Végső Állomás
Final Destination
2000
A
Végső Állomás az utóbbi idők egyik legriasztóbb filmje,
bár vannak benne horrorisztikus jelenetek, mégsem ezektől borzong
és izgulja végig a 97 percet a néző, hanem attól, hogy tele van
a film balsejtelemmel és rossz előérzettel, illetve olyan hirtelen
balesetekkel, amire még a szakavatott horrorfilm-rajongók sem lehetnek
elegendően felkészítve.
A film
első percei
olyanok, mint amilyennek egy később rettentően
izgalmassá
váló film elejének lennie kell: nyugodt, békés képeket látunk egy
gimnazista osztályról, akik épp Párizsba készülnek repülni, tanulmányi
kirándulás céljából. Alex
Browning
(Devon Sawa) egyike az utazó srácoknak, ő az egyetlen, akinek látjuk
a készülődését az útra (ebből már tudjuk, hogy ő lesz a főhős),
s láthatjuk azt is, hogy apró -babonának tűnő- dolgoknak is hajlamos
értelmet tulajdonítani. A repülőgépre való beszállás előtt Alex
furcsának talál egy-két apróságot ( a reptéri WC-ben annak az énekesnek
a dalát hallja, aki egy repülőgép-szerencsétlenségben halt meg,
a gép 9.25-kor indul, Alex pedig pont szeptember
25-én született), de megpróbálja leküzdeni a rossz érzését,
és elhelyezkedik a barátaival a repülőgépben. Egy-két perc, és Alex
-egy vízióban- tisztán látja maga előtt, ahogy indulás után a gép
megsérül és felrobban, és minden utas meghal a robbanásban. Túl
élesnek tűnik ez
a látomás
ahhoz, hogy figyelmen kívül tudná hagyni, Alex felpattan a helyéről,
és eszeveszetten próbál mindenkit meggyőzni arról, hogy nem indulhat
el ez a járat, mert
ő látja a vesztüket. Persze nem hisznek neki, de
a rend érdekében a pilóta leszállítja őt és néhány társát, egy lány
(Clear) önként csatlakozik Alexékhez, illetve Ms. Lewton tanárnő
vállalja, hogy ő a földön marad a renitensekkel. A gép elindul,
és pár perc múlva felrobban. Ezekben a percekben kezd kibontakozni
a film ereje: a robbanás utáni órákat olyan hangulatú jelenetek
mutatják be, amik alatt a nézők úgy érzik, pontosan tudják, mit
érezhetnek a filmbeli túlélők.
Alexre úgy néznek
a földön
maradt társak, mintha ő idézte volna elő a tragédiát, mindenki zavarodott,
ráadásul az FBI is elkezdi figyeltetni a fiút. De a tömeges szerencsétlenség
lassan csak kezdetnek fog tűnni Alex számára: hiába próbál ismét
beilleszkedni a normális életbe, egyik nap Tod,
Alex legjobb barátja, aki szintén leszállt a gépről, titokzatos
körülmények között meghal. Ettől kezdve Alex már nem hisz a véletlenekben,
rájön, hogy azzal, hogy néhányan leszálltak a felrobbanásra ítélt
gépről, keresztülhúzták a halál számítását (mintegy becsapva azt),
de ez a megmenekülés nem tarthat sokáig, Tod halála csak az első
volt a sorban, és ha nem találnak ki valamit, akkor valószínűleg
nem lesz igazi túlélője a repülőgép-szerencsétlenségnek.
Lélegzetelállító
történet-csavar,
a hőseink egy olyan erővel próbálnak szembeszállni, ami nem látható,
nem bizonyítható a létezése, és konokul makacsnak tűnik az áldozatai
számát illetően.
A cselekmény
olyasféle fordulatot vesz, mint az Agatha Christie-féle "Tíz
Kicsi Indián" c. híres krimi története, ahol tíz ember volt
összezárva egy zárt környezetben, és egyesével kezdtek fogyatkozni
a szereplők, úgy, hogy a végén már elképzelni sem lehetett, vajon
ki lehet a gyilkos. Filmünk esetében ez a előrelátott végzetszerűség
még meg van spékelve egy olyan baljós hangulattal, titokzatossággal
és folyamatos rossz érzéssel, hogy a néző szinte fellélegzik, ha
valami változás áll be az eredeti túlélők számát illetően, mivel
bármilyen véres képpel szívesen lecserélnénk azt a szakadatlan szorongást,
amit a film profi alkotóinak köszönhetően érzünk a teljes filmidő
alatt.
A Végső
Állomás a New Line Cinema filmstúdió
produkciója, a forgatókönyv alapötlete pedig a stúdió egyik marketing-asszisztensének
(Jeffrey Reddick)
a munkája. Reddick gyermekkorától rajongott a horrorfilmekért, leginkább
a "Rémálom az Elm Utcában" c. klasszikusért, úgyhogy először ennek
a folytatását írta meg, és küldte el a New Line Cinema elnökének.
Ez a zsenge végül kedvező fogadtatásra talált, és az elnök tanácsára
Reddick egyre többet kezdett el írni, majd 10 évre rá, hogy elkezdett
a stúdiónál dolgozni, előhozakodott a Final Destination sztorijával,
amire a producerek egy emberként bólintottak. A történetet végső
kidolgozásában részt vett két- az X-akták
egyes epizódjainak megírásán edződött- producer is, Glen Morgan
és
James Wong, akik arra helyezték a hangsúlyt, hogy hogyan lehet hétköznapi
dolgokból felépíteni azt a "gyanús atmoszférát",
ami a feszültségkeltés klasszikus horrorfilmekben bevált eszköze.
A szerzők bevallott célja az volt a Final Destination-nal, hogy
a nézőkben ugyanolyan feszültséget keltsen a film a repülőgépekkel
és a légi utazással kapcsolatban, mint annak idején a Cápa c. horrorfilm
tette azt a cápákkal és az úszással való viszonyban.
A nézőkre gyakorolt lelki nyomás eszközei
egyszerűek, de nagyon hatásosak voltak: az alkotók optikailag olyan
síkokat és szögeket hoztak létre, amelyek nem 90°- ban találkoznak,
olyan tárgyakat helyeztek el az egyes jelenetekben, amikről a néző
ösztönösen érzi, hogy nem oda illőek, stb...Voltak olyan jelenetek,
amelyeket direkt csak a nézők összezavása érdekében illesztettek
bele a producerek a filmbe, ezeknek a jeleneteknek nincs igazán
kifutásuk és megoldásuk a filmben, de arra jók, hogy a néző bizonyos
figyelem-adagját lekössék.
Az alkotók igényes
munkája
- és tisztelgése a horrorfilmek klasszikusai előtt - egészen apró
momentumokban is megnyilvánul. A filmbeli szereplők neveit többnyire
fekete-fehér horrorfilmek sztárjainak vagy rendezőinek a neveiből
kölcsönözték, például Alex vezetékneve Browning, ami a híres "Dracula"
c. film rendezőjének a neve.
Ha valaki esetleg
többször is megnézné a filmet, akkor
tudná méltányolni a kezdő-stáblista alatti képek üzenetét: másodszori
megnézésnél már tudatosulhat a nézőben, hogy az első képek előrevetítik
a későbbi haláleseteket, láthatunk guillotine-t, akasztott babát
és egy képet egy szívenszúrt figuráról.
A történet
ötletességét és a
képek balsejtelmét
még fokozni tudják a remek színészi alakítások is, ami főként egy
horrorisztikus-thrillerben tud sokat nyomni a latban, mivel itt
ha csak egyetlen szereplő is elvonja a néző figyelmét a hiteltelen
színészi munkájával, akkor az egész film kibillenhet az egyensúlyából,
és komolytalanná, élvezhetetlenül üressé válhat. A Végső
Állomásban
ez nem történik meg, köszönhetően a tehetséges fiatal színészeknek.
Az Alexet
alakító Devon
Sawa
mindössze 22 éves, de ez a film már a 14.-ik filmje, a kanadai születésű
fiú a Vancouver-i Filmfőiskolára jár, és szabadidejét a techno-rap,
a futball és a hockey tölti ki. Sawa nagyon jól mutat a filmvásznon,
és tökéletesen
tudja eljátszani az átlagon felüli Alexet, akinek mindig résen kell
lennie, de aki önszántából nem szívesen emelkedne a társai fölé,
a plusz adottságait illetően. Sawa éppen egy repülőgép-út
alatt kezdte el olvasni a forgatókönyvet, úgyhogy egy idő után azon
kapta magát, hogy folyamatosan kifelé tekinget az ablakon, a gép
motorját figyelve.
A film
női főszereplője
Ali Larter,
aki Cleart, Alex későbbi lelki társát játssza. Clear az a lány,
aki elsőre hisz Alex repülőgép-víziójának, és bízva a fiú (és a
saját) megérzésében, önként száll le a gépről. Clear egy magábahúzódó
karakter, az a típusú tinédzserlány, aki annyira másban él, mint
az osztálytársai, hogy észrevétlenül szigetelődik el másoktól, pedig
okos és talpraesett, aminek majd a filmben hasznát is tudja venni.
Ali Larter 1976-ban született, New Jersey-ben, és a Végső Állomás
sorrendben a hatodik filmje. Larter tökéletes választás volt Clear
szerepére, amikor a családja végzetéről
beszél a filmben, akkor már egyértelmű, mennyire jól tudja eljátszani
a nehezen megnyíló, de annál érzékenyebb lányt.
A hét
túlélő többi tagját
korábbi tinédzserfilmekből ismert szereplők játszák: Cartert Kerr
Smith, aki a "Dawson's Creek" c. TV-sorozatban tűnt fel,
Billyt Sean William Scott, aki az "Amerikai
Pite" c. filmből lehet ismerős a nézők számára, Terryt, a csapat
másik lány tagját Amanda Detmer, akit
legutóbb a "Pasik
és Csajok" c. tinivígjátékban láthattunk. Todot, Alex legjobb
barátját Chad. E. Donella alakítja,
aki leginkább TV-sorozatokban szerepelt eddig, az egyetlen felnőtt
túlélőt, Ms. Valerie Lewton tanárnőt pedig egy mindössze 30 éves
színésznő, Kristen Cloke játssza, akit
"A 13.-ik Harcos" c.
Banderas-filmben láthattunk legutóbb, mellesleg ő a film egyik producer-forgatókönyvírójának,
Glen Morgan-nek a felesége.
A Végső
Állomás egyike
a legigényesebben elkészített horror-thriller filmeknek, kiegyensúlyozottan
tudja adagolni és fenntartani a feszültséget a nézőkben, és egy
sor olyan tulajdonsággal bír még, amitől színvonalas filmként emlékezhetünk
később majd rá: nem használ egyszerűen sokkoló hatáskeltő eszközöket,
ehelyett inkább a meglepetés erejével él, nincsenek benne
"értelmetlenül" véres jelenetek, rendesen kidolgozott karakterek
szerepelnek benne, akiktől - a film során - már sajnálnánk megválni
mi, nézők, illetve a fondorlatos történet alapjáraton éberségre
készteti a nézőket, ami szintén hozzáad a film szórakoztató hatásához.
Amit mindenképp meg kell jegyeznünk a film kapcsán: még azoknak
a leendő nézőknek is ajánljuk a film megtekintését, akik alapvetően
nem rajonganak a "keményebb" thrillerekért,
illetve a horrorfilmekért, mivel ez a film nem felborzolni akarja
az érzékeket, hanem sokkal inkább folyamatosan borzongásban és feszültségben
tartani a nézőjét, ezt pedig nyugodtan elfogadhatjuk tőle.
-lyl-
|