|
|
Papás Mamás
Maybe Baby
2000
A Papás Mamás egy vígjáték,
ami arról szól, hogy egy házaspárnak nem jön össze, hogy gyerekük legyen.
Az "izgalmas" történet egy angol film formájában látott napvilágot, és
nagyon "impresszív" jelenetekkel kezdődik.
A férfi
benn nyomja az igát a BBC-ben, majd megcsörren a telefon, és a felesége
az. Akkor a férfi motorra pattan, és nyomás haza, jöhet a szex, épen megfelelő
az időpont. Fura helyzet, hiszen akármit mondanak a darwinisták, az emberek
nem a "túlélésért" fekszenek le másokkal, nem a "fajfenntartási ösztön"
viszi őket táncba, hanem a saját örömük után mennek. Ebbe a folyamatba
építette bele bölcsen a természet a teherbeesést, mint csatolt terméket,
és nem bízta kinek-kinek a saját belátására.
Tehát általában a szex magáért a szexért, ill. a másik fél közelségéért
jön létre, nem úgy mint ebben a filmben, ahol minden ki van fordítva.
Oké, ha már erről szól a történet, ám legyen, csak mégiscsak furcsa, hogy
egy film során a szex a legutolsó sorban izgalmas, vagy érdekes jelenetek
közé tartozik.
A problémák, (mert bizony vannak) viszont nem itt
kezdődnek, hanem a film közepén, ahol a forgatókönyv író nyilván kezdte
elveszíteni a fonalat, és azt találta ki, hogy a főszereplő, aki korábban
forgatókönyvíró hírében állt, most azt veszi a fejébe, hogy megírja saját
meddő próbálkozásaik történetét, mint vígjátékot. A film legélvezetesebb
jelenete az, amikor a férfi megkérdi a feleségétől, hogy szerinte nem
lenne-e jó ötlet egy ilyen forgatókönyv, és a feleség az feleli, hogy
nem hiszi, hogy jó ötlet lenne. Ebben egyet is értünk.
De a férfi nem
hallgat a feleségre,
és belevágja a fába a fejszét, ráadásul a feleség is csak úgy értette,
hogy nem jó ötlet, hogy nem jó ötlet, hogy a saját történetüket akarja
megírni.
És itt jönnek a kavarások.
|
|
Jön egy fiatal rendező a BBC-hez, akinek a főszereplő megmondja,
hogy tök rosszak a forgatókönyvei, amik tel vannak "drog-témával".
A fickó elkullog a drogos tervével, és a főszereplő elkezd véleményt
nyilvánítani az angol filmről, és egyszeriben ráeszmélünk, hogy itt most
Danny Boyle barátunkat, a Trainspotting rendezőjét
próbálja betámadni a filmes középosztályt képviselő főszereplő, aki a
film producere is egyben. Itt egy kis nevetés, majd egy kis hányinger
következik. A főszereplő mindenesetre tovább megy, és bevádolja a Boyle-figurát,
hogy csak az amcsiknak akar tetszeni. Hoppá, de ez mind semmi, mert az
igazi döfés még hátra van, amikor ugyanis a főszereplő előáll a meddőségről,
(illetve egész pontosan a sikertelen nemzésről) szóló vígjátéktervével,
akkor ez a Boyle-t jelképező extravagáns rendező figura (a szájába adott
mondatokkal) egyszerűen szembe dicséri a főszereplőt, hogy ez azért tényleg
egy nagyszerű történet.
A recept tehát
egyszerű,
csinálj egy angol filmet, amiből kiderül, hogy a te filmed jobb angol
film, mint Danny Boyle-é, mármint nem a minőség, hanem a saját szereplőid
elmondása alapján. Jó tipp.
És akkor látjuk a forgatást, meg azt ahogy a férfi ellopja a felesége
naplójából a gondolatokat a kezdetben kicsit laposra sikerült női karakter
számára. Látjuk, ahogy a férfi részt vesz a spermateszten, és látjuk a
Danny Boyle figurát rendezés közben, amikor instrukciókat a filmbeli férfinak,
hogy hogyan élje át a spermatesztre való "felkészülés" drámai jelenetét.
Nos, mindez tényleg hízelgő Danny Boyle és bárki számára, aki angol területen
próbálkozik.
Vajon hogyan fejlődik tovább a történet?
Lesz-e olyan rész, amikor a feleség összejön egy másik férfival, vagy
amikor összevesznek? Ezek kérdésként merülhetnek fel, de az már nem, hogy
vajon születik-e gyerekük, legalább is ezt gondolnánk, ha naivak vagyunk,
és nem látjuk át rögtön, milyen ravasz és fondorlatos és kíméletlen angol
filmmel van dolgunk. Lehet ugyanis, hogy a happy endről csak annyit tudnak,
hogy utálják, és hogy az Hollywood-i, de azt nem, hogy a vígjátékok kötelező
alapeleme. Mert nem attól lesz egy amúgy tragikus dolog vígjáték, hogy
a nőgyógyász szerepébe Rowan Atkinson-t tesszük, mint ahogy itt ez történt.
Az egész film egy nagyon fura elgondolást tükröz a vígjáték műfajával
kapcsolatban, és csak örülhetünk, hogy nem nekünk jutott eszünkbe.
-inn-
|