Borsmenta
(Peppermint, 1999.)
A
Borsmenta a mediterrán filmkészítés egyik kellemes meglepetése,
bár igazából nem lehet pontosan tudni, milyenek mostanában a görög
filmek, mindenesetre ez a film biztos, hogy az ottani élbolyból
került ki, annyira jó.
Costas
Kapakas
47 éves rendezőnek valójában ez már a második filmje ( az első egy
1995-ös rövidfilm volt, "Le Bâton dans l'eau" címmel), mégis a tavalyi
görög "filmszemlén" a legjobb elsőfilmes rendezőnek járó díjat nyerte
meg a Borsmentával, még két díjjal együtt, a legjobb forgatókönyvnek
és a legjobb játékfilmnek járó elismeréssel egyetemben. Úgy tűnik,
Kapakas a saját életét, illetve a gyerekkorát
írta meg a forgatókönyvben: a főhős, Stafanos egy negyvenes évei
közepén járó értelmiségi, aki miközben beteg anyját látogatja meg,
felidézi a gyerekkorát, mindazt, ami a tizenegy-két évesen történt
vele, és látjuk, ahogy ez a pár év meghatározta később egész további
életét. Stefanos egy kis görög faluban nőtt fel, a mamája pont olyan
volt, ahogy a kívülállók egy délszaki anyát elképzelnek, vallásos,
kicsit prűd, zárkózott, de nagyon melegszívű és kedves.
A papa politizál, szexképeket nézeget, az
egész család nagyon tipikusnak tűnik az adott környezetben, de ez
a film ügyesen felül tud emelkedni a szokásos és közhelyes gyerekkori
emlékek-nosztalgián: a néző úgy érzi, Stefanos és Marina, a barátnője
négy gyereknek való élményeket szerzett pár év alatt, és hogy egy
érzelmekben gazdag felnőtt élethez körülbelül ilyen gyerekkor szükséges,
és mennyire jó, ha ez összejön valakinek. Marina (Markella Pappa,
aki valószínűleg a legszebb kislány egész Görögországban) valójában
unokatestvére Stefanosnak, egész kiskorukban együtt játszanak és
bolondoznak, s felhőtlenül szerethetik egymást mindaddig, míg tinédzserkorba
nem lépnek, mert akkor életbe lép az anyai tiltás: mivel egyenes
ági rokonok, már nem lehetnek annyira közel egymáshoz többé, mint
azelőtt.
Mire idáig elér a film, már láttuk őket kicsiként táncolni
az esőben, életükben először berúgni egy mentaitaltól, úgyhogy nincs
néző, akinek ne fájna a szíve a megtámadhatatlan családi tiltás
hallatán. Stefanost egész gyerekkorában csak a repülőgépek érdeklik,
Marinán és a repülőgép-modelleken kívül a világ szinte csak egy
elmosódott díszlet számára, és íme, amikor felnő, repülőgép-biztonsági
specialista lesz, vagyis nála beteljesültek a gyerekkori álmok.
Hősünk úgy néz ki felnőttkorában, mint bármelyik negyvenes értelmiségi,
de amikor a jelen időben végigmegy egy házibulin, ahol a régi barátai
buliznak ismét, mintegy húsz év után, akkor az ő szemével nézve
megint mindenki mint egy semleges díszlet-figura jelenik meg, és
továbbra is csak Marina számít.
A
Borsmenta
nem egy kifejezetten vidám film (a visszaemlékezés "apropója" Stefanos
mamájának a betegsége), de jó ütemben zajlik a cselekménye, és az
egyszerű képeivel is jól tud hatni a nézőre, arról nem is beszélve,
hogy egy esetleges érzelmi eltompulás ellenszereként mindenképp
tudjuk javasolni a film megtekintését.
-monica-
|