|
|
Az
Én Szép Kis Vállalkozásom
Me Petite Entreprise,
1999
Az
Én Szép Kis Vállalkozásom a Francia Filmnapok legkedvesebb filmterméke,
ami Franciaországban is osztatlan sikert aratott, a francia nézők, úgy
tűnik, szeretik az olyan filmeket, amik az ő mindennapjaikról szólnak,
emellett pedig külön értékelik a finom humort.
Az
Én Szép...stílusában kicsit hasonlít a Luc Besson-féle Taxi-ra: könnyed történet,
szimpatikus szereplők, életközeli helyszinek, azzal a különbséggel, hogy
itt nem folyik lövöldözés meg üldözés, csak egy biztosítási csalás körüli
problémamegoldás.
Ivan
(Vincent Lindon),
a főszereplő egy negyven körüli talpraesett vállalkozó, aki csendesen és
profi módon vezeti a négyfős kis vállalkozását, amíg egyik nap ( a film
legelején) le nem ég az asztalosüzeme. Rendes esetben ez csak néhány nap
forgalomkiesést jelent, mármint ha az embernek van normális biztosítása,
na, ez nem ilyen egyszerű Ivan esetében, mivel az ő biztosítási pénzét
évek óta lenyúlta a saját biztosítási ügynöke.
Az
ügynök, Maxime (Francois Berléand), egy egyszerű eszközökkel dolgozó szélhámos,
aki nincs igazán felkészülve az élet ellentámadásaira. A bűntársa meghal,
mielőtt rendbe hozhatnák Ivan szerződését, és innentől kezdve már nincs
megállás a nézők mulattatásában, a filmnek kifejezetten
intelligens humora van, ami másfél órán keresztül tudja tartani a sodrását.
Maxime
hasonló jóindulattal vágja át az ügyfeleit, mint ahogy a többi szereplő
teszi a dolgát a filmben, mindenki nagyon lelkes és szimpatikus munkás
a maga helyén, csak Maxime-ot nem kényeztette el a sors, és ő csak ilyen
simlis eszközökkel tud talpon maradni.
Ivan
nagyon jól reagál az eseményekre, majdnem megöli Maxime-ot,
aztán társulnak a baj megoldására. Maxime szeretnivaló figura, a film közepétől
már szinte őt féltjük, annyira kedvesen tállalja a hibáit.
Pár
perc alatt egy ütőképes kis csapat áll össze a vállalkozás megmentésére,
ebben jelentős szerepet kap Ivan barátja, Sami, aki eléggé emlékeztett
minket a Taxi főszereplőjére, Danielre. A film különös erénye, hogy nagyon
egyszerűen tudja bemutatni
az amúgy bonyolult érzelmi szálakat (Sami éppen Ivan volt feleségével (Nath)
él együtt, de Ivan és Nath között sem záródott még le a kölcsönös vonzalom),
úgy érezzük, mintha ott élnénk a szereplők mindennapjaiban, és már teljesen
természetes lenne minden kapcsolati bonyodalom, mindenesetre Ivant szereti
meg a néző először és végérvényesen.
|
|
Halad
a szervezkedés, betörnek a központi biztosító irodába, de nemcsak a különös
események kötik le az ember figyelmét, hanem a karakterek jobbnál jobb
megnyilvánulásai. Itt gondolunk például Ivan egyetlen hölgy alkalmazottjára,
aki olyan halkan beszél, hogy egy szavát sem érteni, viszont megjavítja
az esztergagépet, bár nincs már rá szükség, és a legfurcsább kinézetű volt-rendőrrel
kezd el barátkozni.
A
film láttán az ember szívesen élne Franciaországban, ahol ennyire jó fejek
az ottlakók, ilyen segítőkészek és talpraesettek, és ahol a személyes kapcsolatok
ennyire viccesen tudnak működni.
Nem
áruljuk el a film végét, hadd izguljon mindenki külön Ivan vállalkozásáért,
azt mindenesetre garantálhatjuk,
hogy ha majd az év során elkezdik forgalmazni a filmet, és megnézheti a
széles nagyközönség is, akkor mindenki pompásan fog szórakozni, és még
órákig jó kedve lesz a mozi után.
A
Francia Filmnapok alatt mindenesetre teljes sikert aratott, szimpatikus
volt a rendező is ( Pierre Jolivet), aki a film előtt beszélt pár percet,
és akinek már évek óta jelen vannak a filmjei a Francia Filmnapokon, ráadásul
magyar hölgy a felesége, úgyhogy Jolivet személyében magunkénak tudhatunk
egy rendes, saját francia rendezőt. Ő írja a filmjei forgatókönyveit, és
Besson Metro c. filmjének ő volt a társ-forgatókönyvírója.
A
francia filmgyártás is hajlamos nehezen emészthető filmtermékekkel előrukkolni,
de esetenként remek érzékkel
tudja vegyíteni az igényes
munkát és a felhőtlen szórakoztatást, ez történt Az Én Szép Vállalkozásom-nál
is.
Az
Ivant játszó Vincent Lindon még a ritkán mozibajáróknak is ismerős arcnak
tűnhet, mivel eléggé foglalkoztatott színésze a francia filmkészítésnek,
másrészt pedig nehezen felejthető a megjelenése. Láthattuk a Párizsi Diáklány-ban,
Sophie Marceau partnereként, a Betty
Blue-ban pedig Béatrice
Dalle szerelmeként. Jó színész, továbbra is szívesen látjuk a hazai vásznakon.
A
film megnézése során nyugodtan tesztelhetjük partnereink humorérzékét,
mivel a tapasztalat szerint ha valaki még csak el sem mosolyodik a film
alatt, annak komoly elmaradásai vannak az élet élvezete terén.
-lee-loo-
|