A Lé
Meg A Lola - Lola Rennt 1998
Lola
rohan. Le a lépcsőn, végig az utcán, keresztül az autók előtt, át
a hídon - és a néző csak tátott szájjal lesi, hogy hogyan bírja
ez a piros hajú lány szusszal. De hát Lola inkább tizenkilenc, mint
huszonegy, sportos és fontos ügyben szalad. Életbevágóan fontos.
A barátja, Manni életébe kerülhet, ha nem szerez húsz perc alatt
százezer márkát!
Az
is lehet, hogy Lola hozzá
van szokva a futáshoz, mert nem erős oldala a pontosság. Legutóbb
is elkésett a randevúról Mannival,
és így a kezdő maffiózó fiatalember kénytelen volt egyedül, tömegközlekedési
eszközökkel útnak indulni - kezében egy szatyor
pénzzel, amit rettegett főnökének kellett volna eljuttatnia.
A metrón azonban megijedt két rendőrtől és a szatyrot, százezer
márkával együtt, egy hajléktalan férfi mellett hagyva elmenekült.
Kétségbeesésében, öngyilkosságot vagy rablótámadást fontolgatva
hívja fel Lolát, aki bár még maga sem tudja mit fog csinálni, ráveszi
Mannit, hogy húsz percet várjon rá és addig ne tegyen semmit.
Míg
a telefon kagylója lassításban
visszaesik a helyére, Lola előtt képek villannak fel: ismerősei
közül kitől lehetne ezt a nem kis összeget megszerezni. Végül apja
mellett dönt. Elindul a visszaszámlálás és a történet. Lola rohan.
Ebben a
filmben nem a sztori a lényeg, nem is lehet az, mert az elbeszélés
módja eleve kizárja a történet lekerekítését, bezárását. Egy olyan
újszerű és meglepő koncepcióval találjuk szembe magunkat, ami a
történetmondás alapvető szabályait hágja át. Ha a történet mindig
újra kezdhető, ha minden lehetséges verzió kipróbálható,
és még az emberi élet határai sem érvényesek, akkor a történetet
nem lehet többé komolyan venni. Akkor az játék, amelynek lényege
a cselekvés maga.
Tom
Tykwer rendező radikális elbeszélői stratégiája megszünteti
azt a hagyományos egyezséget, hogy a film fiktív valóságát realitásként
fogadjuk el. Ez önmagában nem új, ilyenek a börleszkfilmek. Senkinek
nem jut eszébe valósághűséget számonkérni akár Chaplin akár Leslie
Nielsen hülyéskedésén. De
legalább a filmen belül szokott lenni valamilyen érvényes realitás.
Tykwer továbbmegy, felbontja az elbeszélés lineáris vonalát, műfajokat
kever és nem valamit parodizál, hanem maga a film válik játékká.
Animációs betétek, klipszerű összeállítások, megosztott kép,
pörgő ritmus és dübörgő zene - és húsz percnyi cselekmény három
változata. Ez a XX. század végi komputerjátékok világa, ahol a virtuális
valóság megismételhető, megváltoztatható, tetszés szerint újraindítható.
Vagy az emberi fantáziáé, amikor lehetőségeket latolgat.
Nem
egy hagyományos értelemben
vett történetet látunk, hanem lehetséges történetek sorozatát. Nem
csak Lola és Manni sorsa alakul mindig másképp, hanem a mellékszereplőké
is, akiknek félperces klippek vetítik előre (?) a jövendő életét.
Az idő, éppúgy mint a valóság relatívvá válik. Lola másodpercekért
küzd, ugyanakkor belepislantunk a jövőbe. Tykwer
a véresen komoly élet és a felelőtlen
játék keverékét borítja ránk - aztán most találjuk ki, hogy
miről is szól ez az egész.
A
börleszknek, a paródiának mindig van egy tárgya, amit karikíroz,
amit nevetségessé tesz. A "Lola Rennt"-en is nevetünk, de inkább
a váratlan fordulatokon, az ismétlődéseken, a helyzetkomikumokon.
A nevetés a játék kísérője. Ugyanakkor a játék elemei véresen komolyak.
Életről és halálról, családról, szeretetről van szó. És arról, mennyiben
határozhatja meg valaki a saját életét. Lola
hisz abban, hogy minden helyzetet meg tud oldani, mindig talál megoldást
- sőt, ha nem tetszik neki a végeredmény, újrakezdheti a futamot.
Ugyanakkor
a "Lola Rennt" nem fejlődésről,
bölcsességről és tapasztalatokról szól. A szereplők nem viszik tovább
megszerzett ismereteiket a következő epizódba, illetve verzióba.
Az is kétséges, hogy mennyire
irányíthatják sorsukat. Bár Lola a rázós helyzetekben előszeretettel
hallatja üvegrepesztő sikolyát - és ez néha talán használ is - inkább
a véletlen és a vakszerencse határozza meg sikerét és/vagy kudarcát.
A legjobb megoldásra akkor lel rá, amikor behunyt
szemmel, céltalanul rohan az utcán. A véletlen egy filmben persze
a rendezőt (írót - aki esetünkben ugyanaz) jelenti, és Tykwer élvezettel
mozgatja szereplőit, játszik műfajokkal, sorsokkal és filmekkel.
A mai divatnak megfelelően megvannak a filmes utalások is: Schlöndorff
"Bádogdobjában" a főhős szintén nem akarja elfogadni a valóságot
és sikít, ha nagyon akar valamit, az áruházi rablás pedig a "Ponyvaregény"
gengszterpárocskáját, Lola vörösre festett haja, az Ötödik
Elem Milla Jovovich-ának narancsszínű haját, (Leeloo-nak
is megmentői szerepe volt), és maga a történet pedig az Idétlen
Időkig c. remekbeszabott vígjátékot juttatja eszünkbe. Az
Idétlen Időkig, (The Groundhog Day) arról szól, hogy a tévé-időjós
leutazik egy kisvárosba, hogy onnan közvetítse a mormota napját,
hogy előbújik-e a kicsi állat, vagy nem, mert Amerikában a mormota
az, ami nálunk a medve, aki megijedhet az árnyékától, és akkor hosszú
lesz a tél. Bill Murray, az időjós, annyira cinikus és rosszfej,
amennyire csak lehet valaki, Andie MacDowell, a kis forgatócsoport
producere pedig annyira szende, hogy az már aranyos. Bill Murray
a következő nap arra ébred, hogy megint ugyanaz a nap van, mint
tegnap, és rájön, hogy erről csak ő tud, és senki más.
Bill Murray egy idő után
már kívülről tudja a napját, és unja. Azt viszont nem unja, hogy
amit előző nap megtudott Andie MacDowell-ről, azt következő nap
hasznosíthatja. Andie szereti a zenét, Bill Murray pedig (minden
nap) beiratkozik zongoratanárnőhöz, és egyre jobban fejlődik,
hogy csak egy példát említsünk. Bill Murray bevallottan arra gyúr,
(és mivel egyetlen egy nap foglya, nincs is más esélye), hogy a
megközelíthetetlen Andie-t egy nap alatt vegye le a lábáról annyira,
hogy végre lefeküdjenek egymással. Közben Bill Murray egyre jobb
fej lesz, és egyébként is nagyon remek vígjáték, egyike a legjobbaknak.
A Lé Meg A Lola elsősorban ennek a filmnek a leszármazottja. A klasszikus
amerikai történet itt az európai kísérletező filmes látásmódjával
keveredik, és a Lé Meg A Lola szinte olyan, mint egy 81 perces Roarsch,
és hiába jobb a Roarsch, vagy az Idétlen Időkig, azért örülünk neki,
és jól érezzük magunkat, amikor a moziból kijövünk. A film tele
van steadycam felvételekkel, és ráadásul nagyon is ügyes felvételek
ezek, és általában egészen pompásan van fényképezve.
A
látásmód és a történet tökéletes összhangban vannak, a versenyfutás
és a bűnügyi motívumok jól illenek a játékos, lehetőségeket felvonultató
koncepcióhoz, amibe beleférnek komoly gondolatok is. De csak villanásnyi
időre, háttérként, mint Lola
családjának felbomlása. Hosszabb elmélkedések, mint a két epizód,
ahol Lola és Manni a szerelemről és a felejtésről beszélgetnek -
bár lazán kapcsolható a cselekményhez - idegenek maradnak a film
egészétől, a saját maga által diktált tempótól.
A "Lola
Rennt" remek szórakozás azoknak, akik szeretik a mai pörgős filmeket,
a humort és az izgalmat és nyitottak egy szokatlan
látásmód elfogadására. Azután ha végig izgulták - nevették
Lola és Manni történetét elgondolkodhatnak azon, hogy mi is lenne,
ha tényleg újrakezdhetnénk néha az életet. Hiszen az emberi fantázia
is úgy működik, mint Tykwer filmje: lehetséges forgatókönyvek peregnek
le (lelki) szemeink előtt ...
-zita-
|