|
|
Mindenütt jó
Anywhere But Here
1999
Nagyon sok olyan
filmet láthattunk már, amiben egy apa-fiú kapcsolat állt a középpontban,
most viszont átrándulhatunk a másik oldalra, és a Mindenütt Jó c. filmben
megtudhatjuk, hogy hogyan csinálják ezt a nők, vagyis hogy jönnek ki egymással
szabadidejükben az anyák és a lányok.
Ez a film
nem monumentális, nem drámai, még csak nem is komikus. Egész egyszerűen
rendkívül bájos. Mindemellett nagyon életszerű. Nincsenek benne túlzások,
vagy feledhetetlen hatásvadász jelenetek. Nem mutatja könnyebbnek a nehézségeket,
vagy elviselhetetlennek az elviselhetőt.
Adele (Susan
Sarandon) igazi életimádó optimista, tele nagyratörő álmokkal. Középkorú
nőtől talán szokatlan intenzitással próbálja megvalósítani mindazt, amire
képesnek tartja magát. Életvitele és tervei azonban kicsit elrugaszkodottak
a hétköznapoktól, választásai pedig legtöbbször felelőtlenek. Emiatt nem
érzi jól magát a kisvárosában,
szabadulni akar a megszokott dolgoktól, úgyhogy lányával, Ann-nel (Natalie
Portman) együtt utazni készül. Ennek a döntésnek senki sem örül igazán,
de legfőképp Ann ellenzi a dolgot, hiszen neki útitársként kell részt
vennie ebben az őrült kalandban. Őt nem csábítja a napfényes Los Angeles
hamiskás pompája, szívesebben maradna otthon barátaival, nagyszüleivel
és nevelőapjával. Utálja anyja könnyelmű életstílusát, és azt, ahogy a
pénzzel és a körülötte lévő emberekkel bánik. Anyját természetesen ez
nem igazán érdekli, betuszkolja hát Ann-t újdonsült öreg mercijébe, és
meg sem áll Beverly Hills-ig. Az
élet persze itt sem habos torta, csak sokkal többe kerül. Hiába kap Adele
munkát a helyi középiskolában, a kifizetetlen számlák így is egyre gyűlnek.
A férfiaknál is túl magasra teszi a mércét, így ezen a téren is csak szánalmasnak
mondható sikereket ér el.
Ann
nehezen törődik bele a sorsába, s bár viszonylag hamar beilleszkedik új
környezetébe, folyamatosan egy szökési
tervet forgat a fejében. Kétségbeesésében még édesapját is felkutatja,
aki azonban hallani sem akar róla.
A két nő
- anya és lánya - a nehézségek ellenére, vagy talán éppen emiatt, azonban
szép lassan mégis egymásra talál. Adele kezd rádöbbenni saját korlátjaira,
Ann pedig úgy érzi, hogy nem tudna visszamenni a mostanra már szűknek
tűnő kisvárosba, és anyja hóbortjai nélkül a világ sokkal unalmasabb lenne
számára. Egymás iránt érzett gyűlöletük végül szinte észrevétlenül változik
át odaadó szeretetté.
Bár az Oscar-díjas
forgtókönyvíró Alvin Sargent (Júlia, Átlagemberek) nem rossz munkát végzett,
a film erőssége inkább a színészi játék.
Susan Sarandon (Adele) számtalanszor bizonyította már, hogy kiváló színésznő,
lásd Thelma és Louise, Lorenzo olaja, Az ügyfél, Édesek és mostohák, az
Atlantic City, de még a Rocky Horror Picture Show is. Sarandon ebben a
filmben is emlékezeteset alakít. Adele egy összetett
karakter: minden negatívuma ellenére szeretetreméltó, szánalmasan
naiv, és mindemellett igen erőteljes személyiség. Hiába adunk a lányának
igazat a köztük létrejövő legtöbb vitában, mégsem tudjuk elítélni, mert
látszik rajta, hogy alapjában véve jót akar, és pontosan a lánya iránt
érzett szeretete ösztönzi tetteit.
|
|
A film fő motívuma az anya-lány kapcsolat, ezért nagyon fontos volt a
megfelelő partner kiválasztása. A kínai származású rendező,
Wayne Wang (Mennyei örömök klubja; Chinese Box) nem gondolkodott
sokat, rögtön tudta, kit szeretne szerződtetni erre a szerepre, Natalie
Portman-t akarta, és szerencsére meg is kapta. A
Kis Natalie-t fiatal kora ellenére jó néhány
filmben láthattuk már, és tehetségének köszönhetően mára már Hollywood
komoly színésznői közé sorolható. A nagy áttörés a Leon, a Profi volt
a számára, ezeket követték a Gyönyörű Lányok, A varázsige: I love you,
a Támad a Mars, a Szemtől szemben és a Baljós Árnyak. Az immár 19 éves
Natalie a filmezés mellett a Harvardra
is jár, és a korábban már a Broadway-en is letette névjegyét, az Anna
Frank naplója főszereplőjeként.
Wang szerint Natalie fontos értékekkel, egy tinédzser
intelligenciájával, éberségével és belső erejével színesítette Ann szerepét.
Sarandon
is nagyon örült ennek a választásnak. “Ha olyan valakit választottunk
volna, aki nem rendelkezik a megfelelő természettel, bájjal és intelligenciával,
akkor úgy nézett volna ki, mintha az általam alakított figura gyötörné,
sanyargatná a lányt. Ki lenne arra kíváncsi? Viszont ha a figurák egyenrangúak,
akkor valószínűleg egy idő után az fog eszükbe jutni, hogy az anya hibái
és butaságai ellenére biztosan tett valami jót, hiszen Annből egy egészséges
és nagyszerű kölyök lesz.”
Sarandon egyébként úgy tűnik, emberileg is megkedvelte
Natalie-t. Történt ugyanis, hogy a rendező a forgatás során megfenyegette
a lányt: ha nem vállalja az Ann-re tervezett meztelenkedős jelenetet a
filmben, kidobja az eddig leforgatott anyagot, és új sztárt keres a produkcióhoz.
Natalie közölte, hogy nem prűd
és valószínűleg később vállal majd ilyen felkérést is, de egyelőre egyetemre
jár, és meglehetősen kínos lenne olyan tanár előtt vizsgáznia, aki gondolatban
esetleg a szerepével azonosítaná, ezért nem szeretne meztelenül
szerepelni a filmben. A vitának Sarandon vetett véget. Közölte Wanggal,
hogy ha elküldi a lányt, helyette is kereshet valaki mást. Így Portman
maradt, a jelenet ugrott, a forgatókönyvírónak pedig pluszmunkája akadt.
A Mindenütt
Jó - az
érzelmi szálakat tekintve- leginkább egy másik Susan Sarandon-filmre emlékeztet,
az Édesek és Mostohák c. 1998-as filmre, Chris Colombus rendezésében.
Ebben Sarandon a volt férje aktuális szerelmével, Julia Roberts-szel (Isabel)
barátkozik meg a film végére, és végül mindkét nő úgy fogadja el a másikat,
amilyen, a helyzetükből adódó ellenségeskedés végül barátságba
hajlik, és az utolsó percekben már nemcsak a filmvásznon, de a nézőközönség
soraiban is sír mindenki. A Mindenütt Jó is hasonló érzelmi vonalakon
játszik: egy középkorú nőnek kell megtalálnia a saját boldogságát úgy,
hogy mellette feltűnik egy újfajta verziója is az életének, amit a lánya
képvisel. Nehéz megtalálni a közös hangot egy ilyen kapcsolatban, ahol
az anyának vannak még lefutatlan
körei az életével, de az idő szorítja, mivel ha most nem figyel eléggé
a lányára, akkor később már nem biztos, hogy ez pótolható. Ann-nek sincs
könnyű dolga, mivel ugyanannyira nem mindennapi jelenség, mint az anyja,
de ő egy komolyabb hozzáállást próbál ki az élettel szemben, vigyáznia
kell mindkét félnek, mivel egy anya-lány kapcsolat folyamatos harc, viszont
annál kellemesebbek a frontbarátkozások.
A Mindenütt
Jó előnye, hogy az életben "komolynak" elkönyvelt generációs
és érzelmi problémákat játékos formában adja elő, egy közös kaland során
anya és lánya tényleg sok újat tanulnak magukról, egymásról és mindenről,
ami most már mindkettőjükre vonatkozik. Hátrányaként viszont az említhető,
hogy a már látott filmekhez képest nem sok újdonsággal tud szolgálni,
tehát egyfajta nem kellemetlen deja vu.
-tivi-
|