|
|
|
|
Életvonat Train de Vie 1998 Az Életvonat egy francia-román kooprodukcióban készült film, ami 1998-as megjelenése után számos díjat nyert több filmfesztiválon, mind a közönségtől, mind a kritikusoktól. Ez a film valóban megérdemli mindkét nézőcsoport díját, mivel kivételesen intelligens, színvonalas és szórakoztató alkotás, első percétől az utolsókig. Vígjáték a Holocaustról: nehéz műfaji vállalkozásnak tűnik a történelem egyik legszörnyűbb szeletéről egy szórakoztató és humoros filmet készíteni: tavaly például Az Élet Szép c. filmet is sokan és erősen támadták, mivel a zsidóüldözést egy paródia keretében tálalta, végül azért a film hívei kerültek ki győztesen, és mellesleg a filmet jelölték szinte a világ összes díjára, amik közül a legtöbbet meg is nyerte.
|
Mordechai megpróbálja eltüntetni a "zsidó-németek" jiddis akcentusát, de közben a betanított katonáit elkezdik kiutálni a közösségből, mert úgy érzik az emberek, hogy nem bánnak velük túl jól a "németek". Mivel a történet nagyon eredeti és jól átgondolt, ezért nem szorul rá a film - a szokásos - egyenletesen adagolt dramaturgiai csavarokra, fordulatokra; a cselekmény halad rendben a maga útján, közben hétköznapi emberek megnyilatkozásait láthatjuk, egy cseppet sem mindennapi időben és környezetben. Radu Michaileanu-nak,
a film író-rendezőjének az Életvonat a harmadik filmje, Michaileanu a
Ceausescu-rezsim alatt emigrált ki Franciaországba, ahol filmkészítést
tanult, és már az első filmje is nemzetközi sikerre tett szert, több filmfesztivál
díját begyűjtve. A rendező épp Los Angelesben járt, amikor megnézte Spielberg
Schindler Listája c. filmjét, és ekkor jutott eszébe, hogy megpróbál a
zsidóüldöztetés tragédiája alapján egy vígjátékot
készíteni, amiben megelevenedhetnek a hagyományos zsidó humor elemei is.
Michaileanu szándéka szerint a film az életről szól, egyfajta "road movie",
amiben az utazás rémisztő is mulatságos egyszerre. A rendező szerint a
zsidóságot egy sajátos humor jellemzi, ami a megpróbáltatásokból fakad,
és amit például -szerinte-Woody Allen képvisel a filmjeiben. Az Életvonat tulajdonképpen egy merész film, de -úgy tűnik- ennek kapcsán nem fognak viták születni arról, hogy lehet-e a Holocaustról egy vígjátékot készíteni, mert ez a film nem akar mást, mint egy sajátos, nem mindennapi szórakozást nyújtani, úgy bemutatni egy zsidó közösség működését egy adott történelmi pillanatban, hogy a néző a sok humor kapcsán már ismerősnek érezze magát a filmbeli környezetben, és mindeközben remekül is érezze magát a filmnézés közben. Ez a szándék sikerrel járt, és bármelyik Eddie Murphy-film megirigyelhette volna azt a sok nevetést, amit az Életvonat kiváltott a nézőkből. -monica-
|
|
|