Bruce
Willis a Kölyök |
Disney's
The Kid |
-
2000 |
"Good
evening to y'all!"
- (to you all) - ez egyáltalán nem egy rendes kifejezés, már ami
a "y'all'-t illeti. A filmben ezt úgy fordították, hogy "nyávogás",
és aki folyton "y'all"-ozott,
nyávogott, az egy kezdő tévés nő volt, aki éppen egy helyi tévében
kezdte el a munkásságát. A repülőgépen ült, és pont Bruce
Willis
mellett, aki nagyon híres "image consultant" volt, amit mostanában
leginkább PR menedzsernek fordítanának, noha ez utóbbi már
a kialakított, vagy legalább is kitalált "képet" terjeszti az adott
személyről, cégről ill. termékről, amit valakinek először ki kell
találnia, pl. egy "image consultant"-nak. A nő kérve kéri, hogy
Bruce Willis adjon neki valami tanácsot, amiből mint pályakezdő
profitálhat, és fura módon Willis, ezt meg is teszi, mégpedig ott
helyben, és ingyen, vagyis olyat tett, milyet nem szokott. Egyébként
elég jó tanácsokat ad, és javasolja, hogy a "y'all"-ozásról ne szokjon
le, mert az egyenlő lene azzal, ha a nő saját magáról szokna le.
Aranyos kezdés, különösen mivel előre tudjuk,
hogy mire megy ki a játék, hogy meg fog jelenni az a pufi kiskölyök,
aki nem más, mint Bruce
Willis 8 éves korában.
A film nem vág bele a közepébe, hanem inkább jól elidőzik azon,
hogy milyen ez a felnőtt Willis karakter. Ez, az igazat megvallva
egészen jól is sikerül neki, még konkrétan élő személyeket is eszünkbe
juttat. Rossz kapcsolat az apjával, semmire nem emlékszik szívesen
a gyerekkorából, ezek mondjuk sima közhelyek, de a találmány ezután
következik, az apja felhívja a figyelmét, hogy a padláson a cuccait
néha átnézhetné. Ez egyszerűen tökéletes motívum, és nagyon jellemző
a sikeres,
és fiatal amerikai lakosság zömére, mármint a "cuccok
a padláson".
Amikor még egyetemisták, haza-hazalátogatnak, és meg-megnézik a
személyes holmijaikat, régi fényképezőgép, könyvek, füzetek, képek,
sportfelszerelések, stb. Aztán kikerülnek az egyetemről, és ara
gondolnak, hogy egyszer, amikor majd saját helyen fognak lakni,
a jókora dzsipjükkel egyszer elszállítják az összes "cuccot a padlásról",
ami már nem is csupán a gyerekkorukat jelenti, hanem az egyetemi
évek alatt a padlásra tett "ön-kegyeleti" látogatásokat. Képzeljünk
egy hálaadást, amikor 3-4 napig otthon tartózkodik egy fiatal ember,
ködös, hűvös késő-ősz, már majdnem karácsony, otthon minden a régi,
csak persze mégsem. Délelőtt van, az illető srác valami kényelmes
otthoni ruhában van, amit össze is lehet koszolni, és felmegy a
padlásra, böngészni, és csak annyit mond, hogy "rendezgetem
egy kicsit a cuccaimat a padláson". Persze ez több órát is
igénybe vehet. Mindez, hogy valaki a saját emlékeiben böngészik,
teljesen olyan, mintha egy, vagy esetleg egy-két korábbi önmaga
pozitív értelemben vett sírja felett ácsorogna. Ilyenkor lehet átérezni,
hogy az élet egy utazás, illetve egy trip, és érezni azt, hogy effektíve
utazunk. Lényeg, hogy később aztán, amikor az egyetem után beindul
a saját élete az embernek, egyre mélyebbre kerülnek ezek a cuccok
a padláson, az elszállításuk tervezett időpontja pedig egyre távolabbra,
és végül esetleg ott is maradnak örökbe.
Persze
ez egy Walt Disney film,
és ennek megfelelően a padlást nem is látjuk, csak egyetlen egyszer
hallunk róla, és
okosan tesszük, ha eszünkbe sem jut azt várni, hogy valami Eltűnt
idők nyomában-t fogunk látni, (amivel egyébként nem is biztos, hogy
jól járnánk). És mit látunk még Bruce Willis (Russ)
felnőtt életéből? Látjuk természetesen, hogy van egy félig csaja,
Amy, félig munkatársa, aki nemcsak
jól néz ki, (Emily Mortimer alakítja), de teljesen aranyos
is, szóval drukkolunk neki, hogy végképp összejöjjenek Russ-szal,
illetve drukkolunk Russ-nak, mivel ő a főszereplő, hogy feleségül
kapja a remek csajt. Emily Mortimer 71-ben született, a Notting
Hill-ben láttuk eddig, valamit a Screem 3.-ban, amelyen belül is
a Stab 3-ban ő alakítja Neve Campbell-t. Amy-nek van még egy jól
kimunkált mondata a filmben, azt mondja ugyanis Russ-ra, hogy valahányszor
már annyira seggfej, hogy ott akarja hagyni, mindig csinál valamit,
ami miatt még ad neki a lány plusz öt percet.
Aztán elszabadul
a pokol,
és megjelenik a 8-éves Russ, alias "Rusty", és innentől gyakorlatilag
"bla-bla-bla" majdnem egészen a közepes teljesítményt nyújtó film
végéig.
Tudjuk, hogy mit beszélünk, amikor azt mondjuk, közepes, hiszen
a Segítség, Felnőttem! (Big) c. Tom Hanks-es film elég jó viszonyítási
alapot jelent, és ha az volt 10 pont, akkor ez biztosan nem annyi.
Abban a fiatal Tom Hanks (a kis Josh) tesz egy túrát egy másik dimenzióban,
hirtelen felnőtté, Tom Hanks-szé változik, de az agya ugyanaz marad,
egy gyerek agy. A másik film, ami mint referencia felmerül, természetesen
a Hatodik Érzék, hiszen ott is egy kiskölyökkel mászkál a nagy Willis,
de ez egyedül azért érdekes, mert eddig életében nem játszott gyerekfőszereplő
partnerrel, most meg már zsinórban ez a második, (persze Schwarzenegger-hez
képest még bőven van mit behoznia).
A filmnek mindenesetre
az a lényege, hogy hova tűnik a gyerek az emberből, mire felnő,
és hova lesznek az "álmai", egy kutya, egy jó csaj, és egy pilóta
állás. És noha ez egy igazi Walt Disney film, emlékezzünk meg arról,
hogy Bruce
Willis,
azzal ellentétben, hogy
"a legkommerszebb Hollywood-i" színészként van számon tartva menyi
remek, illetve remek ötleten alapuló művész-, illetve művészi színvonalú
filmben játszott csak az utóbbi időkben: Ötödik Elem, Hatodik Érzék,
A Játékos, Bajnokok Reggelije, 12 Majom, Négy Szoba, és persze a
Pulp Fiction, plussz a még mindig friss Bérgyilkos a Szomszédom.
Korábban
is szerepelt már vígjátékban, a hiúságok Máglyájában, (ami arról
híres, hogy Melanie Griffith a forgatás alatt megoperáltatta a melleit,
így elvileg a film bizonyos részeiben nagyobbak, mint máshol), de
most aztán tényleg úgy tűnik, hogy a Die Hard sztár kőkemény mellkasában
érző szív dobog, és hogy túl sok emberi van benne, és túlságosan
jól megérti magát az olyan kísérletező és profi rendezőkkel, mint
Besson, hogy a vígjáték és a románc műfaját elhanyagolja, vagy hogy
ne kimagasló minőségű filmekhez vonzódjon, amilyen egyébként pl.
a Die Hard is volt, nemcsak az Ötödik Elem.
Ez a film
tehát nem nagy dobás, de működik, mert valahogy mégiscsak belegondol
az ember abba, hogy mi volt neki az a "kutya, jó csaj, repülés"
hármasa, és így utólag egy egész normális filmélményként lehet rá
gondolni, az utólagon pedig azt értjük, hogy miután kiszellőzött
az ember fejéből a sok-sok rémes Walt Disney filmzene.
-zé-
|