|
|
A
Múzsa Csókja
The
Muse 1999
Woody Allen
Agyament Harry c. filmjéből már ismerjük, milyen dolog a "writers' block",
az írói válság.
Steven Phillips (Albert Broks) most egy hasonló turnéra invitál minket,
a negyvenes, mercédeszes író egyszercsak rádöbben, hogy kiutálták a Paramount
Pictures-től, nem tartanak többé igényt írói szolgálataira. A férfi próbálja
kezelni a dolgot azzal, hogy "majd kijavítom a forgatókönyvet", de rádöbben,
hogy a probléma sokkal súlyosabb, egyrészt ennek a forgatókönyvnek a tükrében
rájöttek, hogy már az előző filmjét sem szerették, másrészt amikor megkérdezi,
hogy mi a baj ezzel a forgatókönyvvel, azt a választ kapja, hogy "te",
és egy ilyen hibát nem könnyű kijavítani.
Felesége,
Laura Phillips (Andie MacDowell) megérti a férfi problémáját, és arra
buzdítja, hogy kérjen egy szívességet a legjobb barátjától és forgatókönyvíró
kollégájától. Na jó, Steven beleegyezik, és ez a barátja, (Jeff Bridges)
tényleg segít is neki, noha nem egy kifejezetten hétköznapi módon.
Felhívja Sarah-t, (Sharon Stone), aki egyebek közt az ő múzsája
is, hogy vállalja be Steven-t is egy körre.
Na jó, itt álljunk
meg egy percre, mondja Steven, miről van szó, ugye ez valami vicc? Jeff
Bridges azonban kitart állítása igaza mellett, miszerint a legtöbb író
konkrétan múzsákat használ, hovatovább,
a legtöbb író pontosan Sarah-t használja, aki mint múzsa ugyan nem ad
ötleteket, de inspirál, és ahova lép, ott kasszasiker terem. Sharon Stone
nagyon ügyesen gesztikulált, valahányszor ezt a szót kimondta, hogy inspirál,
ujjával a feje fölött, spirálisan, mintha lasszót akarna vetni, illusztrálta
a szót.
Steven Phillips
nem egy olyan típusú író, mint amilyen Steve Buscemi a Levesben c. filmben,
neki már mercédesze van, ő már nem befutni akar, hanem bevételt csinálni,
és szépen megmaradni a pályán, egészen addig, amíg egyszer, valami véletlen
folytán pl. nyer egy Oscar-t, utána meg már azt ír, amit akar. Szóval
egyfajta becsületes családapa, aki nem banknak, hanem egy-egy stúdiónak
dolgozik, onnan viszi haza a fizetését. Sarah az első nap nem is fogadja,
és Jeff Bridges segít neki még annyit, hogy ajándékot illik vinni neki,
amit lehetőleg a Tiffany-ban kel megvennie, hogy jó sokba kerüljön.
Ha
ez kell, hát legyen, és Steven beugrik az említett boltba, de minden kábé
3500 dollárnál kezdődik, így csak
egy ezüst kulcstartót sikerül vennie hatvanért. Steven optimista volt,
ami az anyagiakat illeti, mert Sarah ki sem bontja az ajándékot, viszont
közli vele a jóhírt, hogy ő lesz az új ügyfele. Ez annyit jelent, hogy
Sarah az ő költségén fog élni a következőkben. Sarah szerény rezidenciája,
amely egy luxuslakosztály, napi 1700 dollárba kerül, és ez csak a kezdet.
Sarah szeszélyes, és ezen felül állandóan
feladatokat ad Steven-nek, így esik, hogy amikor a kapcsolatuk még csak
pár órája tart, máris összefuthat feleségével egy boltban, és Steven,
akinek tamponok és csigák hevernek a bevásárló kosarában, máris úgy fest,
mintha két felesége lenne titokban.
|
|
Ebben a filmben az a jó, hogy könnyed, (mint a Csak
Egy Kis Pánik), és nem akad el a történet, hanem szépen és folyamatosan
halad előre, sőt, inkább spirálisan, ahogyan Sharon Stone ujjai, amikor
azt mondja "inspirálni". Ennek
az elegáns és üdítő könnyedségnek az eredménye, hogy Steven felesége (Andie
MacDowell) végülis elhiszi a férjének, amit a múzsáról állít. Sőt, amikor
Sarah találkozóra hívja, egészen jól sikerül a kis női csevely, gyakorlatilag
össze is barátkoznak, és a feleség azon kapja magát, hogy megdicsérték
a sütijét, (egy jó múzsa ilyet is tud). Aztán következő nap a
múzsa és a feleség vásárolni mennek, különböző háztartási gépeket,
melyekkel iparszerűen lehet sütit gyártani. Andie MacDowell először a
legkisebb tésztadagasztó gép után nyúlna, ami a polcokon található, de
a múzsa a kezét könnyen átsegíti a legnagyobb és legdrágább tésztadagasztóra,
és hozzá teszi, sok minden van még, amit meg kell tanulnod. És Andie
MacDowell gyorsan tanul, és hamarosan menő éttermekbe szállítja
a remek sütijeit, és amikor a férje kicsit Woody Allen-esen azon aggódik,
hogy esetleg amennyivel többet segít a feleségének, annyival kevesebbet
lendít az ő írói helyzetén, Andie MacDowell megnyugtatja, hogy az sem
baj, mert el tudja tartani az egész családot a sikeres sütikkel.
Az is jó
a filmben, (azon felül, hogy remek humorokkal van tele), hogy Steven karaktere
nagyon el van találva, (könnyű, ha valaki írja, rendezi, és szerepli a
saját filmjét, persze nem mindenkinek jön össze így sem). Steven kicsit
szkeptikusan indít, és végig ki is tart a szkepszise mellett, nem engedi,
hogy az áramlatok csak úgy fellibbentsék őt, magukkal ragadják, és lám,
amíg ez nem történik meg, hiába van már neki is múzsája, mégis valahogy
kakukktojásnak számít az írók világában. Ha egy pillanatra elfordul, azt
látja, hogy James Cameron jön ki
a vendégházból, Sarah ugyanis már odaköltözött hozzájuk, Cameron-nak egyébként
azt tanácsolta Sarah, hogy a következő filmjében ne legyen víz, ezzel
le is beszélte a Titanic 2-ről. Vagy belebotlik Martin Scorsese-be, aki
szintén Sarah-t keresi, Taxisofőr 2 ügyben, de a Veled Vagy Nélküled rendezője,
Rob Reiner is felbukkan ugyanígy, a családjával tett látgatást az akváriumnál,
de nem habozik előkapni egy kis ajándékot Sarah
számára, mert nagyon hálás neki. Igazi kellemes nyári film, komoly humorokkal,
kedvenc rész például, amikor Andie MacDowell úgy ébred, hogy fáj háta,
mert a padlón aludt Sharon Stone miatt.
Egyébként érdemes megjegyezni, hogy Sharon
Stone szerintünk egy félreértett művész, valahogy sosem vettük
komolyan, mindig csak a titokzatos, esetenként ostoba csábító nőt játszotta,
aki jó néz ki. Közben viszont, ha belegondolunk, akármit is játszott,
mindet nagyon jól csinálta, (beleértve ezt a filmet is), és akire korábban
úgy gondoltunk, hogy kommersz, tartalmatlan, szőke színésznő, akit azért
szerepeltetnek annyit, mert a közönség hajlamos befizetni, ha ő benne
van egy filmben, arra a Sharon Stone-ra ma már, mint egy klasszikus, profi
színművészre tekintünk.
-bob-
|