Krokodilok
Bölcsessége |
The
Wisdom of Crocodiles |
1998 |
A Budapest Film szeret
nem-amerikai filmeket bevonni a hazai filmforgalmazásba, ennek köszönhetően
láthatjuk most a Krokodilok Bölcsessége c. angol filmet, Jude Law
főszereplésével. Jude Law egyszerűen remek színész, miután a Gattacá-ban
olyan meggyőzően alakította a nyomorék zseni, Jerome Morrow szerepét,
rögtön kiderült, hogy egy nagyon karizmatikus fiatalemberrel állunk
szemben; később játszott A Tehetséges Mr. Repley-ben, Matt Damon
és Gwyneth Palthrow oldalán, s ezzel (a tavalyi) filmjével már megbízható
ismertséget ért el a mozilátogatók -és a producerek- körében.
Mr.
Law
a Krokodilok Bölcsességében is teljes súlyával van jelen, de sajnos
egyedül nem tudja elvinni a vállán ezt az igencsak furcsa történeten
nyugvó filmet. Angol művészfilmről van szó, sok vérrel, és nehezen
követhető dramaturgiával, nagyon kevés izgalommal, és unalmas erőszak-dózisokkal.
Jude Law a filmben Steven Grlscz néven fut,
az a tény, hogy kiejthetetlen a főhős neve, még sokszor említésre
fog kerülni a film során, de azt, hogy ez miért számít, azt nem
tudjuk meg sosem.
Grlscz
hihetetlenül megnyerő külsejű srác, egy szép intellektüel, aki hosszú
fekete kabátban mászkál, és a film legelején éppen elveszíti a menyasszonyát,
aki az autójával felkúszik egy fára, és azonnal meghal. Bár a nézők
látják, ahogy nagy mennyiségű vér folyik le
a fáról, a nyomozók mégis csodálkoznak, hogy sehol sem találják
a lány vérét. Ilyen szívderítő kezdet után beindul a gyors helyzetbemutatás:
a fiú kis kristályokat tart egy dobozban, amik felé női nevek vannak
felírva, a volt menyasszony neve az utolsó a sorban, de van még
hely a dobozban... Ezután láthatjuk, ahogy Steven finom módszerekkel
folyamatosan lányokat próbál felszedni, nem telik sok időbe, és
az éppen aktuális szerelmének
a szeretkezés után elharapja a nyaki
ütőerét, aztán a "kivértelenített" lány holtestét kiviszi a partra,
és a dagály gondjaira bízza.
Ezzel a
hozzáállással Law
nem lopja be magát a szívünkbe, de hát nem is ez a cél, hanem az
angol típusú elborzasztás, azzal megfejelve, hogy a film végéig
nem fog kiderülni, hogy mi is a baj hősünkkel tulajdonképpen. A
nagy kuszaságból mindenesetre annyi hámozható ki, hogy Grlscz nagyon
beteg, meghal, ha nem jut folyamatosan (női) véradaghoz, és amikor
túlesik egy ilyen akción, akkor nagy fájdalmak közepette kiad a
testéből egy kristályt, amit végül
behelyez a gyűjteményébe, a női nevek felé. Emellett kiderül, hogy
az embereket általában nagyon befolyásolja az állati Énjük, ami
hősünknél igencsak erős hatás lehet, mivel valószínű, hogy ő valójában
egy krokodil, aki áldozatai által tud
csak létezni. Persze mindez csak áttéles értelemben jelenik meg,
ahogy egy jól sikerült művészfilmben az már lenni szokás.
De ez már
a filmvégi értelmezése a dolgoknak, addig még Steven tényleg beleszeret
egy lányba, Anne-be, aki gyönyörű, érzékeny, és nem sejt
semmit. A rendőrség is belép a képbe, Haley nyomozó alakjában, aki
szimpatizál is a fiúval, és közben gyanakszik
is, és még az sem hatja meg, hogy Grlscz egyszer kimenti őt egy
metrósbanda kezei közül.
Egy kis
idő után
már csak hármuk között folyik a képzeletbeli harc, Anne elképzeli,
hogy végre megtalálta az ideális társat, Haley látja maga előtt,
hogy most már el fogja kapni a tömeggyilkos fiút, Grlscz pedig erősen
gondolkodik azon, hogy szerelem ide, vagy oda, azért ő mégiscsak
megölné Anne-t is, ha lehetséges. Amúgy szép szerelmi
jelenetek vannak a filmben, ha nem kellene folyamatosan attól
tartanunk (mint egy rossz horrorban), hogy a lány nem éli túl a
szeretkezést, akkor értékelni tudnánk a gyengédségről szóló képeket,
Anne sebezhető ártatlan szépségét, és azt, ahogy a teste eltűnik
a hatalmas paplan hullámai között. A film megpróbálkozik egy olyan
vonal elrejtésével is a történetben, miszerint hősünk is csak áldozat,
aki amúgy orvos, és rákos betegeket gyógyít, briliáns elme és erős
jellem, nem tehet róla, hogy annyira önző, hogy a saját túlélése
érdekében kifejlesztett egy sorozatgyilkossági
stratégiát, és folyamatosan azokat a nőket kell meggyilkolnia, akik
őt igazán szeretik. Ez a vonal nehezen bevehető a néző részéről,
mindenesetre egy értelmezési csavarként funkcionál, mármint ha ez
számítani tud még egy ilyen egyszerű filmben.
A Krokodilok
Bölcsessége
-furcsa módon- az USA-ban is csak idén került forgalamzásba, egyetlen
kópia személyében, az eddigi jegybevételi adatok 21 ezer dollárról
szólnak, ami talán azt mutatja, hogy a tengerentúli közönség is
nehezen értette a vámpír-stílusú krokodil-Jude Lawt. Az Anne-t játszó
színésznő (Elina
Löwensohn)
ismerős lehet a mozilátogatóknak egyrészt a Schindler Listája c.
Spielberg-filmből, másrészt több Hal Hartley-alkotásból, úgymint
az Amatőr, az Egyszerű Emberek, vagy a Theory of Achievement. Löwenson
remek találat a filmbeli Anne szerepére, mert egy élénk személyiséget
mutat minden
megmozdulása, és tőle még azt a különösséget is könnyebben el tudjuk
fogadni, miszerint a film végén komolyan gondolkodik
azon, hogy pusztán szerelemből belemenjen-e abba, hogy Grlscz megölje.
A film egy Hong Kong-i rendező, Po-Chin
Leong
munkája, aki ezelőtt már 14 filmet rendezett, kantoni és angol nyelven
egyaránt, de a hazai közönség ezekből egyet sem láthatott. A forgatókönyv
írója, Paul Hoffman egy oxfordi író-irodalmár, neki köszönhetjük
ezt az igazán intellektuális és egyben véres történetet.
Hiába szeretjük Jude
Law-t a Gattaca óta,
azért a Krokodilok Bölcsességét még sokáig nem tudjuk megbocsátani
neki, talán azzal menthető a filmbeli jelenléte, hogy bizonyára
nehéz lehet visszautasítani egy filmfőszerepet egy (akkor még) kevésbé
ismert fiatal színésznek, főként ha negatív karakterről van szó
(ami általában jobban megragad az emberekben), habár egy mesterkélt
és erőtlen történeten alapuló filmről van szó, amit igyekeznek hamar
maguk mögött tudni a nézők.
-junior-
|