Steadicam
-interj� R�v�sz Bal�zsal
A
mozi a filmekr�l sz�l, a filmek pedig a mozg�sr�l, �s nemcsak a
filmen bel�l mozognak dolgok, pl. egy k�zeled� mozdony, m�g a h�skorban,
hanem maga a kamera is. A kamera mozg�sa annyira l�tfontoss�g�,
hogy egyszer�en nem k�sz�l olyan film, amib�l ez az alapelem hi�nyozna,
(lesz�m�tva tal�n a Pressz� c. hazai filmet). A kameramozgat� eszk�z�kr�l,
�s els�sorban a Steadicam-r�l besz�lget�nk R�v�sz Bal�zs operat�r
szakos f�iskolai hallgat�val, �s akt�v Steadicam operat�rrel.
CSPV: Nemr�g l�ttuk a L� Meg a Lola-t, amiben a Lola v�gigrohanta
az eg�sz filmet, vagy kor�bban a Strange Days-t, aminek az elej�n
x percen �s t�bb emeleten, l�pcs�k�n meg alagsori �ttermen kereszt�l
rohan a kamera, elk�peszt� felv�telek voltak, mi az a Steadicam?
R.B.
: A Steadicam legink�bb a k�zi-kamer�hoz hasonl�t, mert egy
emberre van felszerelve, teh�t k�t l�bon j�r, ahova az ember elmegy,
oda a kamer�t is mag�val tudja vinni, ugyanakkor kik�sz�b�li azokat
a zavar� mozg�sokat, (rezg�seket, d�ccen�seket), amik a test �s
a kamera k�zvetlen kapcsolata miatt j�nn�nek l�tre. Egysz�val egy
emberre szerelt kamera, �s egy stabiliz�ci�s berendez�s egyben.
CSPV:
Mire haszn�lj�k? �s milyen gyakran?
R.B.
:Volt egy r�sz a Ponyvareg�nyben, amikor Bruce Willis visszamegy
az apja �r�j��rt. Otthagyja a Hond�t, �s h�tulr�l k�zel�ti meg a
h�zat, kereszt�l egy dr�tker�t�s 30 centis r�s�n. Az p�ld�ul egy
Steadicam felv�tel, m�sk�pp nem is lehetett volna felvenni.
CSPV:
Mi�rt?
R.B.
: Az�rt, mert ahhoz, hogy egy kamera haladni tudjon, ahhoz vagy
egy nagyon sima talajra van sz�ks�g a Dolly sz�m�ra, (mint a st�di�kban),
vagy egy s�np�ly�t kell fel�p�teni, �s akkor a Dolly, (a kamramozgat�
kocsi) azon halad. Ennek a s�np�ly�nak teljesen v�zszintesnek kell
lennie, vagy egy fix lejt�ssel kell rendelkeznie. Ahol ez nem lehets�ges,
p�ld�ul az eml�tett gazos, dr�tker�t�ses r�szn�l, ott m�ris j�het
a Steadicam.
CSPV:
.. amely k�t l�bon j�r ..
R.B.
: Igen ..
CSPV:
A Steadicam egy �j tal�lm�ny?
R.B.
: Nem igaz�n, gyakorlatilag velem egyid�s, teh�t olyan hetvenegy-kett�
�ta l�tezik, �s az els� sz�ria �ta alig v�ltozott, csak egyre k�nyelmesebb
lett a haszn�lata az operat�r�k sz�m�ra. Magyarorsz�gon a 90-es
�vek elej�n hozta be a Cosmo nev� rekl�m st�di�. Nem felt�tlen�l
pontosak az inform�ci�im, de �gy tudom, hogy egy katonai szerkezetb�l
fejlesztett�k ki, volt egy ilyen emberre er�s�tett, stabiliz�lt
�llv�nyszerkezet, csak a monitor hely�n egy c�lz� cucc volt, a kamera
hely�n pedig egy g�ppuska. Ennek egy makett v�ltozat�t egy�bk�nt
az egyik Alien filmben is lehetett l�tni, tal�n az els�ben.
CSPV:
Milyen neh�z ez a r�der�s�tett cucc, amivel k�t l�bon k�zlekedsz?
R.B.
: Maga a Steadicam olyan 18 kil�s, de erre r�j�n m�g a kamera
�s ha filmre forgatunk, akkor a monitor is, �s ez �gy egy�tt olyan
40 kil�.
CSPV:
Nem szakadsz meg?
R.B.
: Nem, a l�nyeg a teljesen egyenes gerinc. Ha a h�tad egyenes,
akkor az eg�sz cucc balanszban van, �s akkor csak annyit �rzek,
mintha egy kisgyerek a nyakamban �lne, hiszen nem a v�llam tartja,
hanem a gerincem. Viszont, ha egy millim�tert el�rehajoln�k, az
eg�sz elkezdene h�zni, �s az rossz lenne, de ilyet nem csin�lunk.
CSPV:
H�nyan foglalkoznak Magyarorsz�gon Steadicam-ez�ssel?
R.B.
: Nem t�l sokan, vide�val t�bben is tudnak Steadicam-ezni, de
filmkamer�val effekt�ve ketten, velem egy�tt, a m�sik, (illetve
egyik, mert � egy picivel hamarabb kezdte) a Nyerges Tam�s.
CSPV:
Teh�t egy a kett� k�z�l, az te vagy? S
R.B.
:Igen, ezek szerint ..
CSPV:
Hogy n�z ki egy Steadicam-es forgat�s, �gy �rtem, amikor egy filmkamer�t
l�tsz felv�tel k�zben, az operat�r odanyomja a szem�t a keres�h�z,
mellette az �less�g-�ll�t� (focus puller) tev�kenykedik, a k�pet
pedig, amit a kamera �ppen l�t, a kamer�ba �p�tett vide� egys�g
�s egy k�bel eljuttatja a monitorokhoz, amin a rendez� is l�tja,
hogy �ppen mi t�rt�nik. A Steadicam l�nyege pedig a balansz, ha
j�l tudom, nem is szabad meg�rinteni a lebeg� kamer�t?
R.B.
: Nem, t�nyleg nem szabad meg�rinteni, az egyetlen erre kijel�lt
r�sz az a kar, amivel svenkelni tudok, a t�bbi pont �rint�s szempontj�b�l
tabu. Az �less�g �ll�t�st ez�rt t�vir�ny�t�ssal v�gezz�k, ott s�t�l
mellettem a focus puller �s a kez�ben l�v� t�vir�ny�t�n tekergeti
a kis t�rcs�t, ami egy r�di�ad� seg�ts�g�vel a kamera optik�j�t
forgatja. A szememet nem tudom a keres�re tapasztani, ehelyett a
Steadicam alj�ra er�s�tett monitort n�zem, a rendez� monitor�ra
pedig egy 1 wattos mini-t�v�ad� seg�ts�g�vel jut el a k�p. Kicsit
tal�n bonyolultnak hangzik, de a gyakorlatban nagyon egyszer�, ilyen
a fejlett technika...
CSPV:
Mi�rt, illetve milyen esetekben haszn�lnak egy forgat�son Steadicam-et?
R.B.
: �ltal�ban akkor, ha m�sk�ppen nem lehetne megoldani a feladatot.
Egy Dolly, vagy egy fahrt-s�n 70 centi sz�les, �s a kamera mellett
ott �l a focus puller, meg ott van a fahrt-mester, aki a kocsit
tolja, ezzel szemben a Steadicam b�rmin kereszt�l megy, ami nem
40 centin�l nem keskenyebb, �s egyenes gerinccel bef�rek magass�gban
is, ak�r hajl�tott t�rddel. Volt olyan, hogy egy vonatban kellett
�ld�z�st felvennem, ahogy a keskeny folyos�n rohang�lnak a sz�n�szek
a t�megben.
CSPV:
Az Eur�pa Expresszben esetleg?
R.B.
: Nem, ez egy amerikai film volt, azt hiszem a v�gleges c�me
az, hogy "A M�rgezett", (Contaminated Man) William Hurt �s Natascha
McElhone j�tszanak benne, id�n mutatj�k majd be.
CSPV:
Teh�t a Steadicam-esek egyfajta specialist�k? Akiket a l�pcs�k,
vagy s�ros erdei talaj, vagy rohan�sok eset�n riasztanak?
R.B.:
Mondhatjuk, igen, de ugyanilyen akad�lyt jelent esetleg egy
k�sz�b, vagy egy keskeny ajt�, ahol a n�z� nem is gondoln�, hogy
Steadicam-re volt sz�ks�g. M�sr�szt gyakran akkor is Steadicam-et
vesznek ig�nybe, ha teljesen norm�lis felv�telekr�l van sz�, p�ld�ul
amiatt, hogy sokkal gyorsabb a k�l�nf�le �t�ll�sokat megcsin�lni,
(egyik felv�telb�l �tk�lt�zni a m�sikba), �s ezzel komoly k�lts�geket,
konkr�tan teljes forgat�si napokat lehet megsp�rolni, �s egy film
forgat�s�n t�bb sz�z ember vesz r�szt, teh�t egy forgat�si nap nagyon
nagy p�nzt jelent.
CSPV:
Mennyibe ker�l egy Steadicam egy napra?
R.B.:
130-180 ezerbe
CSPV:
A kamera?
R.B.: 120-140 ezer ..
CSPV:
T�nyleg nem olcs� dolog a filmez�s .. ha csak a kamera ennyi, akkor
el tudom k�pzelni, mit jelenthet egy forgat�si nap �sszk�lts�ge
..
R.B.:
Ja, de szokt�k az�rt is haszn�lni a Steadicam-et, mert nagyon
j�l lehet vele fordulni. A fahrt-s�nt vagy egyenes, vagy kanyar
r�szekb�l lehet �ssze�ll�tani, �s kanyarodni csak egy meghat�rozott
sz�gben, illetve egy maghat�rozott sugar� k�r ment�n k�pes, a Steadicam
viszont enn�l sokkal kisebb, vagy nagyobb kanyarokat, mer�sz fordulatokat
is k�nnyed�n k�pes megcsin�lni. Tarantino a N�gy Szoba c�m� filmben
az � r�sz�t teljesen Steadicam-mel vette fel �pen emiatt, hogy nagyon
mobil.
CSPV:
Neh�z megtanulni Steadicam-ezni?
R.B.:
Hogy mondjam, tulajdonk�ppen nem az, ez is csak olyan dolog,
mint b�rmilyen berendez�s, ki kell k�pezned magad, hogy foly�konyan
tudd haszn�lni, meg lehet csin�lni, viszont, ne felejtsd el, hogy
ez csak a plusz, mert ami a l�nyeg, a vizu�lis m�v�szet, (�s a Steadicam
operat�r maga kompon�lja a k�pet), az operat�ri, illetve director
of photography jelleg� munka, mert hi�ba vagy k�pes kezelni ezt
a szerkezetet, ha k�zben nem vagy operat�r, (DP - director of photography).
CSPV: A Steadicam teh�t �nmag�ban csak egy plusz eszk�z,
�s az, amit a filmekben l�tunk, az egy Steadicam-es operat�r, nem
pedig egy Steadicam munk�ja.
R.B.:
Valahogy �gy ..
CSPV:
�s mondd csak, milyen kameramozgat�si eszk�z�k l�teznek m�g? �gy
�rtem, m�r tudjuk, hogy vannak a Dolly-k, amik m�terem min�s�g�
terepen gumikerekekkel, am�gy s�nen k�zlekedhetnek. Azt�n tudjuk,
hogy ezekre a Dolly-kra r� lehet pakolni mindenf�l�t, m�g kisebb
darukat is, �s van a Steadicam. Ez minden?
R.B.:
Dehogy is .. Ott vannak az aut�kra er�s�tett kamer�k, (amihez Eur�p�ban
szinte kiz�r�lag Citroen kacs�kat haszn�lnak, mert azoknak profi
a rug�z�suk, az USA-ban j�val nagyobb a v�laszt�k ..), ez is teljesen
hagyom�nyosnak sz�m�t, Lehet kamer�t helikopterre is er�s�teni,
persze ehhez m�r egy sp�ci stabiliz�l� eszk�zre van sz�ks�g, de
ma m�r van olyan is, hogy egy pici minihelikopter, ami t�vir�ny�t�s,
�s csak a kamera "�l" benne. Azt�n ott van a Jimmy-Jib, vagy Javelin
Crane, amiket koncertfelv�teleken lehet l�tni, (hossz� bel�g� r�d,
a v�g�n egy t�vir�ny�tott kamer�val), ezek eset�n a director of
photography egy joystick-kel a kez�ben oper�l. Vagy itt van a leg�jabb
szerkezet, a Technocrane, amit p�ld�ul a Vodafon kezdeti rekl�mfilmjeiben
lehetett l�tni, ez a szerkezet k�pes a kamer�t az �sszes lehets�ges
m�don mozgatni, bele�rtve a saj�t v�zszintes �s f�gg�leges tengely�t
is.
CSPV: �s amit a M�trixban l�thattunk, hogy a kamera
k�rbemegy a szerepl�n, a szerepl� pedig kimerev�tve �ll, ak�r a
leveg�ben is?
R.B.:
Az a photo-fahrt, de ez egy virtu�lis
kameramozgat�si eszk�z, mivel konkr�tan nem is mozgat kamer�t. Ez
egy szinkroniz�lt id�z�t� berendez�s, amely sok darab fixen �llv�nyra
helyezett kamer�t vez�rel. Ezek a kamer�k, (gyakorlatilag fot�kamer�k)
k�l�nb�z� sz�gekb�l l�tj�k ugyanazt, �s ha a k�l�n-k�l�n lefot�zott
kock�kat egym�s ut�n, filmk�nt levet�ted, akkor kapod meg az effektet.
De mint a neve is mondja, ez is kameramozg�snak min�s�l. Egy�bk�nt
a M�trix-ban pont az a j�, hogy azt a sok-sok effektet, amiket eddig
csak vide�klipekben l�thattunk, nagyon profin �s ig�nyesen beforgatt�k
egy j� filmbe. A vide�klipek (amiket, ne felejtsd el, ugyan�gy filmkamer�val
vesznek fel), nagyon sok �jdons�got hoznak a filmez�sbe, konkr�tan
a mozifilmekbe, csak persze ezeket tudni kell megfelel�en haszn�lni,
�s a M�trix nagyon tudta. A Csillagok h�bor�ja ehhez k�pest, (pedig
r�gen a kedvencem volt) semmit nem produk�lt.
CSPV:
Nem is tudom, Bal�zs, .. �lm�ny volt veled besz�lgetni ..
R.B.:
K�szi ..
CSPV:
Mi k�szi!
|