Mammut
Budai Moziközpont
- "since 2000 júni 22."
Kezdetben a plázák
kívülről szívták magukba a várost, lásd Duna Pláza, Pólus Center,
nem az aktuális kerület lakóinak szóltak, hanem egész komoly "vonzáskörzetük"
volt.
A
másik dolog, ami volt nekik, az a mozi, és a Mammut szinte kakukktojásnak
számított a maga mozitlanságával. De ez nem volt különösebben feltűnő,
hiszen a multiplex-es plázák mind a külső kerületekbe vették be
magukat. De aztán jött a Westend a Ster Century Megaplex-ével, és
a Mammut immár második lett a kategóriájában, mivel volt egy belvárosi
versenytársa, amelyiknél egy fejjel, illetve egy egész multiplex-szel
alacsonyabbnak számított.
De aztán
fordult a kocka,
hiszen a Mammut tetején egy új szint került beépítésre, (a parkoló
területéből csípek le) ami a Budapest Film új multiplex-ének a megépítéséhez
szolgáltatott alapot. Az új komplexum neve: Mammut Budai Moziközpont.
A tulajdonosok hangsúlyozzák, hogy ez nem egy multiplex, hanem több
mozi együttese egy helyen, és különbségként a multi-multiplexekhez
képest azt jelölik meg, hogy itt nemcsak
"sikerfilmeket", "kommersz filmeket" játszanak, hanem kisebb,
művészfilmeket is, (gyakorlatilag a Budapest Film saját forgalmazású
filmjeit). Ez tehát a másság a Mammut Budai Moziközpontban. Számunkra,
végfelhasználók számára ez semmilyen különbséget nem jelent, a multiplex
az már csak multiplex, és maga a különbségtétel is erőltetettnek
tűnik, de mindenkinek szíve joga, hogy hogyan nevezi el a saját
termékét, (a Sony pl. kitalálta,
hogy nem "videó kamera", nem "camcorder", hanem "handycam",
amely kifejezésből egyből nemzetközi védjegyet gyártott, és lám,
bejött neki). Részünkről a Moziközpont és a Multiplex gyakorlatilag
egyre megy, ráadásul egyszerre úgyis csak egy terembe ül be egyszerre
az ember, vagyis a régi jó kifejezés, hogy "nem megyünk el moziba?"
még mindig verhetetlen.
A multiplex-ek
versus sima mozik
konfliktusa gyakorlatilag egy jó mélyen gyökerező látásmód problémát
jelent. Amikor "bejöttek" az új típusú mozik, az emberek automatikus
idegenkedésbe kezdtek, ami persze nem látszott meg az új multiplex-ek
terem-kihasználtsági adatain. Elsősorban az "értelmiség" ágállt
a multik ellen, mégpedig úgy, hogy "patás" cipőjű, (értsd: ostoba)
lányok, és ékszerekkel megrakott, kigyúrt, (értsd: ostoba) fiúk
szórakozó helye, a kultúrálatlanság határai alatt. A
helyzet egyik érdekessége az volt, hogy az "értelmiség" mint olyan,
a nyolcvanas években lezajlott
modern-postmodern fordulat, illetve váltás nyomán megsemmisült,
az utolsó kifejezés, amit megalkotott az maga a postmodern volt,
idáig terjedt a szerepe. Mindentől függetlenül nem csoda, hogy mindenki
idegenkedett (kicsit vagy sokat) az új mozi-szisztémától, hiszen
a változások a kultúrában mindig zavarba ejtik azokat, akik már
korábban is jól illeszkedtek. Akik viszont korábban
alig jártak moziba, (feltehetően rájuk gondolt úgy az ex értelmiség,
mint a "patás" és "kigyúrt" lányokra, fiúkra), az új multik plusz
vonzereje révén felvették a szórakozási formákat tartalmazó listájukra
a mozinézést, aminek persze egy igazi ex értelmiségi csak örülhetett
volna.
De mégsem
örültek a régi mozinézők az újaknak, mert az új mozikban "amerikai
sikerfilmeket" játszottak, és azt nem volt szokás szeretni. Vicc
nélkül, az ex értelmiség, akiken például 20 éves fiatalokat is értünk,
határozottan hadilábon állt az amerikai filmekkel, amiket konzekvensen
csak az "akció" kategóriába soroltak. (E sorok írója például direkt
nem akarta megnézni a Veszett a Világot, mert hogy amerikai film.)
Persze idővel mindenki ráeszmél, hogy a legtöbb film amerikai, és
hogy túl sok, sőt az összes műfaj beleesik egy un. "amerikai filmek"
kategóriába.
Gondolhatunk Hal Hartley-ra,
vagy Spielberg-re, Vagy Ben Stillerre, vagy Tarantino-ra, vagy Bruce
Willis-re, vagy Robert Altman-ra, vagy bárkire és bármilyen filmre.
De a probléma
tovább burjánzik, mert miután elfelejtjük az "amerikai", ne adj
isten "Hollywood-i" esetleg "akció" kategóriáinkat, máris újabb
megkülönböztetést lehet tenni, "sikerfilm", illetve "kommersz",
valamint "művészfilm" halmazok mentén. Pedig a valóságban a filmeket
azért hozzák létre, hogy behozzák a rájuk fordított pénzeket, sőt,
azért, hogy profitot termeljenek.
Hiába készült 50 ezer, 5 millió vagy éppen ötven millió dollárból
az adott film, a cél mindig ugyanaz, hogy minél többen lássák a
filmet, vagyis, hogy minél több pénzt termeljen. Ez így persze még
kicsit vadul hangzik, hiszen lehetetlen definiálni olyasmit, hogy
"persze a minőség is számít", de az egyszerűség
kedvéért vegyük a dolog fordítottját, és mondjuk úgy, senkinek a
világon nem tesz jót, ha a filmje nem hozza be minimum az árát.
Igen, ez egy akkora közhely, mint az, hogy a horgászok halakat fognak,
(akár visszadobják őket, akár nem). Egyszerűen vannak filmek, amelyeknél
a sikeresség egy nagyon pici bevételt jelent, másoknál jóval nagyobbat,
de azok többe is kerültek.
Ekkor,
ha már elvetettük
a "kommersz sikerfilmek" kategóriáját is, amely filmekből egyébként
a televízió, és különösen a magyar tévécsatornák jóvoltából a legtöbbet
látja az ember, (csak ilyenkor viszonylag ingyen van), már csak
egy kötekedési pont marad, a magyar film versus külföldi film két
kategóriája. Azzal, hogy az un. "vasfüggöny"
lehullt a határainkról, éppen úgy, mint más ágazatokban, a mozifilmek
terén is globálissá vált a piac. Ez az élet rendje, és mindannyian
csak örülhetünk ennek a szitunak. Mellesleg a magyar film fénykora
sokkal hamarabb véget ért, (gyakorlatilag 85-ben, Bódy Gábor pályafutásának
a végén), mint mielőtt ránk nyithatott volna a nagyvilág, és a nagyvilág
filmes piacvezetője, az Egyesült Államok. És ha
a külföldi kultúrák határtalan
beáramlását tartjuk esetleg kínosnak, akkor vegyük figyelembe, hogy
a tévécsatornák mennyire kevés eredeti magyar műsort produkálnak,
illetve hogy a magyar műsorok eredetije milyen ritkán magyar.
A gondolatmenet
végén így is úgy is az fog szerepelni, akár tovább futtatjuk, akár
nem, hogy mindenkinek megvan a maga filmes ízlése, és olyan filmeket
szeretne megnézni, amik nagy valószínűséggel elnyerik majd a tetszését.
A többi, hogy "Hollywood-i",
"kommersz", "művész" vagy "jó film" vagy "akció" már csak olyan
spekulációk, amikre Ross
a Jó Barátok-ból
csak azt mondaná, hogy "butaság", különösen egy szórakozni vágyó
ember szájából, és azért valljuk be, a mozi és a szórakozásról szól.
A multiplexek
ennek a szórakozási igénynek a tömeges kielégítéséről gondoskodnak.
Akinek valaha volt szerencséje egy Tabán moziban, vagy egy Urániában
élvezni ezt a szórakozást, könnyen gondolhat nosztalgiával azokra
az időkre, és azokra a mozikra. És ahogyan a bevásárló központok
döntő csapást mértek (mint elefánt a porcelán boltban) a pár szezonnal
korábbi belvárosi bolthálózatra, a multiplexek és moziközpontok
is ugyanezt teszik a kicsi, olcsó vagy régi mozikkal. Ott volt az
Uránia, amit a belvárosi közönség határozottan kedvencként tartott
számon, de aztán megnyílt a Corvin, és lépésről lépésre szépen elhódította
a közönséget tőle. És ez az elhódítás
azokra is vonatkozott, akik direkt és elvből is az Urániát preferálták
a Corvinnal szemben, egyszercsak kipróbálták, egy film kedvéért,
és rájöttek, hogy ez nem is volt olyan vészes, sőt, és amikor az
Uránia bezárt
még csak nem is panaszkodhattak, (panaszkodhattunk), mert addigra
az Uránia már csak a kedvenc mozink volt, de nem ott váltottunk
rendszeresen jegyeket. És amikor a Puskin-t felújították, (hogy
következetesen a Budapest Film mozijainál maradjunk), tanulva az
Uránia esetéből egyáltalán nem bántuk, hogy profi és kényelmes székek,
digitális hang és hűtött nézőtér fogad majd minket. Persze a Puskin
újranyitása után a szomszédos Broadway fel kellett hogy adja, és
bezárt. De tényleg volt okunk, hogy szomorúak legyünk emiatt? Ha
a Cirko Gejzír, vagy Tabán,
vagy az Örökmozgó bezárna, azt nagyon sajnálnánk, de most, hogy
a Mammut Budai Moziközpont megnyitásával szinkronban a Margit Körúti
Átrium
nyugdíjba vonul (ami szintén a Budapest Film-é), nem ejtünk majd
könnyeket, mert ezt csak annak arányában tehetjük, amennyiszer jegyet
váltottunk oda az elmúlt 10 mozinézésünk alkalmával, és az nullával
egyenlő. A Bem mozit, szintén a Margit körúton, amely szintén Budapest
Film mozi, egy fokkal jobban sajnáljuk majd, amikor bezár, hiszen
ott évente egy-két alkalommal volt szerencsénk megfordulni, de azért
ez is kevés, legalább is nulla jogot ad a sopánkodásra.
De lássuk,
milyen
a Budapest film időben második bevásárló központban nyílt moziközpontja,
a Mammut Budai Moziközpont. Az alapkoncepció konkrét, a pestihez
képest tehetősebbnek számító budai közönség odacsábítása. Ennek
megfelelően a többi multiplex legjellemzőbb kellékeit, például a
süppedős szőnyegeket, (amelyek önmagukban sem lehetnek olcsók, nem
is említve a tisztítás horribilis erőfeszítéseit) elhagyták, és
valahogy az egész kicsit puritán. A falakon a díszítések gránitra
emlékeztetnek, szóval itt nem kárpitok, hanem inkább a kövek övezik
a nézőt. Ránézésre ez ügyesen illeszkedik majd a budai közönség
igényeihez, csak úgy, mint a tilos a dohányzás táblák a mozi egész
területén. A termeket népszerű budai helyszínekről nevezték el,
mint a Krisztina térről, Gellért térről, de Kiscell és a Bécsikapu
is delegálást nyertek (mint Óbuda) a nyolc terem között. A komplexum
maximálisan 1300 nézőt tud befogadni, ezen belül pedig 32 tolószékes
nézőt is, a megfelelő feljárókkal. Maga a beruházás
egy kettős manőver volt, egyrészt a Mammut parkolójának legfelső
szintjét ki kellett alakítani, hogy azon belül a Budapest Film elkezdhesse
a moziközpont kiépítését. A Mammut
Rt beruházásában a Magyar Külkereskedelmi Bank volt a partner.
Az egész ötlet 99 augusztusa során pattant ki, a szerződéseket 6
hónapja, 99 decemberében írták alá, a munkálatok pedig idén január
ötödikén kezdődtek el, vagyis az üzemkész átadásig kereken öt hónap
telt el, pont a tervezettnek megfelelően. A projekt költségvetése
1.2 milliárd forint volt. A termekben a székeket ugyanattól a bevált
cseh cégtől rendelték, akik a Puskin mozi székeit is gyártották
annak idején.
A komplexum tört szintekkel tagolja a teret, amely a tágasság érzetét
jelentős mértékben növeli. A tágasság persze nemcsak érzet, konkrétan
3500 négyzetméterről
van szó, még a Star FM rádió is ide helyezheti a székhelyét, a moziközpont
területére. A büfében, mint minden rendes moziközpontban, popcorn-t
és coca-cola-t lehet vásárolni, de ha többre vágyunk, hasonlóan
a Puskin Mozi-hoz, egy egész külön kávézót is találhatunk a mozi
területén, ahol viszont a coca-cola már kicsit drágább, (90 / dl).
A Budapest Film, a rá jellemző módon, ennek a létesítménynek az
élére is fiatal, közönség-közeli igazgatót nevezett ki, érdekességképpen
megjegyezzük, hogy fülbevalót visel, és hogy karján egy szép nagy
tetkó is látható.
A Mammut Budai Moziközpont jelentékeny hiányt
pótol majd, amint az az előzetes marketing kutatásokból kiderült.
Mi a magunk részéről azt várjuk tőle, hogy azok a harminc körüli,
vagy idősebb fiatalok (is), akik az elmúlt években keményen dolgoztak,
most, hogy a gyerekeik nagyobbak lettek, végre visszakapcsolódnak
majd a szórakozás világába,
és egyben megbarátkoznak az új stílusú mozikomplexumokkal, akár
multiplexként, akár moziközpontként is gondolnak ezekre a létesítményekre.
És ez még csak az elő lépcső, hiszen a majdani
Mammut 2-ben ugyanígy helyet kap majd egy Budapest Film létesítmény,
ami a jólmenő budai régióban a harmadik lesz.
Hosszú
utat tett meg
a Budapest Film azóta, hogy az Art Mozi hálózatot kiépítette, illetve,
hogy az első többtermes, büfés, (amerikai típusú) moziját, a Művész
Mozit létrehozta, odáig, hogy idén a Kinowelt Hungary-t megalapította,
valamint két bevásárló centerben is "moziközpontot" hozott létre,
és hogy hamarosan egy univerzális
Budapest Film kártyával látogathatjuk az összes mozija bármelyikét,
és ehhez a hosszú úthoz csak gratulálni lehet neki, hiszen nemcsak
hogy ügyesen élte túl a nagy multiplex beruházások aranykorát, hanem
nevéhez híven Buda és Pest belvárosának vezető moziüzemeltetőjeként
került ki végül a versenyből, amely immár új fordulóhoz érkezett.
A lokalizálódás fázisa ez
már, (kezdődött talán a Csepel Plázával), ahol a plexek többé nem
a külvárosi centerekbe szívják a közönséget, és persze nem is a
belvárosba próbálják (mint a régi időkben) visszaszippantani őket,
hanem várhatóan mindenkit a lakóhelyéhez közel eső létesítmény tesz
majd magáévá.
-zé-
|