|
|
Dogma
1999 (csak videón)
Kezdetben volt a Shop Stop
(Clerks), utána pedig az özönvíz. Az
Áruházi Patkányok (Moll Rats) és a Képtelen Képregény (Chasing Amy) már
annyira határozott visszaesést mutattak a kezdeti Kevin
Smith műremekhez képest, hogy simán felmerült az a kérdés is, hogy
vajon melyik az igazi Kevin Smith, a Clerks, vagy a többi film írója és
rendezője.
Állítólag az
Áruházi Patkányok premiere után egyszerűen elnézést kért a közönségtől,
hogy "Bocs, túl sok pénzem volt a filmre, ettől lett ilyen ..". Ez az
elnézéskérés pedig annyira meghatja az embert, hogy még a rákövetkező
Dogma megjelenését is élénk várakozással övezte. Nos ez van most.
A Dogma egy Egyház-, illetve
Biblia-paródia akar lenni.
Ezt, hogy "akar lenni" úgy lehet érteni, hogy direkt és szándékosan küzd
ezért a címért, és nem "csak úgy" indirekt vívja ki az egyházi körök ellenszenvét,
mint például az egykori remek Scorsese film, a Krisztus Utolsó Megkísértése.
A Dogma legelején (nehogy már megfeledkezzük a dologról) a még fekete
vásznon három egymást követő felirat-sorozat emlékeztet minket arra, hogy
itt súlyos Biblia-parodizálás fog történni. Tudva tudjuk, hogy mekkora
reklámot tud egy egyházi fellépés egy film ellen gerjeszteni, szóval sejteni
véljük egyből, hogy erre megy ki a játék, hogy egy néhol betiltott, néhol
támadott, néhol vitatott, de mindenképp sokak által megnézett film legyen
a Dogma-ból. Ám legyen, csak lássuk már azt a k. filmet, mondaná Cartman
a South Park-ból.
Az a szó, hogy "Isten"
a film során legalább 1000-szer elhangzik,
és ez valójában nem válik a film hasznára, mert lelaposodnak a párbeszédek.
Az egész Biblia-cinikus hangvétel, meg az, hogy Istent "főnöknek" nevezik
az angyalok, olyan, mintha hirtelen visszacsöppentünk volna a hetvenes
évekbe.
Mindegy, csak valahogy essünk már túl rajta, gondolja a néző, miközben
nézi.
Az van, hogy Linda
Fiorentino
egy meddő csajt alakít, (mondjuk, vígjátékban nem igazán rendes dolog
ilyennel előjönni) akit meglátogat egy angyal, hogy elmondja neki, hogy
mi a küldetése. Meg kell akadályoznia két büntiben lévő angyalt, (Matt
Damon-t és Ben Affleck-et) hogy átmenjenek egy boltív alatt, ami az egyház
új módija szerint helyből totális bűnbocsánatot jelent, és hogyha ezt
megkapják, mehetnek vissza, és akkor, ennek a kiskapunak a révén kijátszották
az égi törvényeket.
Ez azonban azt jelenti, hogy kijátszották az Isten-t is, aki viszont tévedhetetlen,
így ez egyenlő lenne a világ végével, na és ezt kell Linda Fiorentino-nak
megakadályozni.
|
|
És akkor jön egy csomó bla-bla, és közben, hogy ne fáradjon a néző, Damon
és Affleck angyalok felújítják a Samuel L. Jackson által bemutatott figurát
a Ponyvaregényből, és embereknek bűneiket felolvasva fejbelövik őket,
meg minden.
A film utolsó pár
percéig nehéz eljutni, de ott érdekes dolog történik.
Afilm egyszerűen átmegy egy tök normális filmbe, és ha addig nem is, de
itt, az utolsó percekre összeáll, és egészen kellemes benyomást tesz,
merő meglepiből. Szinte felmerül a kérdés, hogy mi volt ez? Végig egy
jó filmet láttunk, csak nem vettük észre? Alanis Morrisette, mint Isten
ugyanis határozottan jó dolog a filmben, finom és szép. Meg ahogy Linda
Fiorentino megmenti őt, az is profi, tényleg rendes kis végkifejlet, ami
miatt azt lehet mondani, hogy megérte megnézni a filmet.
Viszont a film ettől még ugyanúgy el van baltázva, idegesítő benne Csöndes
Bob, akit Kevin Smith továbbra is maga alakít, és aki most már olyan,
mint Piedone. És még egy csomó minden idegesítő benne, pl. az összeszedettlenség.
Olyan, mintha Kevin Smith szerepzavarba került volna, és a Clerks rugalmas
rendezése helyett (hogy hagyta, hogy a dolgok kialakuljanak, és azzá váljanak,
mivé szerettek volna) mindenre ráerőltette a maga Áruházi Patkányok-os
agyát. Így csak a film legvégén vehetjük észre, hogy maga a történet nem
is volt annyira komolytalan, mint amilyennek tűnt. Illetve, hogy nem is
kellett volna, hogy annyira komolytalan legyen, mint amilyen volt. Talán
nem kellett volna annyira törekedni az Egyház felizgatására, és arra,
hogy Csöndes Bob továbbra is annyira jó fej legyen, mint a Shop-Stop-ban,
meg ara sem, hogy egyáltalán szerepeljen.
Direkt rossz
volt még Ben Affleck-ék szerepeinek a kidolgozása.
Az van ugyanis, hogy kezdetben nem akarnak semmit, csak valahogy hazajutni,
tehát a "gondatlanságból kifolyó veszélyeztetés" kategóriájában mozogtak.
Aztán a végére Ben Affleck teljesen bepöccen, amíg Matt Damon megmarad
jófejnek. Nem jött ki ebből a bepöccenéshez vezető út, (eleve rossz a
szereposztás, mert Ben Affleck nem ilyen, ha ő jóként kezdi, nehezen megy
át rosszba, csak az van, hogy Kevin Smith számára fontos lehetett a nyerő
páros alkalmazása... ), másrészt az elején Matt Damon volt a rosszabb
fej, majdnem kinyírt egy nőt, csak mert amikor tüsszentett, nem mondta,
hogy egészségére. Az ilyen karakter-előhívási hibákra nem kerülhetett
volna sor, ha nem ilyen Áruházi Patkányok stílusú, akadozó gegek sorozatából
összeállni akaró filmként kezeli Kevin Smith ezt a projektet (is). Na
mindegy, ha az utolsó pár perctől eltekintünk, ez élete legrosszabb filmje,
mégis, ha lesz neki, a következő filmjére is befizetünk, (ilyen az emberi
természet, egy jót három rossz sem tud lerontani), de a következő Kevin
Smith filmtől elvárjuk, hogy Csöndes Bob vagy haljon meg az elején, mint
Kenny a South Parkban, vagy ne is szerepeljen benne.
-joey
tribiani-
|