajta élettel próbálkozik,
csak nem jön neki össze. Csökkenteni akarja a cigaretta adagját,
cicát tart, ott hagyta a katonaságot, és titokban azt reméli, hogy így
majd összeakad a tökéletes nővel. Ehhez képest, a tökéletes nő az ölébe
pottyan, viszont nulla egysége lesz a taxiján, és a rendőrséggel is összetűzésbe
kerül. Így kicsit rosszul indul
a napja.
A
filmben talán az a legfeltűnőbb,
hogy semmivel sem vacakolnak valami sokat. Jön a fenyegető égitest, egyből
bevetik a legnagyobb fegyvert, aztán kész is, rögtön kiderül, hogy nincs
mit tenni. Vagy itt van a Mondoshawan űrhajó, ami a köveket hozza, egy
percig sem látjuk, máris felrobban. Vagy amikor Korben
Dallas (Bruce Willis)
megkéri a DJ-t, hogy tartsa a fegyvert a mangalor harcos fejéhez, kettőig
sem számolsz, és máris elsül, de arra sem kell, még az elején, (miután
kirúgták) sokáig várnia, hogy újra legyen dolga, még a kajáját sem fejezheti
be, és máris megbízzák a világ megmentésével, és egyben megkapta a Gemini
Krokett ingyenes utazását
a Floston-ra. Az egész film egy sima hétvége, egy fáradtnak induló
péntek, Korben Dallas elkezdi a melót, pár órával később már a Floston
bolygón van. Pedig élhetett volna tisztán is, átadhatta volna Leeloo-t
a rendőrségnek, lehet, hogy meg is tette volna, ha nem köszönik meg az
együttműködést.
A
másik, ami szembeötlik,
az az, hogy párhuzamosan
alakulnak a dolgok. Ez teszi lehetővé, az ide-oda cikázást a különböző
cselekményszálak között, és mellesleg az idei szeptember nagy sci-fijében
is ezt a módszert látjuk a Jedik harcánál. Minden párhuzamosan fut. Díva
Plavalaguna gyönyörű előadása, és közben Leeloo
harca, de ez csak egy példa a film közepén, igaziból minden egyes
jelenet szavai, mozdulatai összhangban vannak valamelyik másik, párhuzamos
jelenetéivel. Ennek eredménye nemcsak egy gyors és felpörgetett film, hanem
egy egészen sajátos történetmesélés. Ha
megnézed a Phantom Menace-t, olyan, mintha egy régi történelmi könyv lapjait
lapozgatnád, és sora elevenednének meg a lapjai, ami persze egyáltalán
nem rossz. Az Ötödik Elem viszont nem
is úgy aránylik ehhez, mint egy lassabb űrhajóhoz a gyorsabb, hanem mint
egy gyors űrhajóhoz egy gyors tér,
ami tele van mozgással, sok-sok gyors űrhajóval. A történelem bármelyik
hétvégéjéről könyvet lehetne írni, sok-sok könyvet, sok-sok különböző szállt
feldolgozva, mégis egyetlen
hétvégéről van szó. Na és ilyen az Ötödik elem a párhuzamosan
futtatott jeleneteivel, amik egy darab folyamatos nagy jelenetté állnak
össze, ami maga a film.
Szó,
ami szó, tényleg elképesztő benne a nyüzsgés, Ruby
Rhod-dal, (Chris Tucker),
a világegyetem legnépszerűbb DJ.-jével, akinek magyar szinkronja egyedül
Geszti Péter tudott lenni, és aki élő adásban közvetíti Korben Dallas nagyon
titkos akcióját.
És
ez is nagyon jellemző a filmre, hogy semmi nem úgy alakul, ahogy szeretnék
benne az emberek. Zorg
nagyon sokszor próbálja megszerezni a köveket, folyton kinyitja a ládát,
és nézi a semmit, ezzel együtt, tökéletesen felépített hatalmi rendszerébe
bekavar egy cseresznyemag, amit lenyel. A katonák és a papok férfit várnak
a tökéletes mondoshawan lény személyében, de nőt kapnak, Korben
tiszta életet szeretne, helyette nyakában a rendőrség, vagy beszáll az
űrhajóba, Leeloo mellé, a Floston bolygó felé, és elaltatják, pedig kettesben
van a legtökéletesebb lénnyel, aztán a Floston-on kikapcsolódásra vágyik,
és Leelooval szeretne beszélgetni, de Rudy
Rhod-ot kapja a nyakába.
Vagy amikor Korben megkéri a szálloda egyik vendégét a tűzharc közepén,
hogy passzolja neki oda a földön heverő fegyvert, az illető két biliárd
golyót küld át neki. Vagy meg akarja nyugtatani Leeloo-t,
hogy most már ne féljen, majd ő megvédi, mire Leeloo közli vele, hogy neki
nem kel félnie, mert ő a szuperior
lény, az ötödik elem,
és majd ő védi
meg Korben-t.
Az
egész filmben végigvonul ez a káoszhoz való sajátos viszony, az emberek
káoszban élnek, és káoszt csinálnak maguk körül, és azt hiszik, urai a
helyzetnek, de mindig kiderül, hogy nem azok, és a káoszról
is kiderül, hogy az használja az embereket, és nem fordítva, ahogyan Zorg
képzeli. Minden terv szinte mindig csődöt
mond, és utána jöhet az alternatív megoldás. Egyedül a Díva és Leeloo vannak
tisztában azzal, hogy mi folyik, ők látják tisztán az eseményeket.
Összességében
a világtörténelem legemlékezetesebb hétvégéjét
láthatjuk, és az a hétvége, amikor 97 szeptemberében beülhettünk erre a
filmre, az is nagyon nehezen felejthető, sőt, az igazat megvallva egyáltalán
nem az. Mellesleg, Az Ötödik Elemről nem feltélenül kell, hogy a kedvenc
tékád jusson eszedbe, hiszen 2000 szeptember 30-áig mozikban is megtekinthető.
-zé-
|