Női
Vonalak
Hanging Up 2000
A Női Vonalak már
a címében jelzi, hogy nem kifejezetten fiúknak készült: a forgatókönyvet
egy nővér-páros írta ( Delia és Nora Ephron), az egyikük regényéből
( Delia Ephron könyvéből), egy nő rendezte ( Diane Keaton), és három
színésznő játssza a főszerepeket ( Meg Ryan, Lisa Kudrow és Diane
Keaton). Ezek a véletlen egybeesések még nem zárnák ki feltétlenül
a férfinézőket, viszont a film története és hangulata annyira romantikus
és nosztalgikus, hogy a férfiak csak kemény zsarolások árán ülnék
végig ezt a 94 percet.
A
film története három nővér
hétköznapjai körül szerveződik, amiben nagyon fontos szerepet kap
az apjuk, Mozell papa (Walter Matthau) és a telefon, ami a család
motorja. Most éppen azért lógnak mindhárman a telefonon, mert az
apa kezdi egyre jobban elveszíteni a kapcsolatot a valósággal, és
elképesztő történetekkel szórakoztatja a körülötte lévőket, amikből
persze egy szó sem igaz. A lányok aggódnak érte, de a gyakorlatban
csak Eve, a középső lány
(Meg Ryan) áll mellette, s ő informálja testvéreit apjuk újabb csínytevéseiről.
A forgatókönyvet
az Ephron-testvérek írták,
Nora és Delia, amelynek alapjául Delia 1995-ös, azonos című regénye
szolgált. Nora Ephron szakértője a romantikus filmeknek, olyan filmek
fűződnek a nevéhez, mint A Szerelem Hullámhosszán
(Sleepless in Seattle), a Michael, vagy A Szerelem Hálójában
(You've Got Mail), ezekben író-rendezőként
dolgozott, de ő írta a nagy sikerű Harry
és Sally (When Harry met Sally...) c. romantikus vígjáték forgatókönyvét
is, ami leginkább Meg Ryan kávéházi orgazmus-produkciójáról lett
ismert. Ezek a filmek mind független lelkek szerencsés találkozásairól
szólnak, és mindegyikben annyi érzelmi konfliktus, vágyódás és boldogság
van, hogy kevés néző tud elmenni mellettük csak úgy, minden reakció
nélkül. Delia ezekben a filmekben társíróként és executive producerként
szerepelt, és mindkettőjük kedvenc színésznője Meg Ryan, aki a legtöbb
filmjük főszereplőnője. Nem lepődhetünk meg, hogy Meg
Ryan-re gondolnak,
ha filmhősnőt keresnek, mivel benne minden megvan, ami ezeket a
filmeket sikerre viszi: törékeny, csibész szőkeség, rengeteg mimikai
fegyverrel, játékos lány-karakter, aki viszont mama szerepben is
tündököl, például a Ha a Férfi Igazán Szeret (When a Man Loves a
Woman) c. filmben káprázatosan jó volt alkoholista családanyaként
is, Andy Garcia oldalán. A Női Vonalakban ő játssza Eve-t, aki a
család szeretetközpontja, akire mindenki számíthat, az apja, a nővérei,
a férje, a fia, és egyáltalán bárki, akinek szüksége lehet rá. Ryan
nagyon jó ebben a filmben is, tulajdonképpen az ő arcjátékán és
rohangálásain áll vagy bukik a film, jelen esetben épp, hogy állva
marad. Az Eve-karaktert Delia Ephron magáról mintázta, mivel regényének
alapötletét saját családja
szolgáltatta, pontosabban az apja, aki már idős korában gyakran
hívogatta a lányait a legképtelenebb időkben is, ha különös figyelemre
és törődésre volt szüksége. Delia szerint ebben az időkben a telefonja
családtaggá vált, és ezt szerette volna filmre vinni a Női Vonalakban.
A film
hangulatát meghatározza,
hogy olyan megtörtént eseményeket dolgozott fel a két Ephron-nővér,
amik velük estek meg, és most ugyanezt a történetet szerették volna
viszont látni a filmvásznon. Műfaja szerint vígjáték a Női Vonalak,
de kevesebb benne a felhőtlenség, mint a komoly, érzelmes és szomorú
dolgok. Eve két testvére éli a saját életét, nem zökkenti ki őket
apjuk betegsége, az idősebbik nővér, Georgia (Diane Keaton) egy
magazin tulajdonosa, hideg és karrierista
benyomást tesz, mindaddig, míg a film végén el nem simulnak az érzelmi
gabalyodások. A legkisebb lány, Maddy (Lisa
Kudrow) képviseli a "rossz kislányt" a családban, mivel még
a húszas évei végén sem találja önmagát, és egyik kalandból és munkából
ugrik a másikba. Kicsit furcsa Lisa Kudrow-t egy ilyen "kiscsaj"-szerepben
látni, mert bár a Jóbarátok (Friends) Phoebe-jeként,
illetve a Romy és Michelle Romy-jaként is hasonló felhőtlen és bohókás
lánykaraktereket alakított, viszont az életben (és a filmvásznon)
sincs akkora korkülönbség közte és Meg
Ryan között, hogy élből elfogadhassuk, hogy Lisa Meg
kishúga, akire Ryan
szinte anyjaként vigyáz. Emellett persze Kudrow ismét nagyon remek
játékot nyújt, valószínűleg ő is feszengett a lázadó kiscsaj-szerepében
(az életben már neki is van egy gyermeke, mint Meg Ryan-nek), de
a stáb szerint minden mondata után improvizált,
és ez vitt egy kellő kis lendületet a filmbe.
Akit már
kevésbé
tudunk dicsérni, az a rendező-Georgia egy személyben, vagyis Diane
Keaton. Színészként sem adott semmi újat, sőt, a lehető legsematikusabb
karrierista-nőtípust formálta meg, de mindezt még rendbe hozhatta
volna egy kitűnő rendezéssel, viszont abban sem remekelt. Szám szerint
ez a film a nyolcadik rendezése (ebben benne van egy Twin Peaks-epizód
munkája is), de sajnos hiába készült rá annyira erre a filmjére
(az előmunkálatoknál egyedül járta be a helyszíneket, és fotózott,
hogy később már kialakult képe legyen az adott helyszínekről), nem
érezte meg a finom határait ennek a romantikus-lélekreható-vígjátéki-szórakoztató
filmtípusnak,
amit az Ephron-testvérek hoztak létre a forgatókönyvükben, és megmaradt
a rendes érzelmi bonyolódásoknál, ami teljesen kiszámíthatóvá tette
a filmet. Eve állja a sarat a mindennapok megpróbáltatásaiban, közben
foglalkozik az apja lelki életével is, a nővérei pedig hívogatják
telefonon, összevesznek, visszaemlékeznek a gyermekkorukra, lecsapják
a telefont, majd kibékülnek, ráéreznek egymás felnőttkori egyediségeire,
és a film végén minden jó lesz, kivéve Mozell-papa sorsát, aki meghal,
és ezzel még közelebb hozza egymáshoz a lányait. Jogos lenne a felvetés,
hogy lehet, hogy már a forgatókönyve sem tökéletes a Női Vonalaknak,
és nemcsak a rendezés a hibás, viszont erre azt mondhatnánk, hogy
nézzük meg
bármelyik Ephronék által írt filmet, mindegyik ennyire
érzelemdús és
elmerengető, mint a Női Vonalak, mégis kellemes emlékeket hagynak
maguk után, és nem feltétlenül gondoljuk úgy a film nézése közben,
hogy egyrészt ezt már láttuk egyszer valahol, másrészt pontosan
tudjuk, hogy milyen kifutása lesz a történetnek végül.
Walter
Matthau viszont
nagyon jól játssza a flúgos-megtört öregembert, minden mozdulata
annyira erősen mutatja az időskor jegyeit, hogy a film végére kétségbe
eshetünk: vajon hány éves most Matthau, és miért csinálja ezt a
szerepet ilyen meggyőzőre? Nem kell aggódnunk, még csak 80 éves,
és szerencsére minden rendben van vele. A Női Vonalak nem egy kifejezetten
magas költségvetésű
film, 40 millió dollárból készült, viszont a bemutatót követő 3
hónap alatt a jegybevételek még nem hozták be az árát. A Női Vonalak
nem vígjáték, inkább egy romantikus film-alkotás, és mindenen túl
egy kellemes estét szerezhet mindazoknak a nézőknek, akik szeretik
a családi filmeket, a kimondatlan érzelmi
bajok képi ábrázolását, a rejtett konfliktusok felszínre
törését, vagy mondjuk, akik odavannak Meg Ryan-ért, mert azt megígérhetjük,
hogy ő szinte az összes jelenetben benne lesz, és végig nagyon kedves
arcokat fog vágni a film során.
-lee-loo-
|