Nincsen
nekem vágyam semmi
2000
Egy másodéves rendezőpalánta,
Mundruczó Kornél első filmjét láthatják azok, akik jegyet váltanak
a "Nincsen nekem vágyam semmi" -könnyen megjegyezhető- című filmre.
Amit előre lehet tudni erről a "mai magyar" filmalkotásról, az két
információban sűríthető össze: egyrészt átlag 25
évesek
készítették, másrészt a hazai filmes szakma több díjjal is kitüntette
a filmet. Ha a szakma ennyire értékel egy fiatalos filmet, az két
dolgot jelenthet első nekifutásból, vagy egy kivételesen eredeti
és forradalmian újszerű alkotásról van szó, ami mellett nem lehet
szótlanul (díjtalanul) elmenni, vagy pedig amellett, hogy egy új
generáció
készítette filmről van szó, az mégis remekül illeszkedik a hazai
filmgyártás - egyik - mainstream vonalába, így a befutottak az elismerésükkel
tulajdonképpen egy új tag érkezését üdvözlik a csapatban. Mundruczó
filmjének esetében a második verzióra tippelünk, mindjárt be is
mutatjuk, hogy miért.
A film
forgatókönyve 3 ember közös munkájának az eredménye: a rendező,
az egyik producer ( Petrányi
Viktória) és Zsótér Sándor (színházi rendező) ez a 3 alkotó,
nekik köszönhetjük Brunó történetét.
Brunó
élete
a mai Magyarországon zajlik, ezen belül is megosztva egy falu és
Budapest között. Egy fiatal srácról van szó, aki hétvégenként sárkányrepülőzik
a falujában, hétközben pedig Budapesten él, hogy ott homoszexuális
prostituáltként keresse meg a kenyerét. Nem egy átlagos életvitel
és élettörténet a Brunóé, de nem is lehetne az, hiszen akkor miért
lenne érdekes a leendő nézők számára? Persze, kérdés, hogy ebben
a felállásban érdekes lesz-e Brunó története, de ezt majd meglátjuk.
Hősünk
(Nagy Ervin alakításában) valami miatt ebben a kettős
életben
érzi jól magát, szombat-vasárnap szöszke feleségével Batman és Tornászlányt
játszanak, egy különleges cirkuszi produkcióra készülnek, amiben
a lány (Mari, vagyis Kovács Martina) tornagyakorlatot mutatna be,
míg eközben férje Batman-ruhában sárkányrepülőzne felette. A film
megpróbálja elhinteni a nézőkben azt a gondolatot, hogy ez a készülő
műsor a fiatalos álmodozás megfelelője, vagyis biztos, hogy nem
fog nekik összejönni, de arra jó, hogy legyenek felhőtlen boldogságképek
a filmben, amihez képest majd még szörnyűbbnek fog tűnni, hogy Brunó
idősebb férfiakkal lép szexuális kapcsolatba, pénzért természetesen.
Mari bátyja, Ringó (Rába Roland) együtt él a házaspárral, ezentúl
szerelmes
Brunóba, ezeken kívül pedig ő is Brunóval tart a fővárosi szex-utakra,
ahol ő is árulja a testét az erre érdemes férfiaknak. A film arra
épít, hogy biztos érdekes lesz egy olyan helyi (magyar) film a helyi
(magyar) nézőknek, amiben egy periférikus élethelyzetet láthatnak,
olyat, amivel nem találkoznak minden nap, mindezt olyan ismerős
környezetben elhelyezve, mint a Nyugati pályaudvar környéke, vagy
a pesti korzó,
de ez a törekvés valószínűleg kudarcot fog vallani egy olyan film
kapcsán, aminek legtöbb percében perverziókat, vért, kést és erőszakot
látunk, mindezt értelmetlenül. Semmiféle visszafogottságot nem tapasztalhatunk
az alkotóktól a férfi-prostitúció bemutatásában, inkább a folyamatos
sokkolás a cél, és megkockáztatnánk azt is, hogy a film nem túl
korrekt a társadalom ezen kis csoportjával szemben. A fiúk (Brunó
és társai)
áldozatokként vannak beállítva, akik csupán pénzszerzési célokból
tűrik el az idős és erre hajló férfiak perverzióit, kiszolgálják
ezeket a férfiakat, és közben az ő életük teljesen tönkremegy. Az
idős férfiak befutottak, és így mindent megengedhetnek maguknak,
a srácok pedig a kiszolgáltatottságukat a "trainspottingos" stílusukkal
fedezik, mintha mindennapi fiatalokról lenne szó, és mintha nem
ők választották volna ezt az életformát. A film a témáját tekintve
didaktikus, egyszerűen egy gonosz második, (árnyék)világként tudja
bemutatni a férfi-prostitúció
világát, egy borzalmas fertőnek, amiben vagy vásárló vagy, vagy
áldozat, mindenesetre ha az "átlag" ember megborzad a sokkoló képek
láttán, akkor már elérte a film a szándékolt hatását, mert lám,
mégiscsak különös témát sikerült megfilmesíteni.
A filmben
erős igyekezetet
vélünk felfedezni arra vonatkozóan, hogy hatni tudjon a fiatalokra,
ezt szolgálják az un.
"trainspottingos" elemek. Ez a vonal nem merül ki abban, hogy Ringó
a film közepéig egy "Trainspotting" feliratú pólóban mászkál (sőt
egy mozdulattal be is mutatja a kamerának a pólója feliratát, ha
valakinek esetleg nem szúrt volna szemet), hanem ide tartozik még
a zenei aláfestés is (mai divatzene, acid-féle stílusban), a folyamatos
"csúnya beszéd"
(ami a keresetlen stílust lenne hivatva jelezni), és valamiféle
szleng-használat is. A szereplők megpróbálnak igazodni a mai fiatalok
beszédmódjához, ennek sikerét viszont két dolog is rombolja: egyrészt
a színészek ugyanolyan modorosan és furcsán tagolva beszélnek, mint
egyes nagyon jól képzett színpadi színészek, másrészt a párbeszédek
annyira valószínűtlenek, hogy nem tudjuk elképzelni, hogy a való
életben előfordulhatnának ilyen beszélgetések. A főszereplő két
fiú, Nagy Ervin
és Rába Roland
egyébként elnyerte a legjobb színésznek járó díjat a győri Mediawave
filmfesztiválon, maga a film pedig az
idei filmszemle legjobb elsőfilmes díjával büszkélkedhet, ezen
kívül magáénak mondhatja a Rendezők Céhének rendezői különdíját
is. A magyar filmes szakma tehát szereti a Nincsen nekem vágyam
semmi-t, kérdés, hogy lesz ezzel a hazai közönség. Persze nem várható
el egy elsőfilmes magyar rendezőtől (aki még csak 25 éves), hogy
zsúfolásig megteljenek a mozik a filmje miatt, de a jövőre nézve
mégis szeretnénk kérni néhány engedményt (a nézők nevében) a későbbi
magyar filmalkotóktól. Egyrészt
ne
féljenek annyira az amerikai filmipar hegemóniájától, hogy mindenképp
valamilyen nagyon különös és vad világról kelljen filmet csinálniuk,
mintha csak az minősülhetne "magyar" specialitásnak, ha a filmben
nyomor, szenvedés és kilátástalanság dominál, vagy olyan mindent
átható erőszak, mint filmünk esetében, ahol például a lány nemi
szervét saját férje vagdossa szét, nem tudjuk, miért. Másrészt,
ha valaki eredeti alkotást akar létrehozni, akkor hagyja ki bátran
a filmjéből a hazai nagy elődöknek való tisztelgést, mint esetünkben
például kimaradhatott volna a filmből az Enyedi Ildikó által bevezetett
gyufaárus-kislány történet. Sokféle stílust ötvöz Mundruczó Kornél
filmje, de ezek nem állnak össze egy jó filmmé; amire valószínűleg
emlékezni fognak a reménybeli nézők, az pont nem az lesz, amire
gondoltak az alkotók: a sokkoló szexjelenetek és a folyamatos erőszak
fog megmaradni a nézőkben, és nem szegény Brunó hányatott élettörténete.
-lee-loo-
|