Brókerarcok
The Boiler Room
2000
Vicces magyar címet
talált a hazai forgalmazója ennek a filmnek, ebben a hónapban ez
nem is az egyetlen példa, lásd Hetedik Érzék, a kérdés már csak
annyi, hogy vajon van-e valami alapja ennek a filmnek, hogy egy
lapon említődjön-e a jól sikerült előddel, a Pókerarcokkal (Rounders).
Az
egy lapon való említés egyébként rögtön a film elején egyből tágabb
értelmet is nyer. Annyira frappánsan kezdődik ugyanis a film, amolyan
"Partosan", "Trainspottingosan",
(a fiatal szereplő általi narrációra gondolunk), hogy egycsapásra
bejön a képbe még a Harcosok Klubja is. Giovanni
Ribisi, a Ryan Közlegény-ben orvos volt a frontos, a Carla
Új Életében pedig kislegény a gáton, és jócsávó a kellemes Drogosztagban,
itt pedig brókerként lép a pályára. A film elején egy remek képekkel
illusztrált kis monológban elénk tárja a helyzetet, hogy a fiatalok
manapság bármit szeretnének, csak nem egy szokványos karriert, a
pálya manapság a gyors és hatékony meggazdagodás egy dinamikusan
működő cég kötelékében. Cool
stílusban fogalmaz. És nemcsak elhisszük neki, hanem egyből igazat
is adunk. Igen, ez manapság a menet, ez van minden fiatal fejében,
elfoglalt, sőt sűrű élet, kemény munka, nulla pihenés, fehér ingek,
drága kosztümök, üzleti vacsik, céges autók, céges repülőjegyek,
és gyors siker, nagy pénzekkel, mint a Harcosok Klubjában. Mámorító
érzés, amikor valaki alatt elszalad a ló, hát még ha vélhetően éppen
a jó irányban. Amikor hirtelen ajtók nyílnak meg az (fiatal) ember
előtt, (fiúk lányok egyaránt beleértve), és máris egy más dimenzióban
találja magát a delikvens. Olyan drága lakást bérelhet, hogy a legtöbb
szobájába nincs is ideje ellátogatni, olyan autót vehet, amilyenről
a szülei sohasem álmodhattak, és olyan gazdag emberekkel rázhat
kezet, amilyeneket a föld lakosságának legnagyobb százaléka
csak tévében lát. Élj tehát gyorsan, ne akarj fokozatosan előre
és előre lépni, csak egy lépésre van szükség, a belépésre, lépj
be a nagymenők közé, és akkor máris nagyon ott vagy, és onnantól
már magától pörög az életed.
A Giovanni
Ribisi által megformált karaktert úgy hívják, hogy
Seth, és ez a Seth kicsit elavult módon keresi a
kenyerét, amióta kihullott az egyetemről. Saját kis kaszinót működtet
ex-egyetemista társai számára, ő a tulajdonos és a cégvezető egy
személyben. A játék általában kis címletekben megy, és pont normálisan
jövedelmező a kis vállalkozás, mígnem egy napon, zárás után kopognak
az ajtaján, és belép két nagymenő. Az egyik az egykori haverja,
a másik pedig annak a ranglétrán még előrehaladottabb kollégája,
Gregg. Seth megtudja tőlük, hogy amit ő csinál, nem is rendes megélhetés,
és hogy a nagyok sokkal komolyabb pénzekkel dobálózhatnak,
Ferrarikat vezetnek, és a többi. Még kérdi is, hogy mi van,
ezt most azért mondod, mert vesztettél egy csomó pénzt? Tény, ami
tény, Seth veszélyeztetett helyzetben van, hiszen a tevékenysége
illegális, plusz túlságosan jól ismeri a Ferrari típusokat, és nem
akar indokolatlanul lemaradni pályatársai ellenében. Vagyis a következő
napok egyikén Seth máris ott áll sorban, egy csoportos interjúra
várva, a J. T. Marlin brókercégnél,
hogy ő is szerencsét próbáljon.
A film
nagyon-nagyon profin van megírva és kivitelezve. Vegyük például
ezt a csoportos interjút, ahol az egyik komoly beosztású fickó,
Ben Affleck
személyében kioktatja a kis csapatot. Ben Affleck egyszerűen tökéletes,
keménykezű csávó, tudja, mit csinál, ráadásul visszautasíthatatlanul
jól tudd érvelni, meg a többi. A
film azért is jó, mert pl. ez a jelenet valószínűleg közelebb áll
a valósághoz, mint bármelyik ismerősünk elbeszélése egy ilyen csoportos
interjút illetően. Ráadásul, hogy tovább menjünk, ezt a valóság
talaja mentén való közlekedést a film nem veszíti el a film közepére,
sőt a végére sem, szóval a szórakozáson és a kalandon kívül egy
hihetetlenül jól átgondolt történettel, illetve szellemi teljesítménnyel
is találkozunk.
Tanúi lehetünk,
ahogyan Seth kezd belejönni a munkába, az össze tanácsot, amit az
"elöljárói" adtak neki remekül beépíti a módszerébe, és ügyesen,
sőt nagyon is hatékonyan űzi a részvényeladást telefonon keresztül.
Negyven ügyfelet kell összegyűjteniük, hogy saját csapatot alapíthassanak,
hogy csoportvezetők lehessenek, és
Seth el is jut idáig. A legszebb pedig továbbra is az ebben
az eljutásban, hogy nemcsak érzékeltetik velünk, hanem remekül kidolgozott
jelenetekben a saját szemünkkel láthatjuk, ahogyan Seth fejlődik.
Komoly srác. Amikor Ben Affleck előadja, hogy ejnye, srácok, borzasztó
rosszul néznek ki a ruháitok, vegyetek drága öltönyöket, ja, és
a tankönyvek a
vizsgára kerek 300 dolcsiba kerülnek, majd hétfőre adjátok le a
pénzt (ez a három hónap próbaidején kapott százötven dolláros fizetésükhöz
képest direkt csillagászati összeg), Seth két másodperccel később
a zsebébe nyúl, és le is perkálja a pénzt, még Ben Affleck is meglepődik.
A Meglepetésének persze nyilván az is az oka, hogy számításai szerint
ez a 300 dollár mindenki
számára egy újabb sokkot fog jelenteni, számolgatásokat, és költségvetés
újrakalkulációt, ehhez képest Seth nem is jött zavarba.
Komoly
srác
még azért is, mert nagyon fontos számára, hogy az apja ne utálja
őt. Az Apja egy külön profin kitalált karakter, egy bíró, aki a
film egyenletesen magas színvonalú párbeszédeinek megfelelően hihetetlenül
élesen és pontosan fogalmaz. Amikor például Seth meghívja őt egy
kávézóba, hogy beszéljen vele a kaszinójáról, (amiért az apja utálja
őt), az apa csak annyit mond, hogy az anyád majd babusgat téged,
ha hibázol, rám ne számíts, hogy azt mondjam, ejnye-bejnye, ha hibáztál,
én szólok, és addig nem is ismerlek, amíg ki nem javítod. Nincs
is miről beszélnünk, folytatja az apa, nem is értem miért hívtál
ide, én nem a csajod vagyok, hogy "beszéljük meg", nincs mit megbeszélni.
Kemény apa, valószínűleg nem is
ideális apatípus, de rossznak nem rossz ember, és ettől is
csak még jobb a film. Amikor aztán Seth bejelentette, hogy végre
van rendes munkája, és aktív és becsületes része lesz a társadalomnak,
az apa kezdeményez
közös vacsorát. Seth örül is, csak aztán megint összevesznek, mert
az apa megint elkezd bizalmatlankodni, beszól ismét a kaszinó
miatt, (amit Seth már be is zárt), plusz elkezd kötekedni, hogy
miféle cég ez a J. T. Marlin,
még nem is hallott róla, és ez, figyelembe véve, hogy Seth apja
rendesen tájékozott, minden, csak nem jó előjel. Elég
az hozzá, Seth példáján rendesen kiderül, hogy mi a fiatalok legfőbb
motivációja a karrierre, illetve a nagy fizetés elérésére az, hogy
az apjukhoz felnőjenek, vagy őt legyőzzék. Kiderül az is, hogy az
amerikai apák fő hibája pedig az, hogy a sok tapasztalatot, amit
magukba gyűjtöttek, nem osztják meg a fiaikkal, hanem csak elvárják,
hogy ők is egy csiszolt ötvenes férfi fejével lássák a dolgokat.
És nem utolsó sorban kiderül az is, hogy a fiatalok zöme így, vagy
hasonlóan válik szabad prédájává a gátlástalan cégeknek, mint amilyen
ez a J.T. Marlin is.
Seth egy
jó fiú, gyakorlatilag mindent megtesz, amit elvárnak tőle. A csoportvezetője
utasításait is rendesen betartja, sőt, még elébe is megy a dolgoknak,
és olyan léptekkel halad előre, (például az első saját üzletét úgy
köti, hogy a csoportvezetője, Gregg
nincs is jelen), hogy meg is haladja őt. Az ő volt csajával jön
össze, aki a cégnél titkárnő - évi 80 ezerért (!), annak ellenére,
hogy megtiltotta Seth-nek, hogy ezt tegye. Ezen felül a másik csoportvezetővel
is eléggé elkezd szimpatizálni, az ő neve Chris,
és nem is csoda, hogy bírják egymást, hiszen mindketten ott voltak
a Ryan Közlegényben. A Chis-t alakító Vin
Diesel volt az a Caparzo közlegény, aki felemelte a kislányt,
és emiatt érte őt találat. Chris is szimpatizál Seth-tel, a hierarchiából
adódó távolságot ugyan betartja, de a szárnyai alá veszi, és szinte
a saját neveltjének tekinti.
A konfliktus
egyébként pont abból jön létre, hogy Seth soha nem áll meg azon
a szinten, ahol meg kellene állnia, mindig egyre többet akar tudni,
vagy adott esetben legalább is nem zárkózik el attól, hogy összerakja
magának a képet. Egyik este beugrik a tatyójáért, és látja, hogy
a hivatali ellenőr, akinek elvileg csak a látszat kedvéért van pozíciója,
(mert a szabályok megkövetelik), valahogy nagyon összemelegedett
az iratmegsemmisítővel, és
zsákszámra tüntet el papírokat. Seth érzi, hogy jobb lett volna,
ha nem látja ezt, de ha már látta, elkezdi járatni az agyát, például
olyanokon, hogy miért tud a J.T. Marlin 2 dollárt fizetni részvényenként,
amikor
más cégek csak 5%-ot adnak üzletenként. Meg hogy miért szerepel
mindig ugyanaz a név a legtöbb papíron a részvényeket kibocsátó
neve helyén. A film azt is bemutatja, hogy mindenki, Chris,
illetve az aranyos fekete lány, Abby is látja, hogy fura dolgok
mennek a cégnél, de van egy határ, amin nem lépnek túl soha az érdeklődésben,
nem hagyják, hogy a fejükben összeálljon a kép. Seth még ezen is
túlmegy, ő még magánnyomozást is végez az egyik papírt kibocsátó
céget illetően. És annak ellenére, amit megtudott, továbbra is buzgón
nyomja el a részvényeket, mert jó játékos, bár egy idő után kicsit
fogja a fejét. És eljön a nagy nap, megszerzi a 40.-ik ügyfelét
is, és végre elkezdhetne komolyan rálépni a milliókhoz vezető útra,
de addigra már a fejében is szépen kialakult a kép arról, ami a
J.T. Marlin-nél
folyik. Elkezdhetne végre tarolni, azok után, hogy kifizette a tanulópénzeket,
de valahogy nehéz rászánnia magát. A döntést "kicsit" megkönnyíti,
hogy az FBI rászállt a cégre, és épen Seth-et szemelték ki prédának,
külön tekintettel kaszinós múltjára. Izgi film, izgi egészen az
utolsó percéig. Közben jók a zenék, nagyon jók a jelenetek, és hibátlan
a történet, ami nem kis szó. A jelenetekkel kapcsolatban mintegy
kedvcsinálóként említjük, amikor a brókerek buliznak, egy hatalmas
tévén nézik a Tőzsdecápákat,
és kívülről tudják az egészet, a senior brókerek, köztük a nagyszerű
Chris is fennhangon, és a filmmel párhuzamosan adják elő Mike Douglas
(Gecco) részét a filmből, nagyon profi jelenetek. A brókerek
magánéletét sem idealizálja a film, ez csak az egyik este volt,
máskor csoportosan kötekednek helyi bárokban, és jól szétverik mindenkinek
a fejét, aki az útjukba kerül. Jellemző azonban, hogy amikor egy
komolyabb brókercég embereivel találkoznak, akkor végül nekik kell
lekopniuk, és amikor bemennek a
belvárosba egy komolyabb helyre, akkor a homoszexuális asztaltársasággal
"sem" húznak ujjat, (úgy értjük, hogy erősebbek, csak nem hazai
pályán vannak, és ez láthatóan beteszi nekik az ajtót, tehát nem
azt mondjuk, hogy valakinek is valami miatt kötekednie kellene egy
homoszexuális asztaltársasággal). A lány,
Abby szerepe sem felesleges dekoráció a filmben, Abby karakterén
keresztül három fontos dolog jut el hozzánk, nézőkhöz. Nem kell,
hogy kicsit is rosszfej legyen valaki, aki sokat keres, vagy aki
egy rosszfej cégnél alkalmazott, vagy mindkettő egyszerre. Amikor
Abby összejön Seth-tel, jelzi, hogy szeretné, ha Seth venne egy
nagyobb ágyat, vagyis Abby számít Seth folyamatos előmenetelére,
és hogy Seth a növekvő fizetéséből növekvő
mértékben költ majd kettejük életének a minőségemelésére. A harmadik
fontos tanulság az, hogy ha arra kerül sor, Abby is először magára
fog gondolni, na nem mintha mi nem ezt tanácsolnánk neki, ha minket
kérdez, csak jó, ha egy Seth is tudja, hogy mi a pálya.
A
Brókerarcok megérdemli a magyar címet, sőt, az első félórában konkrétan
legyőzte a Harcosok Klubját is, aminek külön örülünk, szóval nem
kis dobás, a nyár egyik kellemes meglepetése! 9
millióból készült, ami ugye nagyon kevés, a Pókerarcok is
több volt, mint tíz, arról pedig, hogy a zseniális Go! (Nyomás)
hogyan jöhetett létre 9-nél is kevesebből fogalmunk sincs. És amíg
a filmbeli Brókerek azon küzdenek, hogy három hónap után hozzálássanak
első milliójuk megszerzéséhez, addig Ben
Younger, a filmírója és rendezője, akinek ez az első filmje,
és 73-ban született (!), egy olyan projektet hozott a világra, ami
február óta már 16-odik millió könyvelheti el bevételként. Szóval:
"cool film a mozikban!".
-Zé-
|