Erin Brockovich - Zűrös Természet
2000
Szórakozásra éhesek
vagyunk, mégis finnyásak, nyűgösek, sőt, morcosak. Itt van az új Julia
Roberts film, és amíg az amerikai fiatalok azt gondolják, hogy Julia nem
is jó színész, mi sem maradunk le a versengésben, és úgy állunk a filmhez,
hogy "már megint Julia Roberts?" na ne!".
Amíg
pár éve nem értettük, miért minden filmben neki kell pont szerepelnie,
(aláírva persze, hogy jó színész), addig mára hűvös fejjel olyanokat mondunk,
hogy generation next. Egyrészt magunkat is egy újabb generációként látjuk,
másrészt a Julia utáni generációt is szívesen helyeznénk előtérbe Juliához
képest. Vajon miért vagyunk ilyen gonoszak?
Feltehetően
azért, mert egy-egy híresség azzal
tapaszt
minket a képernyők és mozivásznak és magazinok oldalai elé, hogy nem ismerjük,
milyen "ő" a hétköznapokban. Nem ismerjük, illetve ezzel együtt érdekel
miket, hogy kicsoda ő valójában. Aztán eltelik pár év, összeolvasunk soktucat
oldalt, végignézünk hatvan óra tévéműsort és végül bekövetkezik a telítődés.
Magát, Julia-t ettől persze koránt sem ismerjük jobban, mégis, a tény,
hogy életének összes furcsaságát, vagy lehetséges furcsaságát kismertük,
kicsit abba a helyzetbe emel minket, hogy úgy gondoljunk rá, "ő
is csak egy ember". És
ekkor elkezdjük őt unni, beszólunk az alakjára, meg arra, ahogy jár, illetve
"dobálja a tagjait", meg mindenre, amire csak lehet. Hát ilyenek vagyunk,
így működik a modern mitológia, ezért kell a "sztároknak" időről időre
valami érdekes magánéleti fordulatot bedobni a köztudatba, hogy érdekességekre
éhes szánkat betömjék, és eközben, zavartalanul kifejthessék színészi működésüket
a vásznakon. Milyen szép is lenne, ha nem lenne ez a tabloid küzdelem,
ez a küzdelem a köztudatban betöltött helyért, és miután megnéztünk egy
jó kis filmet, szépen elismernénk, hogy olyan teljesítményt láttunk, amire
mi magunk egyáltalán nem valószínű, hogy képesek lennénk. Egyszóval, értékelnénk
a művésznő művészetét, és a saját életünkkel lennénk elfoglalva. De komolyan,
gondoljuk bártan utána, hogy hogyan gondoltunk például Sandra
Bullock-ra pár éve? Vagy
Meg Ryan-re, vagy Melanie Griffith-re, Winona Ryder-re vagy Kim Basinger-re.
És ha az még természetes is lenne, hogy az újabb és újabb szezonokban újabb
kedvenceink lesznek, és azok esetleg egyenesen az egy körrel korábbi kedvenceink
helyeit foglalják el a fejünkben, akkor sem természetes dolog megfeledkezni
a korábbi nagy teljesítményekről. Ezek a nagy teljesítmények mellesleg
ott vannak a tékákban, vagy a polcainkon, és hiába gyűrődnek a VHS kazik,
attól még örök értéket képviselnek. A csalódás persze egészen más ügy,
Jennifer
Lopez-t például egyáltalán
nem lehet már annyira bírni, mint a Mint
a Kámfor idején. Mellesleg
Mint a Kámfor, Steven Soderbergh filmje, milyen profi kis film volt, vajon
milyen lett ehhez képest a következő filmje, az Erin Brockovich?
Erin
Brockovich, azaz Julia
három gyerekkel, plusz egy kis környezetvédelem, körülbelül
így csapódik le a fejünkben az új film reklámja. (Lehet, hogy amikor finnyáskodunk
gyakorlatilag nem is Juliával van bajunk, hanem a környezetvédelemmel?)
Igen, vannak benne gyerekek és környezetvédelem is, meg egy jókora jogi
ügy, de a film nem másról szól, mint amit a címe is jelez, Erin Brockovich-ról.
Már a film elején érezni lehet, hogy ez a név egy típust fog jelölni, és
hogy lesznek olyan nők, akikről társaságban azt fogják mondani, "ő egy
amolyan Erin Brockovich". Kérdés csupán az, hogy ez a név olyan lesz-e,
mint az
Ed Wood,
hogy minden idők legnagyobb vesztesét jelöli majd, vagy esetleg a keményen,
okosan és fáradhatatlanul dolgozó nő neve lesz, aki a sikerét nem egy véletlennek,
hanem saját jótulajdonságainak köszönhetően éri el. Természetesen ez utóbbi
verzióról van szó, és persze ez az, amitől ez a film annyira jó, mint amennyire.
Mindig
érdekes megnézni egy olyan filmet, amiben a főszereplőnek nagyon alulról
kell
felküzdenie magát, tegyük fel, hontalanból esz tévésztár, vagy, amire már
volt példa az egykori Szökevényben, egy halálraítéltnek kell bebizonyítania,
hogy ártatlan. A film első húsz perce aztán ad nekünk abból,
hogy milyen mélyen tud lenni egy nő három gyerekkel, munka nélkül, begipszelt
nyakkal, pedig életében semmi rosszat nem csinált, csak amikor a gimiben
szépségkirálynő volt, úgy érezte, már mindent elért, amit el kellett érnie,
és hozzálátott a családalapításhoz. Julia annyira a mélyponton
van, hogy a néző sokáig hezitál, hogy egyáltalán elfogadja-e őt főszereplőnek,
vagy inkább az ellenfeleinek kezdjen el drukkolni, a biztos győzelem érdekében.
Nevetségesen alulról kezdi, és amúgy is nagyon rájár a rúd, ráadásul nem
is karrierről álmodik, hiszen arról már nem is igen álmodhat, hanem csak
egy fix fizetésről, társadalombiztosításról, és ételről a maga és a gyermekei
számára. Amiatt már senki nem hibáztatható, hogy ez a lány, Erin, annyira
jó fejjel van megáldva, és annyira szereti jól végezni a munkáját, hogy
egy egészen életveszélyes
per kellős közepén találja magát és a főnökét.
A
film elődjének tekinthető a Dolgozó Lány, az (csak) vicces, aranyos és
kellemes, az Erin Brockovich azonban nagyfelbontású, életillatú film, amivel
kapcsolatban egyáltalán nem is meglepő, hogy megtörtént esetet dolgoz fel,
és az sem, hogy a forgatókönyvet egy nő írta, Susannah
Grant. A Bennfentes nagyon
jó, de az Erin Brockovich túl tesz rajta, ennek oka az lehet, hogy nemcsak
a nagytétű jogi játszma menetén kalauzol minket végig, hanem folyamatosan bemutatja
nekünk, milyen lány ez az Erin Brockovich, és hogy hogy él, és hogy hogyan
éli meg, amiken keresztülmegy.
A
rendező sem kényezteti agyba főbe kedvenc karakterét, bármikor fel lehetünk
készülve rá, hogy például elveszti a pasiját és két gyerekét, mert például
bomba van az autójában, vagy ehhez hasonlók. Itt arra a jelenetre utalunk,
amikor a férfi megy el reggeliért, és magával viszi a két gyereket a háromból,
elkéri a kocsikulcsot, és mi már a legrosszabbra gondolunk, amire ilyenkor
szokás. Izgalmas, mint ahogy az is, amikor először az összes gyerekét nem
találja, és kétségbeesetten rohangál,
de tegyük hozzá, mindez Erin Brockovich miatt izgalmas, aki pedig Julia
Roberts révén kel életre, s nem a puszta fordulat miatt. Izgalmas az is,
amikor a konyhában egy csótánnyal küzd, meg ahogy látjuk, mik a kis család
élelmiszerkészletei, majd elviszi a gyerekeit hamburgerezni,
magának pedig csak kávét kér. Azért nem kell megijedni, a film nem
a szocreálra van kihegyezve, egyszerűen csak ért hozzá a rendező, hogy
hogyan mutassa be két-három perc alatt valaminek a hátterét is, mégpedig
felejthetetlenül pontosan.
Vannak
olyan filmek, amikben olyan extrém dolgokat csinálnak meg a szereplők,
amikhez az életben nagy bátorság kell, éspedig akkora, hogy senki sem szokta
ezeket elkövetni, és tegyük hozzá, emiatt mindenki csak jól jár.
Az Erin Brockovich-ban is van jópár ilyen jelenet, azzal a különbséggel,
hogy Erin
el is követi őket, és az is különbséget jelent, hogy nincs oka megbánni.
Erin egy olyan lány, aki jól bírja a nyomást, és mindig nagyon tisztán
ítéli meg a helyzetet, nem zavarodik össze, emiatt van, hogy olyan dolgokat
csinál meg, amiket az átlagember nem szokott. Erin Brockovich egy nagyon
jó és nagyon kemény versenyző, kőkemény és alapos tudással, minden porcikánk
azt kívánja neki, hogy "bárcsak sikerülne, amit csinál", de közben, ha
fogadni kellene rá, hát nem nagyon kapkodnánk a pénztárcánk után. Julián
kívül felejthetetlen alakítást nyújt Albert
Finney, a főnöke, aki
egy régivágású szolid, de biztos praxissal és bevétellel rendelkező viszonylag
kispályás ügyvéd. Azzal, hogy ő beszáll a "buliba" igen sokat kockáztat,
és eltekintve a szakma nagyjai iránt táplált nagyrabecsülését, (amely természetesen
korábbi kudarcai eredményeként
jött létre) szinte minden pontos át tudjuk érezni a helyzetét, és miután
átéreztük, egy nagyon aranyos Petrocelli szerű bácsit kapunk eredményül.
Hasonlóan jófej és hasonlóan átérezhető karakter Julia boyfriend-je, George,
(Aaron Eckhart, a Férfitársaságban rosszfej karaktere) aki itt nemcsak
biztos támasz, de egy nagyon cool arc is egyben, annál is inkább, mert
ahelyett, hogy a saját coolságát bizonygatná, inkább Erinnek segít, és
persze azért segít neki, mert szereti és mert bízik benne.
Az
Erin
Brockovich-ot a fentieken
kívül az teszi különlegesen izgalmassá, hogy remek képet kapunk, mi a különbség
aközött, ha egy férfi háborúzik, (pl. a Zavaros Vizeken-ben Travolta),
vagy ha egy nő. A mint a Kámfor-hoz képest kicsit "komolyabb" film, de
ugyanolyan elegáns vonalvezetésű és ugyanolyan finoman és könnyen emészthető,
és ugyanolyan újszerű és meglepetésekben gazdag alkotás. Gyakorlatilag
ezt a filmet is végigkísérhetné egy könnyed zene, csak az a bökkenő, hogy
Erin, miközben a történet közepén jár, még nemhogy nem tudja, hogy mi lesz
a vége, de
oka sincs jóra gondolni, de a zene attól még valahol ott van a filmben,
azon belül is a lányban, Erin Brockovich-ban, aki a legnagyobb
nyomás
alatt is könnyedén viselkedik.
Mindenképpen
ajánlatos megnézni, nemcsak nagyon jó szórakozás, hanem nagyon nehezen
felejthető film is.
Azt,
hogy a rendező, Steven
Soderbergh miért választotta
ki ezt a történetet, gyakorlatilag egyáltalán nem nehéz megérteni, hiszen
őt is pont ilyen Erin Brockovich fából faragták. Első filmje a Szex, Hazugság,
Videó (Sex, Lies and Videotape)
egy eléggé Erin Brockovich-os módon jött létre. Kezdve ott, hogy a producerek
egyáltalán nem lelkesedtek a film ötletéért sem. Folytatva ott, hogy a
közeli barátai sem kínáltak vigaszt neki, azzal, hogy különösebben pártolták
volna azt a filmet. Gyakorlatilag
az volt a véleményük, hogy előjött ő már sokkal jobb tervekkel is, és nem
kéne pont ebbe fektetni a nagy energiát. Aztán készült a film, és csak
készült, ezalatt Steven Soderbergh barátai kanapéján "lakott",
mintegy fél éven keresztül. Aztán beadta a filmet a Cannes-i előzsürinek,
akik egyből kiszűrték, hogy ezt a filmet nem indítják versenyprogramban.
Tehát még egy méterre a céltól sem látszott úgy, hogy valamit is elér ez
a film. Aztán az egyik filmet visszamondták, és így egy már kiszűrt filmet
vettek fel a versenyzők listájára, a Sex, Lies and Videotape-et. Ha ez
a kis fordulat nem következik
be, lehet, hogy sosem látjuk a Mint a Kámfor-t, sem a Brockovich-ot, mert
hiszen hetekkel később az aranypálmát pont ez a váratlan vendég vitte el,
megalapozva ezzel Steven Soderbergh hírnevét. Igazi Erin Brockovich történet.
-floyd-
|