Glamour
2000
Érdekes dolog néha
úgy beülni egy moziba, hogy semmit nem tudsz, csak a film címét,
az éppen most zajló Titanic fesztivál ilyen formában pont edzésben
tartja az embert, és ez persze nem egy rossz dolog, mert hadd beszéljen
magáért egy film. Ugyanakkor vicces félreértések jöhetnek létre
a tudatlanság nyomán, és most pont egy ilyet fogunk elmesélni.
A
Glamour új magyar film,
és tavaly nyáron Kamondi Zoltán említette, hogy dolgozik az új filmjén,
és a Glamour zeneszerzője Melis László, (az örökös Kamondi-film
zeneszerző), ennyi rögtön elég is volt ahhoz, hogy úgy nézze az
ember, mint egy Kamondi filmet. Kamondi Zoltánnal úgy vagyunk, hogy
az egykori Halálutak és Angyalok nem igazán jött be, viszont az
Alkimista és a Szűz egy nagyon kellemes meglepetést produkált, és
nemcsak a Halálutakhoz képest, hanem mint jó és eredeti magyar film
is.
Ehhez
képest a Glamour elég furán kezdődött, de nem arról vagyunk híresek,
hogy korán beadjuk a kulcsot, biztosan gondolt "Kamondi"
ezzel a filmjével is valamire, ráadásul, ha valaki egyszer már megízlelte,
hogy milyen egy jó filmet csinálni, (mármint tudatosan, és nem ajeszbe,
mint Kevin Smith a Shop-Stop-ot), akkor a következő filmjét tényleg
teljes nyugalommal nézhetjük, akármi történjen is benne az elején,
vagy azt követően. Lényeg a lényeg, a huszadik percben az órájára
néz az ember, mert komoly ponthoz jutottunk el, végre hallhatjuk
Eperjes Károly szájából, hogy miről
is szól a történet, mi az alapszitu.
Ha már itt tartunk, az van, hogy Eperjes, az "Apa" szerepében
elhatározza, hogy beújítja a család vérvonalát, látva, hogy a zsidóság
helyzete milyen sanyarú a harmincas évek közepén, úgy dönt, hogy
szerez egy német feleséget, amely frigy bizonyos vallás-etikai megfontolásokból,
tulajdonképpen egy "kiskaput" találva úgy jöhet létre, hogy
"Apa" egy elvált német lányt vesz feleségül. Ehhez már csak egy
álférjet kell először találni, aki három hónapot névleges házasságban
tölt a német nővel, (a
későbbiekben "Anya"). Mindez ugyan szerencsésen kiderül a
huszadik percben, de a film cselekménye ettől még nem válik koncentráltabbá,
sem kevésbé unalmassá.
Így azonban,
hogy a film nem tudja lekötni teljesen a figyelmünket, jut idő különféle
melléktevékenységekre, már csak az ébren maradás érdekében is. A
legkézenfekvőbb ilyen tevékenység pedig nyilván az, hogy megpróbáljuk
kitalálni, hogy mitől tud egy film ennyire unalmas lenni. A megoldás
pedig nem is várat sokat magára. Az unalom első számú pillére a
narráció. Helyei László hangját halljuk, és úgy beszél, illetve
mesél, hogy semmiféle érzést nem fejez ki, mintha mesét olvasna
fel, mintha nem is első szám első személyben mondaná, amit mond,
illetve mintha nem is vele történt volna meg, amiket elmond. Ráadásul,
ha csak egy ici-pici koncepció is van a filmben, akkor a narrátor
Stohl András lett volna, mert a végén ő jelenik meg a nagykorú "Fiú"
szerepében. Ezen felül a szöveg is elég gyatrán van megírva, mivel
különféle szóképekkel dolgozik, pl. ott állt az ágy a szoba közepén,
mint valami fehér hajó, miközben mindezt látjuk is, de akárhogy
is nézzük, nem ugrik be semmiféle hajó.
A Narráció
általában
nagyon jó dolog tud lenni, lásd Tiszta Románc, ahol Patricia Arquette
meséli el a sztorit, nagyon jó a Trainspotting-ban, és legutóbb
nagyon jó volt az Ég Velünk-ben is. A Narráció alapszabályai közé
tartozik, hogy gyorsítson a filmen, és egyértelművé tegyen dolgokat,
ráadásul azt lehet még nyerni az alkalmazásával, hogy sokkal személyesebb
lesz minden.
Emlékszünk narrációra a Bronxi Meséből is, sőt, ott is elhangzanak
olyan dolgok, mint az imént említett "fehér hajó", de ott
rá lehet ismerni, például amikor egy ragyás férfiról beszélnek,
hogy milyen volt a feje, és tényleg rá lehet ismerni, vagy amikor
a szépséges fekete csajjal összejön a buszon, azt is halljuk, és
látjuk egyszerre, de az sem unalmas, mert a két dolog erősíti egymást,
amit látunk, meg amit hallunk. A módszer lényege az "ellenpontozás",
amit hazánkban pl. a 80-as években Bódy Gábor elképesztő ügyességgel
alkalmazott.
Szóval
jött a narráció, és csírájában jól tönkretette a filmet, de amit
nem végzett el, azt a rögtön a nyomában érkező filmzene megtette.
Hogyan lehetséges ez, amikor Melis László,
azon felül, hogy remek zeneszerző, tényleg profi filmzenész is,
de nagyon. Az eredmény mégis siralmas, jól indul ugyan, az "előző
Kamondi film" stílusát követve, de csakhamar sima háttér-Vivaldi
lesz belőle, ahogy az angolok mondják "elevator-music". Hogy mondhatunk
ilyet Melis Lászlóra? Sehogy, nem a zene miatt jön létre a lift-zene
effekt, hanem a lift miatt, amit a film képvisel. Ugyanaz a bibi,
mint a narrációval, gyakorlatilag nincs mit ellenpontozni.
És akkor
így döcög a film, és kezdjük sajnálni, hogy buktunk egy magyar filmrendezőt
"Kamondi Zoltán" személyében. Ugyanakkor fura volt, mintha
nem is ő lenne, hiszen ő szereti a mozgalmas jeleneteket, a tömörséget,
és mindenek fölött szeret hatást gyakorolni a közönségére. Ja, és
van még valami, amit szeret, szeret "cameo"-zni,
szereti magát belepakolni a filmjeibe, mint valamelyik vicces mellékszereplőt.
És akkor elérkeztünk, (de tényleg nagynehezen) egy villamosos jelenethez,
totál műtermi volt az egész, mármint rossz értelemben, egyszerűen
nem lehetett mást látni, mint statisztákat és erőlködést, és egy
vicces villamosvezetőt, és akkor tudtuk, hogy
mindjárt megfordul és ő lesz a Kamondi, de persze nem így történt.
Ekkor egy tompa gyanú ébredt a nézőben, hogy mi van? És ez a gyanú
bizonyossággá vált, amikor később megpillantottuk Gödrös
frigyest
mint templomi orgonistát, és ekkor egyből összeállt a kép, hogy
az a "valami gé-betűs film" a Glamour, és hogy ez az ő filmje, és
nem Kamondi Zoltáné. Hatalmas kő esett le az ember szívéről, és
közben nevetni is lehetett, mert hogy lehet azt hinni, hogy a Kamondi
... De a filmnek még nem lett vége, tovább csordogált a teljesen összevissza
történet.
Azért összevissza,
mert megpróbálta a 20. Századi magyar történelmet beletuszmákolni
egy családi kamara-sztoriba, rémes utószinkronnal, és tényleg nem
volt érthető, hogy mik ezek a folyamatos utalások, meg minden, az
erő nélküli próbálkozások, hogy bemutassák nekünk a történelmet,
amit ennyire simán bárki ismerhet egy 70 forintos töri-könyvből.
Mozaikszerű képek, jelenetek jönnek sorban, és többször azt lehet
hinni, hogy na most lesz a vége, de nem, mintha mi sem történt volna,
minden megy tovább, újabb sablonos jelenetekkel. Valami nagyon el
van rontva ezzel a filmmel kapcsolatban, az fix. A végére már mindenkinek
a legjobb barátja a karórája, hát még azok, amik világítósak, meg
minden. Valami tényleg nagyon el van rontva, ha egyet lehet tippelni,
azt mondanánk, hogy az, hogy film, és nem könyv, de lehet, hogy
többről is szó van.
A
legsúlyosabb a film vége,
ahol minden átmenet nélkül Eperjes és Ónodi
Eszter (Anya) elkezdenek táncolni egy vidámparki körhinta
közepén, és egyszercsak a faragott lovacskákon megjelennek a filmben
feltűnt karakterek, és ott ülnek, mintha arról akarnának minket
tájékoztatni, hogy színház az egész világ. Például ezt az effektet
is biztos elsütötték már jópár filmben, és pár helyen még biztosan
működött is, de itt egyszerűen siralmas.
Eléggé
tragikus film, hiszen az író és rendező mintegy négy
éven keresztül fáradozott vele, és iszonyatosan komoly problémák
adódtak ebből, helyszínek szűntek meg időközben, szereplők változtak
meg, satöbbi. Nagyon sajnáljuk a rendezőt, hogy ilyen súlyos és
kilátástalan vállalkozásba fogott, utólag azt kívánjuk neki, bárcsak
könnyebben ment volna. Egyébként úgy tudjuk, hogy a film a befejezéséhez
végül Eperjes Károly főszereplő révén jutott el, aki Orbán Viktor
miniszterelnökkel baráti viszonyban van. Orbán Viktor személyes
jelenlétével is megtisztelte a szemlén a filmet, (ez volt az egyetlen
film, amire beült), és a végeredmény már ismeretes, a Filmszemle
Nagydíja. Eperjes Károly, úgy tűnik komoly "executive" produceri
szerepet játszik a hazai filmgyártásban, hiszen az államilag (Millenniumi
Filmprogram) támogatott milliárd forintos Széchenyi produkcióban
eredetileg úgy volt, hogy Daniel D. Lewis
és Juliette Binoche játsszák majd a főszerepet, és tudomásunk
szerint Eperjes Károly hatására született az a döntés, hogy "legyen
inkább teljesen magyar film".
Akárhogyan
is,
örülünk, hogy a Glamour végre összejött, mert így legalább Gödrös
Frigyes felszabadult a produkció súlya alól, és az összes belefektetet
erőfeszítés, (na nem mintha ez nem lenne mindennapos a filmes szakmában)
legalább nem veszett kárba. Ugyanakkor azt kívánjuk neki, hogy a
következő filmjét független producerekkel készítse, mert akkor rögtön
az elején, a forgatókönyv stádiumában kiderülhetnek olyan problémák,
amik a majdani nézőknek fejfájást okozhatnak.
-zé-
|