Volt az
egyik "régi filmben",
(illetve amit akkoriban ahelyett használtak) egy jelenet, Odüsszeusznak
keresztül kellett lőnie nyíllal 77 fejsze fokán, ami kb. ugyanaz,
mint 77 kulcslyukon keresztüllőni. Mindent egy lapra, ha siker,
akkor mindenki örül, ha bukás, akkor mindenkinek annyi. Ráadásul
nem is csak egy lapnak kell jónak lennie, hanem 77 -nek, sorozatban.
Izgi szitu, ebből jött létre később a lottó és a szerencsejátékok
számos fajtája, valamint az akciófilmek műfaja is.
Sokezerszer
megéltük már, hogy a vásznon látható hőseinknek egyetlenegy esélyük
volt a túlélésre, és ez az esély valószínűség-számítási alapokon
egészen enyhe volt, egy vézna reménysugár. Mindennek össze kell
jönnie, különben odavesznek. Ilyenkor hemzsegnek az olyan mondatok,
mint "meg
tudod csinálni!",
meg a hasonlók, és általában meg is tudják, és mi örülünk. Bár,
hogy őszinték legyünk, pl. a Halálos Fegyver 4.-ben direkt üdítőleg
hatott, amikor Riggs-éknek mégsem sikerült a megfelelő vezetéket
elvágni a film elején, és az egész épület a levegőbe repült. Ilyesmi
azonban soha nem fordul elő a filmek végén, hiszen a filmek olyanok,
mint a célfotók, magasról leejtik a sokezer próbálkozót, és egyedül
a kiválasztódás csúcsán lévő győztesre koncentrálnak, arra, akinek
végül sikerül.
(Most, ha belegondolunk, már úgy tűnik, hogy mégsem volt olyan rossz
az a Viharzóna c. film, hiszen egyszer az életben jó olyat is látni,
amikor pont nem pont jól sülnek el a dolgok.)
A U-571
egy tengeralattjáró, és a film rajta játszódik, ennek a tengeralattjárónak
a sorsát követhetjük végig, (77 fejsze fokán keresztül), izgulva,
hogy végül fej lesz, vagy írás.
Az embereket
nagyon is foglalkoztatja a
"mi lett volna, ha"
problematikája. A Jó Barátokban is pont két ilyen "mi lett
volna, ha epizód játszódott mostanában, Monica pufi volt, Joey sikeres,
Phobe pedig bróker, de golfos, baseball-os filmek tucatjaiban találkozunk
olyan mentálisan sérült emberekkel, akiknek az adott pillanatban
nem jött össze, és életük további részében a "mi lett vona.
ha"-val küzdenek. A Vissza a Jövőbe is pont ezen lovagol, ráadásul
nagyon finoman és ügyesen, az egyik percben egy olyan világban vagyunk,
amiben minden el van rontva, dúl a háború, mi más ez, ha nem egy
nagy "mi lett volna, ha"? Mások, mint Silvester Stallone,
aki elejtette, akinek kicsúszott a kezéből hegymászónő barátja,
vagy Jim Carrey, akinek az Állati Nyomozóban ugyanafelett a szakadék
felett a kis majom csúszott ki a kezéből , éveken keresztül ülhettek
a kispadon, siratva a "mi lett volna, ha"-verziót, amiről
végérvényesen lecsúsztak, másrészt pedig arra várva, hogy egyszer
mégegy ugyanilyen helyzet adódhasson, és abban már remekelhessenek,
mert ez az egyetlen kiút. Az U-571
fordítva működik,
pont a sikeres verziót mutatja be, és csak elképzelésünk lehet arról,
"mi lett volna, ha" nem járnak sikerrel.
Az
U-571 egy olyan küldetésről szól, ami első hallásra is hátborzongató.
Egy német tengeralattjáró megsérül, és mozgásképtelenül várja, hogy
odajöjjön egy német hajó, és megjavítsa őket, vagy megmentse, vagy
bármi. Ez a német hajó már úton is van, az amerikaiak terve viszont
az, hogy hamarabb érnek oda, és németeknek kiadva magukat átmennek
az U-571-re, és megszerzik az Enigma típusú kódoló-gépet, ami hatalmas
előnyt jelenthet a szövetségesek számára a harcokban. És hogy ne
legyen ennyire egyszerű a menet, a többi között cél még az is, hogy
ennek az Enigma
gépnek a megszerzéséről a németek ne is szerezhessenek tudomást,
hiszen akkor megváltozatnák a kódokat, és az egész manőver nem érne
semmit. Az elején egyébként történik egy kis bibi, így amerikai
barátaink az U-571-esben kell, hogy folytassák útjukat, és a film
zömében pont ennek az eredetileg német tengeralattjárónak drukkolunk.
Izgi szitu.
A Piszkos tizenkettő lehetett a maga idejében ilyen izgis, itt azonban
nem is igyekszünk megkedvelni a szereplőket, mert érezzük, hogy
gyakorlatilag egy kamikáze küldetésről van szó, az esélyek alacsonyan,
a nullát súrolva helyezkednek el.
Félelmetes
felvételek,
amikor a két kis gumicsónak kezdi megközelíteni a német tengeralattjárót,
a németek pedig értelem szerűen németül beszélnek hozzájuk, és ha
kiderül, hogy amcsik, az nagyon nagy gáz. A filmet, amint a filmvégi
feliratokból ez kiderül, a II. Világháború szövetséges tengerészeinek
dedikálták, akik több Enigma gépet is megszereztek, bár, ahogy ez
szintén a feliratokból derül ki, évente átlagosan egyet. Képzelhetjük
tehát, hogy hány kudarcba fulladt
kísérlet övezte ezt a pár darab sikereset. Vagyis most azt a "mi
lett volna, ha" történetet láthatjuk, amire akkoriban katonák
százai hiába vártak.
Jól hangzik
tehát ez az emlékállítási koncepció. A film vizuálisan is egészen
megkapó. Amikor rombolóhajók vízalatti bombákat dobálnak a vízbe
az elpusztításukra,
de bármelyik felvétel, amiben látjuk a nyílt tengert és és a felszínét
hasító tengeralattjárót, szintén lenyűgöző látványt nyújt. Egyszóval
megvolnának az erősségei ennek a filmnek.
Másrészt
a mozinézők zöme klausztrofóbiás, amin
azt értjük, hogy irtózik az egy helyszínen felvett filmektől. Ahhoz
bizonyára egy direkt speciális agy kell, hogy valaki egy majd kétórás
filmet egyetlen helyszínen forgasson le. Lásd, zavaró pl. a Gyilkos
Donorban, hogy végig a kórházban zajlik az egész, vagy a Gömbben,
vagy a Mentőcsónakban. Ugyanakkor vannak ellenpéldák is, a Die Hard
1, a Nakatomi toronyházzal, és a Wolfgang Petersen féle Tengeralattjáró
is példaként szolgál, hiszen, ha mi nem is bírjuk, jó kis siker
volt, amely nélkül ez a film aligha jutott volna el a konkrét gyártásig.
Habár, ha már a sikerről beszélünk, az U-571 sikeresebb,
(62 millióból készült, 19 milliót csinált az első hétvégén, és azóta
77 milliónál tart az USA-ban), mint a Petersen féle Das Boot volt
81-ben, noha nyilván sokkal többe is került az elkészítése.
A második
számú
gyengepontja pedig az a filmnek, hogy oké, van egy erős alapsztori,
de mindezt ki kel színezni, és nyújtani megfelelő tartamúra. És
a színezés és nyújtás már mindig sima Hollywood-i kliséket követ,
(egyébként mi mást is követhetne?), és a végén az ilyen filmek úgy
néznek ki, hogy deja vu. A végén, amikor kiszállsz a nézői foteledből
szinte invariáns,
hogy most űrhajóban, tengeralattjárón, olajfúró-toronyban, lakatlan
szigeten, egy tankban, vagy repülőn, vagy medikopterben, vagy hol
játszódott az egész. És maga az eredeti küldetés is háttérbe szorul,
hiszen hamar megszerezték, amit akartak, onnantól már csak haza
kell vinni, és ez a hazavivés már csak egy ugyanolyan történet,
mint a Viharzóna,
(ahol a halfogást kellett volna hazavinni). A nyújtás és színezés
olyan dolgokat is természetszerűen magukba foglalnak, mint hogy
a főszereplő, Tyler hadnagy (Matthew
McConaughey)
az elején szomorkodik, hogy nem lehet kapitány, nem lehet saját
hajója, és akkor a végén nemcsak lesz neki, de még a vén róka fedélzeti
mérnök (Harvey
Keitel)
is megkedveli őt a sikeres misszió nyomán. Lesznek áldozatok, hősök,
akik nélkül az egész nem jöhetett volna létre, lesznek helyzetek,
amikor minden egy-egy hajszálon múlik, és lesz nagy öröm, ha sikerül
hazajuttatni végre azt a nyamvadt Enigma gépet.
-inn-
|