Minden
Héten Háború
Any Given Sunday
1999
Oliver Stone ismét
színre lépett: a film címe ne tévesszen meg minket, mivel most nem
háborús filmet készített, hanem egy amerikai futballost, a legújabb
filmje az amerikai foci világát mutatja be, meglehetősen részletes
formában, majdnem három óra időtartamban.
Tudjuk,
hogy az Egyesült Államok lakosainak nagy
része él-hal a tipikus amerikai
csapatjátékokért, mint a baseballért, illetve az amerikai fociért,
ezért ez a film nagy népszerűségre számíthatott szülőhazájában,
a jegybevételi adatok szerint az USA-ban alig két hónap alatt behozta
az árát (60 millió $), sőt, még annál többet is, ami még egy ennyire
híres rendező filmjénél is szép
teljesítmény.
Stone
egész életében koncepciók
alapján készített filmeket, ő az a rendező, aki az amerikai történelmet
és életvilágot egy ellenkezős szemszögből kívánja feldolgozni, úgy,
hogy leleplezi nemzete illúzióit. Ennek a törekvésnek a termékei
az olyan háborús filmjei, mint A
Szakasz, vagy a Született
Július Negyedikén, amelyekért Oscar-díjakat is kapott, és
nagyon befutott rendező lett, pedig nem kímélte az amerikai történelmet,
és kegyetlenül élesen mutatta be a vietnami háborút, a hidegháborús
Egyesült Államok értelmetlen erőfitogtatását, és annak politikai,
etikai és emberi sorsokra vonatkozó következményeit. Készített
politikai filmeket is, azokat is hasonló indíttatásból, ilyen a
Nixon, illetve
a JFK- A nyitott dosszié,
ez utóbbi bemutatása után egy országos vitát indított el az USA-ban,
Kennedy elnök történelmi szerepéről. Az egyik legjobb filmje az
Éjféli Expressz (Midnight Express),
amiben egy amerikai fiatalt kábítószer-csempészet vádjával vetnek
börtönbe Törökországban. Itt is az "amerikaiság" jelentése kerül
előtérbe, ez a fiatal srác éveket ült egy idegen ország börtönében,
végig abban bízva, hogy élnemzete diplomáciája kiszabadítja őt,
de végül úgy tudott csak megmenekülni, ha elfelejtette, hogy honnan
jött, és csak magára számított. Nagyon szép film, megtörtént esetet
dolgoz fel, és persze Stone kapott érte egy Oscart. Legújabb filmje,
a Minden Héten Háború, Oliver Stone foci-rajongásának
köszönheti létét, aki már gyerekkorában megszállottan gyűjtötte
a játékosok kártyáit, saját képzeletbeli ligát alapított, és most
elérkezettnek látta az időt, hogy elkészítse "Az Amerikai Futball-filmet",
és mindent bemutasson, ami emögött a nemzeti sport mögött van, a
kevésbé szívderítő dolgokkal kezdve.
A
főszereplő Tony D'Amato (Al Pacino) egy elismert és befutott
futball-edző, aki immár a negyedik éve dolgozik a Miami Sharks csapatával,
de mostanában ( a film elején) nem megy túl jól a csapatnak, mert
mérkőzések sorait veszítik el csúfosan, és nem lehet pontosan tudni,
mi a hiba, de a nézők számára úgy állítják be a helyzetet, hogy
bizony szegény D'Amato a hibás, ő fáradt
meg, ő ad hibás taktikai utasításokat, szóval valamit sürgősen újítania
kell a vezetésben. Ezt
az ellenséges hangulatot képviseli Christina Pagniacci (Cameron
Diaz) is,
aki a futball- csapatot az apjától örökölte, és bár alapvetően nem
szereti a focit, most mégis keményen kell dolgoznia rajta, hogy
életben tartsa a Miami Sharks-ot. Christina a már ismert formula
egy darabja: az apja megszállottan szerette a focit, és nemcsak
ésszel, hanem lélekkel is vezette a csapatot, de a lány már egy
új generáció tagja, és ő csak egy vállalkozást lát a csapatban,
ezért nem tud annyira sikeres lenni, bár elvileg a jelen idő jobban
kedvez a pragmatizmusnak, mint a lelkesedésnek. A csapat bajaihoz
az is hozzájárul, hogy a kapitány és hátvéd-sztár, "Cap" Rooney
(Dennis Quaid)
lesérül, helyette egy ifjonc kerül a pályára, Willie Beamen (Jamie
Foxx), akit eleinte annyira sokkol a nyilvánosság , hogy
minden kezdéskor hányni kezd.
Rossz kezdés,
remek folytatás:
Beamen őstehetségnek bizonyul, aki nem feltétlenül jó csapatjátékos
(amit persze D'Amato nem tud elnézni), viszont nagyon ügyes, és
így a közönség kedvence lesz rövid időn belül. Körülbelül ennyi
a mérhető cselekmény a filmben: Beamen hatalmas sztárrá válik, a
szurkolók fejében
Rooney képe kezd kikopni, a csapat nem szereti az önfejű Beamen-t,
D'Amato sem rajong érte, viszont általa sikeresebb lett a csapat,
úgyhogy nem nagyon van mit tenni. Christina persze élből elismeri
az új jövevényt, mivel pénzt és győzelmeket hoz, viszont közben
valami kezd megváltozni a csapatban és a csapat körül, felbomlik
a régi rend, és kiéleződik a győzelemért folyó harc. Beamen úgy
áll a játékhoz, hogy jobb látványos akciókkal gyorsan megalapozni
a hírnevét, mint évekig megbízhatóan rendes csapattagként dolgozni,
mohó, alulról feltörekvő fiatalként kezdi szétzilálni a Sharks-ot,
sztárjátékos lesz, és a pénzre és villogásra hajt.
Ebből
a helyzetből kerülnek ki a konfliktusok,
amiket rendes ütemben adagol a film, csak az a baj, hogy azon túl,
hogy megtudjuk a touchdown szabályait, és megismerhetjük az amerikai
futball játékmenetét, nem derül ki számunkra, hogy tulajdonképpen
mi is a történet. Olyan, mintha egy nagyon bennfentes körbe csöppennénk,
ahol kimondatlanul működnek számunkra meglepő dolgok, a résztvevők
olyan részleteken vitatkoznak, amiknek mi még a burkát sem látjuk,
szóval nem könnyű mulatság végignézni ezt a filmet. Pedig Stone
egy alapos és jó rendező, viszont alapjáratban nem vagyunk arról
meggyőződve, hogy egyáltalán érdekes-e ez a film az
Egyesült Államok határain kívül. Miért kell nekünk
mögé látnunk egy olyan speciális nemzeti sport mögé, ami amúgy felületesen
is elég kevés szabad percünkben köti le a gondolatainkat? A filmből
olyan emlékképek maradnak meg a nézőben, hogy Al
Pacino szenved, a magánéletét feláldozza a sport oltárán,
és most mégis kezd körön kívülre kerülni, Cameron Diaz keménykedik,
de nem tudjuk, mire megy ki a játéka (a tökéletesen tehetséges színésznő
eddigi legbénább szereplését láthatjuk ebben a filmben), Beamen-Foxx
először elszáll magától, aztán megemberesedik, még a volt barátnőjét
is újra becserkészi, akit durván kirúgott egy rossz pillanatában,
Dennis Quaid bugyután néz, és jámborul követi az áramlatokat, de
a kellő pillanatban ismét kapitány tud lenni... Uncsi, igazán nem
ezt várnánk Oliver Stone-tól. Lehet, hogy
az a baj, hogy a bennfentes forgatókönyvet nem tudta ellensúlyozni
a világos képi megjelenítés, pedig nagyon ügyeltek rá, hogy a mérkőzésekbeli
összecsapásokat
olyan látványtechnikával oldják meg, amit először a Ryan Közlegény
Megmentése c. filmben láttunk, és ami hihetetlen élményt produkált
abban a filmben, viszont ebben üres technikai fogásként vette ki
magát. Az operatőrnek, Salvatore Totino-nak egyébként ez az első
filmje, viszont a látványtervező, Victor Kempster munkája volt többek
közt a Született Gyilkosok ( Natural Born Killers) c. Oliver Stone-film
is, aminek nemcsak a története, hanem a képi világa is sokkoló volt.
A Minden
Héten
Háború írója Daniel Pyne,
akinek a nevéhez fűződik például a Doc
Hollywood c. film forgatókönyve, ami egyáltalán nem volt
egy értelmes-kedves történetű film. A film forgatása 65 napot vett
igénybe, javarészt Miami-ban vették fel a jeleneteket, és a feszített
munkatempó miatt a focistákat
alakító színészek kiakadtak és agresszívakká váltak, ami nem könnyítette
meg a stáb munkáját. Al Pacino játssza a legárnyaltabb karaktert
a filmben, D'Amato szerepében teret kaptak az elismert színészi
eszközei, legtöbbször közeli felvételeken láthattuk az arcán a profizmus,
az esendőség, az elhivatottság együttes megjelenítését. Al Pacino
minden filmjében jó, de ebben talán ő is egy kissé kiszámítható
játékstílust vett fel, amolyan - saját szintjéhez képest - rutinmunkának
tűnt az alakítása.
Oliver
Stone azt nyilatkozta
a filmjéről, hogy szándéka szerint a film a tradíciók és a változások,
az egyéni ambíciók és a csapatszellem közötti konfliktusokról szól.
Mi úgy látjuk, a sport terén kevésbé sikerült a bevált
"téma-feldogozási" koncepciója, mivel megtudtuk ugyan, hogy
mekkora személyes küzdelmek és emberi konfliktusok állnak a mellesleg
nem politika-és befolyásmentes sport mögött, de nem érezzük úgy
a film végén, mint például a Tőzsdecápák
(Wall Street) c. 1987-es Oliver Stone-film esetében, mintha egy
élményszerű kirándulást tettünk volna a világ egy szeletkéjébe,
aminek már megismertük a sajátos működését, és ha élőben is odacsöppennénk,
már tudnánk, mik a lényeges dolgok, és mik nem. Ha ez a film csak
fele annyira lenne átélhető és pontos, mint a Tőzsdecápák volt,
akkor már nem panaszkodhatnánk.
|