|
|
A Mars Mentőakció
Mission To Mars 2000
Az amerikai filmgyártás
azzal a fixa ideával küszködik, hogy minimum két évente elő kell hozakodnia
valamelyik stúdiónak egy űrutazós-filmmel, különben a nézőkön erős elvonási
tünetek jelentkeznének, hiányolnák a lebegést a vásznon, a bátor űrhajósok
önfeláldozó merészségét, a houstoni központ profizmusát, és az ottani
tapsviharokat egy-egy sikeres manőver után.
Miután átvészeltünk olyan (NASA-közeli) filmeket, mint A Gömb, A Kapcsolat,
Az Apolló 13, az Armageddon, és társaik, most a Touchstone Pictures és
a Spyglass Entertainment stúdiók közös produkciójában egy Mars-expedíciót
izgulhatunk végig.
Brian De Palma
a film rendezője, aki thrillerekben nagyon jó, viszont A Mars Mentőakció
az első sci-fi filmje, és láthatóan kissé idegen neki ez a műfaj. Szándéka
szerint egy újfajta sci-fi filmstílust
szeretett volna alkalmazni, amiben több a valóságközeli utalás, ezért
a stábban helyet kapott két "űrséta tanácsadó",
és egy Mars-tanácsadó, akik olyan hivatásos űrhajósok és tudósok, akik
beható ismeretekkel rendelkeznek az űrhajózásról, illetve a Mars bolygóról.
A film dramaturgiája
nem bíz sokat a véletlenre, az első félórában különböző szereplők spontán
megnyilatkozásaiból ismerjük meg a Mars-expedíció előzményeit, ezt az
filmidőt a készítők láthatóan beáldozták arra, hogy a nézők képbe kerüljenek
az űrhajósok motivációival, érzelmeivel kapcsolatban, így ezek az első
párbeszédek elég mulatságosan hangzanak éppen a nem leplezett szándék
miatt. No, de végül elindul a Mars 1 csapat,
négy fős legénységgel, akik nem találnak szívélyes fogadtatásra a Marson.
Egy hatalmas tornádó-féle támadja meg őket, aminek az lesz a vége, hogy
a maradék egy túlélő űrhajósért, Luke Grahamért (Don Cheadle) kell küldeni
egy mentő-expedíciót, ez lesz a Mars 2, szintén négy fős legénységgel,
Woody Blake (Tim Robbins) parancsnok
vezetésével. Az akcióban Blake-en kívül részt vesz Blake felesége, Terri
(Connie Nielsen), egy Phil nevű
navigátor srác (Jerry O'Connell) és Jim McConnell (Gary Sinise), aki családi
okokból mondta le a Mars 1 vezetését, de most végül mégis utazhat, és
bebizonyíthatja, hogy tényleg ő a legjobb a Mars-utazásokkal kapcsolatban,
ahogy ezt a film elején már megtudtuk. Jimet Brian De Palma bevált kedvenc
színésze játssza, Gary Sinise,
aki eddig kevés filmben játszott pozitív hőst.
Ő volt a gonosz szereplő a Váltságdíjban és Az Utolsó Dobásban ( ez utóbbiban
dolgozott először együtt De Palma-val),de ő volt Forrest Gump legjobb
barátja is, illetve láthattuk őt az Apolló 13-ban is. Sinise-nek hihetetlenül
szimpatikus arca van, talán ezért is kap negatív szerepeket, A Mars Mentőakcióban
viszont kiegyensúlyozottan kedves karakter, úgyhogy lassan elfelejthetjük
neki az eddigi filmbeli gonoszkodásait. A legkifejezőbb színészi eszköze
a szeme, illetve a szeme alatti
karikák, amivel kicsit kiismerhetetlenné válik a személyisége, ezért nem
lepődtünk meg, amikor a korábbi filmjeiben hirtelen átváltott megnyerő
rendőrből negatív hősbe. Sinise ebben a filmben is igyekszik képességei
legjavát nyújtani, figyelemreméltó például az a jelenet, ahol egy pillanatra
zavarba kell jönnie, úgy, hogy már előre tudjuk, hogy most el fog pirulni,
jól játszik, de valószínűleg ő sem gondol karrierjének csúcspontjaként
a Jim McConnell-szerepére.
|
|
Tim Robbins-szal
viszont méltatlanul mostohán bánik a forgatókönyv, ő sokkal jobb színész
annál, mint hogy Blake kapitányként kellene tündökölnie.
A film hatóerejét nem a cselekménybe, mint inkább a látványba rejtették
az alkotók, vagyis, nem kápráztatnak el minket váratlan izgalmak, viszont
sokáig merenghetünk az anti-gravitációs képeken, az Űrben való
lebegéseken, a folyadékok a Mátrix-ban megismert furcsa mozgásán,
sőt, meglepnek minket egy gravitáción kívüli tánccal is, amit Woody és
Terri lejt, ezt a látványt 16 speciális effektus-szakértő és egy koreográfus
felügyelte.
A Mars Mentőakció dramaturgiai
tagolása - De Palma terveivel ellentétben sajnos követi azt a rossz sci-fi
filmes hagyományt, miszerint a történet csak úgy tud előre döcögni, ha
folyamatosan valami váratlan technikai probléma adódik az űrhajón, illetve
az űrhajósokkal, és ezeket kell hirtelen megoldania a szereplőknek, aztán
a végeredményből adódóan fog elágazni tovább a cselekmény, persze ezekből
a "veszélyhelyzetekből" származik némi izgalom is, de nem túl sok. A film
vége felé már szemrebbenés nélkül vesszük tudomásul, hogy bármikor elfogyhat
az oxigén, nőhet a légnyomás, kilyukadhatnak
a szkafanderek, rengeteg külső tényező nehezítheti hőseink életét, de
ilyenkor legbelül azért érezzük, hogy páran úgyis túl fogják élni ezt
a nehéz expedíciót, amiben mellesleg önszántukból akartak részt venni
a szereplőink, tehát nem izgulunk olyan nagyon, mint kellene és lehetne.
A film 2002-ben
játszódik,
mivel a szakértők szerint körülbelül ekkor fognak megjelenni emberek a
Marson. A film terve abban az időben született, amikor a Marsról sokat
hallhattak a nyilvánosság, mivel 1997 nyarán a NASA egy marsmobilt küldött
a bolygóra, aminek segítségével képek készültek a Mars felszínéről. A
filmben főszerepet kap egy ilyen hasznos kis marsmobil, ami a legénység
előfutára ezen a veszélyes bolygón.
A film sokat
köszönhet a látványtervezőinek, köztük a vizuális effektek főnökének,
John Knoll-nak, aki a komputer-grafikák szakértője, ő tervezte a bátyjával
együtt a Photoshop nevű programot,
emellett pedig olyan filmekben dolgozott, mint a Baljós Árnyak, a Mission
Inpossible, vagy a Háborgó Mélység c. filmek. A vágó, Paul
Hirsch A.C.E is nemzetközileg elismert szakember, neki ez a 11-ik
közös filmje De Palma-val, ő vágta a Csillagok Háborúja-trilógiát, amiért
Oscar-díjat is kapott. A filmzenével viszont alaposan melléfogtak az alkotók,
mivel Ennio Morricone olyan szörnyen bántó
patetikus zenét kreált, hogy a film alatt többször eltereli a néző figyelmét
a cselekményről a kizökkentő zenei aláfestés.
A Mars Mentőakció
stábja együttműködési szerződést kötött a NASA-val, aminek alapján a NASA
szakértői korrigálták a forgatókönyvet, felügyelték a technikai hitelességet
és instruálták a színészeket az űrbeli tapasztalataik nyomán. A film után
valószínűleg otthonosabban tudnánk mozogni a Marson, mint előtte, viszont
nem biztos, hogy annyira vonzana
minket a bolygó, mint például a Total Recall: Az Emlékmás c. Paul Verhoeven-filmben
Schwarzeneggert, aki mindenképp csakis a Marsra szeretett volna eljutni.
-lyl-
|