|
|
Dr. Zsiványok
Plunkett
& Macleane 1999
A kosztümös történelmi
kalandfilmek egy mára már viszonylag elavult, na jó, nagyon is elavult
műfajt képeznek.
Persze
nem a Rettenthetetlenre vagy a Jeanne D'Arc-ra gondolunk itt, és nem is
a Titanic-ra, hanem az olyan filmekre, amik tulajdonképpen egy átlagos
20-40 perces tévésorozat, például egy Baywatch epizód cselekményét
"sűrítik" bele másfél órába és kosztümökbe.
A történelemnek
és a kosztümöknek mindig kell, hogy legyen valami alapja, gondoljuk, de
az is lehet, hogy tévedünk, és amíg a festészetben illetve a műgyűjtés
terén minden az eredetiség körül forog, addig a filmekkel kapcsolatban
éppenséggel hidegen hagy minket az ilyesmi.
Ezt a kis gondolatkísérletet vehette alapul a Dr.
Zsiványok, amely gyakorlatilag egy hetvenes évek kosztümös kalandfilmjének,
vagy éppenséggel egy 60 évekbeli Gerard Philippe kalandfilmnek a szódával
fellocsolt új verziója. Árulás, barátság, ármány, szerelem, ezek akkora
közhelyek, hogy öröm őket nézni, ráadásul filmes sémák is, amiket már
nem igazán szeretnénk újra látni a vásznon, csak úgy, újraismételt formában.
A Plunkett and
Macleane alkotóit azonban nem ejtették a fejükre, valószínűleg feltalálták
az ilyen projektek buktatóinak ellenszerét. Az ellenszer pedig a következő,
parókákat lehetőleg
csak mutatóban használj, a film elején, éreztetve, hogy kor-szerű film,
de mielőtt a néző rosszul lenne, hogy Jonny Lee Miller parókában flangál,
valamilyen ürüggyel szabadulj meg a fölösleges tehertől. Ez, idáig még
nem nagy ellenszer, de most jön a nagy dobás, felejtsd el a korral kapcsolatos
zenéket, és használj olyan zenét, amit a megcélzott közönségnek jól esik
hallani.
Ehhez már csak az jön pluszban, hogy ügyesen felfigyeltek
Liv Tyler tehetségére, illetve a Liv Tyler-ben rejlő adottságokra,
amiket az Armageddonban is remekül alkalmaztak. Liv Tyler ugyanis remekül
alkalmas úgy szerepelni egy filmben, hogy alig van benne szerepe, csak
ott van, néz a nagy túlérett tini szemeivel, pufók alkatával, és aranyos,
anélkül, hogy valamit is csinálna. Pedig nem ügyetlen lány alapvetően,
a Zenebirodalom Visszavág-ban például egészen jó volt. Másrészt mégsem
olyan jó, mint kvázi hasonmása, Selma
Blair, akit a Kegyetlen Játékokban úgy megkedveltünk.
Mindenesetre valahogy így épül fel a Plunkett and Macleane, a közhelyeken
alapuló film, Trainspottingos szereplőkkel és Trainspotting-szerű zenével,
amit még a "korabeli" táncjelenetek alatt is előszeretettel alkalmaznak.
Ez egy ügyes húzás, szó se róla, mert tényleg a film kezdetén fellépő
nézői pánikkal ellentétben egészen jól nézeti magát a film. A
friss zenékhez egészen okés fényképezés is társul, mert ugye, azért
rosszak a közhelyes filmek, mivel nem számíthatnak nagy bevételre, és
eleve kis költségvetésből készülnek, és elhanyagolják a fényképezést.
A Plunkett and Macleane-ben ez nem így valósult meg, egészen rendesen
odafigyeltek a képekre, helyszínekre. A néző szinte már bele is jön, azt
mondja rendicsek, élvezzük csak
bátran ezt a fura filmet, de sajnos a történet annyira béna, hogy végképp
bélyeget nyom rá, és feladót és egy idő után fel is adja az egészet.
|
|
Valószínűleg ott
telik be a pohár, amikor Jonny Lee Millert felakasztják, majd két perc himbálózás
után Robert Calrlyle egy jólcélzott
lövéssel leszedi, és Miller megkérdi, hogy mi tartott ilyen sokáig?
A filmnek külön érdekessége, ahogyan a társadalmat bemutatja, vannak az
elhízott felnőtt fejek, és vannak a bulizós fiatalok, köztük egy a felső
tízezerhez tartozó, ámde a Bonnie és Clyde
duóval szimpatizáló homoszexuális angol fiatal. Ők, a fiatalok, Liv Tyler-rel
együtt mind egy követ fújnak, nagyon megértik egymást, szinte már azt várnánk,
hogy fogják magukat és lekopnak az egész filmből, és átugranak egy másik
korba, és egy másik filmbe, de ez persze nem jön össze, meg kell kajálnunk,
amit kifőztek nekünk.
A film sokat
tanult a
Ravasz, Az Agy ÉS Két Füstölgő Puskacső tanulságából, hogy nem fontos
eredeti történetet felmutatni, lényeg, hogy a másolás alapjait képező
filmek elemeiből minél többet átvegyen. De ha már itt tartunk, ez azt
jelentette volna a Plunkett and Macleane esetében, hogy nem ékszerekkel,
meg udvarias rablással, hanem kábítószer kereskedelemmel, vagy legalább
is heroin-függéssel töltik ki az üres tereket, hogy legalább a Trainspotting-ból
átvegye az elemeket. Plunkett and Macleane
ugyanis útonállók, együtt nyomulnak a gazdagokkal, és utána kifosztják
őket, amikor hazafelé hajtanak.
Gazdagok, szegények, ez nem annyira jó történet. Hiába volt Bonnie és
Clyde, ezt akkor sem könnyű élvezni, hogy kirabolnak egy hintót. Hiába
intézik el, hogy Jonny Lee Miller
végigszambázzon egy hatalmas esküvői asztalon, szinte azt vártuk, hogy
előad egy számot a Hair-ből, amivel kapcsolatban ne felejtsük el, hogy
nem a gazdagokról és a szegényekről, hanem a Vietnámi Háborúról volt szó
egy az akkori kultúrának megfelelő pop ismeretterjesztő formában. Egyébként
látszik a filmen, hogy nem is annyira átgondolt, mint amennyire jól van
fényképezve, mert Jonny Lee Miller elkapja a szifiliszt, amire Calrlyle-nak
megvan az ellenszere. A szifiliszt egy gazdag nőtől kapja el, akivel azért
fekszik le, hogy kirabolhassák,
ami, még ha nem is lehet komolyan venni a filmet, kicsit gáz, mert Millernek
talán inkább Liv Tyler-be kellene szerelmesnek lennie, az első perctől,
amióta meglátta. Ez az egész szifilisz dolog csak azért kerül a filmbe,
hogy a nőt, akitől Jonny Lee Miller ezt elkapja, negatív színben tüntessék
fel. Ez sikerül is, sok férfival lefekszik és halálos nemibeteg. Csodás,
mindez a safe sex és a tolerancia
korában, egy fiatalokat megcélzó filmben. Közben Jonny Lee Miller a pénzét
akarta, és ezért feküdt le vele, mégpedig elég vidáman, de rá nem haragszunk,
és egyébként is, ő a főszereplő, és miatta nézzük a filmet, ezért szerencsés
ötlet, hogy Carlyle-ról kiderül, hogy régebben gyógyszerész volt, és hogy
jócskán megelőzve a korát, a szifiliszt
egy zselével is gyógyítani tudta. Nem lepne meg minket, ha kiderülne,
hogy az egész filmet percek alatt írták. Mindenesetre érdemes elgondolkozni,
hogy az anti-Hollywood-i (értsd: angol) címke alatt mennyire rossz és
hetvenes éveknek megfelelő értelemben Hollywood-i filmeket próbálnak be
az európai közönségen. Az USA-ban egyébként nem is került rendes országos
forgalomba a Cseh-Angol koprodukció.
-zé-
|