A
Napster -
mp3 nyáron-télen?
ítélet
nov 7.-én
A NAPSTER internetes zenei fájl-csereberélgető
szisztéma pere javában folyik a lemezkiadók szövetségével (RIAA)
és feltétlenül precedens értékű lesz az eredménye. Amikor ezt majd
kihirdetik, már mindenki csak annyit mondhat, hogy "hát igen, ez
előrelátható volt", az alábbi kis cikkben azonban kihasználjuk az
alkalmat, hogy még semmit nem lehet biztosan tudni, és egy laza
szerkezetű becslést és jóslást szeretnénk végigfuttatni, hogy vajon
mi lesz majd az internet tekintetében eddigi legnagyobb horderejű
pernek a végeredménye.
Precedens értékű perek könnyen kialakulnak ha internetről van
szó, jó lenne viszont tudni, hogy mitől olyan forradalmi dolog
ez a Napster. Az amerikai törvényben van egy paragrafus, amit úgy
hívnak, hogy a "Home Audio Recording Act",
amely értelmében jogos dolog hangfelvételeinkről otthon másolatot
készíteni saját felhasználás céljából. Ez a kis paragrafus most
egészen komoly léptékűre nőtte ki magát, és ha a lemezkiadók érdekeit
vesszük, egyből úgy tűnik, hogy elavult, hiszen a régi helyzet,
hogy két-három srác egy délután "átveszi egymás CD-it" igencsak
kitágult, és jelen pillanatban 32 millió
"srác" teszi ezt, és nem is csak kettőjük-hármójuk cd-ivel, hanem
az összes 32 millió "srác" teljes gyűjteményével. A csatamező a
zenékhez való hozzáférés joga és a szerzői jogok megsértése közötti
kitapinthatatlan vonalon húzódik meg.
Amit azonban
ez a paragrafus (92-ben) első sorban ki akart szűrni, az a kalózkodás,
tehát, jog nélküli értékesítés volt. De a Napster-re nem lehetett
felkészülve, hiszen a Napster számára semmiféle nyereséggel nem
jár a zenei fájlok csereberéje, a felhasználók egymás közt játsszák
le a meccset, és pont ez a konfliktus lényege, hogy a Napster összeköti
egymással
a csereberélni vágyó emberkéket, mint ahogyan Shawn
Fanning az egész programot azért hozta létre (a következményekkel
nem törődve), hogy ő és a haverjai lazán csereberéljenek egymással.
A
szolgáltatók mint olyanok érdekük szerint legszívesebben
azt vennék, ha a fogyasztók mindent csak bérelnének tőlük, mint
valami scifiben, a televíziós csatornáktól, a fogkrémig. és valahányszor
valami "mozgás" történik egy háztartásban, akkor abból ők részesüljenek,
pl. ha valaki kinyitja a hűtőt, akkor egyből megjelenjen egy összeg
a hűtőt bérbe adó számláján, és mint egy hotel szobában lévő minibár
esetében, és hogy ha az ember kivesz egy vajat, az is nyomban kiszámlázásra
kerüljön. Ez a hozzáállás teljesen érthető és természetes, viszont
a fogyasztóknak is ugyanígy megvan a maguk kis képe a fogyasztásról.
Ez a kép pedig, akármilyen furcsa is, nem az, hogy "minden legyen
ingyen ", hanem, hogy sok közül választhassanak, és a legjobb minőséget
kedvező áron kapják, és ha valamit megvásároltak, akkor az legyen
az övék teljesen és örökre.
A Napster probléma
ott jön be, hogy az Internet (amint az eredetileg is várható volt)
nemcsak arra használható, hogy az ember információkhoz jusson, mégpedig
tartalomszolgáltatók oldalain keresztül, hanem arra is, hogy a felhasználók
gépei egymással legyenek összekötve, és így tulajdonképpen a web
nyilvánosságát kihagyva, "maguk közt" intézzék el a dolgot, amihez
megintcsak kétség kívül joguk kell, hogy legyen. Hiszen, ha ez a
jog nem teljesülne, megintcsak nagy fokú kiszolgáltatottságról beszélhetnénk,
amikor a felhasználók fizetnek az internetes kapcsolatért, és csak
olyan site-okat látogathatnának, amikből valaki másnak haszna van.
Ez utóbbi szitu a televízió
esetében már rég bekövetkezett, de ez még az "interaktív"
korszak előtti éra terméke, és most, hogy létezik az interaktív
média, talán nem túlzást azt várni, hogy a felhasználói akár a szolgáltatók
kihagyásával maguk is kommunikálhassanak.
Persze szükség van számos szolgáltatásra ahhoz, hogy valaki Napsterezzen,
kell kapcsolat, (Internet előfizetés), és kell maga a Napster, ami
szintén egy szolgáltatás, mint valami diszpécser-központ, ami a
felhasználók PC-in tárolt fájlokat regisztrálja, illetve közvetíti
(éppen itt jön be a jogi konfliktus).
A Napster remek másolata a Scour
esetében pontosan megfigyelhető, hogy hogyan különül el a két különböző
szféra, a nyilvános és a privát. Ha odalapozunk az oldalukra, kereshetünk
mp3-akat, meg minden, csak általában a találatok száma egyenlő lesz
a nullával. és akkor figyelmesek leszünk a nem is eldugott feliratra,
hogy "próbáltad már a Scour Exchange-en (SX) a keresést?". és akkor
letölthetsz egy programot, ugyanúgy és ugyanolyan gyorsan, mint
a Napster esetén, és ugyanúgy pár percen belül, már kereshetsz is,
és tátva marad a szád a találatok hihetetlen mennyisége láttán.
Az első, a nyilvános keresés az az eset, amikor a Scour abban
asszisztál, hogy az interneten (különböző szervereken) elhelyezett
esetleg illegálisan ott tartott fájlokat megtalálhassanak arra nem
jogosult felhasználók. Ez az egész helyzet egy hatalmas jogsértés
lenne, ha tényleg találnának jogdíjas anyagot. Mindenki bűnt követne
el, az is aki feltette a szerverre, mert hiszen nyilvánosságra hozta,
publikálta azt, és az is, aki letölti. Viszont a Scour Exchange
használata esetén egy konkrét ember gépéről másolod át a fájlt,
(és nem egy szerverről), és amikor a te gépedről tölt le valaki
egy fájlt, akkor is más a helyzet, mert te nem "tetted fel" az internetre,
a te géped a sajátod, egyszerűen csak valaki, akinek kell az a fájl,
átveszi tőled, mintegy odamegy érte. Az egész technikai konstrukciót
úgy nevezik, hogy "Peer-to-Peer", és
ez az, ami úgy látszik, megváltoztatja most a világot. Jogi szépséghiba
persze, hogy a központi diszpécser-szerver használata itt is ugyanúgy
benne van a pakliban.
A zenéket kedvelő fiatalok órákat töltenek a gépeik előtt,
és a kapcsolat sebességétől függően akár egészen sok zenét is megszerezhetnek,
az USA-ban pl. a 800 körüli mennyiség az, ami egy átlagos diák készletében
fellelhető, vagyis 800 darab szám!
Ha azt
vesszük, 80 album anyaga, vagy 800 single-é! Nem csoda tehát, hogy
a lemezkiadók egyszerűen rosszul vannak ezektől a számoktól. Eközben
a fiatalok, a kezdeti nagy lelkesedés után (amikor napi 80 zenét
letöltöttek) átmennek nyugisba, és "csak" egyszerűen bekapcsolva
hagyják a Napster-t, vagy Scour Exchange-et, amikor interneteznek,
és egyrészt hagyják, hogy mások letöltsenek tőlük zenéket, (amit
"upload" néven a program ugyanúgy jelez,
mint amikor ők töltenek le), és a zenekeresgélést már "csak" a háttérben
végzik. Például írnak egy dolgozatot, és közben beütik egy szám
címét a keresésbe, majd később megmondják neki, hogy töltsön le.
így nem csupán a saját zenéi közül válogathat, hanem olyan, mintha
sok millió emberrel közös zenegyűjteményéből akarna előhalászni
egy számot. A nagyobb amerikai egyetemeken már tárhely korlátozásokat
vezetnek be, mert az iskolai szerverek egyszerre csak tele lettek
mp3-as fájlokkal. és ez a sok-sok fájl a lemezkiadók számára abszolúte
nem kívánatos szivárgás, sőt, csőtörés. Volt már ilyen régebben,
amikor a rádiózás megjelent, akkor is mindenki rosszul volt a zene-bizniszben,
hogy most akkor kikerülnek az éterbe a számok?
Kérdés, hogy ki fog ezentúl cd-t vásárolni,
(ha ez így megy tovább és a Napster-t nem zárják be)? Vagyis,
ahogy az Adatrablók c. filmben mondják, "miért fizetnél olyanért,
amit megkaphatsz ingyen is?". általában abból indulunk ki ugyanis,
hogy az mp3-as fájlok ugyanazt tartalmazzák, mint amit a cd-k. A
digitális korszak kellős közepén merész dolog ilyet mondani, de
amit mp3 formában letöltesz, az nagyon gyakran egyáltalán nem ugyanaz,
mint az eredeti. Az eredeti, gyári CD-k előnye, ha figyelmesen megnézzük
a gyakorlatot, nagyrészt továbbra is megmarad.
Tegyük
fel, valaki Leftfield rajongó, és letöltötte az összes Leftfield
számot. Egyenlő ez azzal, hogy megvan neki az összes Leftfield CD?
Semmiképpen sem. Egy gyári CD, hologrammal, borítóval, blokkal,
számlával, tokkal vonóval egészen más dolog, mint egy vagy egy csomó
letöltött MP3, (csak erről nem igazán beszél senki).
Mi a különbség?
Egyrészt eleve a hangminőség is lehet különbség, hiszen különböző
un. bit-rate-ekkel készülhetnek
MP3-as tömörítések, pl. 128 vagy 160 vagy 192, de lehet 350 is ez
a "bit-rate", és 350 sokkal jobb, mint a 128, és a 350-es kb. dupla
akkora méretű fájl, mint a 128-as, így 350-es bit-rate-tel szinte
alig lehet találkozni.
Másrészt, igencsak gyakori, hogy egy-egy szám nincs meg teljesen,
igen, egyszerűen nincs meg teljes hosszban. Igen, hallgatod a letöltött
számot, és egyszercsak vége,
mielőtt a szám befejeződne. Ez úgy jön létre, hogy egy-egy fájl
nagyon-nagyon sok emberhez eljut, értsd: nagyon sok másoláson, illetve
letöltésen megy keresztül, és a letöltések esetleg meg is szakadhatnak,
és ez pont elég ahhoz, hogy például egy millió ember közül, akiknek
"megvan" egy szám, akár több, mint félmilliónak csonka formában
legyen meg, ami azért "kicsit" szintén levesz a minőségből.
Harmadrészt:
az MP3-as fájlokat elsősorban PC-iken hallgatják a fiatalok,
ami azt jelenti, hogy minden egyes egyszerű műveletnél, amit a géppel
végzünk, pl. egy sima scroll-olás, vagy fájlok másolása rendes kis
recsegő hangokat kever bele a zenébe. Ehhez képest igazi felüdülést
jelenthet, ha egy független hi-firől szól a zene, (és nem a komputerről),
ami megintcsak CD formátumot jelent leginkább. A házilag mp3-omból
"kiírt" CD-k azonban bármilyen hibát
tartalmazhatnak, ami akár az írás során épül be, akár az eredeti
mp3-as fájlokból csúszott be. és akkor a csomagolásról még nem is
beszéltünk. Az egyetlen emberbarát felhasználást direkt MP3-as lejátszók
jelenthetik, amely készülékek gyártói valószínűleg ugyanúgy "asszisztálnak"
a magán-kalózkodásban, mint a Napster diszpécser-szervere. Lényeg,
hogy ne feledjük, ahogyan a macskák Whiskast, a Napsterezők is gyári
CD-ket vennének leginkább (és vesznek is, kb. 15 százalékkal többet,
mint a rendes halandók).
Negyedrészt: itt van a fogyasztók és szolgáltatók közötti drasztikus
különbség, hogy ugyanis, amíg a szolgáltató a kapitalizmus törvényeinek
megfelelően 100%-os kontrolt szeretne a fogyasztó felett, addig
a fogyasztó, noha kővel dobták meg, kenyeret küld vissza, és korántsem
arra törekszik, hogy mindenhez ingyen jusson hozzá. Persze ez nem
valami jótékony hajlam a fogyasztókban, hanem egy beépített mechanizmus.
Amíg ugyanis a szolgáltatók egymással versenyeznek, a fogyasztók
sem pihiznek a babérjaikon, és ők is egymással versengenek.
Ha valaki vesz egy új autót, házat, PC-t, villanyborotvát, vagy
ha csak egy komolyabb helyre megy el vacsorázni, akkor örül, és
az eredeti és ősi vadászhajlamai ekkor elégülnek ki, hogyha fizet
érte. Megvette, és az övé, amit kap. Vásárlás nélkül nincs igazi
birtoklás, ez egyszerű pszichológiai tényező, mivel olyat akar magának
mindenki, ami a többi fogyasztónak nincs, vagy pedig olyat, ami
a többi fogyasztónak is "van" (mivel fizetett érte).
Ha minden fogyasztónak ingyen "megvan" egy szám mp3 formátumban,
akkor annak beszerzése nem jelent vásárlói kielégülést, viszont,
ne felejtsük, hogy az MP3 sosem egyelő egy gyári, hologramos CD-vel,
és nem egyenlő például azért sem, mert nem kelet fizetnie érte.
Vegyünk
egy egyszerű esetet, valaki a barátnőjének szeretne szülinapi ajándékot
venni. Akkor mindenféle MP3-as fájlokat rámásol egy CD-re és ráírja
a tetejére, hogy "neked"? vagy bemegy a boltba, és megveszi neki
az egyik Leftfield albumot? A válasz egyértelmű.
A piac
világa pontosan arról szól, hogy mindenki a "különbségért fizet".
A no-name termékek, amikre pl. nincs ráírva a gyártó logója, olcsóbbak,
pedig esetleg ugyanarról van szó. Vagy vannak a processzorok, amik
"dobozosak", (gyári dobozban, és esetleg egy hologramos matricával,
hogy "there is a pentium inside",
amit rá lehet ragasztani a komputered dobozára, ez azért különbség.
Vagy ha egy doboz Coca Cola-t kellene meginnod úgy, hogy a dobozán
nincs semmi, megint egészen más érzés lenne.
Nem
mondhatjuk, hogy a Napster hatása a zenei világra "nem vészes",
de a kép mégsem annyira fekete-fehér, mint amilyennek elsőre tűnik.
Ráadásul amit a kiadók veszítenek, az nem ugyanakkora összeg, mint
amennyit a felhasználók nyernek, a többi letöltött zene pedig beilleszthető
a promoció kategóriájába, mint ahogyan a Napster is ebben a formában
szeretné működését legalizálni, (a rádió-csatornák és az MTV mellett
egy új promociós médiaként).
Túl a veszteségeken
viszont konkrét hosszú távú előnyök is jelentkeznének a kiadók és
a zenei ipar számára.
Először
is az történne, hogy az emberek kb. ezerszer annyi zenét hallgatnának
saját felvételről, mint eddig. Ez azt is jelenti, hogy ezek az emberek
sokkal több zenét ismernek, mint korábban, és ha egy CD-boltba betévednek,
egyből tudják majd, hogy hova nyúljanak, és ne feledjük, hogy a
Napsterezők 10-15 %-kal több CD-t vesznek, vagyis, minél több Napsterező,
annál nagyobb eladási mutatók.
A mostani és jövőbeni (forradalom utáni)
Napsterezők 5-10-15,
de akár még 20 év múlva is egészen másképp fognak viszonyulni a
zenékhez, mint ami most a felnőttek körében normális, vagyis 20
év múlva sokkal több aktív CD-vásárló lesz, mint most. A CD-eladások
(némi átrendeződéssel) biztosan felvirágoznak, mint ahogy lényegében
idén is ezt tették.
Ezzel
együtt a mostani helyzethez képest a lemezkiadók valószínűleg kevesebb
profittal tudnak majd működni, ami ott kezdődik, hogy a CD árak
jelentős mértékben csökkennek majd, és a Napster előtti érát aranykorként
lehet majd emlegetni a zenei ipar köreiben.
Még
kellemetlenebb, ha a zenei ipar szempontjából nézzük, hogy ha ennyire
költségkímélő módon lehet promotálni egy-egy új zenekart, akkor
azt sok-sok új lemezkiadó cég is megteheti, és akár maguknak a zenekaroknak
is lehet saját lemezkiadójuk.
A helyzet
az, hogy a Napster pere körülbelül olyan
jelentőségű, mint egykor a Berlini fal leomlása volt. De mint ahogy
a fal esetében is történt, mindez csak egy folyamat kezdete, és
persze mindenféle bonyolult konszolidálódásokra lehet számítani.
Mert
ne feledjük, a Napster még nem tárta fel az összes lapját, hiszen
ő még az egészen egy fillért sem keresett, és a jelenlegi célja
"mindössze" a túlélés, és utána várja
majd a különféle együttműködési ajánlatokat, mint ahogy a lemezkiadók
is kíváncsiak lesznek arra, hogy miből és hogyan akar megélni a
kis cég.
Végül
pedig gondoljunk arra, hogy akár ez az egész "Home Audio Recording
Act" is elszenvedhet különféle változtatásokat, és akkor pl. a Napster
keze egyből tiszta lenne, de ilyen találgatásokba már butaság volna
belemenni, hiszen a mi kis cikkünk csak a november 7.én, azaz az
USA elnökválasztási napján, illetve a nagy októberi szocialista
forradalom napján kihirdetendő ítéletre koncentrál, vagyis hogy
a Napster-t be kell-e zárni, vagy (ahogy mi tippelünk) nem.
-zé-
|